Bukefalos 28 år!

Tävlade hoppning utan träns

Sv: Tävlade hoppning utan träns

Jag håller med dig, verkligen. Men frågan är då, ska man rätta sig efter de lite klumpigare långsammare halvbloden, eller ska man låta folk rida/hantera sina hästar i det redskap de vill, så länge man han kontroll.

Och här menar jag alltså att man ska kunna avvisa folk, med häst, från platsen om de inte har kontroll, och det oavsett om de har sidepull eller kandar (och allt därimellan).

Jag tror att man skulle tjäna på en sådan regel, för helt plötsligt så måste folk ha kontroll på sina hästar, och kanske kanske så börjar många som bara har hållt på med ridning kanske att nosa lite på hästhantering med, eller vad tror du??
Jag vet jätte många bra RYTTARE som faktiskt är rätt dåliga på hästhantering.

Jag skulle väldigt gärna vilja tävla hoppning på sidepull i framtiden, som ju inte är ett speciellt snällt verktyg egentligen, men jag har nosludd över näsan så blir det lite extra snällt :p
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Jag är så gammal att jag tävlade både före och efter att tränstvång infördes på tävlingsplatserna. Och att det var tvunget att vara träns, det var inte för själva ridningen, det var för att allt för många hade noll koll på sin häst den AVSUTTNA delen!

Det var mer regel än undantag att det kom lösa hästar i full fräs med grimma och grimskaft! De hade stuckit från ryttare/hästskötare när de skulle tränsas, tränsas av, lastas osv. Kan säga att det blev rejält mycket lugnare på tävlingsplatsen när tränstvånget kom! ;)

I övrigt tycker jag det är helt ok att ryttaren artikeln handlar om rider på repgrimma om det är den "betslingen" hästen fungerar bäst på. :)
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Jag tror inte det blir bättre än var när träns kravet kom, i en utopi ja men i verkligheten nä.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Jag tror att det oftast inte har med ras att göra hur lätt man kan hantera sin häst. Jag är halvblodsnörd sedan barnsben, och jag har allt ifrån att longerat mitt första halvblod lös tillsammans med andra hästar på ridbanan lett min nuvarande häst utan grimma med en hand på hennes hals när hon blivit själv i hagen och viiiille in och hennes kompis i hagen bredvid drog på X antal brallar när vi passerade.

Kan säga att det ofta är personligheten på halvblodet som gjort hur mycket jag kunnat "löshantera" mina hästar. Men att halvblod generellt skulle vara för "vilda" att kunna hantera som tex en westernhäst, det köper jag inte alls! :)

Dessutom märker man tydligt hur mycket mer lätthanterliga hästar blir om man lägger ner tid på grundarbetet även i hanteringen!
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Var ska man då dra gränsen vid "inte kontroll"?
Jag tror att det skulle bli många olyckor!
Dels så skulle det kräva att alla som håller tävlingar, tom på LC nivå, skulle ha personal överallt som är utbildade i att se när det kan tänkas komma skita sig.
Alt sätta upp reglemente för det. Och det kommer bli tolkningsfrågor..

Plus att en del kommer tappa när de knappt kommit ur trailern.

Man måste ALLTID med häst förutsätta att alla är idioter och lägga råd, regler och lagar därefter. Så den dummaste dumskallen går safe.

Jag håller med om att många toppryttare inte ens kan leda hästar.
Jag kan tycka det är galet pinsamt att man på DRESSYR-tävling måste leda ryttaren. Då undrar jag vad dressyr går ut på..

Man behöver inte sätta i halsen helt av mina inlägg iom att jag idag rider mest halvblod och dressyrkärring. Så jag avskyr inte halvblod eller dressyr.
Däremot avskyr jag när folk låter sig bli skadade pga att de inte tränat sina hästar till lugn, tolerans, lydnad etc.
Inte ens halvblod ska behöva springa på folk, ridas med graman som säkerhetssnöre, ledas med kedjor etc.

Men idag ser läget ut så för MÅNGA. Man kan inte hantera sina djur.
Därför måste det regleras med de i åtanke. Trots att många absolut kan hantera sina i vanlig grimma i tävlingsmiljö.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

KL
Sen ska man nog som halvblodsryttare inte bara tro att Islänningar är små harmlösa dunbollar bara för att de inte har mankhöjd eller lika stora rörelser som en del halvblod. Det de saknar där brukar de kompensera med i vilja.
Inte helt få halvblodsryttare inser det då de går bet på att utbilda dem efter att ha fnyst nedlåtande.
De är skapta för att kämpa och överleva i kargt klimat.
Ett istadigt halvblod är inget mot en istadig Islänning. Tror de på något kämpar de för det. Har man misslyckats med dem är det inte som att få ett halvblod på banan igen.
De har dessutom ofta mindre behov av människan och en större personlig sfär.
Det påverkar också i utbildningen. Är de inridna på Island(eller här av islänningar) har man också ofta behållit mycket flykt i dem.

Tack för det, någon som har insikt i vad det egentligen handlar om :D
*KL*
Just det att de har fått vara hästar på stora ytor gör att de har en distans till människor som är trevlig. De är oftast väldigt lyhörda när man jobbar med dem och därför är lätta att få kontakt med utan att de går på en. Vi har tre Islandshästar som är Islandsfödda och resten uppfödda på stora ytor (650 ha) de första 8 månaderna. De har en stark personlig integritet men är sociala ändå, kommer när man kallar på dem, stannar en bit ifrån och sträcker sig fram och hälsar.
De undviker också att gå på människor, jag stod för något år sedan ut vid rundbalen mitt i där tolv st. , de flesta unghingstar, stod och åt. Plötsligt hände något och de stod alla tolv tio meter från balen och hade passerat mig utan att komma åt mig ett dugg.
Jag är inte säker men jag har för mig att det var P.M. som efter provat Islandshäst sa att det var den mest komplicerade häst han varit med om ;)

Så nä, det är inga harmlösa raggsockor, det blir man snart varse om :meh:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Det är en svår balansgång, givetvis, något annat säger jag inte.

Vad tror du är en bra lösning för att få upp folks ögon för att de faktiskt inte har kontroll på sina djur??
De flesta verkar ju helt omedvetna om att man kan ha kontroll, istället tror de tex att alla mina hästar är "snälla".
Min mor är en av dessa personer, och trots att vi har hästarna i samma stall så tror hon ärligt talat att mina hästar är snälla, och hennes är inte riktigt lika snälla. (Fast de är ju aldrig dumma heller, ABSOLUT INTE!! ;) ).

Samtidigt som hon i nästa andetag skryter om hur bra respekt hingstarna har för mig, att jag bara behöver blänga på dem så gör de som jag vill. O_o


Jag förstår att du är skeptisk idag. För som folk hanterar sina hästar idag så kan det bli kaos.
Men att förbjuda bettlöst tror jag inte är lösningen. Däremot kanske lösningen är att förbjuda bytet av huvudlag på tävlingsplatsen. Rimligtvis så borde man ju ha ridit på det man ska rida med på tävling även hemma, och man borde då veta om det funkar eller inte, tycker jag.

Har du någon tanke eller ide om hur man skulle kunna få upp ögonen på folk??

Jag går bet så mkt man bara kan bara på min mor :meh:
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Varför skulle det vara skillnad på en hopptävling och andra discipliner?
Hästen är ett flyktdjur och det kan vi inte ta bort men vi kan avtrubba den. Normalt flyr hästen några hundra meter innan den kollar om faran fortfarande finns. Om du har hästens förtroende så är den sträckan 3-4 m och då räcker det med ett rep på denna längd.
Oavsett vad som händer måste du bevara ditt lugn men vara bestämd och det är ännu viktigare med hingstar.

Det är väl ffa en fråga om styrka också, att klara av att hålla kvar en häst som blir "Rädd" även om det är en fråga om 4-5m.

Sedan så har du momentet när du byter från grimma till träns..

Miljöträning är just det att trubba av styrkan på reaktionen hos hästen.
Vi har tränat våra hästar sedan de varit föl när vi haft dem så länge.
På ridbanan har vi läskiga parasoll som slår upp, presenningar på backen och i luften, hög musik under tiden m.m. De har fått sina hinkar med fodertillskott i ett hästsläp stående på ridbanan. När vi släppte dem på ridbanan sprang de in i släpet och de har varit upp till fyra st. samtidigt i ett tvåhästarssläp :D Nu när de är fem år går de rakt in i släpet :D

Har aldrig haft några som helst problem med att lasta någon av våra hästar, har aldrig ens behövt att träna dem ens till det.

Allt det du skriver ovan är en helt normal företeelse och träning dvs vardag i vart fall hemma hos mig och säkerligen hos en mängd andra. Inget som förbereder en häst för tävling i tex hoppning. Inte ens träningstävlingar är samma som "riktiga" tävlingar.

Vi promenerar men unghingstarna i byn (i grimma ;) )

Och det tycker jag inte är ok, faktiskt. ALLA hingstar skall ledas i grimma när de inte är hemma. Det tycker jag är en självklarhet!

där de får träffa bilar, folk, barns, cyklister m.m.. Vi tar med dem som handhästar men andra hästar

Inget unikt alls!

och vi ska ut på tävlingsplatser framöver för miljöträning.

Enligt TR får man inte ta med sig andra hästar på tävling som inte tävlas, så det är den dagen de skall tävla som de får sin miljöträning på tävling!

Inget konstigt men det tar tid och tid är det det måste ta när man arbetar med hästar om inte pengarna är viktigare vilket det tyvärr är alltför ofta.
Så varför inte ta med fölet eller unghästen ut på tävlingarna ;)

Som sagt så regleras detta i tr vilket säger att man inte får vistas på tävlingsområdet med häst som inte deltar i tävling!

Du har fortfarande inte kommit fram med något som är unikt eller speciellt ovanligt eller effektivt i form av miljöträning. Det du beskriver tillhör vardag för de allra flesta ;)
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Jag håller med dig, verkligen. Men frågan är då, ska man rätta sig efter de lite klumpigare långsammare halvbloden, eller ska man låta folk rida/hantera sina hästar i det redskap de vill, så länge man han kontroll.

Regler och lagar skall gälla för alla och inte bara för utvalda grupper

Och här menar jag alltså att man ska kunna avvisa folk, med häst, från platsen om de inte har kontroll, och det oavsett om de har sidepull eller kandar (och allt därimellan).

Det är inte frågan om det, att folk inte kan hantera sina hästar det är snarare frågan om ifall det skulle hända något! det betyder inte per automatik att det hela tiden händer saker.

Jag tror att man skulle tjäna på en sådan regel, för helt plötsligt så måste folk ha kontroll på sina hästar, och kanske kanske så börjar många som bara har hållt på med ridning kanske att nosa lite på hästhantering med, eller vad tror du??
Jag vet jätte många bra RYTTARE som faktiskt är rätt dåliga på hästhantering.

Här har vi helt åtskilda åsikter har inte den erfarenheten som du har att jättemånga bra ryttare inte kan hantera sina hästar. tror inte att det stämmer alls faktiskt.

Jag skulle väldigt gärna vilja tävla hoppning på sidepull i framtiden, som ju inte är ett speciellt snällt verktyg egentligen, men jag har nosludd över näsan så blir det lite extra snällt :p

Går väl precis lika bar att rida på ett litet ponnyhack i så fall....
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Jag är så gammal att jag tävlade både före och efter att tränstvång infördes på tävlingsplatserna. Och att det var tvunget att vara träns, det var inte för själva ridningen, det var för att allt för många hade noll koll på sin häst den AVSUTTNA delen!

Har jag missat något nu???? Det är i vart fall det jag diskuterar, inte under den ridna delen :D

Det var mer regel än undantag att det kom lösa hästar i full fräs med grimma och grimskaft! De hade stuckit från ryttare/hästskötare när de skulle tränsas, tränsas av, lastas osv. Kan säga att det blev rejält mycket lugnare på tävlingsplatsen när tränstvånget kom! ;)

Håller med

I övrigt tycker jag det är helt ok att ryttaren artikeln handlar om rider på repgrimma om det är den "betslingen" hästen fungerar bäst på. :)

Håller helt med, fast har man ett tr så skall man följa det ;)
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Klart reglerat i TR? I vilket moment? ;)

/Lady_S

I TR I (gemensamma bestämmelser) moment 136:

På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande.

Så den enda frågan som behöver ställas är om repgrimma motsvarar "huvudlag med bett".
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Kimmis jag får fråga igen då eftersom du missat min fråga.



Ursprungligen postat av kimmis87
Då har väl alla mina hästar saknat den instinkten då??
För det har aldrig varit ett problem för mig. Ingen av mina hästar har någonsin haft det problemet. Eller snarare, jag har aldrig haft det problemet


Vad menar du? Brukar det springa omkring lösa hästar på distanstävlingar? ?
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Men vad bra, då har du kommit en bra bit på väg ju :D

Kan man inte få tillträde till tävlingsplatsen utom tävlingstid? Det är mycket vunnit om hästen känner till platsen väl innan platsen fylls av annat?

Vi i vår förening Ófeigur har tillgång till en av Sveriges bästa tävlingsbanor en gång i veckan. Det är ett utmärkt tillfälle att miljö-träna på plats.

Det kan ju vara ett genetiskt problem också, på Island är det inte ovanligt att man äter hästar som inte duger som ridhästar. Som en Islänning skrev, jag kommer inte ihåg var och vem, men så här sa han; En bra häst tävlar man på hög nivå på helgen och i veckorna rider barnen den ;)

Jag förstå att det är hårt cementerat det där med träns-tvånget men man måste ju även fråga sig varför det fungerar i andra discipliner? Och nej, det är inga skogsmullehästar på de större tävlingarna, det kan vara jäkligt taggade passhästar mfl.
Man får uppfattningen att det inte ens finns någon vilja att lösa problemet men det kan jag ju ha missuppfattat ;)

Lycka till i fortsättningen.

Hälsar
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

I TR I (gemensamma bestämmelser) moment 136:

På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande.

Så den enda frågan som behöver ställas är om repgrimma motsvarar "huvudlag med bett".

*KL*
Just en av de paragrafer vi i Svenska Islandshästförbundet inte kunde acceptera då en majoritet anser den befängd, vi anser att vi har så bra disciplin och lång tradition så det fungerar ändå.

Rolle
IpL
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Min egen femåring är mer lätthanterlig från marken på repgrimma än på träns med bett. Och han har aldrig visat att han ogillar repgrimman eller tycker den besvärar honom.

Jag har tävlat väldigt lite, men jag har varit funktionär under många år nu, inklusive att döma hopptävlingar. Det rör sig iofs om väldigt låg nivå. Min erfarenhet är att en överväldigande majoritet av de tävlande faktiskt har koll på sina hästar och medhjälpare så att risken för att hästen sliter sig, ens vid det uppenbart farligaste momentet - byte från grimma till träns, är vädligt liten. Men ett fåtal tävlande har dålig koll och är inte tillräckligt medvetna om det, och regeln är skriven för att detta fåtal inte ska skapa risker.

Min ridklubb har också specifika miljöträningsdagar - s.k. "staketträning", där ryttaren kommer till en färdig dressyrbana med staket, domarbord, andra hästar runtomkring etc, men inte får någon bedömning utan bara får rida i 20 minuter. Det har uppskattats av många unghästägare...
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Men vad bra, då har du kommit en bra bit på väg ju :D

Kan man inte få tillträde till tävlingsplatsen utom tävlingstid? Det är mycket vunnit om hästen känner till platsen väl innan platsen fylls av annat?

Nej icke tävlande hästar får inte beträda området och när tävlingarna är slut är området stängt till nästa dags tävling. det är dessutom stängt dagen innan när banorna byggs upp.

Dessutom så tror jag att vi är långt ifrån varandra när det gäller vad miljöträning är och inte. Att beträda ett tomt tävlingsområde är så långt ifrån en tävling som det bara kan komma.

Vi i vår förening Ófeigur har tillgång till en av Sveriges bästa tävlingsbanor en gång i veckan. Det är ett utmärkt tillfälle att miljö-träna på plats.

Vad exakt miljötränar du på en anläggning som det inte är tävling på? Där rider man ju ändå väldigt ofta. En tävlingsplats för hoppning (om vi tar det exemplet) är ju helt olik samma tävlingsplats utan förberedd tävling.

Det kan ju vara ett genetiskt problem också, på Island är det inte ovanligt att man äter hästar som inte duger som ridhästar. Som en Islänning skrev, jag kommer inte ihåg var och vem, men så här sa han; En bra häst tävlar man på hög nivå på helgen och i veckorna rider barnen den ;)

Vi pratar väl inte om hästar som inte fungerar att rida på eller användas till det de är tänkta till utan hur ORUTINERADE hästar beter sig på tävling, det är ju milsvid skillnad.

Har haft hästar som det tagit år att bli bra på tävling och som då blivit enormt duktiga. Fantastiska att rida hemma och borta på träning men som blivit stressade av en eller annan anledning på just tävling. Detta har försvunnit efterhand med rutinen man får av tävlandet.

Jag förstå att det är hårt cementerat det där med träns-tvånget men man måste ju även fråga sig varför det fungerar i andra discipliner? Och nej, det är inga skogsmullehästar på de större tävlingarna, det kan vara jäkligt taggade passhästar mfl.

Tränstvånget har väl kommit av någon anledning och det är ju frågan om det är så stort problem i sig själv!
Vad är det som är så svårt för folk att följa enkla regler ang huvudlag?

Man får uppfattningen att det inte ens finns någon vilja att lösa problemet men det kan jag ju ha missuppfattat ;)

Vilket problem?
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

*KL*
Just en av de paragrafer vi i Svenska Islandshästförbundet inte kunde acceptera då en majoritet anser den befängd, vi anser att vi har så bra disciplin och lång tradition så det fungerar ändå.

Rolle
IpL

Bara en högst nyfiken fråga? Hur kommer det sig att så många rider med så hårda bett inom din disciplin?
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Jag har försökt att få igång en konstruktiv diskussion och försökt hålla en hövlig ton. Med bakgrund av dina svar så inser jag att du har låst dig i din åsikt och staplar problem istället för att lösa dem. Har ingen anledning att bemöta detta och lägger därför ner diskussionen från min sida. Tack ändå.

Rolle

PS. Vad har ridningen på tävlingsbanan med hanteringen på tävlingsplatsen att göra? Det är en helt annan diskussion. DS
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Ursäkta, såg inte den.

Nej, men upploppet där det brukar gå rejält fort angränsar ofta till viloområdet där alla står med sina hästar i grimma, ofta är även pulsområdet väldigt nära där med. Och det har aldrig varit något problem när jag har tävlat, vare sig för mig eller för andra.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Precis lika bra på ett ponnyhack??? Hur är din kunnighet kring de olika bettlösa alternativen? Det är STOR skillnad i hjälpgivningen på ett hack och på ett sidepull. Jätte jätte jätte stor skillnad!

Jag har haft hästar som inte funkar alls på hack, som skiter fullständigt i vad man gör där uppe, oavsett vad man gör. Och de som bara krullar ihop sig, visst skulle det gå att jobba bort, men det är ju fortfarande så långt ifrån samma sak som man bara kan komma.

Dessutom så trycker ett hack på kindtänderna, vilket ett sidepull inte gör.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 860
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter Under lördagen pågick Cancerhoppet i Tidaholm med över 160 starter. Enligt arrangören var det första gången som en ridklubb skänker 100...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Franske ryttaren Simon Delestres VM-silvermedaljör Qlassic Bois Margot slutar tävla, endast 14 år gammal. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp