Tävla med hingst

Sv: Tävla med hingst

Nej, men därför skrev jag det som en fråga.....

Du är du en hjälpsam en.....

Jag har inte heller åsikter, utan mer förslag.....men jag får väl be damen så mycket om ursäkt då....
 
Sv: Tävla med hingst

Är verkligen en normal framhoppningsbana 20x20 meter? Det låter väldigt litet. Nu är det ganska många år sedan jag tävlade hoppning men så små banor hoppade jag aldrig fram på.
 
Sv: Tävla med hingst

Ofta delar man ett ridhus på en lite större del som är framridning och en mindre del som är framhoppning. Och det brukar vara det lite äldre, mindre ridhuset man har till framridning/framhoppning. Så framhoppningen hamnar ofta på 20x20m.
 
Sv: Tävla med hingst

En hopptävling går till på föjande sätt:
Man värmer upp och rider fram sina hästar på en fram ridning, på framridningen kan det på vissa tävlingar finnas hinder att hoppa fram på. Framridnings banan är oftas ganska så stor, och är det inomhustävling så sker framridningen utomhus.

Efter framridningen så kallas man in till framhoppningen (när det är ens tur), antal ekipage inne på framhoppningen kan variera, normalt brukar vara runt 5 st ekipage.
Då har man gott om tid på sig att hoppa fram, utan att känna stress.


Men så har vi då folk som inte respekterar de "regler" som finns, dvs hålla avstånd och vara uppmärksam! Oavsätt om man rider på en hingst, valack eller sto så ska man alltid hålla avstånd och vara uppmärksam!
Själv har jag ett sto, som kan sparka/markera om hon tycker att någon blir för närgången, och hon brukar har röd rosett, men folk respekterar inte det längre, dessutom så borde man inte behöva ha röd rosett i svansen, för folk borde alltid hålla avstånd!

En gågn så svepe en tjej förbi mig ,tätt, tätt. Hennes häst sparkar rakt upp mot mig, hon gav mig inte ens än blick, och då kan jag säga att jag blev förbannad!

Har man en hingst, så måste man själva vara uppmärksam och hålla avstånd, på framridning kanske hålla sig lite för sig själva, och de felsta uppmärksamma ryttare ser när det kommer en hingst, och brukar dra sig undan lite..
Dock tycker jag at kan man inte hantera, klara av sin hingst. Så har man inte på en tävling att göra. Lika lite som att man inte kan klara av sitt sto eller valack!

Jag har själv haft en hingst som jag har tävlat, men han var av den coola typen, de gånger han "hettsade" upp sig lite, var när han såg vita hästar....
DOck var han väluppfostrad och mkt lätt att hantera, även när han skulle visa upp sig för alla snygga ston!
 
Sv: Tävla med hingst

Tack....kul att det finns folk som tar sig tid att förklara... :bow:

Eftersom jag inte visste hur det gick till så frågade jag ju.....och som jag sa tidigare så borde ju alla se sig för, vilket häst man än har själv...kan man inte ha nåt bötessystem för folk som inte kan hålla sig till reglerna då?? Det måste ju nästan vara fara för livet om folk inte visar hänsyn till varandra.
 
Sv: Tävla med hingst

"Du är du en hjälpsam en....." Suck. Dina spydigheter tillför ju verkligen något till diskussionen.
 
Sv: Tävla med hingst

Det där med måtten på framridningen var ju en ganska grov generalisering, måste jag säga... 20x20m har jag nog ridit fram på väldigt få gånger, måste jag säga, och då har jag ändå varit runt på en hel del olika ställen. 20x40 får jag nog tycka är det vanligaste måttet, om det nu finns något sådant. Det är ju helt upp till vilka förutsättningar klubben har, många har inte ens ETT ridhus.
 
Sv: Tävla med hingst

Att visa hänsyn, avstånd och vara uppmärksam är inget som är regler i TR, utan igentligen "regler skapade av ryttarna" på en tävlingsbana. Men jag tycker att det borde kanse införas i TR och framförallt tas upp ordentligt när man tar sitt GRÖNAKORT!

De kan ske otäcka olycker när folk bara rår om sig själva och tänker "Min häst sparkar inte" och rider närma andra hästar.

Och nu ska jag inte sitta och säga att det bara är nybörjare som gör så här, utan en del "kändisar". De "kändisarna" gör är att de tycker att alla andra "amatörer" ska hålla sig åt sidan när de håller på. Ex rider an mot hinder på framhoppning utan att säga att de ska hoppa just det hindret!
Då har man ju som ryttare inte en chans att akta sig, så man inte kommer i vägen!
För som ryttare har man skyldighet att ropa i tid vilket hinder man ska hoppa, så att andra ekipage inne på banan vet var de ska placera sig för att inte vara i vägen och orsaka en olycka.

Som tur väl så är det inte så många i mina trakter som inte visar hänsyn till sina medtävlande, men det förekommer i alla fall någon på varje tävling som inte bryr sig.

Ska jag vara ärlig så uppfattade jag det som bättre för, när jag tävlade på ponny, då visste de flesta att häst med röd rosett ska man akta sig för, samt att inte rida för närma de andra hästarna.

På en tävling jag avr på med min pålle så fick jag höra en flicka säga "ooohhh, hon har en röd fin rosett i svansen ( i den åldern flickan var i, så visste jag redan då vad röd rosett bettyde), som tur var så förklarade faktiskt en äldre för flickan vad rosetten betydde!

På en anna tävling så komm min fd tränare in på en "vild" häst. Han bad alla när han komm in på framhoppningen att hålla avstånd från alla håll och kanter. Då hästen kunde slänga ut ett ben eller två...
Tränaren hål avstånd till alla, och alla höll avstånd till honom.
 
Sv: Tävla med hingst

Håller med om att det ofta är kaos på framridningsbanor på mindre tävlingar. man blir ofta på riden eller dyl oavsett vad man sitter på för häst.
För övrig undrar jag varför man har en hings överhuvudtaget om den inte är godkänd för avel, låt den bli valack så kanske du i allafall slipper bli stämd när den har flugit på ett brunstigt sto.....
 
Sv: Tävla med hingst

mmm.

tänk så bra det vore i världen om alla följde det rådet

Min ena som är hög chrypto och måste opereras under narkos skal vi alltså göra det potentilett livsfarliga ingrepp på bara för att han är hingst?

trots att jag har full koll,han är trevlig men hingst?
och har varit hingst i snart 15 år?

Hur skall jag då göra med min unghingst som vi vil ha godkänd?
vänta ut eller riskera att bli stämd o kastrera?
isolera så att han inet våldtar någon?


har DU överhuvudtaget någon hingsterfarenhet alls?
hästerfarenhet?

Thina-som snart blir stämd för att hon -bitit-någon liten besserwisser
 
Sv: Tävla med hingst

Visst kan man bli galen av alla fördomar som finns runt hingstar!! Det borde väl i rimlighetens namn vara upp till hästägaren om denne vill ha sin häst som hingst eller.....?????
Tyvärr är det ju faktiskt så att det finns en "klick" hingstägare som inte kastrerar för att det är "tufft" att ha en hingst, och de som menar att "han måste få växa till sig först innan vi kastrerar" trots att det är en riktig galning som ej kan hanteras! Det är dessa som förstör för er seriösa hingstägare, ni som har "full koll" och välupfostrade hingstar!
 
Sv: Tävla med hingst

Jag har fullt med hingstar...har säkert haft MINST 200 st under 10 sista åren...och du...INGEN har flugit på brunstiga ston.....och det FINNS även ston i stallet och i hagarna....

Det gäller att ha dom uppfostrade...och det gäller även valacker o ston.....och de ggr som det kommit lösa hästar är det OFTAST ett brunstigt sto som tagit sig ur SIN hage....bara för att inte du klarar att hantera hingstar så innebär det inte att ingen annan kan det....
 
Sv: Tävla med hingst

min häst (hingst) gick tillsammans med annan hingst i somras brevid stona och visade aldrig tendenser att ta sig ut till stona, även vid brunst. Skötte sig bra.

däremot var jag med om att en hingst i somras på annat ställe tog sig ut till 2 icke brunstiga ston och försökte betäcka.
det var otäckt. hingsten blev kastrerad sedan iaf.
 
Sv: Tävla med hingst

Hickolena skrev:
Hejsan! tycker nog att du ska vänta med att tävla om du inte har kontroll över din häst!.. Jag tycker inte att man ska rida hingst om man inte är saäker på att du har kontroll på den och klarar av den!

OJ, OJ, OJ...det behöver inte innebära att man inte har kontroll på sin häst! En hingst är alltid en hingst...tillochmed den snällaste hingsten vaknar till liv om ett sto kommer tillräckligt nära...vilket jag ofta ser både på travbanan och vid ridtävlingar. Har själv varit med om att människor kommer och knäpper upp kjedjorna vid grimman och ska gå förbi med sin häst utan att fråga ens! :eek: Min hingst är OOOTROLIGT snäll...men...man ska inte tro att man kan gå förbi med en annan häst alldeles för nära utan att någonting händer och speciellt inte med ett sto eller en annan hingst! (nu är ju min häst avelshingst...så han fattar ju vad det här med ston innebär :o )
 
Sv: Tävla med hingst

Läste inte hela raden av inlägg innan jag svarade...blev bara så irriterad på den kommentaren. :crazy:
 
Sv: Tävla med hingst

Men tänk själv litegrann!!
Det är väl klart att man måste vara försiktigare med en hingst.
Som sagt hästar är väldigt starka djur och får dom för sig något så är det väldigt svårt å stoppa dom hur bra du än kan hantera den.

Hon är ju bara mån om andras och sin egen säkerhet.. Skillnaden med valacker, ston och hingstar borde du kunna räkna ut själv..


Haha, en skylt kanske skulle fungera? "VARNING HINGST, håll er undan" eller nått?

Var på en tävling idag där det var en tjej som hade en hingst, btw han är jättefin.. Han har hittintills aldrig gjort något dumt och hon rider honom jättebra, MEN hon är noga att se till att ingen kommer för nära, och ibland får hon tom. påminna hennes kompisar..

Sen så blir man förbannad på alla som inte tänker.. tex högerregeln, dah väj inte åt fel håll då krockar man ju?! Intellegenskvot, hallå?!
 
Sv: Tävla med hingst

bollen__ skrev:
Men tänk själv litegrann!!
Det är väl klart att man måste vara försiktigare med en hingst.
Som sagt hästar är väldigt starka djur och får dom för sig något så är det väldigt svårt å stoppa dom hur bra du än kan hantera den.

Hon är ju bara mån om andras och sin egen säkerhet.. Skillnaden med valacker, ston och hingstar borde du kunna räkna ut själv..


Haha, en skylt kanske skulle fungera? "VARNING HINGST, håll er undan" eller nått?

Var på en tävling idag där det var en tjej som hade en hingst, btw han är jättefin.. Han har hittintills aldrig gjort något dumt och hon rider honom jättebra, MEN hon är noga att se till att ingen kommer för nära, och ibland får hon tom. påminna hennes kompisar..

Sen så blir man förbannad på alla som inte tänker.. tex högerregeln, dah väj inte åt fel håll då krockar man ju?! Intellegenskvot, hallå?!
Är det inte bättre med en stor skylt- VARNING HÄST i så fall??
Respekten ska väl visas alla som befinner sig i närheten, oavsett ridbana, travbana eller liknande...
Könet på hästen må väl kvitta, problemet kommer väl av att folk kommer för nära en häst som reagaerar på det...

Om det nu är ett så stort problem, knyter man då fast ryttare i sadeln när de rider hingstar? För tänk om någon skulle trilla av? :eek: :eek: Risken är ju stor att hingsten då kutar fram till ett sto??
Är det inte bäst att egentligen helt förbjuda hingstar på tävlingsbanor??
 
Sv: Tävla med hingst

Man tar nog inga större risker med hingstar än med andra hästar, alla hästar blir farliga om man hanterar dem fel, oavsett kön. Men jag förstår helt klart oron som många hingstägare känner. Jag tävlingsrider inte själv, men har en kompis som tävlat mycket med en hingst...och jag har många gånger hållit för ögonen då hon varit på framhoppningen! Inte för att hingsten gjort något konstigt...utan för alla dessa halvgalna ryttare som har noll kontroll! Har sett då hon två gånger blivit påriden, ett sto som praktiskttaget attackerade hennes hingst (av upphetsning :o ), att hon blivit utskälld trots att hon inte var den som skapade problemet från första början o.s.v. Jag har som sagt själv också en hingst, och trots att jag vet att jag klarar av honom...jag kan gå med honom förbi ston (på några centimeters avstånd) som brunstar utan att han mer än brummar och allt...MEN, han klarar inte av när oaktsamma människor ställer ett högbrunstigt sto framför näsan på honom i flera timmar (jag tog kanske i lite nu... :D ), han blir inte ohanterlig...men slänger gärna ihäg en hov mot någon vägg som låter så han kan visa sin styrka... :devil: Med risk att han kan skada sig...

Hingstar behöver man inte vara mer rädd för än andra hästar...men för det behöver man inte utmana ödet. Sen har man ju sett hingstar som hade passat bättre som valack...men det är en annan historia... :angel:
 
Sv: Tävla med hingst

Bodbäckspålle skrev:
Man tar nog inga större risker med hingstar än med andra hästar, alla hästar blir farliga om man hanterar dem fel, oavsett kön. Men jag förstår helt klart oron som många hingstägare känner. Jag tävlingsrider inte själv, men har en kompis som tävlat mycket med en hingst...och jag har många gånger hållit för ögonen då hon varit på framhoppningen! Inte för att hingsten gjort något konstigt...utan för alla dessa halvgalna ryttare som har noll kontroll! Har sett då hon två gånger blivit påriden, ett sto som praktiskttaget attackerade hennes hingst (av upphetsning :o ), att hon blivit utskälld trots att hon inte var den som skapade problemet från första början o.s.v. Jag har som sagt själv också en hingst, och trots att jag vet att jag klarar av honom...jag kan gå med honom förbi ston (på några centimeters avstånd) som brunstar utan att han mer än brummar och allt...MEN, han klarar inte av när oaktsamma människor ställer ett högbrunstigt sto framför näsan på honom i flera timmar (jag tog kanske i lite nu... :D ), han blir inte ohanterlig...men slänger gärna ihäg en hov mot någon vägg som låter så han kan visa sin styrka... :devil: Med risk att han kan skada sig...

Hingstar behöver man inte vara mer rädd för än andra hästar...men för det behöver man inte utmana ödet. Sen har man ju sett hingstar som hade passat bättre som valack...men det är en annan historia... :angel:
Jag förstår problemet, men snarlika problem kan ju en ryttare på ett sto eller valack ha!
Som jag tidigt i tråden ifrågassatte - Borde inte frågan istället ställas som- Hur får jag andra ryttare att respektera min hästs "utrymme" och förstår inte andra att min häst kan känna sig trängd i olika situationer när de kommer för nära, skär mitt spår osv... Det oavsett kön på hästen!
 
Sv: Tävla med hingst

"Hur får jag andra ryttare att respektera min hästs "utrymme""

Själv så tycker jag inte att andra ska respektera ens egna häst, utan att ALLA ska respektera varrandra!
Man håller avstånd till varrandras hästar!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
423
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
Svar
2
· Visningar
333
Senast: tuaphua
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 160
Senast: athena
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
723
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp