Bukefalos 28 år!

Tänkte på en sak

Sv: Tänkte på en sak

Japp !

Maten har aldrig kostat så lite i relation till disponibel inkomst som nu !

Personligen säger jag att maten är FÖR billig för det gemensammas bästa.
 
Sv: Tänkte på en sak

Japp !

Maten har aldrig kostat så lite i relation till disponibel inkomst som nu !

Personligen säger jag att maten är FÖR billig för det gemensammas bästa.

Dels är maten inte att anse som särskilt "billig" (särskilt inte bra mat) och dels kan man inte se till maten som en isolerad fråga i ett totalt prissammanhang.
Bostad och transport är för många ansenliga utgiftsposter som påverkar den disponibla inkomsten.
Idag finns heller inte alternativet att enkelt välja en billigare bostad.
 
Sv: Tänkte på en sak


Nej jag tycker inte heller att mat och då menar jag bra mat, är särskilt billig över lag. Jag tror att den ega uppfattning av huruvida maten är billig eller inte har att göra med vilken egen inkosmt man har. För låginkomsttagare är mat ett dyrt kapitel, misstänker jag. Många tycker att man alltid ska köpa bra mat, man ska tänka på hur djur slaktas och liknande och välja närproducerat, men många låginkomsttagare har inte den möjligheten att vara så flitig och välja på det viset. Har man en högre inkomst så kan man lägga mer pengar på mat och på bättre mat än en person med lägre inkomst.

Nu kommer säkert flera inlägg om personer som visst kan välja bra mat trots låg inkomst, men jag menar alltså generellt. Jag vet inte om det finns någon undersökning egentligen, men jag vet att låginkomsttagares barn generellt har sämre tandstatus och äter sämre mat överlag. Det finns det forskning på i alla fall. Godis och liknande är billigare än riktig mat, vilket jag tycker är så fel! Vad det beror på har nog en plats i en egen tråd. JAg tycker det är väldigt intressant dock, det här med hur det ser ut bland låginkomsttagare och höginkomsttagare i olika saker. :)
 
Sv: Tänkte på en sak

I Sverige har vi inte ens någon minimilön...... Så det kan man kalla lågt.

Men man får vad majoriteten efterfrågar, det är så en marknad fungerar. Har man tur kan man hitta lite nischade företagare som uppfyller annat än majoritetens krav som kanske sammanfaller mer med ens egna.

Vill man exempelvis bolla lite ideer om köttval, tillagningsmetoder och kryddning kan man inte gå till stormarknaden och känna på färdigmarinerade vakuumpacken med entrecote, ryggbiff och oxfile. Då får man gå till en köttbutik med kunskap och ett bättre sortiment. Där poängen är att man SKA få mer service och en hög produktkvalitet. Inte att det ska vara lägst priser oavsett konsekvenser för anställda, miljö och producenter.

I USA (lokala avvikelser) är minimilönen för tip-job dryga 2 dollar om dagen. Nej inte timmen, dagen.

(bill maher overtime avsnitt 280 nånstans)
 
Sv: Tänkte på en sak

Nej jag tycker inte heller att mat och då menar jag bra mat, är särskilt billig över lag. Jag tror att den ega uppfattning av huruvida maten är billig eller inte har att göra med vilken egen inkosmt man har. För låginkomsttagare är mat ett dyrt kapitel, misstänker jag. Många tycker att man alltid ska köpa bra mat, man ska tänka på hur djur slaktas och liknande och välja närproducerat, men många låginkomsttagare har inte den möjligheten att vara så flitig och välja på det viset. Har man en högre inkomst så kan man lägga mer pengar på mat och på bättre mat än en person med lägre inkomst.

Nu kommer säkert flera inlägg om personer som visst kan välja bra mat trots låg inkomst, men jag menar alltså generellt. Jag vet inte om det finns någon undersökning egentligen, men jag vet att låginkomsttagares barn generellt har sämre tandstatus och äter sämre mat överlag. Det finns det forskning på i alla fall. Godis och liknande är billigare än riktig mat, vilket jag tycker är så fel! Vad det beror på har nog en plats i en egen tråd. JAg tycker det är väldigt intressant dock, det här med hur det ser ut bland låginkomsttagare och höginkomsttagare i olika saker. :)

... så kan man fundera om man hjälper tant olga bäst genom att ta bort matmomsen eller ta bort fastighetskatten. Tar man bort fastighetsskatten, förmögenhetsskatten och arvsskatten så kostar det en massa pengar som mest gynnar mycket välbeställda.

Genom att behålla fastighetsskatten hade vi mellan tummen och pekfingret kunnat ge alla Sveriges fattigpensionärer fri mat.

Men rätt ska vara rätt, vi rika ska ha mer.
 
Sv: Tänkte på en sak

Jag kan tala om att det inte ingår någon som helst utbildning i att supporta och sköta maskiner i någon som helst "sekreterarutbildning".

De flesta sekreterare/administratörer kan inte ett dugg mer om skrivare/kopiatorer/kaffemaskinen än någon annan. Så jag har aldrig fattat varför det är denna yrkesgruppen som ska fixa dessa problem.

Sedan ställer jag mig väldigt frågande till att ta in timmisar för sekreterare? Vart jobbar du - jag har tidigare jobbat som läkarsekreterare i 15 år innan jag läste in en kandidatexamen inom systemvetenskap - jag har ALDRIG någonsin varit med om att vi tagit in timmisar - inte ens när vi låg 2 månader efter med skrivningen.

I mitt nuvarande jobb som samordnare tas det INTE inte några timmisar. Om jag inte hinner med att vara med på ett möte och föra anteckningar, då får ordförande för mötet utse någon annan som skriver. Att skriva korrekta protokoll är inget man gör på en pisskvart och man tar absolut inte in några vikarier för att skriva protokoll eller andra mötesanteckningar.

Sedan undrar jag varför de flesta tar för givet att man är lågutbildad när man jobbar som sekreterare :meh: . Den enda sekreterarutbildning som finns är "medicinsk sekreterare" - en 2-årig högskoleutbildning...

/Lizzie

Jag har inte skrivit något om lågutbildad (fast jag tycker ju inte personligen att två år på högskola är så mycket - det hör till de kortare högskoleutbildningarna).
Jag har inte skrivit att sekreterarna är utbildade på hårdvaran.
Jag har skrivit att det hos oss är deras arbetsuppgift.

Jag jobbar på en vårdcentral i Värmland. Bara för att man inte tar in extra folk på de ställen där du jobbat, betyder det inte att det inte förekommer.
Nej, det är inte så vanligt i Värmland heller.
Men på min arbetsplats har vi en chef som värnar om de anställda och om säkerheten samtidigt. För lång skrivtid - mer än tio dagar efter - innebär risker och då tar vi in extra personal. Pga brist på utbildad personal blir det oftast en tjej som tar receptionen (som också är sekreterarnas arbetsuppgift hos oss) och därmed frigör tid för skrivning och andra lika viktiga arbetsuppgifter.
Dessutom har vi fått in en kvinna på halvtid, som jobbar med lönebidrag. Hon är inte snabb, men hon producerar en del och tillför nytta.

Sjuksköterskevikarier tas också in för 100% täckning när någon är borta för semester eller utbildning (jodå, det tas in vikarier för att ordinarie ska kunna åka på utbildning).

Enda yrkesgruppen där man inte tar in vikarier, är läkarna. Dels av kostnadsskäl, dels för att det inte finns läkare att få tag i, knappt ens via stafettbolagen.
Men det blev ju en helt annan diskussion än den som tråden gäller.
 
Sv: Tänkte på en sak

Jag har inte skrivit något om lågutbildad (fast jag tycker ju inte personligen att två år på högskola är så mycket - det hör till de kortare högskoleutbildningarna).
Jag har inte skrivit att sekreterarna är utbildade på hårdvaran.
Jag har skrivit att det hos oss är deras arbetsuppgift.

Jag jobbar på en vårdcentral i Värmland. Bara för att man inte tar in extra folk på de ställen där du jobbat, betyder det inte att det inte förekommer.
Nej, det är inte så vanligt i Värmland heller.
Men på min arbetsplats har vi en chef som värnar om de anställda och om säkerheten samtidigt. För lång skrivtid - mer än tio dagar efter - innebär risker och då tar vi in extra personal. Pga brist på utbildad personal blir det oftast en tjej som tar receptionen (som också är sekreterarnas arbetsuppgift hos oss) och därmed frigör tid för skrivning och andra lika viktiga arbetsuppgifter.
Dessutom har vi fått in en kvinna på halvtid, som jobbar med lönebidrag. Hon är inte snabb, men hon producerar en del och tillför nytta.

Sjuksköterskevikarier tas också in för 100% täckning när någon är borta för semester eller utbildning (jodå, det tas in vikarier för att ordinarie ska kunna åka på utbildning).

Enda yrkesgruppen där man inte tar in vikarier, är läkarna. Dels av kostnadsskäl, dels för att det inte finns läkare att få tag i, knappt ens via stafettbolagen.
Men det blev ju en helt annan diskussion än den som tråden gäller.

Vilken toppenchef ni har! :)

Jag har jobbat på flera olika kliniker på USÖ, olika vårdcentraler i Örebro också under mina år som läkarsekreterare. Den mesta tiden jobbade jag dock inom FHV och såg på nära håll vad som hände med personalen som inte hade en chef som er.

Jag kommer ALDRIG MER jobba som läkarsekreterare - jag har två kroniska arbetsskador efter denna typ av enformiga arbete... :crazy: Vid det senaste tillfället jag jobbade var 2004 vid en klinik på USÖ och där låg vi ständigt 2 månader efter - chefens lösning på problemet var inte att ta in extra personal, utan vi som jobbade skulle skriva ÄNNU fortare - vi skrev så fingrarna blödde - bokstavligt talat. Förutom skrivjobb så hade vi även arkiv och receptionsjobb.

För övrigt så vet jag att en högskoleexamen inte tillhör någon lång högskoleutbildning - men det är likväl en högre utbildning än gymnasietutbildning. Och i min värld - när man nämner "lågutbildad" så jämställer jag det med att man har max en gymnasieutbildning.

/Lizzie
 
Sv: Tänkte på en sak

I USA (lokala avvikelser) är minimilönen för tip-job dryga 2 dollar om dagen. Nej inte timmen, dagen.

(bill maher overtime avsnitt 280 nånstans)


Enligt federala lagar har USA $7.25 I TIMMAN som minimi Lon ... Flera stater har dock lagstiftat en hogre minimi Lon an det. (Och servetriser/servitorer har lagre fast lon da man forutsatter att de far tips) Antigen skamtade Bill Maher, eller du missforstod.
 
Sv: Tänkte på en sak

... så kan man fundera om man hjälper tant olga bäst genom att ta bort matmomsen eller ta bort fastighetskatten. Tar man bort fastighetsskatten, förmögenhetsskatten och arvsskatten så kostar det en massa pengar som mest gynnar mycket välbeställda.

Genom att behålla fastighetsskatten hade vi mellan tummen och pekfingret kunnat ge alla Sveriges fattigpensionärer fri mat.

Men rätt ska vara rätt, vi rika ska ha mer.

Som vanligt fattar inte jag dina inlägg, ledsen för det. Vad menar du? Att jag har fel?
 
Sv: Tänkte på en sak

I USA (lokala avvikelser) är minimilönen för tip-job dryga 2 dollar om dagen. Nej inte timmen, dagen.

(bill maher overtime avsnitt 280 nånstans)

Jag menar inte att minimilöner är någon enskild lösning. Fast nog kunde vi lagstifta om minimilöner som är bättre än socialbidragsnormen. Så att det åtminstone blir olagligt att gravt utnyttja människor.
 
Sv: Tänkte på en sak

Jag Haller med!

Minimilon I USA ar, som sagt, $7.25 I timmen. Ganska manga stater har hogre lagsattning an det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 840
Senast: Bubbla
·
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 010
Senast: Araminta
·
Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
398
Senast: Pilot
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
15 197
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp