Status
Stängd för vidare inlägg.
Använder ni enbart stretchsömn när ni syr i stretchiga tyger? Jag har en gammal maskin och där är det raksöm eller sicksack som gäller.
Ja annars blir sömmen att spricka. Sicksack är ju elastisk så den kan du ju använda även om den inre är optimal enligt mig :)
 
Ja annars blir sömmen att spricka. Sicksack är ju elastisk så den kan du ju använda även om den inre är optimal enligt mig :)
Ja sicksack använder jag de få gånger jag sytt i stretch men funderade på om det var viktigt att ha en riktigt stretchsöm. Kör ni speciell pressarfot med?
 
Ja sicksack använder jag de få gånger jag sytt i stretch men funderade på om det var viktigt att ha en riktigt stretchsöm. Kör ni speciell pressarfot med?
Alltså det finns ju ingen "riktig" stretchsöm. Antingen är det det eller inte :) Sen kan ju alla sömmar heta olika, överkast, fuskoverlock, sicksack, trestegssicksack mm mm.
Pressarfoten är vanlig, man kan behöva justera pressarfotstrycket och stygnlängd dock.
 
Alltså det finns ju ingen "riktig" stretchsöm. Antingen är det det eller inte :) Sen kan ju alla sömmar heta olika, överkast, fuskoverlock, sicksack, trestegssicksack mm mm.
Pressarfoten är vanlig, man kan behöva justera pressarfotstrycket och stygnlängd dock.
Aha... längre stygnlängd på stretchigare tyg eller tvärtom?
 
Vad för mellanlägg ska jag använda till påsar/korgar?
Har tänkt sy nya påsar till återvinningen här hemma, som står mer eller mindre av sig själva. Tänkte sy i vaxduk.
 
Jag tänkte delta i den outfit-a-long som pågår på Instagram(#oal2017) under juni och juli, det går ut på att man syr ett plagg och stickar ett plagg för att skapa en outfit. Jag har jobbat mig fram till klänningen Megan i Love at first stitch-boken så det känns väl som ett lämpligt projekt. :D
 
Jag kom på idag att jag har en kjol som jag faktiskt ser helt ok ut i och känner mig bekväm i. Nu skulle jag vilja sy likadana själv i lite roligare färger och mönster men känner mig vilse både när det gäller vilket tyg jag ska ha och hur jag gör med mönster?

Det står följande i kjolen:
68% viscose
28% polyamide
4% elastane

Kjolen har en bred resår (?) fast utan veck och om jag håller upp den framför mig är den nästan helt rak från midjan och ner.

Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska göra? Den ser ju enkel ut att sy iaf
 
Jag kom på idag att jag har en kjol som jag faktiskt ser helt ok ut i och känner mig bekväm i. Nu skulle jag vilja sy likadana själv i lite roligare färger och mönster men känner mig vilse både när det gäller vilket tyg jag ska ha och hur jag gör med mönster?

Det står följande i kjolen:
68% viscose
28% polyamide
4% elastane

Kjolen har en bred resår (?) fast utan veck och om jag håller upp den framför mig är den nästan helt rak från midjan och ner.

Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska göra? Den ser ju enkel ut att sy iaf

När jag vill kopiera ett plagg brukar jag vända det ut och in. Sen studerar jag hur tygstyckena ser ut och hur de är sammansatta. Sen lägger jag plagget på mönsterpapper och ritar av delarna direkt av på pappret och mäter så att det stämmer hyfsat. Sen klipper jag ut mönstret och lägger till sömsmån, är tyget rätt elastiskt har jag märkt att det är enklare med lite mer sömsmån än de vanliga 1cm. För resår och fåll nedtill behövs mer.
Hur du gör med resåren i midjan finns det superbra filmer på Youtube hur du gör. Det mesta finns på Youtube, hur bra som helst!

Tyget som man syr de flesta kläder i lite stretchigt material kallas jersey. Det kan vara lite olika tjockt. Har du någon syaffär i närheten så du kan klämma och känna lite?
Har du möjlighet att fota kjolen och lägga ut här?
 
När jag vill kopiera ett plagg brukar jag vända det ut och in. Sen studerar jag hur tygstyckena ser ut och hur de är sammansatta. Sen lägger jag plagget på mönsterpapper och ritar av delarna direkt av på pappret och mäter så att det stämmer hyfsat. Sen klipper jag ut mönstret och lägger till sömsmån, är tyget rätt elastiskt har jag märkt att det är enklare med lite mer sömsmån än de vanliga 1cm. För resår och fåll nedtill behövs mer.
Hur du gör med resåren i midjan finns det superbra filmer på Youtube hur du gör. Det mesta finns på Youtube, hur bra som helst!

Tyget som man syr de flesta kläder i lite stretchigt material kallas jersey. Det kan vara lite olika tjockt. Har du någon syaffär i närheten så du kan klämma och känna lite?
Har du möjlighet att fota kjolen och lägga ut här?

Tack för bra svar :)
Ska se om jag kan få ut en bild i morgon
 
När jag vill kopiera ett plagg brukar jag vända det ut och in. Sen studerar jag hur tygstyckena ser ut och hur de är sammansatta. Sen lägger jag plagget på mönsterpapper och ritar av delarna direkt av på pappret och mäter så att det stämmer hyfsat. Sen klipper jag ut mönstret och lägger till sömsmån, är tyget rätt elastiskt har jag märkt att det är enklare med lite mer sömsmån än de vanliga 1cm. För resår och fåll nedtill behövs mer.
Hur du gör med resåren i midjan finns det superbra filmer på Youtube hur du gör. Det mesta finns på Youtube, hur bra som helst!

Tyget som man syr de flesta kläder i lite stretchigt material kallas jersey. Det kan vara lite olika tjockt. Har du någon syaffär i närheten så du kan klämma och känna lite?
Har du möjlighet att fota kjolen och lägga ut här?
18815447_10155327867088953_581285238064392017_o.jpg

Lite smutsig och skrynklig då den användes igår men här är bild iaf.
Var hittar jag mönsterpapper?
 
Här sys det tygpåsar på löpande band! Både av gamla stuvbitar och vaxduk.
Köpt en hög nya mönster på klänningar så jag ska ta tag i det med. Har massor med tyg och ganska gott om tid men ingen inspiration!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 140
Senast: escodobe
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
973
Senast: Yrja
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 344
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp