Bukefalos 28 år!

Tävlade hoppning utan träns

Sv: Tävlade hoppning utan träns

Ursäkta, såg inte den.

Nej, men upploppet där det brukar gå rejält fort angränsar ofta till viloområdet där alla står med sina hästar i grimma, ofta är även pulsområdet väldigt nära där med. Och det har aldrig varit något problem när jag har tävlat, vare sig för mig eller för andra.

Nä i den situationen finns det ju ingen anledning för någon häst att reagera. Hästar på upplopp är ju under ryttare.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Du menar alltså att hästar direkt ser att de är under ryttare, och därför behöver man inte bry sig? För att hästen vet att det bara är ryttaren som säger till hästen att springa utan anledning?

Eller hur menar du??

Jag är osäker på om jag vill tillskriva hästar den typen av intelligens.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Har de gått distanstävling är de ju rastade med.
Utöver att om de tränas för det så rids de ju så de blir rastade regelbundet.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Beror inte så mycket på om det är en ryttare på ryggen eller ej utan hur den galopperar, är stor skillnad på en häst som gör det med en ryttare på ryggen eller om det är en häst som kommit lös för den reagerat på något.

Förutom min ponny som är rädd för alla som galopperar mot henne om det inte är i ridhus elle padock
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Jag har aldrig sett en häst lös på en tävlingsplats som har verkat nämnvärt upprörd när den väl har kommit lös och sprungit några meter faktiskt. Då har de mest bara galopperat runt allmänt förvirrat.

Och det vet jag att mina hästar klarar.

Vad finns det på tävlingsplatser som hästarna skulle bli så himla rädda för? Mina hästar har aldrig reagerat på någonting på en tävlingsplats.
För mig är det inte speciellt stor skillnad på att åka o träna som att åka o tävla.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Oj vad det va många här som inte tycker det är någe märkvärdigt aaalls att vara med i en hopptävling och rida i repgrimma.

Nästan aalla här gör tydligen det med sina hästar hemma och på träningar, ojojoj.

Måste vara därför man ofta ser det då....eller inte :meh:
****

Duktigt ekipage:up:
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Varför skulle jag vilka hoppa omkring hemma eller träning med ett så skarpt redskap när jag inte behöver det?

Ja jag har varit på tränings tävling med mitt sto med sidepull (läder del på nos delen).

Anledningen till att dom flästa inte kommit på tanken är för dom troligen har tolkat tr som jag att man inte får ha grimma på tävlings plats utanför box eller transport.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Klart man får vistas med hästar som inte tävlar på ett tävlingsområde! Om man inte fick det så skulle man ju få utrymma tex anläggningar med ridskola, alternativt hålla alla de hästarna kvar i stallet! ;)
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Enligt TR får man inte ta med sig andra hästar på tävling som inte tävlas, så det är den dagen de skall tävla som de får sin miljöträning på tävling!
På hopptävlingar? I vilket moment står det?

I TR I (gemensamma bestämmelser) moment 136:

På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande.

Så den enda frågan som behöver ställas är om repgrimma motsvarar "huvudlag med bett".
Nej, där står det:
Mom 136 Utrustning
Tungband är ej tillåtet i någon gren.
Se respektive gren TR.


/Lady_S
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Oftast håller jag med att man ska hålla sig till TR, det är trots allt genomtänkt. Men ibland finns rätt idiotiska regler även i TR, så i vissa fall är det helt ok att "utmana" även TR tycker jag!

Tex så minns jag en dressyrhäst för många år sedan som fick nickelallergi. Den blev helt söndrig av metallen i bettet, att då rida hästen på metallbett är ju djurplågeri. Hästen i fråga gick alldeles utmärkt att rida på gummi eller syntetbett. Men på den tiden fick man bara ha bett i metall när man tävlade dressyr, punkt! Och då fanns inga andra metaller än järn, och att då bara skippa att tävla den hästen pga nickelallergin, då tycker jag utmana TR! :)
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Du menar alltså att hästar direkt ser att de är under ryttare, och därför behöver man inte bry sig?

Eller hur menar du??

Jag är osäker på om jag vill tillskriva hästar den typen av intelligens.

Ja det menar jag..klart det är skillnad på hästar under ryttare än lösa i en flock..
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Jag har aldrig sett en häst lös på en tävlingsplats som har verkat nämnvärt upprörd när den väl har kommit lös och sprungit några meter faktiskt. Då har de mest bara galopperat runt allmänt förvirrat.

Och det vet jag att mina hästar klarar.

Vad finns det på tävlingsplatser som hästarna skulle bli så himla rädda för? Mina hästar har aldrig reagerat på någonting på en tävlingsplats.
För mig är det inte speciellt stor skillnad på att åka o träna som att åka o tävla.

Nej såklart inte..distans kan man ju jämföra med att rida ut såklart miljön inte är särskilt annorlunda.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

KL

Men sidepull är väl godkänt ?

Mom 371 Hästens utrustning (gäller hela tävlingsområdet)
1. Sadel ska användas. Stigbygeln/stigläder måste hänga fritt, fäst i stigbygelkrampan och på utsidan av sadelkåpan. Det är inte tillåtet för ryttaren att på något sätt fästa, direkt eller indirekt, någon del av sig själv till hästens utrustning, med undantag av den typ av säkerhetsväst som kräver denna anordning för att fungera på ett tillfredsställande sätt.

2. Blinkers och huva är förbjudna, dock får insektsskydd och luva användas.

3. Tyglar
Tyglar får endast vara fästa i bettet (-en), eller direkt i huvudlaget. Hackamore och gags (där tyglarna är fästa i nack- eller sidstycket och löper genom betselringarna) är dock tillåtna.

Sidepull innebär ju att tyglarna fäster direkt i huvudlaget.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Ja, det är det. Det finns flera bettlösa alternativ som är godkända, flera som är mildare än repgrimma också. Vilket gör att man kan tycka att repgrimma rätt och slätt borde kunna vara det också?

/Lady_S
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Jag har försökt att få igång en konstruktiv diskussion och försökt hålla en hövlig ton. Med bakgrund av dina svar så inser jag att du har låst dig i din åsikt och staplar problem istället för att lösa dem. Har ingen anledning att bemöta detta och lägger därför ner diskussionen från min sida. Tack ändå.

Rolle

PS. Vad har ridningen på tävlingsbanan med hanteringen på tävlingsplatsen att göra? Det är en helt annan diskussion. DS

Du undviker bara att svara på frågan jag ställde och det är synd för jag är seriöst intresserad
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Precis lika bra på ett ponnyhack??? Hur är din kunnighet kring de olika bettlösa alternativen? Det är STOR skillnad i hjälpgivningen på ett hack och på ett sidepull. Jätte jätte jätte stor skillnad!

Jag har haft hästar som inte funkar alls på hack, som skiter fullständigt i vad man gör där uppe, oavsett vad man gör. Och de som bara krullar ihop sig, visst skulle det gå att jobba bort, men det är ju fortfarande så långt ifrån samma sak som man bara kan komma.

Dessutom så trycker ett hack på kindtänderna, vilket ett sidepull inte gör.

Du propagerar för att man skall kunna hantera sin häst i grimma och då borde man kunna rida på ett ponnyhack utan att behöva använda det, inte ens behöva spänna det så hårt att det skall ge någon som helt påverkan på kindtänderna.

Sedan är jag rätt nyfiken på hur högt du sätter ett hack om det påverkar kindtänderna?
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

De flesta som gnatar om repgrimmor skulle inte ta sig runt en hoppbana på ett föredömligt sätt om deras liv så hängde på det, oavsett hur skarp den är. Det krävs kunskap, känsla och teknik, inte minst att rida med neckreining. Går inte att jämföra med att lalla runt i skogen i grimma för övrigt.
!

:bow::bow::bow::bow:

Att ens påstå att repgrimma är skarpare än tränsbett tycker jag visar på en enormt bristande förståelse för hur känsliga munslemhinnorna är.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Varför skulle det vara skillnad på en hopptävling och andra discipliner?
Hästen är ett flyktdjur och det kan vi inte ta bort men vi kan avtrubba den. Normalt flyr hästen några hundra meter innan den kollar om faran fortfarande finns. Om du har hästens förtroende så är den sträckan 3-4 m och då räcker det med ett rep på denna längd.
Oavsett vad som händer måste du bevara ditt lugn men vara bestämd och det är ännu viktigare med hingstar.

Word!

Jag hanterar hundra gånger hellre en het häst i grimma och långt leadrope, än med tränsbett och tyglar. Vis av att ha jobbat som tränare och "problemhästutredare" i flera år, så vet jag att med en väl anpassad grimma och ett sju meters rep så har man enormt bra kontroll. Med träns har du tappat kontrollen redan när du blir överraskad och tillknuffad, dessutom med stor risk att skada hästen i munnen.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Word!

Jag hanterar hundra gånger hellre en het häst i grimma och långt leadrope, än med tränsbett och tyglar. Vis av att ha jobbat som tränare och "problemhästutredare" i flera år, så vet jag att med en väl anpassad grimma och ett sju meters rep så har man enormt bra kontroll. Med träns har du tappat kontrollen redan när du blir överraskad och tillknuffad, dessutom med stor risk att skada hästen i munnen.

Om din häst då springer över en annan häst? Med tanke på längden?

Finns väl knappast någon som leder i bara tyglar förutom efter avslutat ritt då. Annars använder man grimskaft
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Jag håller med dig, verkligen. Men frågan är då, ska man rätta sig efter de lite klumpigare långsammare halvbloden, eller ska man låta folk rida/hantera sina hästar i det redskap de vill, så länge man han kontroll.

Och här menar jag alltså att man ska kunna avvisa folk, med häst, från platsen om de inte har kontroll, och det oavsett om de har sidepull eller kandar (och allt därimellan).

Jag tror att man skulle tjäna på en sådan regel, för helt plötsligt så måste folk ha kontroll på sina hästar, och kanske kanske så börjar många som bara har hållt på med ridning kanske att nosa lite på hästhantering med, eller vad tror du??
Jag vet jätte många bra RYTTARE som faktiskt är rätt dåliga på hästhantering.

Jag skulle väldigt gärna vilja tävla hoppning på sidepull i framtiden, som ju inte är ett speciellt snällt verktyg egentligen, men jag har nosludd över näsan så blir det lite extra snällt :p

TYcker verkligen du har en poäng här! Precis som olämpligt uppträdande hos ryttare straffas med exempelvis gult kort, varning eller böter borde samma sak finnas för när man inte har koll på sin häst. Avvisad från tävlingen behöver man kanske inte bli men åtminstone en varning. Då skulle folk helt klart träna mer hästhantering hemma.

Jag har haft både halvblod och fullblod med på tävling. Skulle kunna ha alla dessa i grimma och jag kan med stor säkerhet säga att jag även skulle lyckas hålla kvar dem även vid en incident, typ att en annan häst kommer lös osv.

Hästar i Sverige är för dåligt uppfostrade överlag. Det är många ense om, fråga hovslagarna runt om i landet till exempel. :sneaky:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 848
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter Under lördagen pågick Cancerhoppet i Tidaholm med över 160 starter. Enligt arrangören var det första gången som en ridklubb skänker 100...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Franske ryttaren Simon Delestres VM-silvermedaljör Qlassic Bois Margot slutar tävla, endast 14 år gammal. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp