Syskon på samma bokstav?

Jag tycker det är knepigt att inte ha tilltalsnamnet först.
Att det finns ett släktnamn som många bär är rätt fint tycker jag

Kruxet med släktnamn är väl att det blir som att barnet bara hör till ena sidans släkt?

Vi har iofs ett släktnamn, Evert, som finns på båda sidor: min man, hans pappa och min pappa heter alla Evert. Våra barn heter dock inte det, eftersom det visade sig att ingen av dem egentligen gillade namnet (jag tyckte väl inte heller det var jättefint, för att vara ärlig).

Jag har ett tvåstavigt andranamn och ett trestavigt tilltalsnamn, och har andranamnet först, det skulle låta märkligt annars. Jag tycker inte det är något större problem.
 
Kruxet med släktnamn är väl att det blir som att barnet bara hör till ena sidans släkt?

Vi har iofs ett släktnamn, Evert, som finns på båda sidor: min man, hans pappa och min pappa heter alla Evert. Våra barn heter dock inte det, eftersom det visade sig att ingen av dem egentligen gillade namnet (jag tyckte väl inte heller det var jättefint, för att vara ärlig).

Jag har ett tvåstavigt andranamn och ett trestavigt tilltalsnamn, och har andranamnet först, det skulle låta märkligt annars. Jag tycker inte det är något större problem.

Vad bra att det inte varit något större problem för dig. Min sambo får ofta post adresserad till namnet som står först, vilket inte är hans tilltalsnamn. Samma när han varit på ställen - väntrum tex så ropar de namnet som står först. Visst det är inget jätteproblem, men onödigt tycker jag.
 
Jag har alltid tyckt att det är lite "cheesy" med syskonskaror där alla barn börjar på samma bokstav.

Nu väntar vi syskon nr 3 och vi har ett namn som vi båda gillar och typ det enda vi är överens om. "Problemet" är bara att det börjar på samma bokstav som de två äldre syskonen.

Och det gör att jag tvekar lite...

Ettan är min bonus så hennes namn är jag oskyldig till. Med tvåan tog vi ett vi tyckte var fint, och tänkte inte direkt på att de började på samma.

Men nu då... :cool:

Nån som har vuxit upp i dylik syskonskara eller har en själv? Brukar folk kommentera det eller är det mest i mitt huvud problemet ligger?

Dagens i-landsproblem, jag vet... :angel:

Jag vet en familj där alla börjar på samma bokstav. Lite komiskt tycker jag nog att det är men man gör som man vill :D
 
Vad bra att det inte varit något större problem för dig. Min sambo får ofta post adresserad till namnet som står först, vilket inte är hans tilltalsnamn. Samma när han varit på ställen - väntrum tex så ropar de namnet som står först. Visst det är inget jätteproblem, men onödigt tycker jag.

Jo, sånt händer ju förstås, men jag har inte tänkt på det som ett problem, jag förstår ju att posten är till mig även om det inte står mitt tilltalsnamn på brevet. Var vi fler i hushållet med samma namn kunde det bli ett problem, såklart. Att ha ett namn som var yxigt och fult att säga skulle jag nog se som ett större problem, vilket skulle vara fallet för mig om jag hade tilltalsnamnet först.
 
Jo, sånt händer ju förstås, men jag har inte tänkt på det som ett problem, jag förstår ju att posten är till mig även om det inte står mitt tilltalsnamn på brevet. Var vi fler i hushållet med samma namn kunde det bli ett problem, såklart. Att ha ett namn som var yxigt och fult att säga skulle jag nog se som ett större problem, vilket skulle vara fallet för mig om jag hade tilltalsnamnet först.

Fast hur ofta säger man alla namn?
Då är det värre när man sitter i ett väntrum och så ropas det upp nånting som man inte reagerar på. När min ena dotter var på sjukhus så ropades hennes andranamn (som står som nummer två) upp plus hennes mellan namn. Vi reagerade inte. Kristina Ljungberg ropades upp när hon heter någon HEEEEELT annat. Lite intressant faktiskt att de trodde hon heter Kristina - hennes tilltalsnamn som också står först är inte så märkligt, men uppenbarligen var det någon som tyckte som min morsa - det är ett kattnamn (typ)
 
I min pappas familj heter samtliga syskon samma namn i andranamn. Min ena bror och min, manliga, kusin på den sidan har även det namnet som andranamn. För att förvilla situationen ytterligare heter även min kusin på mammas sida detta namn som andranamn, men då efter sin pappa, det måste ha varit ett mycket populärt namn i den generationen.

Min pappa har även fått "turen" att, precis som det @cirkus skriver om, ha sitt tilltalsnamn som namn nummer tre i följden. Namn ett och två är dessutom ett ganska vanligt dubbelnamn i hans generation, även om han heter namnen som två separata namn. Det händer ofta att det ringer typ telefonförsäljare och frågar efter "namn nummer 1", går vidare till "namn nummer 2" när de inte får napp, gör ett nytt försök med att slå ihop 1 och 2 till ett dubbelnamn, och när inte heller det stämmer lite uppgivet frågar "finns det någon som heter *namn nummer 3* då?"

TS, jag hade inte brytt mig om att alla syskonen har namn på samma bokstav. Inte så länge namnen inte är helt snarlika, typ Tove, Tuva och Tova i samma syskonskara hade känts lite för likt.
 
Vad bra att det inte varit något större problem för dig. Min sambo får ofta post adresserad till namnet som står först, vilket inte är hans tilltalsnamn. Samma när han varit på ställen - väntrum tex så ropar de namnet som står först. Visst det är inget jätteproblem, men onödigt tycker jag.
men det där känner jag igen, jag har väldigt ovanligt förnamn och då tar alltid vårdpersonal o dyl mitt andranamn som mitt tilltalsnamn och det är högst irriterande.
 
Fast hur ofta säger man alla namn?
Då är det värre när man sitter i ett väntrum och så ropas det upp nånting som man inte reagerar på. När min ena dotter var på sjukhus så ropades hennes andranamn (som står som nummer två) upp plus hennes mellan namn. Vi reagerade inte. Kristina Ljungberg ropades upp när hon heter någon HEEEEELT annat. Lite intressant faktiskt att de trodde hon heter Kristina - hennes tilltalsnamn som också står först är inte så märkligt, men uppenbarligen var det någon som tyckte som min morsa - det är ett kattnamn (typ)

Det är ju mitt namn, för min del vill jag gärna att det ska låta trevligt när man säger mitt namn, även om man inte gör det så ofta.

Dessutom, jag har bara ett andranamn, så det är ju inte så att om någon ropar upp mitt andranamn och mitt efternamn, så har jag ingen aning om vem de kan mena. Din dotter vet väl att hon heter Kristina, och att hon heter Ljungberg i efternamn - då borde man väl kunna känna igen sig i namnet, även om man annars har ett annat tilltalsnamn?

För min del händer det dessutom väldigt sällan, jag tycker de flesta brukar ha bra koll på tilltalsnamnet, det är sällan andranamnet ens står med - jag har ju bokat läkartid eller vad det nu är i mitt eget namn. Det skulle vara på akuten eller så som de inte vet, men även de brukar vara duktiga på att kolla upp.
 
Det är ju mitt namn, för min del vill jag gärna att det ska låta trevligt när man säger mitt namn, även om man inte gör det så ofta.

Dessutom, jag har bara ett andranamn, så det är ju inte så att om någon ropar upp mitt andranamn och mitt efternamn, så har jag ingen aning om vem de kan mena. Din dotter vet väl att hon heter Kristina, och att hon heter Ljungberg i efternamn - då borde man väl kunna känna igen sig i namnet, även om man annars har ett annat tilltalsnamn?

Ljungberg är just inte hennes efternamn. Utan ett mellannamn som hon aldrig använder.

Kristina Ljungberg är rätt långt ifrån det hon KALLAS för. Så nej, hon reagerade inte på det. Inte jag heller förresten - hon var vid detta tillfället 6 år gammal så jag var med.
 
Vi är fyra syskon, tre första börjar på samma bokstav men sista barnet passade inte i något namn på den bokstaven, men lyckades få den på slutet iallafall ;-)
Ingen har reagerat på det nämnvärt.

Alla grabbar i min släkt bär samma mellannamn dessutom. Släktnamn. Likadant hos mitt ex.
 
men det där känner jag igen, jag har väldigt ovanligt förnamn och då tar alltid vårdpersonal o dyl mitt andranamn som mitt tilltalsnamn och det är högst irriterande.

Jag spinner vidare lite på det här med ovanliga första/andranamn.

Själv har jag ett förstanamn som ska vara könsneutralt, men som de flesta nog förknippar med ett manligt namn. Detta har skapat en hel del problem för mig, eftersom det dels inte är mitt tilltalsnamn och dels förväntar sig folk något annat. Så för min del hade det varit enklare, om än inte varit en lika bra namnföljd, om mina namn hade bytt plats.

(Det är så lagom kul nämligen att ha ungefär följande konversation med tex vårdinrättningar:
- hej det är x
- hej, vi söker Y
- ja det är jag
- men det står ju här att vi ska prata med Y, du heter ju x
- jag heter Y också
- jaha, är inte det ett killnamn?)
 
Jag spinner vidare lite på det här med ovanliga första/andranamn.

Själv har jag ett förstanamn som ska vara könsneutralt, men som de flesta nog förknippar med ett manligt namn. Detta har skapat en hel del problem för mig, eftersom det dels inte är mitt tilltalsnamn och dels förväntar sig folk något annat. Så för min del hade det varit enklare, om än inte varit en lika bra namnföljd, om mina namn hade bytt plats.

(Det är så lagom kul nämligen att ha ungefär följande konversation med tex vårdinrättningar:
- hej det är x
- hej, vi söker Y
- ja det är jag
- men det står ju här att vi ska prata med Y, du heter ju x
- jag heter Y också
- jaha, är inte det ett killnamn?)

(Lite svar till @Killaloe och lite allmänt namnspånande)

Jag har ett lite krångligt (svårstavat) efternamn och ett av mina viktigaste kriterier när det gäller förnamn till kommande barn är att det ska vara enkelt. Därför kommer vi att placera tilltalsnamnet först och välja ett förnamn som är lättstavat och lätt att uttala. Lättstavat för mig innebär att även namn som Kristina/Christina går bort.

När det gäller begynnelsebokstav så börjar jag och makens förnamn på samma bokstav (namnen är dessutom lite "Bill & Bull"-varning, så helst en annan bokstav. Tyvärr finns det väldigt många fina namn som börjar på samma bokstav som våra namn, så det är något jag är flexibel med.

Syskonens namn i TS fall är i mitt tycke tillräckligt olika för att det inte ska låta som samma namn, men de passar bra ihop.
 
Men är det verkligen så vanligt i Sverige med sådan förväxling av tilltalsnamn? :confused: Både barnet och barnets far har tre förnamn och ingen av dem har tilltalsnamnet som första i följden. Jag har aldrig varit med om att någon av dem kallats vid fel förnamn, utan håller med @Mabuse att de flesta verkar ha koll på det.

Däremot är det väl, enligt vad jag har förstått, vanligare i vissa andra länder att tilltalsnamnet ska komma först by default.
 
Jag har alltid tyckt att det är lite "cheesy" med syskonskaror där alla barn börjar på samma bokstav.

Nu väntar vi syskon nr 3 och vi har ett namn som vi båda gillar och typ det enda vi är överens om. "Problemet" är bara att det börjar på samma bokstav som de två äldre syskonen.

Och det gör att jag tvekar lite...

Ettan är min bonus så hennes namn är jag oskyldig till. Med tvåan tog vi ett vi tyckte var fint, och tänkte inte direkt på att de började på samma.

Men nu då... :cool:

Nån som har vuxit upp i dylik syskonskara eller har en själv? Brukar folk kommentera det eller är det mest i mitt huvud problemet ligger?

Dagens i-landsproblem, jag vet... :angel:
Jag däremot tycker det är fint, mina döttrar har namn som börjar på samma bokstav, och jag också, jag och min systers namn börjar på samma bokstav, hon bröt däremot och lät sin dotter få ett namn som började med en annan bokstav:banghead:
 
11 månader mellan mina döttrar :D blev inte fler sen... Minns tyvärr inte så mycket av småbarnsåren, det var liksom lite dimmigt med två spädbarn ( var av ett svårt hjärtsjukt så långa tider på sjukhus) och så 4 hästar eget företag på det och så såklart ombyggnation av hus mitt i allt ihopa :eek:. Relationen tog också stryk så det slutade med skilsmässa när allt hade lagt sig och barnen var två och tre. Skulle inte vilja göra om den resan :down:
 
Men är det verkligen så vanligt i Sverige med sådan förväxling av tilltalsnamn? :confused: Både barnet och barnets far har tre förnamn och ingen av dem har tilltalsnamnet som första i följden. Jag har aldrig varit med om att någon av dem kallats vid fel förnamn, utan håller med @Mabuse att de flesta verkar ha koll på det.

Däremot är det väl, enligt vad jag har förstått, vanligare i vissa andra länder att tilltalsnamnet ska komma först by default.

Men hur ska en okänd som bara läser namnet veta att namn nummer två är tilltalsnamnet? Jag tänker mig väntrumssituationen som vi varit med om.
 
Men hur ska en okänd som bara läser namnet veta att namn nummer två är tilltalsnamnet? Jag tänker mig väntrumssituationen som vi varit med om.

Tja, de få gånger vi varit på akuten — vilket ju inte är så ofta nu när primärvården är station ett — så tycks vårt landsting ha för vana att säga alla namn lite lagom långsamt och i sin rätta ordning.
 
Tja, de få gånger vi varit på akuten — vilket ju inte är så ofta nu när primärvården är station ett — så tycks vårt landsting ha för vana att säga alla namn lite lagom långsamt och i sin rätta ordning.

Ahhh. Det har jag aldrig varit med om, men det funkar ju!
 
Men hur ska en okänd som bara läser namnet veta att namn nummer två är tilltalsnamnet? Jag tänker mig väntrumssituationen som vi varit med om.

Mitt tilltalsnamn är i mitten av tre (alla tre namnen är dessutom bland dom vanligaste bland tjejer i min ålder). Jag har alltid blivit uppropad vid rätt tilltalsnamn i väntrum etc. Även vid förstagångsbesök. Hur det går till vet jag inte, men någon slags notis verkar dom ha för att det ska bli rätt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 962
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 635
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp