Tälthjälp!

Ska du någonsin bära det själv hade jag absolut inte valt så fruktansvärt tunga tält! Din totala packvikt bör inte vara över 20-25% av kroppsvikt i längden, och eftersom man även kommer behöva bära mat och vatten i viss mån behöver man ta höjd för det när man väger sin totala utrustning.

Mitt tvåmannatält har samma innermått som det nedre, har två absider, och väger 1200 gram i normalfallet. Det är långt ifrån bland de lättaste på marknaden, men är väldigt vädertåligt och väldigt praktiskt. Det går absolut att hitta bättre alternativ!

(Är man flera eller mest campar med bil eller liknande är de såklart lättare att hitta en modell som funkar. Det är stor skillnad på att vandra ensam i och med att man måste ta hela vikten av tält, kök och sådant som man annars delar...)
 
Ska du någonsin bära det själv hade jag absolut inte valt så fruktansvärt tunga tält! Din totala packvikt bör inte vara över 20-25% av kroppsvikt i längden, och eftersom man även kommer behöva bära mat och vatten i viss mån behöver man ta höjd för det när man väger sin totala utrustning.

Mitt tvåmannatält har samma innermått som det nedre, har två absider, och väger 1200 gram i normalfallet. Det är långt ifrån bland de lättaste på marknaden, men är väldigt vädertåligt och väldigt praktiskt. Det går absolut att hitta bättre alternativ!

(Är man flera eller mest campar med bil eller liknande är de såklart lättare att hitta en modell som funkar. Det är stor skillnad på att vandra ensam i och med att man måste ta hela vikten av tält, kök och sådant som man annars delar...)

Nä det är ju sant... gah. Det är en sån jäkla djungel tycker jag 😅 3 kg plus låter ju inte så mycket, men som du säger blir det ju tungt i slutändan med all övrig packning...

Får sätta mig ner och kolla lite vikter osv imorgon. Hade varit skönt att komma lite billigare undan nu under black week :angel:
 
Ska du någonsin bära det själv hade jag absolut inte valt så fruktansvärt tunga tält! Din totala packvikt bör inte vara över 20-25% av kroppsvikt i längden, och eftersom man även kommer behöva bära mat och vatten i viss mån behöver man ta höjd för det när man väger sin totala utrustning.

Mitt tvåmannatält har samma innermått som det nedre, har två absider, och väger 1200 gram i normalfallet. Det är långt ifrån bland de lättaste på marknaden, men är väldigt vädertåligt och väldigt praktiskt. Det går absolut att hitta bättre alternativ!

(Är man flera eller mest campar med bil eller liknande är de såklart lättare att hitta en modell som funkar. Det är stor skillnad på att vandra ensam i och med att man måste ta hela vikten av tält, kök och sådant som man annars delar...)
Vad är det för tält? Jag är älskar verkligen mitt nallo 2 gt som jag delar med exet, men eftersom jag ska göra fler soloturer så måste jag börja jaga gram, men jag vill fortfarande ha ett bra 3säsongstält som fixar fjällväder och antingen en absid eller att packningen får plats i tältet...
 
Jag har bara hört positiva saker om Lanshan-tälten, som man sätter upp med hjälp av vandringsstavar. Perfekt om man redan vandrar med sådana.
Har inget sånt själv (ännu) dock och har aldrig provat, men är sugen. De är lättviktstält.
Jag har ett tält nu som väger 2,85 kg och det funkar, men hade ju gärna fått ner vikten lite, fast vandrar man inte själv kan man ju dela tex så att den andra bär mer mat eller nåt, så delar man ändå på tältvikten.
 
De du länkar till är ju rätt olika typer av tält, dvs ena är ett tunneltät och det andra ett kupoltält. Det är ju rätt beroende av var man tänkt sig tälta. Jag tältar ofta (oftast faktiskt) på klippor och då är det nästan ett måste med självstadgande tält av kupoltyp (om man inte vill släpa stora stenar till förbannelse till linorna). Men har du tänkt använda det huvudsakligen i fjällmiljö så är ju ett tunneltält kanske mer lämpligt kanske pga står emot vind bättre.

En annan grej man kan fundera på är ju om man vill kunna sätta upp innertältet separat (skönt att kunna sova i bara innertältet varma sommarnätter) eller om man vill att allt sätts upp tillsammans (bra om det regnar).

Sen, vikten då. Jag behöver inte tänka på vikten så mycket eftersom jag paddlar kajak. Men det är ändå skönt att det inte är så tungt. Skulle jag dessutom bära det tillsammans med all annan packning... då skulle jag nog vilja ner en bra bit under 2 kg.
 
Jag skulle välja ett tunneltält, men inte så stort (eller framför allt tungt) som det du länkar till. Tycker tunneltälten står bättre i vindarna som kan bli i fjällen. Nackdelen kan vara att det är svårare att hitta en bra tältplats som är både relativt plan och som det dessutom går att trycka ner tältpinnar i. Tänker också att absid är ett starkt önskemål vid fjällvandring. Dels för utrymmet för packning, kunna sitta i öppningen och laga mat vid dåligt väder, men tycker också den ger ett skydd mot mygg/knott in genom själva tältöppningen när man ska in och ut.
 
Mitt tips: Gå med i facebookgruppen "Vandra Fjäderlätt". Där finns det massvis av läsning och tips från mycket erfarna vandrare, som dessutom är inne på att hitta lätt utrustning. Kolla också lite på utrustningen som finns på backpackinglight.se.

Det är HEMSKT att vandra med onödigt tung packning. En skillnad på några hundra gram hit och dit känns massvis när man väl kommer ut, och många bäckar små blir dessutom lätt väldigt mycket. Dessutom, de där tunga Urbergtälten är även väldigt skrymmande. Mitt nya, stora, tvåmannatält med stooor absid tar extremt mycket mindre plats än mitt gamla tvåmanna från just Urberg. Men så är mitt lätta tält också 1kg lättare, tunnare tyger och genomgående högre kvalitet.

Och nej, lätt och hög kvalitet behöver inte vara svindyrt :)
 
Mitt tips: Gå med i facebookgruppen "Vandra Fjäderlätt". Där finns det massvis av läsning och tips från mycket erfarna vandrare, som dessutom är inne på att hitta lätt utrustning. Kolla också lite på utrustningen som finns på backpackinglight.se.

Det är HEMSKT att vandra med onödigt tung packning. En skillnad på några hundra gram hit och dit känns massvis när man väl kommer ut, och många bäckar små blir dessutom lätt väldigt mycket. Dessutom, de där tunga Urbergtälten är även väldigt skrymmande. Mitt nya, stora, tvåmannatält med stooor absid tar extremt mycket mindre plats än mitt gamla tvåmanna från just Urberg. Men så är mitt lätta tält också 1kg lättare, tunnare tyger och genomgående högre kvalitet.

Och nej, lätt och hög kvalitet behöver inte vara svindyrt :)

Var in på backpackinglight lite snabbt igår, ska gå med i gruppen också 😊
Tycker det är så svårt när man är newbie!

Vilket tält är det du har?
 
Var in på backpackinglight lite snabbt igår, ska gå med i gruppen också 😊
Tycker det är så svårt när man är newbie!

Vilket tält är det du har?
Gruppen är jättebra för nybörjare! :D Otroligt god stämning där och jag har kunnat fråga om allt möjligt hur som helst utan problem.

Mitt tält är ett Nordisk Oppland som jag klassar som svindyrt :p Hade jag inte vandrat med hundar så hade jag inte valt det. Nu ville jag ha ett tvåmanna och stor(!) absid för att kunna torka hundar där i dåligt väder, sitta där och laga mat osv. Jag hittade det på utförsäljningsrea för 6500kr, men nu har jag mitt stora tvåmanna som väger under 2kg. Tror det landar på 1,8kg ungefär.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 712
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 358
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 593
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 308
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp