Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu funkar maskinen igen. Måste varit fel på nålen. Bytte, och vips blev allt bra igen.
Tur att det var så enkelt.

Funderar på vad man kan sy till barn i vävt tyg. Hittar mest bara jerseymönster.
Fått dille på barnkläder nu :D
 
Funderar på vad man kan sy till barn i vävt tyg. Hittar mest bara jerseymönster.
Fått dille på barnkläder nu :D
Jag tycker det är jättesvårt att hitta mönster till klänningar i vävt tyg, framförallt till barn. Jag vill sy i vävt tyg för att de ska vara svala, och gärna långa ärmar också men det är svårt att hitta!

Jag har hittat några mönster till singoallablusar som jag helt sonika förlängt till klänning. Tror jag hittade en i senaste numret av Ottobre barn? Håller dock på att få spader på singoallablusarna för jag trivs inte med att mecka med resåren!

Jag har också sytt en klänning i vävt tyg av ett mönster som egentligen var för trikå, det funkade för att det var en A-linjeformad klänning och så satte jag knappar i huvudöppningen eftersom den inte blir elastisk.

Skjortor har jag inte vågat ge mig på ännu men skulle gärna vilja!
 
Nu har till och med jag haft symaskinen framme - för något så spännande som näsdukar... Jag skrotade ett gammalt påslakan och tänkte mig att det npg var ett snabbt projekt. Ha!

Tog fram en pressarfot som jag aldrig använt och dessutom inte vet vad den heter på svenska (Rollsaumfuß), som man har till små, tunna fållar. Blir toksnyggt - föurtom hörnen som är en katastrof. :devil: Konsulterade svärmor som är sömmerska och hon sa att hon brukade sy fast en liten tråd för hand i hörnet och använda den till att lirka in tyget i själva spiralen med.

Jag bestämde mig för att det är orimligt jobb för näsdukar, så nu har jag klippt hörnen lite snett och då går det att pilla in dem. Om det är någon som har ett supertips så tar jag gärna emot det, för min lösning är ej optimal så att säga...

Vad använder ni för nål till organza? Måste snarast sy fler tunna påsar till frukt och grönt. Fast i helgen snodde maken mitt tyg och gjorde nät till torkapparaten av det...
 
Jag hade kunnat tänka det var lite kul att göra näsdukar med rundade hörn.
Funkar det att köra en böjd linje på det sättet?
 
Jag hade kunnat tänka det var lite kul att göra näsdukar med rundade hörn.
Funkar det att köra en böjd linje på det sättet?

Jag ska prova, men jag tror man måste göra ganska stora linjer och då blir det nog inte så snyggt. Och inte så effektivt. Men det kan ju vara bra att veta om det går ifall man vill sy något annat med foten.

Vi använder nästan bara tygnäsdukar och det har på något vis uppstått en akut brist, så nu var det snabbproduktion som gällde. Fick ihop ungefär fyra stycken idag (min son har inte så stor förståelse för den ömma moderns sömnad) och det blir i alla fall snyggare och går snabbare allt eftersom...
 
Nu behöver jag lite tips.
Ska på stort bröllop i augusti och kommer troligtvis behöva sy klänningen själv pga min längd.

Normalt sett är jag timglasformad men magen är degig efter graviditet. Behöver även kunna amma i klänningen.

Har ni några tips på vad jag ska sy för modell?
 
Nu behöver jag lite tips.
Ska på stort bröllop i augusti och kommer troligtvis behöva sy klänningen själv pga min längd.

Normalt sett är jag timglasformad men magen är degig efter graviditet. Behöver även kunna amma i klänningen.

Har ni några tips på vad jag ska sy för modell?
Kolla date dress från Runi. Det är dem modellen jag la upp bild på här i tråden inför midsommar.
 
Hur syr man det här veckade bandet på bilden?
epcvyh1470186663548.jpg
 
Syr du på frihand? Utan mönster? Väldigt cool modell.

Bandet skulle jag nog mäta, tråckla (bara fixera vecken med ett par stora stygn), pressa, sy.
Jag hittar inget mönster med ett sådant band tyvärr. Lite förälskad i hela överdelen faktiskt men skulle vilja göra nederdelen smalare då den skulle behöva gå nedanför knäet = blir väääldigt stor annars.

Frågan är vad man ska ha för tyg O_o
 
Jag hittar inget mönster med ett sådant band tyvärr. Lite förälskad i hela överdelen faktiskt men skulle vilja göra nederdelen smalare då den skulle behöva gå nedanför knäet = blir väääldigt stor annars.

Frågan är vad man ska ha för tyg O_o
Ok, jag tycker det ser ut som att det är ett blixtlås i sidan av bandet? Ganska pilligt
Det "enklaste" kanske är att provsy med ett billigare tyg. Fast jag tycker det verkar svårt, men om du kunde rapportera när du har listat ut det, för klänningen är verkligen snygg! Jag är lite för gammal för den, men kanske till min dotter...
Tyget är något chiffongliknande?
 
Hur syr man det här veckade bandet på bilden?
epcvyh1470186663548.jpg
Jag håller på med en liknande klänning i organsa (Hur det nu stavas). Mitt liv är mer rynkat. Men jag gjorde så att jag veckade och pillade fast det innanför dragkedjan och innan jag satte fast det på andra sidan så fäste jag på flera punkter runt om så att det skulle ligga still. Men det är nog enklare på denna.
 
Jag går lite funderingar på att sy en ny tävlingskavaj. Men jag vet inte vad jag ska ha för tyg. Vill gärna ha en ljusblå med kritsträck eller ljusgrå med kritstäck. Vill gärna ha en som kanske andas lite eller har nått käckt foder. I nuvarande kavaj så svettas man som en liten gris och fastnar i fodret. Är man det minsta varm när man tar på sig kavajen så kommer man knappt i den för man fastna i fodret. Nån som har nått förslag på vad jag kan använda mej av för tyg och foder?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 144
Senast: escodobe
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
974
Senast: Yrja
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 353
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp