Bukefalos 28 år!

Tävlade hoppning utan träns

Sv: Tävlade hoppning utan träns

Och du tycker alltid att alla andra människor har rätt insikt i sig själv och sin hästhantering ? Reglerna måste tyvärr finnas för att det finns ett stort antal som inte har korrekt insikt ang hur mkt kontroll de har på sin häst egentligen när det sätts på prov i skarpt läge.
Det är en milsvidd skillnad att hantera sin häst under lugna förhållande mot att hantera den om allt blir kaos vilket kan hända på en tävlingsplats när hundra tals olika hästar rör sig på samma plats samtidigt. Har man inte insikt om hur en häst kan förändras i det läget då har man tyvärr inte någon större hästkunskap och bör definitivt inte hantera en häst i grimma i sådant läge.

Det finns en anledning till att reglerna behövde införas (för det var inget tränskrav förr) och det var just för att det hände olyckor. Det är rörigt på en hopptävling iom att det blir så många ekipage samtidigt som är igång på samma gång iom att det startar ekipage med ca 1,5 minuters mellanrum lägg där till att på större anläggningar händer det dessutom att det pågår tävlingar på mer än en bana parallellt så inser man att ca 100 hästar är i rörelse på väldigt begränsad yta samtidigt. Jämfört med tex dressyr där varje start tar 10 minuter vilket kanske gör att 6 ekipage är igång samtidigt.
Hästar är som alla vet inte maskiner det händer konstant någonting med någon av alla dessa 100 hästar i rörelse som skapar oro hos resterande. Någon åker tex i backen på framhoppningen varpå hästen ger sig iväg i fullgalopp lös ut bland hästarna på parkeringen där det ytterst sällan finns mer än absolut nödvändigt utrymme. Det är en milsvidd skillnad att hålla kvar tex ett halvblod på 750kg i ett träns jämfört med en grimma om den blir skrämd och kastar sig.
För att då inte tala om att om du tar ut hästen i grimma så har du momentet när den skall tränsas och då en kort stund befinner sig utan någonting alls.

Det finns liksom ingen anledning alls att befinna sig med grimma på en tävlingsplats oavsett hur bra koll man har på sin häst. Man tränsar innan man lastar ur, gör färdigt hästen när den kommit ut och börjar rida. När man är klar varvar man ner hästen plockar av sakerna och lastar in hästen och tränsar av. Så vari finns behovet av att ha grimma på tävlingsplatsen ? Man lullar inte omkring med några hästar i röran på en tävlingsplats mer än nödvändigt, det är en stressad miljö och hästen har det lugnast och skönast inne i sin transport i pauserna.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Halvblod kanske reagerar så, men mina hästar är inte rädda för andra hästar och blir därmed inte rädda bara för att det kommer en häst farandes.

Och oavsett så tränar jag alltid mina hästar på marken i vanlig grimma, och jag har aldrig haft problem med att hålla fast dem.
Inte ens inom utställningsvärlden behöver man lasta ur i träns! Och där får vi ju höra att hästarna är så himla galna :meh:

Mina hästar har inte ändrat personlighet nämnvärt på tävlingsplatser, och de har absolut inte blivit stressade av miljön, vare sig i på utställningar, distans- eller hoppsammanhang.
Visst är det säkert lite skillnad med hingsten, han är ju trots allt hingst. Men det lär ju märkas.

Han kom lös vid urlastningen på en utställning. Det var många som fick panik då, men han bara suckade och gick tillbaks till sin handler. Hans grimma gick sönder.

Nu har jag förvisso araber, jag vet inte, de kanske är lättare än halvblod? Men frågan är då varför vi ska behöva lida för att halvblod är svårare??

Att ha en regel att man ska lasta ur i det man rider i är väl inte fel, då kommer man ju undan bytet. Men kan man rida sin häst i full fart i bettlöst så borde man kunna ha kontroll på hästen på marken i bettlöst.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Ser två av mina någon annan häst som flyr så blir instinkten för dom också att fly är ju flock och flykt djur så ser inget konstigt med det och den tredje blir livrädd och tror att hon kommer bli jagad.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Jag vill minnas att regeln om träns inte är bara för kontrollens skull, man vill slippa riskmomentet när folk ska ta av grimman och ta på tränset utanför transporten. Om jag nu minns rätt då.

Du har helt rätt!

Sprang runt betydligt fler hästar lösa förr i tiden än idag.

Kl

Regeln har tillkommit av någon orsak och det behöver inte direkt betyda att folk i hoppning inte har pli på sina hästar.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Och du tycker alltid att alla andra människor har rätt insikt i sig själv och sin hästhantering ?

Vad menar du med den kommentaren, tycker du den för diskussionen framåt??

Reglerna måste tyvärr finnas för att det finns ett stort antal som inte har korrekt insikt ang hur mkt kontroll de har på sin häst egentligen när det sätts på prov i skarpt läge.

Nä och det är skrämmande, sånt ska man träna innan man kommer till tävlingsplatsen och ska tävla.

Det är en milsvidd skillnad att hantera sin häst under lugna förhållande mot att hantera den om allt blir kaos vilket kan hända på en tävlingsplats när hundra tals olika hästar rör sig på samma plats samtidigt. Har man inte insikt om hur en häst kan förändras i det läget då har man tyvärr inte någon större hästkunskap och bör definitivt inte hantera en häst i grimma i sådant läge.

Nej det har man inte för om man hade hästkunskap så skulle man antingen stannat hemma eller miljötränat innan.

Det finns en anledning till att reglerna behövde införas (för det var inget tränskrav förr) och det var just för att det hände olyckor.

Ja folk hade dålig koll på sina hästar.

Det är rörigt på en hopptävling iom att det blir så många ekipage samtidigt som är igång på samma gång iom att det startar ekipage med ca 1,5 minuters mellanrum lägg där till att på större anläggningar händer det dessutom att det pågår tävlingar på mer än en bana parallellt så inser man att ca 100 hästar är i rörelse på väldigt begränsad yta samtidigt. Jämfört med tex dressyr där varje start tar 10 minuter vilket kanske gör att 6 ekipage är igång samtidigt.

Det kan vara lika många på en Islandshästtävling och där finns inte dessa problem, inte heller på Westerntävlingarna vad jag förstod på andra inlägg.

Hästar är som alla vet inte maskiner det händer konstant någonting med någon av alla dessa 100 hästar i rörelse som skapar oro hos resterande. Någon åker tex i backen på framhoppningen varpå hästen ger sig iväg i fullgalopp lös ut bland hästarna på parkeringen där det ytterst sällan finns mer än absolut nödvändigt utrymme. Det är en milsvidd skillnad att hålla kvar tex ett halvblod på 750kg i ett träns jämfört med en grimma om den blir skrämd och kastar sig.
För att då inte tala om att om du tar ut hästen i grimma så har du momentet när den skall tränsas och då en kort stund befinner sig utan någonting alls.

Uppväxt och miljöträning är nog det som saknas. Först måste hästen lära sig att vara häst och det är bara andra hästar som kan lära ut det. Så låt dem växa upp med andra hästar i varierande åldrar som också fått växa upp på samma sätt. Sedan ska de lära sig att umgås med människor och lära sig skillnad på människor och hästar.

Det finns liksom ingen anledning alls att befinna sig med grimma på en tävlingsplats oavsett hur bra koll man har på sin häst. Man tränsar innan man lastar ur, gör färdigt hästen när den kommit ut och börjar rida. När man är klar varvar man ner hästen plockar av sakerna och lastar in hästen och tränsar av. Så vari finns behovet av att ha grimma på tävlingsplatsen ?

Nej jag förstår det, då många inom dessa discipliner inte har koll på hästarna av vad man kan läsa här.

Man lullar inte omkring med några hästar i röran på en tävlingsplats mer än nödvändigt, det är en stressad miljö och hästen har det lugnast och skönast inne i sin transport i pauserna.

Det är kanske det man skulle göra så de fick miljöträning.;)
Du bor ju inte så långt bort, kom gärna på besök så kunde jag visa lite hur vi arbetar med våra hingstar för att de ska kunna komma ut bland andra hästar.;)

Vänligen
Rolle
IpL
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Jag har inga som helst problem med mina hästar inkl mina hingstar tack och behöver definitivt inga studiebesök.

Att jämföra islandshästar med tävlingshästar för hoppning är ungefär som att jämföra nordsvenskar med galoppörer, och nej det är långt ifrån den aktivitet som det är på en hopptävling på en islandstävling, har varit på flera stycken inkl sm tror jag det var som gick parallellt med hopptävlingar. Lite roligt var att islänningarna skulle passera brevid framhoppningen för att komma till sin bana och det var många som hade rejäla problem att hantera detta av islänningarna de for åt alla håll och kanter och gick långt ifrån lugnt och sansat förbi vilket de flesta hopphästar däremot gjorde som passerade samma väg.....
Sen är det ju dessutom en enorm skillnad att hantera en liten ponny i grimma jämfört med en som är dubbelt så stor och tung om man verkligen hamnar i ett läge där man behöver hålla emot.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

+ alla andra

Eftersom det är huvudlaget jag tävlade med så är det för mig en självklarhet att jag lastar ur i det också. En repgrimma benämns även som "natural hackamore", alltså det är mycket vanligare i andra länder att det faktiskt säljs och marknadförs som just ett huvudlag för ridning. Sverige ligger bara lite efter på den punkten. Så, det var inte ens en diskussion jag tog - när jag fick klartecken att få rida med det nöjde jag mig där. :)

Och nu har jag läst igenom hela "tråden" och svarar/förklarar lite allmänt till alla. JAG har själv aldrig sagt att jag INTE tycker repgrimman är skarp för att vara ett "bettlöst alternativ". Och jag själv har inte haft som mål att göra "en grej av att rida med repgrimma" - det är inte direkt jag som skickat in allt till press och så vidare. I min värld är det en SJÄLVKLARHET att en så rutinerad häst som min ena är, ska gå att rida både på repgrimma och helt utan huvudlag. Ingen av oss är orutinerade och gröna. Hemma hoppar vi banor med halsring och med handen på hjärtat tror jag att även det skulle fungera utmärkt för oss på en tävlingsbana (men det förstår jag ju själv inte kommer bli aktuellt).

Och alla argument om att det är stökigt och "mycket" på tävlingar... Men alla uppvisningar där folk rider hästar helt lösa osv då? Typ i globen? Ganska mycket rörigare. Och samma sak, en som inte kan hantera sin häst lös inne i globen ber ju inte om att få rida där då heller? Nu menar jag INTE att det är samma sak med shower och hopptävlingar, heller inte att jag ser det som en show att hopptävla i repgrimma. Varför jag vill är ju självklart bara för min och min hästs skull, då vi trivs bäst på det. Inte för att "göra något coolt". För mig är det en självklarhet att min häst inte skenar ifrån mig varken från marken eller i ridningen OAVSETT huvudlag/inte huvudlag. Oavsett händelse runt omkring, om så ALLA hästar på hela tävlingsplatsen slänger av sina ryttare och sticker - är det faktiskt för mig en självklarhet att jag ändå kan hålla min häst i grimma och FRAMFÖRALLT repgrimma då den som sagt är mycket starkare än en lädergrimma t.ex. När vi är på tävling är det jag som är flocken, och då håller han sig till mig oavsett situation runt om. HADE han velat sticka kan jag garantera att han gjort det med även tredubbla bett, kedja och longerlina isåfall. En häst är starkare än oss på alla plan, även med ett bett i munnen, men vi har lärt våra hästar vad stopp betyder, och som t.ex min, i "katastrofsituationer" stannar faktiskt om jag höjer rösten och skriker hans namn, för att han lärt sig det.

Och förresten. Hästar ska väl ändå hoppa på styrka och inte fart? (Har själv haft stort "tungt" halvblod och hon behövde ingen extra fart när hon var vältränad?)
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Fast främmande hästar på en tävlingsplats tillhör inte deras flock. Då är jag mer flock än vad de är.
Jag har varit med om det och det har aldrig varit något problem.
Precis som att man kan rida förbi hagar där hästar galopperar, eller för den delen galoppera i sin egen takt vid den hagen.

Kan man inte det så håller jag med, då borde man mest troligt ha träns och kedja på tävling.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Emma, jag orkar inte ens ge mig in i diskussionen och argumentera för något som borde vara så självklart så jag låter bli, men ville bara säga att jag uppskattar din blogg något otroligt. Har precis läst igenom och tittat på bilderna av dig och dina fina hästar, och är glad att du kämpar för din rätt att utrusta och tävla din häst med vad f*n du vill som funkar för er.

De flesta som gnatar om repgrimmor skulle inte ta sig runt en hoppbana på ett föredömligt sätt om deras liv så hängde på det, oavsett hur skarp den är. Det krävs kunskap, känsla och teknik, inte minst att rida med neckreining. Går inte att jämföra med att lalla runt i skogen i grimma för övrigt.

Fortsätt du som du gör, ett föredöme!
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Nä och det är skrämmande, sånt ska man träna innan man kommer till tävlingsplatsen och ska tävla.

Lite nyfiken på hur man skall träna unghästar för att vara tävlingsvana innan de någonsin varit på en tävling?


Nej det har man inte för om man hade hästkunskap så skulle man antingen stannat hemma eller miljötränat innan.

Igen är jag uppriktigt intresserad av hur denna träning skulle kunna bedrivas?


Ja folk hade dålig koll på sina hästar.

Jag är en av de som var med förr och nej de hade inte speciellt mycket sämre koll på sina hästar då jämfört med idag, dessutom så har man idag betydligt skarpare hästar än förr.


Det kan vara lika många på en Islandshästtävling och där finns inte dessa problem, inte heller på Westerntävlingarna vad jag förstod på andra inlägg.

Så ni har uppåt 300st eller fler stycken starter på en dag?

Uppväxt och miljöträning är nog det som saknas. Först måste hästen lära sig att vara häst och det är bara andra hästar som kan lära ut det. Så låt dem växa upp med andra hästar i varierande åldrar som också fått växa upp på samma sätt. Sedan ska de lära sig att umgås med människor och lära sig skillnad på människor och hästar.

Vad tillför detta svar? Att hästar skall lära sig att bli mer flyktdjur än vad de är? För det är det de gör i flock. Flyr en så flyr alla vilket är en helt naturlig del i en normal hästs vardag och livsviktig för sin överlevnad.


Nej jag förstår det, då många inom dessa discipliner inte har koll på hästarna av vad man kan läsa här.

Är det det du tror att man inte har koll på sina hästar? Du menar att en tränad häst aldrig någonsin skulle kunna bli rädd av en extremt ny situation vilket en tävlingsplats är


Det är kanske det man skulle göra så de fick miljöträning.
Du bor ju inte så långt bort, kom gärna på besök så kunde jag visa lite hur vi arbetar med våra hingstar för att de ska kunna komma ut bland andra hästar.

Jag är nyfiken på hur du miljötränar en häst för en hopptävling, för det var väl det som det diskuterades. Själv håller jag på med fälttävlan till största delen och vi fuskar faktiskt och leder av våra hästar i grimma efter terrängen :crazy: Dessutom så när vi åker över till andra sidan sundet så både leder vi och binder upp hästarna utanför lastbilen i grimma. Vissa har tom med sig en egen liten hage att släppa dem i.

Trots att jag kan både leda och rida de flesta av mina hästar i grimma så vill jag veta hur man miljötränar en tävlingssituation
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Jag har inga som helst problem med mina hästar inkl mina hingstar tack och behöver definitivt inga studiebesök.

Ändå anser du att träns är enda alternativet på tävlingsplatsen ;)

Att jämföra islandshästar med tävlingshästar för hoppning är ungefär som att jämföra nordsvenskar med galoppörer, och nej det är långt ifrån den aktivitet som det är på en hopptävling på en islandstävling, har varit på flera stycken inkl sm tror jag det var som gick parallellt med hopptävlingar. Lite roligt var att islänningarna skulle passera brevid framhoppningen för att komma till sin bana och det var många som hade rejäla problem att hantera detta av islänningarna de for åt alla håll och kanter och gick långt ifrån lugnt och sansat förbi vilket de flesta hopphästar däremot gjorde som passerade samma väg.....

Det finns givetvis undantag som bekräftar regeln men den beskrivning som ges här har jag aldrig upplevt på Islandshästtävling. Av din jämförelse med nordsvenskar har du nog inte arbetat så mycket med islandshästar.

Sen är det ju dessutom en enorm skillnad att hantera en liten ponny i grimma jämfört med en som är dubbelt så stor och tung om man verkligen hamnar i ett läge där man behöver hålla emot.

Vi som människor kan aldrig hålla emot en häst rent fysiskt oavsett om den väger 400 kg eller 600 kg. Det är bara mentalt vi kan hålla den tillbaka. Hästen måste vara trygg med dig även på okända platser.

Rolle
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Jag rider själv med neckreining. Och jag använder mig inte av ledande tygeltag annat än på unghäst eller i problemlösande syfte med en som reser sig.

Så jag tycker att du tänker helt rätt i din träning av häst. Jag har kikat lite på din blogg och tycker det är jättetrevligt att din häst verkar lita på dig och att du gör så varierande saker med honom. Så hade jag önskat att fler hästar fick ha det!
Mina ska också göra allt, även om jag är dressyrryttare.
De tricktränas, går som handhästar och miljötränas med allt möjligt.
De ska också se mig som sin flock och inte fly om andra hästar ballar ur bredvid.
Så jag är helt med på du tänker och tycker det är sunt och bra!

Däremot arbetar jag som tränare, inom både hantering/problemlösning/trick och dressyr.
Och det man ska ha på det klara är att folk överskattar hur väluppfostrade deras hästar är!

Så därför tycker jag att reglemente inte är helt fel gällande vissa saker.

Att man får rida på repgrimma är inget jättestort för mig.
Däremot tror jag du hade vunnit väldigt mycket för både dig och andra om du hade fäst tyglarna på sidan.
De flesta rider inte med neckreining och fattar inte hur det funkar.
Utöver det så är det en ren säkerhetsgrej för mig. Det kan bli så att hästen halkar, snubblar etc. Och neckreining kan då bli för milt och tygel fäst under huvudlaget kan vicka huvudet om man tar hår nog att försöka balansera upp något.
Har man tyglarna fästade på sidan kan man ibland lyckas rädda en situation som annars kan bli katastrof.

Är det höga hinder inblandat blir riskerna större.

En arab är lättare och har ofta lätt för samling/sätta sig och hoppa om man rider dem rätt. De kan bli väldigt snabba i fötterna och rädda sig.
En del stora halvblod blir aldrig så lätta. Och man ska inte glömma att de heller inte rids av proffs allihop. Eller ens av duktiga amatörer. Så att hoppa på styrka enbart kommer inte alla hästar göra.

I en ideal värld skulle alla kunna rida på lätta hjälper i halsring utan hjälm.
Men vi lever inte i en idel värld.
De flesta har inte ens sett sån kontakt live öht. Man tror inte det går.
Så tyvärr kommer du nog få mycket skit för det här.
Man ska alltid vara medveten om att man kan få det när man gör något som sticker ut.

Uppvisning är inte samma som hopptävling. Du har inte ett måste att rida fort eller vinna då. Fokus kan vara på små andra detaljer och på lugn.
De som tränar tex läggning etc har ofta en annan insikt om lugn och fokus. Just för att man måste träna så mycket sånt innan man ens kommer till att börja buga. Och de hästarna har ofta en annan mentalitet där de kan koppla av och på energi, tack vare träningen.

Jag velade länge om jag skulle låta det vara allmänt känt att jag höll på med trick, red utan prylar etc. Just för att jag inte ville uppmuntra fel personer att göra det. De som inte kan läsa sin häst eller fostrat den nog långt.
Så jag gjorde mina saker då jag var själv och ingen såg ganska länge.
Idag har jag valt att vara öppen med det. MEN! Att påtala hur mkt jobb som krävs för att komma dit.

Så - jag tycker du verkar tänka mycket vettigt i din hantering av din häst!
Men jag tycker tyvärr man måste tänka på vad man visar upp, för att andra inte ska försöka göra sånt de inte grejar.

Regeländring skulle jag aldrig vilja driva igenom just bara för att jag blir skraj när jag tänker på hur många som kan skadas av det - hästar som ryttare.
Och då pratar jag inte om att du eller din häst skulle skada dig eller andra. Utan att de som försöker göra samma sak gör det..
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Nä hästarna på en tävling är inte en riktig flock men instinkten är att reagera som en flock.

Sedan kan reaktionen oxå bara bli att höja huvudet till att bli 2 lösa hästar.

Tänkte oxå om det med olika raser upplever fullblod som mer känsliga och då mer lätthanterliga än dom med halvblod i stammen har lättare för att bli ånglok.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Ändå anser du att träns är enda alternativet på tävlingsplatsen ;)

Ja du jag tillhör den sorten som inte anser att man tar onödiga säkerhetsrisker oavsett vad jag gör med hästar jag har genom åren sett allt för många ångra sig i efterhand när det redan gått åt helvete att de inte tänkte sig för före och insåg vad som kunde hända. Det finns ingen som helst anledning att hantera en häst i grimma på en tävlingsplats så varför göra det ? Dessutom är det precis sådana som du som tror att de har full koll som ofta inte har det i verkligheten hur övertygade de än är att de har det och sådana vill jag inte ha på en tävlingsplats hanterandes sina hästar i grimma med risken att man själv blir inblandad i en olycka pga det. Nej man hanterar hästen i träns inte bara för sin egen skull utan även för alla andras skull som kan bli drabbade om något händer.

Det finns givetvis undantag som bekräftar regeln men den beskrivning som ges här har jag aldrig upplevt på Islandshästtävling. Av din jämförelse med nordsvenskar har du nog inte arbetat så mycket med islandshästar.

Jag skrev det är lika stor skillnad mellan en nordsvensk och en galoppör som det är mellan islänning och tävlingshäst för hoppning. Jag har mer än en i bekantskaps kretsen som på gamla dar gått över till islandshästar och då tävlingsvarianten när de blivit lite äldre och "fega" och de där vandrande dunbollarna är ju inte precis ens i närheten av halvblod i reaktion eller temperament, de är som natt och dag och i ett par fall trots att de är uppfödda av samma person uppväxta gemensamt i samma lösdrift så nej det handlar inte om fostringen utan den nedärvda mentaliteten, en tävlingshäst skall vara kvick, snabb, explosiv och med mkt temperament är de inte det så kommer de ingenstans i tävlingsvärlden då blir de skogsmullar precis som islänningarna.


Vi som människor kan aldrig hålla emot en häst rent fysiskt oavsett om den väger 400 kg eller 600 kg. Det är bara mentalt vi kan hålla den tillbaka. Hästen måste vara trygg med dig även på okända platser.

Det är inga som helst problem att hålla kvar en 750 kgs häst så länge du har ett träns på den och ett långt grimskaft fäst i det då kommer de aldrig loss om man har normal hästkunskap så att man vet hur man skall handskas med dem, i en grimma har man inte en chans i samma situation.

Rolle

............................
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Den överdomaren hade vist dålig koll på TR. Vist är det förbjudet att rida i repgrimma eftersom hästen inte ens får befinna sig på tävlingsplatsen (utanför transporten) i grimma vilket är klart reglerat i TR så hur får de ihop att det inte finns några regler om detta ?
Klart reglerat i TR? I vilket moment? ;)

Halvblod kanske reagerar så, men mina hästar är inte rädda för andra hästar och blir därmed inte rädda bara för att det kommer en häst farandes.
Att hästar vill springa för att andra hästar springer, beror ju knappast på att de är rädda för hästarna. Snarare på att deras instinkter säger att om en häst springer är det bäst att springa och att det är bäst att springa först och kolla sen om det var något farligt.

Och jag själv har inte haft som mål att göra "en grej av att rida med repgrimma" - det är inte direkt jag som skickat in allt till press och så vidare.
När jag läste din blogg tyckte jag att det framgick ganska tydligt att du gjorde en grej av det, sen kanske inte tanken var att det skulle bli en sån STOR grej som det blev. Men tar man fajten mot "stora stygga ridsportförbundet" och dessutom bloggar om det, så blir det en stor grej.

/Lady_S
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Okay, du anser att man istället för att ställa krav på att kunna hantera hästen i vissa situationer så sätter man på träns. Det är okay och får stå för dig, jag har annan erfarenhet från Islandshästtävlingar där det kravet inte finns och det fungerar. Tänker inte lägga mer kraft på detta då det är ett problem i din disciplin.

Av din beskrivning av islandshästen att döma har du inte mycket erfarenhet från den sidan. Om du visste vad taggade de är i startboxarna vid passlöpen, det fina med Islandshästen är att de är lugna och trevliga men har bra spirit på tävlingsbanorna.

Blir lite besviken över att det låter på dig som om det skulle vara något negativt med att en häst både går att rida lugnt och behagligt i naturen och även på tävlingsbanorna med framåtanda. Det är just den mångsidigheten som gör att det idag är den näst största ridhästrasen ;)

Exempel på de fem gångarterna:

http://www.youtube.com/watch?v=NTZmjkvkOMc&feature=em-share_video_user

Hälsar
Rolle
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Då har väl alla mina hästar saknat den instinkten då??
För det har aldrig varit ett problem för mig. Ingen av mina hästar har någonsin haft det problemet. Eller snarare, jag har aldrig haft det problemet.
Att hellre följa med främmande hästar än sin ledare tror jag inte ett dugg på att det skulle vara naturligt.

Gylle: Då är jag uppenbarligen okunnig, för jag ser inte hur man "med lätthet" skulle kunna hålla kvar en häst på 750 kilo som verkligen vill springa åt andra hållet bara för att man har bett. Hur gör man?? Utan att behöva ta i menar jag då självklart, och med en häst som vill springa åt andra hållet, detta borde med andra ord fungera på vilda hästar? Varför använder man då inte den metoden på dem??

Nej, jag föredrar att träna mina hästar till att de inte vill springa ifrån mig, och ha sedan ha ett verktyg som jag tycker passar. Att det finns okunniga på tävlingsplatsen kommer aldrig ändras, men dessa kommer heller inte kunna få stopp på sin häst oavsett vilket bett man stoppar i munnen på den! Lydnad sitter inte i utrustningen!
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Varför skulle det vara skillnad på en hopptävling och andra discipliner?
Hästen är ett flyktdjur och det kan vi inte ta bort men vi kan avtrubba den. Normalt flyr hästen några hundra meter innan den kollar om faran fortfarande finns. Om du har hästens förtroende så är den sträckan 3-4 m och då räcker det med ett rep på denna längd.
Oavsett vad som händer måste du bevara ditt lugn men vara bestämd och det är ännu viktigare med hingstar.

Miljöträning är just det att trubba av styrkan på reaktionen hos hästen.
Vi har tränat våra hästar sedan de varit föl när vi haft dem så länge.
På ridbanan har vi läskiga parasoll som slår upp, presenningar på backen och i luften, hög musik under tiden m.m. De har fått sina hinkar med fodertillskott i ett hästsläp stående på ridbanan. När vi släppte dem på ridbanan sprang de in i släpet och de har varit upp till fyra st. samtidigt i ett tvåhästarssläp :D Nu när de är fem år går de rakt in i släpet :D

Vi promenerar men unghingstarna i byn (i grimma ;) ) där de får träffa bilar, folk, barns, cyklister m.m.. Vi tar med dem som handhästar men andra hästar och vi ska ut på tävlingsplatser framöver för miljöträning. Inget konstigt men det tar tid och tid är det det måste ta när man arbetar med hästar om inte pengarna är viktigare vilket det tyvärr är alltför ofta.
Så varför inte ta med fölet eller unghästen ut på tävlingarna ;)

Finns viljan finns lösningen.

Vänligen
Rolle
Islandsfullblod på lösdrift
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Jag tror man måste ha klart för sig hur olika raserna faktiskt kan vara.
Araber är väldigt intelligenta och känsliga.

Jag upplever att högblodiga hästar är enklare att "bryta" en reaktion i iom att de är just så känsliga. De är också ofta mer medvetna om var människan befinner sig och hoppar mer sällan rakt på människor. Om det bara beror på reaktionssnabbhet eller om det också beror på rörelsemönster där de enklare kan reagera uppåt, sätta sig etc vet jag inte. Men fler gamla stammens halvblod brakar på folk då de sprätter till, oavsett träning/hantering tidigare.
Det går att lära halvbloden med. Men en högblodigare sak behöver man inte alltid ens träna, bara vara snabb själv.

Jag har en bekant som föder upp araber och är en av de som använder sina till rejält arbete, inte bara utställning. Personen får hem en del utställningsaraber som inte hanterats mer än skrämmas upp på utställningar för att flasha till sig. Denne menar att få halvblod hade gått att få normala(iaf utan suuuperjobb många år) efter sån hantering och då framför allt i unga år.
Där menar man att araber är så otroligt bra just iom att de är så formbara.

Jag är benägen att hålla med lite grann iaf. Jag är inte helfanatisk arabmänniska. Men det är absolut en ras som är mycket mer formbar, lättlärd, känslig etc än många andra raser, bla halvblod utan så mkt inblandat ox och xx.

KL
Sen ska man nog som halvblodsryttare inte bara tro att Islänningar är små harmlösa dunbollar bara för att de inte har mankhöjd eller lika stora rörelser som en del halvblod. Det de saknar där brukar de kompensera med i vilja.
Inte helt få halvblodsryttare inser det då de går bet på att utbilda dem efter att ha fnyst nedlåtande.
De är skapta för att kämpa och överleva i kargt klimat.
Ett istadigt halvblod är inget mot en istadig Islänning. Tror de på något kämpar de för det. Har man misslyckats med dem är det inte som att få ett halvblod på banan igen.
De har dessutom ofta mindre behov av människan och en större personlig sfär.
Det påverkar också i utbildningen. Är de inridna på Island(eller här av islänningar) har man också ofta behållit mycket flykt i dem.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Då har väl alla mina hästar saknat den instinkten då??
För det har aldrig varit ett problem för mig. Ingen av mina hästar har någonsin haft det problemet. Eller snarare, jag har aldrig haft det problemet


Vad menar du? Brukar det springa omkring lösa hästar på distanstävlingar? ?
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 863
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter Under lördagen pågick Cancerhoppet i Tidaholm med över 160 starter. Enligt arrangören var det första gången som en ridklubb skänker 100...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Franske ryttaren Simon Delestres VM-silvermedaljör Qlassic Bois Margot slutar tävla, endast 14 år gammal. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp