Status
Stängd för vidare inlägg.
Hemma igen och har börjat förbereda alla mina semesterköpta tyger :D tvätta, mäta, kolla mönster, välja mönster och klippa ut dem, ritar av en del och klipper direkt i några, snart redo att börja klippa tyg och sy :banana: tycker nästan den här planerings- och förberedelsetiden är minst lika rolig som att sy :p

Någon som har provdocka och har lust att berätta om hur det funkar? Fördelar, nackdelar, svårigheter? Funkar begagnat och hur hittar man en?
 
Hemma igen och har börjat förbereda alla mina semesterköpta tyger :D tvätta, mäta, kolla mönster, välja mönster och klippa ut dem, ritar av en del och klipper direkt i några, snart redo att börja klippa tyg och sy :banana: tycker nästan den här planerings- och förberedelsetiden är minst lika rolig som att sy :p

Någon som har provdocka och har lust att berätta om hur det funkar? Fördelar, nackdelar, svårigheter? Funkar begagnat och hur hittar man en?
Jag har en provdocka, som har stått som "prydnad" sen jag fick den i princip... Den har inte rätt proportioner även om måtten stämmer (jag har sån man kan ställa in byst midja stuss nacke samt längd på överkroppen) och den är hård och oformlig. Vill man drapera plagg kan jag tänka mig att det är guld värt att ha en provdocka, men för mig som mest syr trikåkläder gör den inte mycket nytta. Min är i 2000 kr prisklassen så jag har funderat på att sälja den eftersom jag ändå inte använder den, men så kommer tanken "tänk om jag behöver den en dag" :meh: Jag har haft den sen 2010 tror jag :banghead: Och jag kan nog räkna gångerna jag använt den på ena handens fingrar :meh:
Och du hittar begagnade på Blocket, sy-inriktade köp och sälj på fb samt vanliga köp och sälj grupper på fb skulle jag tro.
 
Jag har en provdocka, som har stått som "prydnad" sen jag fick den i princip... Den har inte rätt proportioner även om måtten stämmer (jag har sån man kan ställa in byst midja stuss nacke samt längd på överkroppen) och den är hård och oformlig. Vill man drapera plagg kan jag tänka mig att det är guld värt att ha en provdocka, men för mig som mest syr trikåkläder gör den inte mycket nytta. Min är i 2000 kr prisklassen så jag har funderat på att sälja den eftersom jag ändå inte använder den, men så kommer tanken "tänk om jag behöver den en dag" :meh: Jag har haft den sen 2010 tror jag :banghead: Och jag kan nog räkna gångerna jag använt den på ena handens fingrar :meh:
Och du hittar begagnade på Blocket, sy-inriktade köp och sälj på fb samt vanliga köp och sälj grupper på fb skulle jag tro.
Vad är det som gör att proportionerna inte stämmer?
Jag tror att jag skulle vilja kunna prova att justera mönster lite mer för passform. Men det kanske bara är i teorin :p
 
Vad är det som gör att proportionerna inte stämmer?
Jag tror att jag skulle vilja kunna prova att justera mönster lite mer för passform. Men det kanske bara är i teorin :p
Alltså även om jag ställer in 100 cm över bysten, så är ju inte brösten på dockan där jag har mina bröst som exempel :p I grova drag blir det ju rätt, men beroende på vilken typ av plagg man gör kan det ju bli fel. Om man ska göra en prinsessskärning så ska den ju gå mitt över bröstet oftast och då kan det ju bli nån cm fel åt endera hållet då dockans bröst inte beter sig som sina egna i en bh :)
 
Jag har en provdocka som jag använder massor! Också ställbar men jag har inte behövt ändra så mycket.
Syr mycket klänningar i vävda tyger.
 
Jag vill egentligen ha en provdocka men precis som för Trott kommer det inte funka med mina proportioner så jag försöker behärska mig. :p Alltså, jag kan såklart ställa in 95 över bysten tex, men det kommer liksom inte ge provdockan min E-kupa och därmed vara rätt oduglig för mig att prova på.
 
Hmm... Jag skulle alltså behöva en docka i typ modell-lera eller något annat formbart :p Silikonbröst kanske? Dock inte normalutförande :D
Ska börja hålla ögonen öppna i varje fall, hittar jag en billig bättre begagnad så kan jag nog inte låta bli att testa :D
 
Har sett man kan göra egen provdocka med hjälp av silvertejp. Plasta in dig själv med någon form av plast, tejpa över hela dig med silvertejp åt alla håll och kanter. Klipp upp bak, tejpa ihop o stoppa upp med vad du finner lämpligt.
 
Gissar att provdockorna byggs med typ b-kupa precis som de flesta mönster ritas för b-kupa. Överväger att köpa en och padda upp frampå men jag behöver även göra svank/höftjusteringar har jag märkt och palla karva i den och hålla på :p mindre krångel att prova på mig själv. /lat
 
Gissar att provdockorna byggs med typ b-kupa precis som de flesta mönster ritas för b-kupa. Överväger att köpa en och padda upp frampå men jag behöver även göra svank/höftjusteringar har jag märkt och palla karva i den och hålla på :p mindre krångel att prova på mig själv. /lat
Jag är ännu latare då... ids inte prova på mig själv, hoppas mönstret funkar tillräckligt. Dessutom sticks ju nålarna om jag ska prova på mig själv :o

Klippte ut ett tyg till klänning igår, och kom på att det nog är kort i livet om jag håller mig till mönstret. Förlängde livet 5 cm på fram- och bakstycke, får se om det var en bra idé :D Hoppas hinna sy ikväll :up:
 
Apropå b-kupa på mönster... tror ni det skulle funka om man syr insnitten (eller vad det nu heter :confused::confused:) i en annan storlek än den egna? Funderar på om det borde göra utrymmet för brösten lite rymligare då? Men åt vilket håll har jag inte funderat på, tanken slog mig just :p
 
Apropå b-kupa på mönster... tror ni det skulle funka om man syr insnitten (eller vad det nu heter :confused::confused:) i en annan storlek än den egna? Funderar på om det borde göra utrymmet för brösten lite rymligare då? Men åt vilket håll har jag inte funderat på, tanken slog mig just :p
Det behövs att få med mer tyg vid tillklippningen också, för att få både "rymligare" och "djupare form". Googla full bust adjustment för DIY.
Har inte gjort det själv men principen är logisk och verkar inte svår att utföra.
http://sewyourboat.blogspot.se/2013/11/full-bust-adjustment-fba-tutorial-pa.html
 
Mina senaste alster :) Prematurkläder och så tygkasse som ska ut i butiken. Kassen är dock inte sydd av mig, men jag har gjort trycket :) Edit: Filen till trycket är köpt, men jag har skärt ut det och pressat på det :p

21032502_10159160984840114_2362169784075190400_n.jpg
20993028_10159160989000114_1002698521718729063_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 140
Senast: escodobe
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
973
Senast: Yrja
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 344
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp