Bukefalos 28 år!

Tänkte på en sak

martha

Trådstartare
...förr....då fanns det folk som packade kassen åt en i affären, på macken fanns folk som tankade , tvätta rutorna mm.....vad hände sen ? ....
 
Sv: Tänkte på en sak

Det rationaliserades bort och effektiviserades för den ekonomiska vinningens skull. Och för att vi som köpte sakerna skulle kunna köpa de billigare.
 
Sv: Tänkte på en sak

På icat i min hemort finns det fortfarande folk som packar påsar. Ungdomar som samlar ihop pengar till en resa brukar stå ett par dagar i veckan genom fritidsgården.

Annars tror jag det handlar om besparingar?
 
Sv: Tänkte på en sak

fast jag såg på reklamen på tv nyss och då ska OKQ8 börja med det igen ....fast bara en dag i månaden
 
Sv: Tänkte på en sak

Besparingar.

Idag ska man ju ha minst en kandidatexamen och fem års arbetslivserfarenhet för att få koka kaffe/städa lite/springa enklare interna ärenden på ett större kontor.
 
Sv: Tänkte på en sak

Så är det fortfarande i USA på Publix packar dom matkassarna åt dig (utan att ta betalt för påsarna) och kör till och med ut dom till bilen på parkeringen.
De får inte ta emot dricks för det. Kallas service.

Och vissa mackar har fortfarande fullservice stationer, rutputs, kollar oljan och tankar, utan extra kostnad.
 
Sv: Tänkte på en sak

Hmmm, ja det är ju lite konstigt , ju rikare vi blir ju fattigare blir det ----
 
Sv: Tänkte på en sak

Besparingar.

Idag ska man ju ha minst en kandidatexamen och fem års arbetslivserfarenhet för att få koka kaffe/städa lite/springa enklare interna ärenden på ett större kontor.
:D
Du måste ochså var flexibel, självgående, utåtriktad, målinriktad....och en massa andra vokabulärer som jag inte kommer på just nu! Jo föresten......du _måste_ vara DRIVEN.
(tänk va kul det skulle vara att få läsa en riktigt bra ihopsatt annons. Lite mer fantasi kan de väl ha)
 
Sv: Tänkte på en sak

...förr....då fanns det folk som packade kassen åt en i affären, på macken fanns folk som tankade , tvätta rutorna mm.....vad hände sen ? ....

Ingen är beredd att betala för det. Väldigt få är beredda att betala för att det ens ska finnas livsmedelsaffärer utanför stan. Här i området har alla utom en (3 har lagt ned) lanthandlar lagt ned sedan vi flyttade hit 2003.

Vi jagar priserna och allt ska vara billigast. Då får inte sådan service plats. Då missar vi de jobben och får förmånen att betala människor för att deppa ihop hemma istället.
 
Sv: Tänkte på en sak

Fast nu när jag är hemma i Sverige saknar jag inte alls den servicen som vi får på affärerna i USA... Tunna, tunna påsar som går sönder så fort de tas ur bunten, därmed packas allt typ för sig eller i dubbla påsar om man skulle köpt något tungt som en gallon mjölk. Så skickar de hem en med femtioelva odugliga påsar fastän vi varje gång propsar på att de kan använda våra tygkassar, och fylla dem - den grejen fattar de helt enkelt inte... Nej tacka vet jag att packa påsarna själv!

Jag har heller aldrig saknat att någon tankar bilen eller tvättar vindrutan åt mig, men jag har väl heller aldrig blivit så van vid det, då det inte varit så många mackar som gjort så under min tid i USA. Jag brukar mest känna mig dum om jag råkar stanna på ett sådant ställe, såvida det inte är de lokala mackarna där jag ändå känner folket.
 
Sv: Tänkte på en sak

Ingen är beredd att betala för det. Väldigt få är beredda att betala för att det ens ska finnas livsmedelsaffärer utanför stan. Här i området har alla utom en (3 har lagt ned) lanthandlar lagt ned sedan vi flyttade hit 2003.

Vi jagar priserna och allt ska vara billigast. Då får inte sådan service plats. Då missar vi de jobben och får förmånen att betala människor för att deppa ihop hemma istället.

sorgligt ..vet inte om det var bättre förr men nog känns det som så...
 
Sv: Tänkte på en sak

Fast nu när jag är hemma i Sverige saknar jag inte alls den servicen som vi får på affärerna i USA... Tunna, tunna påsar som går sönder så fort de tas ur bunten, därmed packas allt typ för sig eller i dubbla påsar om man skulle köpt något tungt som en gallon mjölk. Så skickar de hem en med femtioelva odugliga påsar fastän vi varje gång propsar på att de kan använda våra tygkassar, och fylla dem - den grejen fattar de helt enkelt inte... Nej tacka vet jag att packa påsarna själv!

Jag har heller aldrig saknat att någon tankar bilen eller tvättar vindrutan åt mig, men jag har väl heller aldrig blivit så van vid det, då det inte varit så många mackar som gjort så under min tid i USA. Jag brukar mest känna mig dum om jag råkar stanna på ett sådant ställe, såvida det inte är de lokala mackarna där jag ändå känner folket.

det är väl inte att man saknar direkt , men det kändes kanske mer att man fanns på nåt sätt, företagen brydde sig om kunderna o gav service.
 
Sv: Tänkte på en sak

...förr....då fanns det folk som packade kassen åt en i affären, på macken fanns folk som tankade , tvätta rutorna mm.....vad hände sen ? ....

Jo. Och det fanns sekreterare som skrev maskin och svarade i telefon och öppnade posten på olika kontor, och folk som fyllde på papper i kopieringsapparaterna och skötte om blommor och kokade kaffe. Sånt som man numera har välutbildade tjänstemän att göra själva.

Därför står det numera fem personer runt varje krånglande skrivare/kopiator och försöker komma på var bland alla femtioelva luckor pappret som den klagar på har fastnat. Och det sitter tjugofem personer på en meningslös skriva-CV-kurs, precis som om problemet var att de inte klarar av att skriva CV.

Och hundra personer som är 60+ ska jobba tills de blir 70+, samtidigt som hundra 22-åringar går hemma och drar.

Jag är inte rätt person att visa om det är lönsamt eller inte totalt sett... men nog känns det märkligt.
 
Sv: Tänkte på en sak

Jag tror att kunderna föredrar lägre priser och packa sina varor själv.

Jag skulle tycka det var trevligt o jag är kund...dessutom kunde folk få jobb och människor känna sig som värdefulla kunder..men folk är så stressade idag så dom skulle väl å spunk om nån tvätta deras ruta så dom blev 35 sek försenade :cautious:
 
Sv: Tänkte på en sak

men är det inte att man FÅR jobba till 70 och inte SKA ??

Jag vet en hel del 65 plussare som fortfarande jobbar bara för att dom vill o kan
 
Sv: Tänkte på en sak

Ja det kan jag helt klart se. Jag tänkte precis skriva något liknande men visste inte riktigt hur jag skulle formulera mig men det blir ju ofta att man småpratar med folket på affären eller macken i USA och för mig känns det som det är en del av servicen (och det jag helt klart uppskattar mer) och kanske omedvetet kopplat till det extra arbetet de lägger ner, som att det extra arbetet är en "ice breaker" på något sätt. Jag är ju rätt så ung och vet inte riktigt hur det var i Sverige "förr i tiden", under min uppväxt har jag sällan stött på liknande på varken affärer eller mackar, små eller stora. Jag vet inte om det är för att vi är tysta svenskar eller för att den extra servicen anses onödig.

Sedan måste förstås påspackande inte ske likadant som i USA överallt, men nyss hemkommen från en liten by på landet i Norddakota var jag bara tvungen att ta chansen att avreagera mig :D.
 
Sv: Tänkte på en sak

Jag tror att kunderna föredrar lägre priser och packa sina varor själv.

Så du tror att kunderna hellre betalar människors sjukersättning och arbetslöshet direkt via skattsedeln än låter dem ha dessa jobb och delta i samhället?

Jag tror att det saknas förståelse vad de "lägre priserna" innebär - på väldigt många plan. Om sådan förståelse skulle förmedlas tror jag att betydligt färre skulle fortsätta jaga de "lägre priserna" på samma sätt.
 
Sv: Tänkte på en sak

...förr....då fanns det folk som packade kassen åt en i affären, på macken fanns folk som tankade , tvätta rutorna mm.....vad hände sen ? ....

Tja inte hjälper det med 25% moms på samtliga tjänster i samhället som utförs vitt och inte är skattesubventionerat av AFs/statens support. När infördes det ?? i krisen på 90-talet eller ?? 80-talet ?? Inget parti verkar vilja ta bort tjänstemomsen heller.

Kostnad 100 kr innebär alltså 125 kr inkl moms.
 
Sv: Tänkte på en sak

Tja inte hjälper det med 25% moms på samtliga tjänster i samhället som utförs vitt och inte är skattesubventionerat av AFs/statens support. När infördes det ?? i krisen på 90-talet eller ?? 80-talet ?? Inget parit verkar vilja ta bort tjänstemomsen heller.

kostnad 100 kr innebär alltså 125 kr inkl moms.

Knappast avgörande. Dina storhandlade matkassar blir med momsen kanske 25 kr dyrare och utan momsen 20 kr dyrare. Det blir ändå dyrare. Och sätter man priset främst och skiter i allt annat (vilket är den rådande prioriteringen) spelar det ingen roll med de "pocenten". Det är inte pudelns kärna på nåt sätt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 840
Senast: Bubbla
·
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 010
Senast: Araminta
·
Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
398
Senast: Pilot
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
15 228
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp