Bukefalos 28 år!

Tävlade hoppning utan träns

Sv: Tävlade hoppning utan träns

+ kimmis:

Jag har svårt att se att en regeländring kommer ske där man med regeländringen i åtanke hoppas på att folk ska träna hantering.

Dels tror jag att det är för få i ridsportsförbundet eller bland domare etc som har insikt om hur mkt man ens KAN träna hästarna i form av att få dem safe.
Det kan inte de flesta vanliga tränare eller domare nog om.
Och det finns allt för många klåpare inom NH, hantering, problemlösning etc för att skrämma bort många som har mindre insikt.

Att hästarna är för olydiga idag i Sverige stod det om i Ridsport för något år sedan. Veterinärerna vet inte om hästen är olydig eller har ont iom att de uppför sig så flängt mot förr.

Kunskapen i att utbilda hästar är låg i Sverige. Att rida färdiga hästar på tävlan kan dock fler.

Jag står ju på ett stall med 100 hästar på. Jag jobbar också som tränare(dressyr och problemlösare). Så jag är runt i olika stallar och träffar både dressyrfolk och andra sorters folk och hästar.
Generellt finns en större öppenhet mot hanteringsträning inom tex islandshästar, AR och western.
Både trav och TR-dressyr/hopp är mer inskränkta och "det ska vara som det är fördetharalltidvaritså".
De som börjar med hantering inom tävlingshalvblod är oftare de som det verkligen skitit sig för. Man är livrädd för hästen/kan inte rida den/inte lasta den/etc.
Jag ser också dagligen hur folk tar in hästar, hur man hanterar sin egen etc.

Folk vill inte lägga TID på annat än ev sin ridning. Och tom då kan man sitta och maila, messa, fb:a etc.

När man gör jobb med hästar kan folk tycka att det är magi. När det är ren jävla grundhantering som ALLA gamla hästgubbar fattar.
Om man träffar en sån hästkarl och meddelar honom att han kunde uppträda i globen med sin häst så skrattar de ihjäl sig! För sånt är bara sånt som ska funka för dem. De skulle få hjärtattack om de fick se hur folk hanterar sina hästar på ridanläggningar häromkring!

Och ja- många hovslagare, equiterapeuter/kiro och veterinärer pratar om ouppfostrade hästar! Typ alla..
Det är en yrkesfara för dem i en del fall.

Så njae.. Jag tror inte man bör släppa krav på träns. För iom det jag ser dagligen tror jag det skulle skita sig rejält för en del.
Plus att jag inte riktigt ser hur man rent praktiskt skulle driva igenom en sån regel.
Ska man varnas för att man rent tappat hästen? Eller om den stökar, hur mkt då? Var går gränsen..
Och hur många ska man då utbilda för att de ska lyckas hålla en gemensam linje i detta?
Vem ska utbilda dem?

Det är ju inte alltid de hanteringstränare som syns och hörs mest i press/är störst namn för gemene man som är de bästa i resultat/metoder/erfarenhet etc.

Ang ledrep så tycker jag 7 meter låter lite långt på tävlingsplats. Jag ser heller inte att man ska behöva 7 m. Halva räcker bra.. Man bör fokusera på rätt vinkel och tekniken istället för styrka och längre rep. Lite längd för att hinna reagera är dock bra. Och så man kan placera sig i en vinkel där man lättare kan dra hästen tillfälligt ngt ur balans om det är frågan om att den drar eller man ska tappa. Och givetvis släpper man inte ut hästen i fulla den längden om det nu inte är så att man riskerar tappa. Då hade man redan tappat den i tyglar eller vanligt, kortare grimskaft.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

För att tillägga så har man idag avlat fram en betydligt känsligare individ rent mentalt och det är både på gott och ont

Själv ser jag stor skillnad på de hästar vi föder upp nu och de vi födde upp för 10-20år sedan. De idag är betydligt skarpare!
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

delvis *KL*

Håller med, det går nog inte att släppa tränstvånget och det är just det som är skrämmande. Man skulle på något sätt ha utbildning för gröntkort i hantering av häst från marken ;) Jag är optimistiskt då det fungerar i andra dicipliner även om det är svårt att vända en trend och tradition.

Angående ledrep så tycker jag 4 meter är tillräckligt enligt erfarenhet. Just för att hinna reagera och hinna komma i rätt läge. Har ledrep när jag är med hingstarna på nytt ställe men hör och fasas, grimma :sneaky:
Har även det om jag cyklar med någon häst.:D

Rolle
Ipl
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Jag kan iofs inte tycka att det är Emmas uppgift att visa upp sig på något specifikt sätt, dvs hur hon fäst tyglar osv, för att förebygga att andra klantar sig när de försöker apa efter.
Det är väl samma med allt isf? Inga "kändisar" borde få visa sig på tävlingsbanan med sina superskarpa bett, för tänk om lilla Lisa får för sig att testa det när hon sticker ut och tävlar med sin vilda lilla ponny?

Det måste vara upp till var och en att ta ansvar för sin häst och sin utrustning. Det är helt sjukt att det ska behövas ett reglemente för att inte vuxna människor ska skada sig själv och andra.
Undantag skulle jag kunna tänka mig ungdomstävlingar.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

För att tillägga så har man idag avlat fram en betydligt känsligare individ rent mentalt och det är både på gott och ont

Själv ser jag stor skillnad på de hästar vi föder upp nu och de vi födde upp för 10-20år sedan. De idag är betydligt skarpare!

Ja och flera ungdomar går upp betydligt tidigare på häst idag än förr.. Bara tanken på 14-15 åringar som ska hantera dessa hästar på en tävlingsplats i grimma... Nej tack!
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

På Island är det inte ovanligt att de slänger upp treåringar på hästryggen ;)
När de kommer upp i 14 årsåldern har de redan 10 års erfarenhet :D

Ska inte nämna hur vi har gjort hemma så man slipper höra massa saker om hur och vad man är ;)

Så allt är relativt och på vilketn hästtradition som finns, på Island var man beroende av hästen långt in på 50 talet på ett helt annat sätt än i övriga Europa.

Rolle
IpL
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Så allt är relativt och på vilketn hästtradition som finns, på Island var man beroende av hästen långt in på 50 talet på ett helt annat sätt än i övriga Europa.

Rolle
IpL

Det där är jättespännande. Här i norden tror vi att det är tokheta sporthästar som måste hanteras som halvvilda idioter, men om man tar en sådan "toppavlad hetsporre" och sätter i händerna på en annan hanteringskultur så blir de lamm.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

På Island är det inte ovanligt att de slänger upp treåringar på hästryggen ;)
När de kommer upp i 14 årsåldern har de redan 10 års erfarenhet :D

Ska inte nämna hur vi har gjort hemma så man slipper höra massa saker om hur och vad man är ;)

Så allt är relativt och på vilketn hästtradition som finns, på Island var man beroende av hästen långt in på 50 talet på ett helt annat sätt än i övriga Europa.

Rolle
IpL

Det är fortfarande stor skillnad på en stor högt i blod stammad halvblodshäst av det modernare slaget än små islandshästar rent fysiologiskt. Det är betydligt lättare att hålla kvar en mindre häst än dessa moderna stora halvblod som finns idag. Och det var väl inte på tal om att rida utan att hantera dvs leda i grimma! Hoppas verkligen inte att man låter 3åringar leda runt på häst oavsett storlek på tävlingsplats.

fyi så satt min son på mitt fälttävlansto (stor häst) när han var dryga året och rider ganska kontinuerligt på en mkt pigg shettis och han är drygt 4år nu! Tror inte det är speciellt ovanligt idag i alla fall inte om man ser till hur det är här där knatteridningsgrupperna för 3-6åringar är fulla och då är det de grupper med egen ponny
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Det där är jättespännande. Här i norden tror vi att det är tokheta sporthästar som måste hanteras som halvvilda idioter, men om man tar en sådan "toppavlad hetsporre" och sätter i händerna på en annan hanteringskultur så blir de lamm.

Tyvärr tror jag inte på det.. Man har till stor del avlat sönder hanterbarhet idag och avlat på vaksamhet. Det är svårt att "träna" bort inavlat beteenden.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Hör och häpna, men jag tycker att det är lättare att ge renodlade hjälper på med en grimma än i hackamoore.
Nu har jag dock inte ridit mkt i hackamoore, jag gillar generellt inte redskap med hävstångseffekt. Mina hästar är för känsliga för det och jag har tyvärr inte koordinationen för att hantera ett sånt redskap så pass bra att jag skulle vara nöjd med min ridning på det. Jag upplever att det är lättare att rida i grimma, även om jag inte har ridit jätte mkt i det heller. Man får lite bättre känsla i sidepull tycker jag.

Ett enkelt bildsök på hackamoore visar att det ligger an mot kindtänderna, på varenda bild dessutom.


tuaphua: Du kanske har rätt i det. Jag vet ju jätte många som förvånas över att mina hästar är så extremt lydiga (i mina ögon är det rätt olydiga, eftersom jag ibland behöver säga till dem och inte bara "tänka" det jag vill...).

Jag undrar ärligt talat hur folk inte kan tycka att det är värt deras tid. Det är ju inte som att det tar långt tid, det handlar ju mer om att ändra grundhanteringen av hästen, någon extra tid går ju inte åt när man väl är där, snarare så går allting väldigt mkt snabbare eftersom hästen står still när man säger det osv.

Det är ju svårt att dra gränser för vad som skulle vara ok och inte på en tävlingsplats. Mina hästar har aldrig betett sig direkt annorlunda på tävling än vad de gör hemma.

Och till er som tror att jag bara har tävlat distans, jag har tävlat både hoppning och dressyr med, dock bara på lokal nivå. Och det har varit lösa hästar även där, och mina hästar har inte reagerat då heller.

Sen är ju jag allmänt allergisk mot attityden att något ska vara på ett visst sätt för att det alltid har varit så. Hela min hjärna fungerar ju "outside the box", vilket innebär att jag OFTA ställer obekväma frågor som gör att folk tvingas använda sina hjärnor på ett sätt som de inte riktigt är vana vid ;)

Håller med dig Migo!
Jag har dock haft 2 halvblod inhackorderade här, aldrig mer säger jag!! :nailbiting:
Jag kunde inte gå in i hagen utan långpisk med mig! Det slutade med att min märr tog på sig ansvaret för mig och befann sig alltid mellan mig och den hästen. Det är tur att araber är snälla och kloka hästar! :D
Den ägaren var oxå helt fascinerad över att mina hästar var så otroligt snälla.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Sidepull och hackamore är lika olika som tränsbett och kandarstång.

Som skruvmejsel och hammare. Verktyg båda två, men för helt olika saker. Tänk att folk har så svårt att förstå det.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Hör och häpna, men jag tycker att det är lättare att ge renodlade hjälper på med en grimma än i hackamoore.
Nu har jag dock inte ridit mkt i hackamoore, jag gillar generellt inte redskap med hävstångseffekt. Mina hästar är för känsliga för det och jag har tyvärr inte koordinationen för att hantera ett sånt redskap så pass bra att jag skulle vara nöjd med min ridning på det. Jag upplever att det är lättare att rida i grimma, även om jag inte har ridit jätte mkt i det heller. Man får lite bättre känsla i sidepull tycker jag.

Hävstången är så mycket som man själv väljer att spänna in det.

Ett enkelt bildsök på hackamoore visar att det ligger an mot kindtänderna, på varenda bild dessutom.

Liksom sidepull finns det en uppsjö olika hack och nej de skall inte ligga an kindtänderna

Sen är ju jag allmänt allergisk mot attityden att något ska vara på ett visst sätt för att det alltid har varit så. Hela min hjärna fungerar ju "outside the box", vilket innebär att jag OFTA ställer obekväma frågor som gör att folk tvingas använda sina hjärnor på ett sätt som de inte riktigt är vana vid ;)

Så länge folk inte besitter den kunskapen som du tydligen har i att hantera hästar så är det väl inte frågan om att det skall vara på ett sätt. Det är inte så värst många år som tränstvång kom på tävling.

Håller med dig Migo!
Jag har dock haft 2 halvblod inhackorderade här, aldrig mer säger jag!! :nailbiting:
Jag kunde inte gå in i hagen utan långpisk med mig! Det slutade med att min märr tog på sig ansvaret för mig och befann sig alltid mellan mig och den hästen. Det är tur att araber är snälla och kloka hästar! :D
Den ägaren var oxå helt fascinerad över att mina hästar var så otroligt snälla.

Sådana hästar har jag aldrig stött på även om jag har allt annat än araber i mina hagar och har så haft i snart 30år
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Sidepull och hackamore är lika olika som tränsbett och kandarstång.

Som skruvmejsel och hammare. Verktyg båda två, men för helt olika saker. Tänk att folk har så svårt att förstå det.

Det är väl inte det som är frågan om de är lika, men finns den betslingen inte med i Tr får man inte rida på den och då är ju faktiskt ett hack möjligen det som är närmst. Det finns inget som säger att ett ponnyhack behöver sitta hårt..
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Det har inte att göra med att det sitter åt, det har att göra med hävstångseffekt.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Delvis *KL*

När jag lämnade storhästvärlden och ridskolan på 90 talet och först kom in på western ridningen och senare inom Islandshästar kom man in i en helt annan värld som man inte trodde existerade :)
Man talade om respekten och kommunikationen med hästen och alltid lugn oavsett situation. Kunna släppa tyglarna när man stod brevid på marken och hästen stod still och kunna gå därifrån och hästen stod still, det fanns inte på kartan innan.

Även om det givetvis ligger mycket jobb bakom så är vi där med våra hästar till stor del idag, jag chansar givetvis inte med hingstarna ;)

Jag tror att det till stor del beror på att på halvblodsidan har man i åratal avlat på prestanda och exteriört i första hand och inte på stabilt lynne.
Det kan vara anledningen till att det inte finns så många halvblod på TREC tävlingarna idag :sneaky: Det är synd för det är bra träning att hantera häst på ett lugnt och sansat sätt, jag kan rekommendera de som inte provat att göra det :D

Man måste nog få bort tänkandet att högpresterande hästar är nervösa och hoppiga och måste hanteras med stor vaksamhet innan man kan börja diskutera med samma förutsättningar. Känns som det letas anledningar till att det inte går islället för att vara öppna för andra lösningar. Det gör att diskussionen på forum inte leder till något konstruktivt oftast.

Rolle
IpL
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

En av världens bästa fälttävlansryttare

http://youtu.be/ImzUgnhV-EU

Ser inte att problemet är så stort som du vill påskina dock inser jag att det alltid kommer att finnas folk som inte har stenkoll på sina hästar, men att hävda att det är ett allmänt problem anser jag vara fel
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Bild009.jpg


Säker hästhantering i sitt esse - på främmande fält utan inhägnad omgiven av främmande hästar, med ankeldjup vall överallt. Självklart kan jag släppa tyglarna och kontrollera utrustningen utan att hästen vare sig äter eller går sin väg. Hon VET att hon jobbar!
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Inget unikt ser även jag på varenda tävling.

Varför måste du ha ett så skarpt bett?
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Det där är jättespännande. Här i norden tror vi att det är tokheta sporthästar som måste hanteras som halvvilda idioter, men om man tar en sådan "toppavlad hetsporre" och sätter i händerna på en annan hanteringskultur så blir de lamm.

Behöver inte vara någon annan hanteringskultur, utan bara någon annan som har en mer naturlig hästsyn tycker jag.. många av dessa "halvidioter" går ju bara i frimärkshage och får ton av kraftfoder.. helt vansinnigt.. särskilt dressyrhästarna.

Dom flesta hästar står inne alldeles för mkt.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 847
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter Under lördagen pågick Cancerhoppet i Tidaholm med över 160 starter. Enligt arrangören var det första gången som en ridklubb skänker 100...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Franske ryttaren Simon Delestres VM-silvermedaljör Qlassic Bois Margot slutar tävla, endast 14 år gammal. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp