Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter och kollar på tyg.se rea. Hittat några fina tyger jag är sugen på, men jag har en låda, en IKEA-kasse och två pappkassar med tyg. Plus två kassar med stuvbitar.

Ge mig styrka att stå emot!
tyg.se har lång leveranstid oftast (kan dröja ett par veckor eller mer om du har otur), svåra att få tag på via kundtjänst (dom sitter i Tyskland om jag inte minns fel) och allmänt "bökiga" är min uppfattning. Snålt klippt också, eller så krymper tygerna massor. Jag har lagt en beställning där, tog ca 2 veckor att få hem tygerna, efter tvätt var alla mina 1 metersbitar ca 90 cm, dom har alltså krympt 10 %... Mätte några som jag inte hade tvättat, dom var 102 cm. Jag är van att jag har 1 meter efter jag tvättat, även om jag beställt 1 meter så krymper dom inte så mycket, eller att företagen klipper med typ 5 cm marginal. Mitt senaste paket tyger (från Zannaz, brukar inte köpa där men hon hade 30% så då blev det lite) var alla tyger minst 10 cm längre än vad jag beställt. För mig är det service.
Sök på dom på fb i "vi sytokiga" så får du nog upp mycket intressant ;)
 
@Trott Jag har handlat massor på tyg.se, aldrig varit några problem. Inte upplevt att de krymper mer än andra tyger heller. Fast å andra sidan har jag aldrig kontrollmätt. ;)
Visst tar leveransen lite längre tid än från en svensk butik, men mer än en vecka har jag aldrig väntat.
 
@Trott Jag har handlat massor på tyg.se, aldrig varit några problem. Inte upplevt att de krymper mer än andra tyger heller. Fast å andra sidan har jag aldrig kontrollmätt. ;)
Visst tar leveransen lite längre tid än från en svensk butik, men mer än en vecka har jag aldrig väntat.
Då har du haft tur :) För mig blev det en gång och aldrig mer, så nöjd var jag :p
Så i det här fallet gynnar jag hellre svenska butiker, upplever även att kvalitén är bättre här "hemma" så att säga :)
 
Nu har jag fått tummarna ur och handlat tyg till min kjol eller det blir några kjolar :o
Alla i varianter av blått dessutom :p
Köpte även nålar för stretchtyg men vilken söm ska jag sy med? Har en väldigt basis symaskin.
 
Nu har jag fått tummarna ur och handlat tyg till min kjol eller det blir några kjolar :o
Alla i varianter av blått dessutom :p
Köpte även nålar för stretchtyg men vilken söm ska jag sy med? Har en väldigt basis symaskin.
Någon typ av stretchsöm :) Om du har nått liknande som dessa, skulle jag använda nr 6 eller nr 15. Nr 10 är raksöm med tvillingnål, funkar också på stretchtyg, men är mer för dekorsömmar på framsidan, typ fåll osv :) nr 12 är populär att använda som dekorsöm på fållar osv också.
image.png
 
Någon typ av stretchsöm :) Om du har nått liknande som dessa, skulle jag använda nr 6 eller nr 15. Nr 10 är raksöm med tvillingnål, funkar också på stretchtyg, men är mer för dekorsömmar på framsidan, typ fåll osv :) nr 12 är populär att använda som dekorsöm på fållar osv också.
image.png
Tack så mycket får kolla i morgon :)
 
Jag stod emot att köpa mer tyg. För den här gången. Kan få köpa lite när vi flyttat.
Däremot måste jag nog köpa mellanlägg.. Får knata ner till lokala syaffären och kolla om hon har något passande. Tycker det är så svårt att veta vad man ska ha.. Finns ju massor med olika sorter! Den här gången behöver jag till en klänning, så någon lätt sort borde funka. Usch så svårt!
Och dessutom säljer hon tyg (så klart) så jag får väl ta på skygglapparna innan jag går in.
 
Runi verkar vara på g med nya mönster, såg bild på ett kommande så nu har jag råkar köpa tyg till att göra två långklänningar :o
 
Första kjolen är sydd och jag är hör och häpna nöjd med slutresultatet :banana:
Var smart nog att börja med det enfärgade, mönsterlösa tyget då jag tänkte att nybörjarmisstag borde synas mindre där. :idea:

Misstag nummer ett: sy med bebis som glider in och ut ur sömnen i babysitter på bordet = lite stressande.

Funderar på varför jag klippt så lång bit till linningen då den är betydligt längre än kjolens bredd. Klipper av på mitten :nailbiting: och inser inte förrän jag ska nåla fast den att det finns ju en baksida på kjolen också :banghead:
Börjar nåla fast linningen med kjolen ut och in. :banghead:
Inte nog med det, jag börjar dessutom nåla fast den i kjolens nederkant och funderar på varför jag fållat där de ska sitta ihop, :banghead:

Slutresultat: efter en hel del trixande finns det två sömmar på linningen. En på var sida precis där sömmen på övriga kjolen är.

Nästa projekt blir den mörkblå kjolen med stickningar men innan dess ska jag köpa en krita då de tygpennor (heter det så?) jag har är urusla. :meh:
 
Tyg nr3 är randigt på snedden. Hur hade ni andra gjort, låta ränderna gå så att de bildar en spets på utsidan av ena benet eller tex låta framsidans ränder gå nedåt mot vänster ben medan baksidans går nedåt mot höger ben?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 136
Senast: escodobe
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
971
Senast: Yrja
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 312
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp