Syskon på samma bokstav?

Haha! Jag å mina syskon heter alla nåt på J. Dessutom har två av syskonen gift sig med varsin person som också börjat på J, och en har dessutom en liten en på J.
 
Våra barn har alla 6 bokstäver och 3 stavelser i sina namn.
Jag kan tycka att det är trevligt om namnen passar ihop.
Tycker tex att Alexandra, Beatrice och sedan typ Pär eller My på den tredje skulle låta underligt.
Kör på samma bokstav :)
 
Jag o mitt syskon har två första bokstäverna i tilltalsnamnet lika. Tvåstaviga namn båda två. De första kusinerna vi båda fick har också samma begynnelsebokstav som jag och min bror, men sen bröts det mönstret.

Min make har tre syskon och alla hans syskon börjar på samma bokstav, men han har en helt annan begynnelsebokstav. Jag tycker det lustiga är att han är mitt i syskonskaran. De tre äldsta har trestaviga namn men yngsta syskonet har tvåstavigt.

Jag hade absolut kunnat tänkt mig att våra barn fick samma begynnelsebokstav! Nu blev det inte så av andra skäl; redan vid första graviditeten var jag och maken överens om ett pojknamn och ett flicknamn (med olika begynnelsebokstav). Då blev det en pojke. Vid andra graviditeten började vi tänka om; flicknamnet från första graviditeten var liksom "förverkat". Så när hon kom blev det en vecka som hon hette ett annat namn, men sen efter en veckas prova-på fick hon ändå flicknamnet vi bestämt vid första graviditeten.

Vi bestämde däremot tidigt tvåstaviga namn; då är det lättare att gjort att barnen verkligen kallas det de heter och inte någon förkortning (trestaviga) eller förlängning (enstaviga).
 
Jag har också mitt tilltalsnamn sist av mina tre namn och jag tror aldrig det har varit något problem här i Sverige? Jag har definitivt aldrig fått post i fel namn och jag kan inte heller minnas att jag har blivit uppropad så. Däremot så blev det fel när jag åkte som utbytesstudent, där hade dom registrerat mig som mitt första namn så det blev en del förvirring.
Jag jobbar med kundtjänst och när kunderna ringer in och jag söker på personnummer så är för det mesta ett tilltalsnamn markerat, är det inte det så får man gissa. Är det någon har som inte har sitt tilltalsnamn markerat? Varför i så fall?
@cirkus - har din dotter sitt tilltalsnamn markerat som just tilltalsnamn?

Angående samma begynnelsebokstav så har mina mina kusiner (syskonskara) alla namn på M, dessutom lite långa och ovanliga namn. Som någon skrev tidigare så är det lite svårt att lära sig namnen för nya i familjen, kanske beror på att dom är ganska lika varandra också iofs? När vi fick julklappar och liknande så var det ofta undertecknat med M1, M2,M3 & M4 - det tycker jag ser lite tråkigt ut, kul att vara nr 4 liksom :p
 
Enda gången det verkligen blev jobbigt med att ha tilltalsnamnet som nummer två i ordningen var när vi gifte oss i USA i våras. Vi hade ansökt om allt man skulle och när vi därefter var på kontoret för att hämta ut papper så var det knappt att det blev godkänt. De var tvugna att vara två handläggare och en överordnad för att jag skulle få heta det jag heter. Och inte ens det funkade utan de vände på mina namn :D Det var lite svettigt innan allt gick igenom!

Som tur är så fattade svenska myndigheterna sen att jag ville fortsätta ha min gamla ordning på namnen och registrerade allt rätt i slutändan.

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 962
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 635
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp