Bukefalos 28 år!

Tänkte på en sak

Sv: Tänkte på en sak

Tja inte hjälper det med 25% moms på samtliga tjänster i samhället som utförs vitt och inte är skattesubventionerat av AFs/statens support. När infördes det ?? i krisen på 90-talet eller ?? 80-talet ?? Inget parit verkar vilja ta bort tjänstemomsen heller.

kostnad 100 kr innebär alltså 125 kr inkl moms.

Ja fast momsen är ju ointressant då man tar den tillbaka, däremot skatt/social/arbetsavgifter/försäkringar

men som sjöberga säger så biter vi oss i arselet med "billigt" ....alltför många blir utan arbete och det får vi betala i slutändan ändå på många olika vis
 
Sv: Tänkte på en sak

Nej det är ju klart att det skiljer sig en del mellan stad och landsbygd.
Det beror helt klart på konkurrensen. Men våra obemannade bensinmackar är inte i majoritet i Orlando FL kan jag på rak arm bara komma på en enda. (Och den ligger på 17-95 en bra bit ut jodå de har billig bensin men inga köer).

Och service är uppskattat, många äldre handlar på Publix, visst dom är inte billigast men där uppväger bekvämligheten. Se bara på Wal-Mart, de har ju massor med pensionärer anställda och det (och servicen) har ju gjort dem till störst i USA.
 
Sv: Tänkte på en sak

...hmm, tänkte som en företagare med momsen ...bortse från det
 
Sv: Tänkte på en sak

:D
Du måste ochså var flexibel, självgående, utåtriktad, målinriktad....och en massa andra vokabulärer som jag inte kommer på just nu! Jo föresten......du _måste_ vara DRIVEN.
(tänk va kul det skulle vara att få läsa en riktigt bra ihopsatt annons. Lite mer fantasi kan de väl ha)
Det är så att man får panikångest bara av att läsa annonserna.

Ett vanligt-jävla-butiksbiträde ska vara "TÄVLA! SÄLJ! ENERGI!"

Och arbetsgivarna är skraja för att anställa. Top notch eller inget. Jag har missat jobb bara för att jag inte har vana av ett visst datorsystem - som om jag inte kan lära mig det på en dag eller två (jag känner till systemet, inget komplicerat, och jag har erfarenhet av och kunskap om andra, liknande system).

Det blir moment 22. Jag måste kunna systemet för att få tillgång till vissa jobb, men ingen vill chansa och anställa mig så att jag får en möjlighet att lära mig systemet.
 
Sv: Tänkte på en sak

Jag tror inte att gemene man ser det på det viset nej. Och jag tror faktiskt inte att det samhällsekonomisk har en avgörande betydelse heller.
 
Sv: Tänkte på en sak

Det har väl rätt mycket att göra med att det har blivit väsentligt dyrare att anställa folk sedan 60- och 70-talen (och dessförinnan)?

I länder med riktigt låga minimilöner brukar det ju krylla av personal som utför enkla arbetsuppgifter av den här typen.
 
Sv: Tänkte på en sak

Det har väl rätt mycket att göra med att det har blivit väsentligt dyrare att anställa folk sedan 60- och 70-talen (och dessförinnan)?

I länder med riktigt låga minimilöner brukar det ju krylla av personal som utför enkla arbetsuppgifter av den här typen.

det borde ju räcka att sänka arbetsgivaravgifter o viss skatt på exempelvis såna jobb...behöver ju inte synas i plånkan på den som utför arbetet
 
Sv: Tänkte på en sak

Framför allt tror jag att de jobben hör ihop med en "drickskultur" som vi inte har längre idag. Många av de där småjobben betalas ju med dricks i andra länder, de är inte avlönade av en arbetsgivare. Man ger den som packar påsen en dollar eller 20 cent till den som sköter damtoan. Det är jobb som ger en osäker inkomst för en stor arbetsinsats och som ligger väldigt nära tiggeri.

En del av de enkla jobben som försvunnit är ju också såna som sliter på kroppen om de görs för intensivt, och därför har de ersatts med maskiner. Det går inte att ha en hustomte i varje bostadsrättsförening som puttrar på och gör lite av varje, krattar och sopar och småfixar med olika saker i maklig takt - det är för dyrt. I stället hyr man in ett bolag med en ung grabb som vibrerar sönder kroppen med en lövblås.

Jag tycker att det är synd att småjobben är borta. Det skulle vara bra om det gick att dra in en slant på enkla men nödvändiga jobb, med en arbetsmarknad som tillät byte om man blev sliten av en syssla.
 
Sv: Tänkte på en sak

Fast jag tror att vi lugnt kan utgå från att det faktiskt syns i plånboken på de personer som har de här arbetena i en del andra länder, samtidigt som skattenivån ju ofta är lägre än den svenska.
 
Sv: Tänkte på en sak

Det har väl rätt mycket att göra med att det har blivit väsentligt dyrare att anställa folk sedan 60- och 70-talen (och dessförinnan)?

I länder med riktigt låga minimilöner brukar det ju krylla av personal som utför enkla arbetsuppgifter av den här typen.

I Sverige har vi inte ens någon minimilön...... Så det kan man kalla lågt.

Men man får vad majoriteten efterfrågar, det är så en marknad fungerar. Har man tur kan man hitta lite nischade företagare som uppfyller annat än majoritetens krav som kanske sammanfaller mer med ens egna.

Vill man exempelvis bolla lite ideer om köttval, tillagningsmetoder och kryddning kan man inte gå till stormarknaden och känna på färdigmarinerade vakuumpacken med entrecote, ryggbiff och oxfile. Då får man gå till en köttbutik med kunskap och ett bättre sortiment. Där poängen är att man SKA få mer service och en hög produktkvalitet. Inte att det ska vara lägst priser oavsett konsekvenser för anställda, miljö och producenter.
 
Sv: Tänkte på en sak

Tja, är folk för snåla för att betala för mat som odlats/fötts upp under drägliga förhållanden och hellre köper GMO/hormon/storskaligt och miljöförstörande så varför skulle de betala för att någon packar kassen/torkar rutan? :meh:
 
Sv: Tänkte på en sak

Tja, är folk för snåla för att betala för mat som odlats/fötts upp under drägliga förhållanden och hellre köper GMO/hormon/storskaligt och miljöförstörande så varför skulle de betala för att någon packar kassen/torkar rutan? :meh:

Nu blev spaden lite för bred. Vare sig storskaligt eller GMO har med automatik sämre parametrar än KRAV-odlat och "ekologiskt". (Exempelvis GMO som är en del av den normala växtförädlingen kan istället vara lösningen på betydande miljöproblem.)

Men visst vore det bättre om inte bara pris fanns i medvetandet hos en konsument, med tanke på hur stor konsumentmakten är.
 
Sv: Tänkte på en sak

Sen utvecklades civilicationen.... jag bor i Spanien, här är det så ganska ofta.... Spanien är ett i många avseende Uland, sverige är inte det.
 
Sv: Tänkte på en sak

Helt korrekt, här i Spanien har så gott som alla lägenhetshus en egen vaktmästare som går och släpar benen efter sig hela dagarna :D
 
Sv: Tänkte på en sak

...förr....då fanns det folk som packade kassen åt en i affären, på macken fanns folk som tankade , tvätta rutorna mm.....vad hände sen ? ....

De finns till viss del fortfarande men generellt kostar det mer än vad det smakar.
Oftast är det ungdomar, praktikanter eller lönebidragare som utför dessa uppgifter, de är billigare alternativt gratis.
När man väl använder dem är det ren strategi ex när det är tyngre försäljning, storhelger etc
 
Sv: Tänkte på en sak

*kl*

Här i GB råkar man ofta på butiker som vill packa i trassliga, ömtåliga plastkassar. Ibland är det ett lokalt fotbollslag som samlar pengar och då ger jag gärna en slant i dricks (även om jag helst packar själv, vad vet en tolvåring om att lägga äggen och salladen överst? ^^) men annars handhar jag rätt bestämt mina varor själv - jag tvättar helst min egen vindruta och så vidare.
Är helt enkelt vardagskompetent och vill så förbli, jag förstår inte riktigt frågeställningen/problemet. Det är väl skönt att folk kan byta sina egna glödlampor?
 
Sv: Tänkte på en sak

Under min livstid, som konsument (sent 60-tal till nutid) , har jag inte varit med om att det funnits folk som packat kassar i snabbköpen. Jag tycker att det verkar vara så att när speceriaffären/mjölkaffären/slakteriaffären m.fl. "försvann", så blev det "moderna snabbköp" i stället, och då fick man vackert packa sina kassar själv. På 60-talet, som är den tidigaste perioden när jag handlade (fick gå ensam till affären, med noggrant skriven lapp och precis lagom med pengar), så hade man nästan alltid med sig egna påsar eller väskor, så kom gratis plastkassar, och tog död på den miljömässigt goda vanan med egna påsar...

Hjälp på macken fanns det däremot en bit in på 70-talet eller mer, åtminstone på vissa mackar, och längst fanns det kvar till kvinliga bilförare :crazy:. Det var nog så att det var både en allmän teknisk utveckling av pumparna och räkneverken, och en kostnadsbesparing det handlade om. När jag skaffade moped, lite för tidigt kanske, så hade i princip hjälpen på mackarna upphört. Fast då var ju bensinmackarna fortfarande bensinmackar som sålde drivmedel och en del bilrelaterade tillbehör, kanske lite godis och kvällstidningar också. Inte som nu, jourlivsbutiker som säljer drivmedel...

Men jag vill verkligen inte ha "hjälp" med att packa kassar i mataffären. Eftersom vi bor på landet, så veckohandlar vi, och då vill jag packa kassarna efter hur innehållet ska packas upp, kylvaror för sig, fryst i frysväskan, hygienprodukter för sig etc. Det är ju omöjligt för någon annan att begripa hur vi vill ha det.

Men det där som någon sa om de försvunna sekreterar/vaktmästar/postsorterar jobben tycker jag faktiskt är mer intressant.
För ett antal år sedan så gjorde jag faktiskt en studie runt detta på min dåvarande arbetsplats för den arbetsgrupp som jag då var ansvarig för. Jag ville försöka övertyga ledningen högre upp, om att en "gruppadministratör" skulle vara produktivitetshöjande.
Jag kom fram till att var och en av de högutbildade och högbetalda medarbetarna i gruppen la motsvarande en arbetsdag i veckan på att: beställa pennor, gem och annat kontorsmaterial, trassla med kinkande skrivare, fixa med trasslande kaffemaskin, hitta kontaktuppgifter till reparatör av kinkande skrivare, sitta i telefonkö för att ta reda på vart försvunna resebiljetter tagit vägen, kopiera underlag för reseräkningar, sortera post, skruva i glödlampor m.fl. liknande arbetsuppgifter, för att sedan behöva jobba över (med avtal utan övertidsersättning) för att hinna med sina egentliga arbetsuppgifter...

Sanslöst!
 
Sv: Tänkte på en sak

Utan att ha läst de andra svaren men det ska jag strax göra.

Sedan var det någon som upptäckte hur höga lönekostnaderna var och inte hade råd att ha folk anställda för den tjänsten. Eftersom företagen ska gå med vinst, och priserna skulle pressas samtidigt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 840
Senast: Bubbla
·
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 010
Senast: Araminta
·
Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
398
Senast: Pilot
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
15 197
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp