Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt första projekt är klart :D Men kjolen blev för stor, så jag fick börja med att sy in den... och jag är inte helt nöjd med resåren i midjan. Men den funkar bra med en tröja över :p

Köpte ett jättefint tyg häromdagen, men vågar inte riktigt ge mig på det än... behöver öva lite mer och komma igång först. Äntligen semester och tid att sy :D
 
Idag har jag sytt en blommig sommarkjol :up: Hade inget mönster som var som jag tänkt mig, så jag testade att mäta och rita själv. Det gick bra, kjolen blev ungefär som jag hade tänkt mig :p Nu funderar jag på vad nästa sy-projekt ska bli... Är sugen både på att sy toppar och klänningar, men har inte hittat något mönster jag riktigt känner för än. Får leta vidare!

Fråga - är det någon här som har testat att sy trosskydd av tyg? Har sett några mönster, och teknik som är som att sy tygblöjor och tänker att det vore ett miljövänligt alternativ att använda stuvbitar till :D
 
@farin jag har tänkt tanken att prova sy bindor/trosskydd, men än är jag för snål för att köpa PUL-tyg, jag har dessutom ett rätt stort lager med bindor hemma då jag fick en box med 28 st såna hem en gång i månaden förut :rofl: Så jag tänkte vänta lite till tills jag har nästan slut på dom, och sen kanske försöka mig på att göra egna :)
 
Jag tror jag ska testa att göra några "stänkskydd" :p
Tänker att jag inte behöver PUL för det, använder menskopp de dagarna. Så det är verkligen bara stänkskydd som behövs, och några lager av lämplig material borde räcka. Värt att testa i varje fall :up:
 
Fråga - är det någon här som har testat att sy trosskydd av tyg? Har sett några mönster, och teknik som är som att sy tygblöjor och tänker att det vore ett miljövänligt alternativ att använda stuvbitar till :D
Titta på minimundus.se så ser du de trosskydd och bindor som de säljer.
Borde vara lätta att kopiera principen och testa fram vilka mått man tycker passar en själv.
Vill man ha tryckknapp i grenen, eller kan det lösas annorlunda med t.ex. kardborre?

Edit: ser nu att det inte var mönster och ideer på utformningen du sökte :)
 
Senast ändrad:
Titta på minimundus.se så ser du de trosskydd och bindor som de säljer.
Borde vara lätta att kopiera principen och testa fram vilka mått man tycker passar en själv.
Vill man ha tryckknapp i grenen, eller kan det lösas annorlunda med t.ex. kardborre?

Edit: ser nu att det inte var mönster och ideer på utformningen du sökte :)

Nej mönster finns det gott om på nätet. Och är nog inte så avancerat att rita själv annars tänker jag.
Undrar mer om någon testat principen och om det är hiss eller diss? Och om det finns några do and don't?
 
Syr ju date dress från Rudi men behöver fodra överdelen då den ska användas utan bh så jag kan amma. Hur hade bi antdra gjort med fodret?
 
Syr ju date dress från Rudi men behöver fodra överdelen då den ska användas utan bh så jag kan amma. Hur hade bi antdra gjort med fodret?
Jag hade bara gjort två lager, samma tyg. Sen gjort som vanligt alltså bara lägga dom två lagren på varandra och behandla det som ett. Använda limpenna i kanterna om det känns som att dom glider runt.
 
Min senaste variant av Date dress.

20476632_10159050428690114_7719686487748801872_n.jpg
 
Nu har jag hittat en beskrivning på hur jag ska göra midjebandet https://www.craftster.org/forum/index.php?topic=309096.0

Men jag hänger inte riktigt med. Kan ngn förklara detta för en nybörjare med amningshjärna?
Som jag fattar det som så ska du klippa 2 x A och 2 x B, A är färdig bredd på midjebandet, B är det som ska rynkas (A kommer alltså vara "foder" och B syns utåt).
På B-delarna tar du och syr en rynktråd på kortsidorna. Långa stygn, vanlig raksöm.
Dra sen ihop kortsidorna så B blir lika stor som A.
Lägg sen A och B räta mot räta, sy en stickning längs ena långsidan (med stretchsöm om du har stretchtyg, eller overlocka ihop). Gör det på båda delarna, så du har två delar istället för fyra.
Efter det vänder du delarna rätt, så du har rätsidan utåt.
Pressa så du får en platt och fin kant där delarna är ihopsydda. Kolla sen den nedre kanten, att båda delarna är lika långa. Om inte, justera med rynktrådarna som du fortfarande har kvar på B delen. Sen syr du en stickning på varje kortsida.
Efter det så lägger du dina två delar räta mot räta (alltså rynk mot rynk) syr ihop sidorna så du får ett midjebandoch sedan syr du fast det i kjolen.

MEN. Eftersom du ska ha det i en date dress, hade jag skippat steget där hon syr ihop långsidan räta mot räta (steg 3 i beskrivningen) utan hade sytt ihop dom aviga mot aviga, iom att du både har en kjoldel och en överdel. Känner du dig säker nog kan du skippa att sy långsidan alls, utan direkt efter du har rynkat, lagt dom aviga mot aviga, använt nålar/limpenna och sen direkt sytt kortsidorna med en söm.
Hoppas du hänger med hur jag menar? Jag kan förklara mer lite senare, men ska på kalas nu :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 136
Senast: escodobe
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
971
Senast: Yrja
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 313
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp