Bukefalos 28 år!

Ta betalt för att få avlastning

Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag har under flera års tid sökt häst som jag kan bli medryttare till. Tyvärr har det inte gått så bra eftersom de flesta annonser jag hittat har ägaren uttryckt att hon vill ha betalt för att jag sköter hennes häst :eek:.

Nästa vecka hade jag tänkt och åka till Ullared, om du inte använder din bil på onsdag kan passar jag den gärna. Jag fyller på spolarvätska och kollar oljan. Jag ser även till att den är parkerad när jag lämnar tillbaka den.
Förutsätter naturligtvis att den är tankad, tvättad, försäkrad och att däcken är bra....

Det går inte att jämföra päron och äpplen, häst, hund eller bil.
Om du inte är villig att betala så varsegod, det är ingen som tvingar dig. Det finns de som uppskattar avlastning leta rätt på en sådan person.
Eller börja på ridskola om du vill rida utan att fixa och dona med hästen.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Med din inställning förstår jag att du har svårt att hitta en medryttarhäst. Att mocka ,lägga upp mat mm ingår i den dagliga skötseln ,rida är den minsta delen av att ha häst. Att rida på ridskola verkar vara ett bra alternativ för dig.
Jag håller med Boj f.ö.

Jag håller med här. Vill man bara rida utan att göra den skötsel som ingår före och efter en ridtur så finns det både ridskolor och turridingsfirmor.

Men det kostar bra mycket mera än att vara medryttare.

Betalar man 500:- i månaden och får rida tex 3 dagar i veckan är detta 12 ridturer/3 alltså 41:- per dag man rider hästen.

Betalar man 1000:- i månaden och får rida tex 3 dagar i veckan är detta 12 ridturer/3 alltså 82:- per dag man rider hästen.

Jämför detta med att rida på ridskola. Sist jag hörde en prisuppgift ( vuxen på ridskola i centrala Malmö) kostade det ca 175:- för EN lektion och detta var några år sedan. Då rider man 40-50 minuter och det är ca 8 hästar inne samtidigt vars ryttare delar på ridlärarens undervisning.

Turridning brukar kosta kring 250-350 kr per tur men då är man ute en bra stund ofta en 2 kanske 3 timmar.

Dvs 12 ridturer på ridskola i storstan =2100:-

12 st turridningar=3000-4200:-

Som medryttare har man dessutom förmånen att rida samma häst regelbundet, man får prova på att ha egen häst utan att behöva ta fulla ägaransvaret och det är berydligt billigare än att äga en egen häst eller gå på ridskola.

Så jag undrar:- Varför gnäller så många medryttare att det är så himla dyrt???

Jag har fn 5 egna hästar så jag är mycket medveten om vad det kostar att ha egen häst.

/kt
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag kan till viss del hålla med om, om att det låter konstigt att man ska betala för att hjälpa någon annan. Men var du än rider annars (ridskola, turriding, ridläger o.s.v) måste man ju betal, inget konstigt med det, så varför ska det då helt plötsligt vara gratis för att man ska rida någons privathäst?
Som flera andra redan skrivit, hästen kostar lika mkt för ägaren fast någon annan rider, det blir slitage på hästen/utrustningen.
Sen antar jag för att du söker medryttarhäst för att du vill rida, inte för att bara snäll och hjälpa någon som behöver hjälp.
Att man mockar och sköter övriga stallsysslor hör ju till, det får ju ägaren oxå göra och denna betalar ju mkt mer än vad en medryttare gör.

Men sen, söker ägaren hjälp med utbildning av hästen (om man inte vill skicka iväg den ngnstans, som brukar kosta iafa 5000kr/månaden) så tycker jag kanske inte att man ska ta betalt
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Du kan få sköta mina hästar helt gratis, men ridningen kan du glömma. :grin: Mina hästar klarar sig finfint i hagen och behöver inte gå på några promenader som en hund, likaså behöver du inte själv köpa hem en massa foder till dem, som jag visserligen betalar, men det finns redan på plats. Känner du för att borsta lite på dem är det helt ok, men om det är att göra mig en tjänst du är ute efter så finns både grep och skottkärra på plats så sköter jag ridningen själv, tack. :bow:

Jag har två hbl och tre ponnier, jag sysslar inte med välgörenhet, däremot så har jag de som rider gratis och rent av på min bekostnad, men inga medryttare och heller inga skötare, allt är på min villkor. :cool:

Tack för en bra förklaring på skillnaden. Blir så trött på "medryttare" som klagar på att de finns de som vill ha ersättning för nyttjande av häst.
Det finns ju gratis alternativ också, leta rätt på ett sådant istället. Jag har också hjälp som rider "gratis" på min häst. Men den hjälpen sker på mina villkor och är handplockad av mig. Jag behöver inte leta efter okänd hjälp.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Men snälla, kanske är det läge att tänka efter när man som Graleh inte har hittat medryttarhäst trots flera års sökande på grund av att hästägarna vill ha betalt? Mycket här i livet handlar om tillgång och efterfrågan, så även på medryttarmarknaden. Vill du ha en bra medryttarhäst så kostar det, är inte du villig att betala så är troligtvis någon annan. Jag ser det som självklart att hästägare kan välja att hitta en medryttare som betalar för att få använda deras häst. Om du nu inte vill mocka eller pyssla när du betalat, leta efter en medryttarhäst som står på fullinackordering och betala för ridningen istället, det kanske är lättare att hitta?

Köp egen häst så förstår du nog sen varför ägarna vill ha betalt. Eller håll dig till att ta hand om andras hundar, dom kan du ju få gratis... Hästar är inte gratis att ha, så är det bara.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag har både ägt och varit medryttare på hästar. För mig är det umgänget med hästen och ridningen som är det roliga/avkopplande. Tyvärr är sporten dyr och då måste man givetvis betala för att man får låna någon annans häst. Hästen är min fritid. Oavsett om ridning sker på egen eller annans häst så ingår givetvis det kringarbete som inte stallet sköter de dagar jag har ansvar för hästen.

Du kommer aldrig fixa att ha egen häst. Tänk alla människor som du måste betala för att de sopar efter din häst i gången, hänger tillbaka ditt grimskaft som hamnat på fel box, ger vatten till din häst när vattenkoppen fryser, longerar när du ligger hemma i maginfluensa etc, etc.

Proffsryttare kan unna sig att säga att de endast sitter upp och rider om hästen är framkörd och klar. En ordinär medryttare borde ha en mer ödmjuk inställning. En häst jag hade började stegra sig med ny medryttare. Den personen fick inte rida mer, men det gjorde också att jag fick ett problem på halsen som jag annars inte fått. Det tog ett tag att få bort den olaten. En annan häst jag hade blev så hårt dragen i mun av en medryttare att hästen alltid kastade upp huvudet i protest när en ny ryttare satte sig på dess rygg. Båda medryttarna red hästarna vettigt när de var och provred.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag gillar väl kanske inte denna inställningen men jag förstår den fullt ut.
Jag anser att en medryttare som sköter alla stallsysslor runt omkring hästen skall få rida gratis alt billigare, speciellt om det bara gäller lättar ridning.

Men är det en häst där du bra behöver rider, pyssla om hästen och städa upp EFTER DIG SJÄLV så tycker jag gott att man kan betala en slant.

Jag har flera hästar, medryttare på ngn utav dem och de får betala.
Detta pga tt jag vill mocka osv själv för att veta att allt blir som jag själv vill ha det. De rider mina gamla läromästare och behöver inte bry sig om några direkta stallsysslor.

Funkar fint med mig, kan tillägga att de betalar 400 kr i månaden för 2 ggr/veckan. det blir 50 kr ;)

Enjoy.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Du kan få sköta mina hästar helt gratis, men ridningen kan du glömma. :grin: Mina hästar klarar sig finfint i hagen och behöver inte gå på några promenader som en hund, likaså behöver du inte själv köpa hem en massa foder till dem, som jag visserligen betalar, men det finns redan på plats. Känner du för att borsta lite på dem är det helt ok, men om det är att göra mig en tjänst du är ute efter så finns både grep och skottkärra på plats så sköter jag ridningen själv, tack. :bow:

Jag har två hbl och tre ponnier, jag sysslar inte med välgörenhet, däremot så har jag de som rider gratis och rent av på min bekostnad, men inga medryttare och heller inga skötare, allt är på min villkor. :cool:

Poängen med detta var?!?:confused: Trevlig ton...
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Tillgång och efterfrågan.

Vill du rida gratis, så får du hitta någon som erbjuder gratis.

Det är inte svårare än så.

Vill jag ha någon som betalar för att rida min havremoppe så hittar jag någon som vill betala för det.

Finns inte så mkt att diskutera egentligen...
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

En sak jag undrar lite över när de är en del som skriver att de är skilnad på om man ska sköta/rida/vara medryttare på en utbildad häst.
Liksom de är ju mer ansvar när de gäller en yngre mer outbildad häst än att ta hand om en äldre mer erfaren häst.
Själv skulle jag aldrig sätta upp en medryttare på en unghäst. Men därimot skulle jag inte haft något problem med att ha en medryttare åt min tidigare tävlingsponny (alltså under tiden hon tävlades.)
Men de här med att ta betalt när de gäller att ha någon som medryttare förstår jag inte hur man kan ta så mkt betalt för enstaka gånger eller som någon skrev 500kr i veckan. Det är sjukt!
Jag har haft en medryttare en gån som hjälpte mig med mina hästar och vi kom överens om att hon betalde 50kr/månaden och för saker som hon ville ha eller tyckte att de behövdes. Då red hon 3-4 gånger i veckan på 5 olika hästar. Det fungerade jätte bra för både henne och mig!
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

att hyra något brukar kosta pengar.

jag ser det som att medryttaren får del i min häst, men då får denne lägga upp sina dagar själv och ha hästen som sin egen under sina dagar. vi tar båda ansvar för att hästen får variation. Kommer iof också stå i stall där vi inte behöver göra mer än rida o pyssla med hästen.

Men som sagt, alla ser det olika.

Precis!:bow:
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Om jag hade en häst så skulle jag vara tacksam om någon vill hjälpa mig med hästen. Jag skulle gladeligen hjälpa den personen med saker som den vill ha hjälp med som tack.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Tillgång och efterfrågan.

Vill du rida gratis, så får du hitta någon som erbjuder gratis.

Det är inte svårare än så.

Vill jag ha någon som betalar för att rida min havremoppe så hittar jag någon som vill betala för det.

Finns inte så mkt att diskutera egentligen...
Exactemente! VERKLIGEN inte svårare än så!:idea:
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Poängen är att vill man jämföra hästar med hundar och att vara medryttare kontra hundvakt, så vill man inte betala så ska man inte tro att man får rida. Vill ngn göra mig en "tjänst" så visst kan de får mocka boxen åt mig. I min värld så är det inget slitgöra att mocka en box,fylla på foder och kolla vattnet innan man rider, orkar man inte det så orkar man inte rida heller och är man medryttare åt mig så får man betala för det. Som sagt, jag sysslar inte med välgörenhet, vill man vara "hundvakt" gratis åt mina hästar så varsågod, rida kan jag göra själv. :cool:
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Poängen är att vill man jämföra hästar med hundar och att vara medryttare kontra hundvakt, så vill man inte betala så ska man inte tro att man får rida. Vill ngn göra mig en "tjänst" så visst kan de får mocka boxen åt mig. I min värld så är det inget slitgöra att mocka en box,fylla på foder och kolla vattnet innan man rider, orkar man inte det så orkar man inte rida heller och är man medryttare åt mig så får man betala för det. Som sagt, jag sysslar inte med välgörenhet, vill man vara "hundvakt" gratis åt mina hästar så varsågod, rida kan jag göra själv. :cool:

Jag har inga åsikter om hur du vill göra med dina hästar men man kan ju uttrycka sig på olika sätt... Lite vardagstrevlighet är ju aldrig fel eller?!?
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Nej, så vad är det otrevliga i att tala klarspråk? Vill hon eller ngn annan leka "hundvakt" och mocka och borsta mina hästar så är det helt ok men de ska inte tro att de får rida för att de gör mig en "tjänst" jag inte efterfrågar, vill man rida så får man betala. :cool:
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Då drar man alltså slutsatsen att en person som studerar/går på a-kassa/soc inte är lika bra ryttare som en person som arbetar och har råd att slänga ut flera hundra kronor i veckan för att sköta en annan persons djur.

Jag tycker du hänger upp dej väl mycket på att "du sköter någons djur". Du rider väl oxå?

Sen ang klassfråga att ha häst.
Jag pluggar och har småbarn och har hästar. Jag drar in på en massa för att kunna ha dem. Vi åker aldrig på semester, köper knappt kläder, går aldrig på bio eller äter ute. Då har jag råd med mina hästar.

Sen om nån annan skulle vilja vara med och dela på dem och då innefattar det ju en del jobb och ridning, så skulle det ju kännas lite skumt att jag drar in på allt onödigt i mitt liv för att kunna ha mina hästar för att låta nån annan rida och använda dem 2-3 ggr i veckan gratis..
Jag ska dessutom betala försäkring, och i värsta fall veterinärkostnader om nåt händer.
Då mockar jag hellre själv och låter hästarna vila.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Nästa vecka hade jag tänkt och åka till Ullared, om du inte använder din bil på onsdag kan passar jag den gärna. Jag fyller på spolarvätska och kollar oljan. Jag ser även till att den är parkerad när jag lämnar tillbaka den.
Förutsätter naturligtvis att den är tankad, tvättad, försäkrad och att däcken är bra....

Det går inte att jämföra päron och äpplen, häst, hund eller bil.
Om du inte är villig att betala så varsegod, det är ingen som tvingar dig. Det finns de som uppskattar avlastning leta rätt på en sådan person.
Eller börja på ridskola om du vill rida utan att fixa och dona med hästen.
:bow:

*kl*

Som några föregående talare har sagt så är jag inte förvånad över att du inte hittar någon medryttarhäst. Med din inställning kommer man inte långt. Jag skulle kunna tänka mig att låna ut min häst gratis till någon go tjej eller kille som jag visste att hästen trivdes med, men skulle du svara på en annons hos mig och kräva att slippa betalning så skulle jag avsluta det samtalet ganska fort, eftersom det säger så otroligt mycket om dig som hästmänniska. Att rida är roligt, men resten är rena skitjobbet och någonting som slavar gör. Mocka och ge foder och se till att hästen har det bra, pff, sånt kan väl någon annan göra. Så mycket är hästen alltså värd för dig...
Nej, fortsätt du att rida på ridskola, det passar dig nog bättre.

Det du skriver är otroligt nonchalant, så nonchalant att jag blir arg. Det blir jag sällan. Usch, det finns folk som seriöst anser att de ska bli serverade allt på silverfat, och att någon annan ska betala för det.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Det finns tyvärr en del tycker jag som inte sköter sitt ansvar som medryttare speciellt bra. och om man då tar en slant så vet man att personen inte skiter i hästen de dagarna som personen har hand om den. Sen är det faktist så också att mockning ingår i att ha häst och om man tycker det ska vara som "betallning" då ska man inte ha en medryttar häst och de ägare som tycker det är skit å mocka ska inte heller ha häst.

om jag hittar DEN medryttaren kommer jag inte vilja ha betalt visserligen sätter jag inte upp någon heller som jag inte litar till fullo på min häst.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 055
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 507
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 728
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp