Tälthjälp!

Just det här med att vandra i fjällen och många bäckar små,
gör att jag funderar lite extra på de människor som vill spara gram, men bär med sig extra vatten istället för en kåsa.
Finns det folk som gör det? Jag har då aldrig varit i kontakt med någon :p De jag pratar vandring med är mer på nivån "Behöver jag ha med mig vattenrenare eller är vattnet bra ändå?".
 
Jag hade tagit tunneltältet. De är lätta att slå upp även i hård vind. Mitt har en förlängd absid i ena änden där jag t ex kan koka kaffe när det är skitväder. Mycket bra feature! Nu är jag kanske också något nördig och har ett Hilleberg. Det kostar mer men har superkvalitet.
 
Ska du någonsin bära det själv hade jag absolut inte valt så fruktansvärt tunga tält! Din totala packvikt bör inte vara över 20-25% av kroppsvikt i längden, och eftersom man även kommer behöva bära mat och vatten i viss mån behöver man ta höjd för det när man väger sin totala utrustning.

Mitt tvåmannatält har samma innermått som det nedre, har två absider, och väger 1200 gram i normalfallet. Det är långt ifrån bland de lättaste på marknaden, men är väldigt vädertåligt och väldigt praktiskt. Det går absolut att hitta bättre alternativ!

(Är man flera eller mest campar med bil eller liknande är de såklart lättare att hitta en modell som funkar. Det är stor skillnad på att vandra ensam i och med att man måste ta hela vikten av tält, kök och sådant som man annars delar...)

Mitt tips: Gå med i facebookgruppen "Vandra Fjäderlätt". Där finns det massvis av läsning och tips från mycket erfarna vandrare, som dessutom är inne på att hitta lätt utrustning. Kolla också lite på utrustningen som finns på backpackinglight.se.

Det är HEMSKT att vandra med onödigt tung packning. En skillnad på några hundra gram hit och dit känns massvis när man väl kommer ut, och många bäckar små blir dessutom lätt väldigt mycket. Dessutom, de där tunga Urbergtälten är även väldigt skrymmande. Mitt nya, stora, tvåmannatält med stooor absid tar extremt mycket mindre plats än mitt gamla tvåmanna från just Urberg. Men så är mitt lätta tält också 1kg lättare, tunnare tyger och genomgående högre kvalitet.

Och nej, lätt och hög kvalitet behöver inte vara svindyrt :)
Vilka tält har ni?
 
Vilka tält har ni?

Gruppen är jättebra för nybörjare! :D Otroligt god stämning där och jag har kunnat fråga om allt möjligt hur som helst utan problem.

Mitt tält är ett Nordisk Oppland som jag klassar som svindyrt :p Hade jag inte vandrat med hundar så hade jag inte valt det. Nu ville jag ha ett tvåmanna och stor(!) absid för att kunna torka hundar där i dåligt väder, sitta där och laga mat osv. Jag hittade det på utförsäljningsrea för 6500kr, men nu har jag mitt stora tvåmanna som väger under 2kg. Tror det landar på 1,8kg ungefär.
 
Vad är det för tält? Jag är älskar verkligen mitt nallo 2 gt som jag delar med exet, men eftersom jag ska göra fler soloturer så måste jag börja jaga gram, men jag vill fortfarande ha ett bra 3säsongstält som fixar fjällväder och antingen en absid eller att packningen får plats i tältet...

Jag har ett Durston x-mid solid. :love: Hade ett 1p mesh innan de släppte "solid", och 1p har ännu större absider! Jag kom dock fram till att om jag ska hålla antalet prylar till ett minimum är det 2p som gäller. Tältet som det är väger dryga kilot, med durstons egna stavar landar det på 1200 g. För mig som ändå går med stavar så blir ju stavarna "gratisvikt" eftersom jag ändå släpar på ett par.

Det är ett oerhört trevligt tält. Byggt så att det tar vind väldigt bra (hade utan tvekan använt det i samma väderförhållanden som jag hade använt Nallot), väldigt bra med plats (tyvärr behöver det ju stor yta då, men det ligger ju i sakens natur :idea:), extremt flexibelt eftersom man lika lätt använder enbart duken som tarp, eller sätta upp enbart inner om det är varmt. Sätts ihop med inner- och ytter ihopkopplade eller med ytter först beroende på vad man föredrar för stunden. Jag gav 5600:- inkl frakt och tull för mitt.

IMG_20221124_130747.jpg


Jag har tidigare använt Hilleberg Akto på fjället. Pålitligt, lätt att få upp på mindre ytor och knölig mark, och tillräckligt med utrymme för att man ska överleva en dag inregnad men kul blir det inte... Jag var lite inne på att köpa det lättare Enan innan jag hittade x-mid.

Har vi varit fler har det varit Nallo 3GT (fantastiskt tält om det finns plats för det och någon annan bär!), och för tältning på platser där annat folk riskerar att pajja något har jag ett Bergans Trysil 2p. För 900:- och strax under 3 kg är Trysil ett extremt kompetent tält, (man behöver modda lite linor för att få tillräckligt sträckt duk vid tung snö, men det är allt,) och nästan lika stort inner som Nallo 3.

Jag har en idé om att komplettera med ett självstagande, men i övrigt älskar jag varje natt i mitt x-mid! Har även hängmatta för riktigt risig terräng, men hängmatta plus tarp, myggnät och underquilt blir inte lättare än ett lätt tält. Dessutom trivs jag bäst på kalfjället. :D
 
Fast ibland kan det ju vara en bra bit mellan bra vattenkällor och då är det skönt att ha med en flaska även under tiden man vandrar.

Ja, jag har fått tag ett par dagar utan vatten till lunch för att de bäckar jag litat på utifrån karta och erfarenhet från tidigare år helt plötsligt varit uttorkade eller förorenade. En av dessa dagar var i Abiskotrakten, med 23-24 grader och ingen möjlighet att söka skugga. Det sabbade de följande två dagarna eftersom jag tappade i ork och magen rasade. (Resterande dagar gick jag på 1100 m höjd och där var det förvisso gott om vatten och -8 på natten, men inte skitkul att ha rasslig mage. :down:)

En halvliters Nalgene får ta vattenreserv, och funkar som varmvattenflaska på natten och "termos" för blåbärssoppa på dagen.

Numera har jag även vattenfilter med, men det är ju lite onödigt att införskaffa om man inte redan har det mesta i utrustningsväg och är ute relativt ofta. Har för mig att det väger 56 gram eller något åt det hållet, inte mer än en dl vatten åtminstone.

@Red_Chili, en halvliter upp till en liter brukar jag ha, om det är en dag där tillgången till vatten under vandring kommer vara dålig. Jag går ofta off-trail, och det är jäkligt surt att sitta helt utan vatten till lunchen...
 
Senast ändrad:
Hade jag valt någorlunda självstagande hade valet idag fallit på Big Sky Revolution. 1,5 p är lagom för en person som jag som vill kunna ha större delen av packningen inne i tältet. :D Folk har använt det i Sarekblåst med godkänt betyg, även om jag gärna hade sett att duken gick ännu längre ner mot marken i det läget.
På min absoluta kravlista står att:
-Tältet ska gå att sätta upp med ytter först (och allra helst vara enkelt att alternera mellan ytter först eller ihopkopplande, en nackdel med Hilleberg och Bergans där betydligt meckigare att ta isär och sätta ihop).
-Det får inte regna in i absiden, när det är öppet.
Sen är jag frusen och uppskattar att det går att undvika drag, så modeller tänka att främst vara luftiga i hett landskap går bort. Provade ett MSR Hubba NX som är ett tält av utmärkt kvalitet men föll på både punkt ett och tre. Det blev bara tre nätter i det tältet.

Om jag hade varit du, @pepp, så hade jag först funderat på hur mycket du kan lägga i vikt på ett tält. Vad väger din packning när du går bekvämt i "din" vandringsterräng, och hur mycket innebär det att tältet får väga för att inte hamna över det?

Vad är dina skarpa krav på funktion?
-Ett självstagande är ju tex ofta lättare att använda eftersom det är lättare att placera, men väger väldigt mycket mer för samma yta.
-Behöver du ett 3-säsongs för fjällbruk, eller räcker det med ett tält som klarar sommar på fjället och 3 säsonger på låglandet?
-Vill du kunna använda det som tarp för att laga mat regniga dagar?
-Hur mycket plats behöver du egentligen? Det finns inte något som kryssar precis alla rutor, så man får börja bena i vad man på riktigt har för behov istället för att köpa något som man efter tre nätter inser inte alls funkar.

När jag ska välja ny utrustning utan att ha en bra uppfattning om behov och vad jag gillar olika märken och modeller i praktiken brukar jag hyra. Hygglo har varit super för att testa olika prylar, både friluftsmässigt och hemma. Det händer också att jag hyr istället för att köpa om det är ett dyrare inköp och man vet att man kan planera lite. Vi var tex iväg ett par veckor innan jag köpte x-mid, och behövde två Akto. Det fanns rätt många att hyra i närheten, och 5-800:- för att hyra innebär att man kan göra det 10 ggr innan det hade varit bättre att köpa. Jag hyr fortfarande satellitsändaren jag har när jag är ensam ute i "ingentinget", för jag har lite svårt att motivera mig att köpa en dyr teknikpryl som kommer vara tekniskt utdaterad långt innan den går sönder.
 
Hade jag valt någorlunda självstagande hade valet idag fallit på Big Sky Revolution. 1,5 p är lagom för en person som jag som vill kunna ha större delen av packningen inne i tältet. :D Folk har använt det i Sarekblåst med godkänt betyg, även om jag gärna hade sett att duken gick ännu längre ner mot marken i det läget.
På min absoluta kravlista står att:
-Tältet ska gå att sätta upp med ytter först (och allra helst vara enkelt att alternera mellan ytter först eller ihopkopplande, en nackdel med Hilleberg och Bergans där betydligt meckigare att ta isär och sätta ihop).
-Det får inte regna in i absiden, när det är öppet.
Sen är jag frusen och uppskattar att det går att undvika drag, så modeller tänka att främst vara luftiga i hett landskap går bort. Provade ett MSR Hubba NX som är ett tält av utmärkt kvalitet men föll på både punkt ett och tre. Det blev bara tre nätter i det tältet.

Om jag hade varit du, @pepp, så hade jag först funderat på hur mycket du kan lägga i vikt på ett tält. Vad väger din packning när du går bekvämt i "din" vandringsterräng, och hur mycket innebär det att tältet får väga för att inte hamna över det?

Vad är dina skarpa krav på funktion?
-Ett självstagande är ju tex ofta lättare att använda eftersom det är lättare att placera, men väger väldigt mycket mer för samma yta.
-Behöver du ett 3-säsongs för fjällbruk, eller räcker det med ett tält som klarar sommar på fjället och 3 säsonger på låglandet?
-Vill du kunna använda det som tarp för att laga mat regniga dagar?
-Hur mycket plats behöver du egentligen? Det finns inte något som kryssar precis alla rutor, så man får börja bena i vad man på riktigt har för behov istället för att köpa något som man efter tre nätter inser inte alls funkar.

När jag ska välja ny utrustning utan att ha en bra uppfattning om behov och vad jag gillar olika märken och modeller i praktiken brukar jag hyra. Hygglo har varit super för att testa olika prylar, både friluftsmässigt och hemma. Det händer också att jag hyr istället för att köpa om det är ett dyrare inköp och man vet att man kan planera lite. Vi var tex iväg ett par veckor innan jag köpte x-mid, och behövde två Akto. Det fanns rätt många att hyra i närheten, och 5-800:- för att hyra innebär att man kan göra det 10 ggr innan det hade varit bättre att köpa. Jag hyr fortfarande satellitsändaren jag har när jag är ensam ute i "ingentinget", för jag har lite svårt att motivera mig att köpa en dyr teknikpryl som kommer vara tekniskt utdaterad långt innan den går sönder.

Jättebra frågeställningar. Jag tänkte ju liksom att det bara var att köpa ett tält, haha, klart att det är mer komplicerat än så.
Lutar nu åt att jag får hyra, har inte riktigt energi att sitta och jämföra alltför mycket tyvärr.
 
Varför är sovsäcker så förbannat smala i fotänden. Får ta livremmen och surra ihop fötterna om sprattlandet på natten inte ska spräcka säcken!
 
Kan ju uppdatera här med att jag köpte ett tält ändå!
https://www.addnature.com/msr-elixir-1-tent-with-footprint-M717944.html?vgid=G792094

Detta blev det :)
Nu kollar jag sovsäckar, och har fastnat för denna:
https://www.addnature.com/big-agnes...sleeping-bag-regular-M948783.html#cgid=236308

MSR brukar ha bra kvalitet och smarta lösningar på detaljer! :) Jag blir ju skogstokig på tält där man sätter upp inner först, men det var nog enda nackdelen som gjorde att jag direkt la ner det MSR hubba jag testade.

Varför är sovsäcker så förbannat smala i fotänden. Får ta livremmen och surra ihop fötterna om sprattlandet på natten inte ska spräcka säcken!
Det låter som att du borde ha en quilt istället? :idea: Jag är en sprattlare och har en vid sovsäck från Western mountaineering. I tex marmot får jag panik efter 10 minuter... Annars kan man få de mått man vill ha om man beställer från tex cumulus eller Roberts. Båda två är ju kvalitetssäckar och till ett lite vettigare pris än Western mountaineering som gör de vidaste säckarna som standard.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 772
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 373
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 604
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 308
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp