Tävling och träning 2013

Texaz

Trådstartare
Eftersom ingen annan satt igång så gör väl jag det!;)

Vad har ni för ambitioner och mål för det nya året?

Jag ska ut på tävlingsbanorna igen, och det rejält!:D

Med Mirakel satsar jag hårt på Trail och Western riding, ska plocka poäng på MINST C-nivå. Sätta galoppombytena klockrent och även stången.

Mina 3-åriga damer ska igång och genomföra varsin godkänd tävling under året, inom vilken gren visar sig, beroende på vad de passar för!
Sonja (solid paint) är ett pleasureämne, minst sagt, men eftersom hon är så himla cool kommer jag att jobba mot trail, vilket jag tror damen skulle fixa galant.
Arvalinn (1/2 PRE, 1/4 quarter, 1/4 vbl) tror jag blir en skaplig reininghäst.

Men var vi landar visar sig!;)
 
Sv: Tävling och träning 2013

Kul att höra dina planer :)

Unghästen (QH född 2010) har inridning på schemat, så största fokuset rent tävlingsmässigt med henne är halterklasser. Jag hoppas på att våga mig ut och visa lite Showmanship utöver trail at hand.

Om vi är redo så kanske det blir någon uppsutten klass i slutet av säsongen. I övrigt har jag utmanat mig själv att vara med i minst 1 KM klass.

Hennes mål är att ha kul och vara avslappnad. Placeringar är inte lika viktigt som miljöträningen vi kommer få.

Mitt mål är att vara avslappnad och komma ihåg att andas inne på banan.
 
Sv: Tävling och träning 2013

Har en paint kille från -03,
det gick jätte bra 2012 så vi jobbar på för fullt nu för 2013.
Vi satsar mest på WP, WH & Hunter & det är mest i Huntern vi får jobba mest med så att vi kan få en lite bättre form än den vi har nu.
På mindre tävlingar lägger jag in trail, trail by hand & showmanship.
Blir 2 tävlingar i dk, kan bli en till då den ligger nära Köpenhamn & jag bor i Malmö.
 
Sv: Tävling och träning 2013

Ha ha ha...blir ju aldrig som jag planerat och tänkt :o ! Men, jag ska ha igång båda hästarna, visa fröken och ev. betäcka henne. Lite clinics och tävla lite på Rocket är tanken...återkommer med summering till nästa nyår *skratt*:angel:
 
Sv: Tävling och träning 2013

Rolig tråd!
Jag och min tävlingshäst ska satsa på High Chaparall i sommar är målet, valla kor. Så våren blir träning, träning, träning på kor och kanske lite småtävlingar. Tvååringen kanske någon trail in hand om vi får till lastträningen :)
 
Sv: Tävling och träning 2013

Jag har ett quartersto som heter April, född 08.
Jag hoppas på att få ordning på galoppen, så att vi äntligen kan komma ifrån w&t klasserna eller komma på vad det är för fel på henne, varför hon verkar ha så svårt att galoppera.
Jag hoppas även på att utvecklas mer i showmanship.:laugh:
Förhoppningsvis kommer jag bygga en ridbana i vår och kommer sen kunna börja träna lite trail, vilket vart svårt när man rider på gräs då bommarna knappt syns.:crazy:
Hoppas på att kunna köpa lite nya tävlingskläder i år oxå. :D
Sen hade jag hemskt gärna velat skaffa mig en unghäst, då jag saknar att vara med i longe line, halter och likande och då det är så givande att jobba med en unghäst, men då varken tid och pengar räcker till så får det nog vänta ett tag till, men man vet ju aldrig. :D
 
Sv: Tävling och träning 2013

Mina planer och mål för 2013 ser ut ungefär så här:

* Träna, träna, träna! Har i dagsläget fem flerdagarsclinics inplanerade, en var månad mellan mars - juli. Mina mål med träningen är helt enkelt att få en mer stabil och stadigare form på lång tygel, framförallt är det galoppen som behöver stärkas, och även att kunna sätta byten på tävling.

* Tävla. I år kommer jag satsa på kvalitet istället för kvantitet. Rida APHA, NSBA och Allbreeds, och skippa WRAS helt och hållet. Det kommer således bli debut i både APHA och NSBA, 2012 tävlade vi bara Allbreeds på APHC - tävling. Främst tävlar vi i Pleasure, W.Horsemanship, Hunter under Saddle (debut!) och Western Riding. Även lite Trail om andan faller på.

* Visa min SPB-vallack i Halter för första gången, han är aldrig visad. Kommer bli kul om vi nu inte blir ensamma i klassen (ut med er alla som har SPB-vallacker!!!)

* Visa mitt snart 1-åriga (:eek:) paintsto i halter, ev. även longeline & trail at hand om hon känns redo.

Här är vallacken (Bra motivationsbild f.ö.)

423591_504529089558590_1421018673_n_zps3d27710a.jpg


Här är lillasyster (samma pappa):

Caterumpa2.jpg
 
Sv: Tävling och träning 2013

Mitt mål i år är samla ihop tillräckligt med poäng (20 behövs) för att inte bli nedklassad en nivå. Det krävdes 60 poäng för att bli uppklassad till den här nivån och så mycket kommer jag kanske inte vilja tävla fler år. Det var lite mycket. Men om jag inte får ihop 20 poäng så får jag väl bli nedklassad då. Jag har så långa resor till de flesta tävlingana så det blir så slitigt att åka långt. Har 200 km som maxavstånd.

Kommer att rida i första hand trail, pleasure och horsemanship. På vår hemmatävling väljer jag även de tuffare grenana, reining western ridning och superhorse.

Hoppas att dotten vill tävla fler gånger i Showmanship.
 
Sv: Tävling och träning 2013

Mina mål är ungefär de samma som varje år, träna mycket och tävla lite grann med bra resultat.

Med min valack kommer jag förmodligen inte göra så mycket i ridningen, mest hålla igång och hålla i form. Kommer ha honom som körhäst i första hand.

Med mitt sto kommer jag jobba massor med att få henne i en bra form, lyssna på hjälperna och vara lugn. Hon håller på att skolas om från hoppning till någon slags westernhäst, går väl lite sådär. Hon får stolleryck ibland och blir stel som en planka i halsen, omhoppningssvängar och högt med huvudet. Men det ska tränas bort i år.
Vi kommer tävla lite grann, förmodligen bara d-nivå.

Hoppas på ett lag i allsvenskan!
 
Sv: Tävling och träning 2013

QH valack på snart 15 år. Förra säsongen började vi tävla på stång och det gick över förväntan. Vi behöver dock komma till en mer stabil form på långa tyglar så fokus läggs på det i år.

Jag kommer satsa på Trail, WH och eventuellt WR. Vi klarar bytena men han blir lite för glad efter ett byte för att hinna samla sig till nästa. :p
Kommer åka på WRAS-tävlingar men har som mål att åka på någon större SQHA/SPHA-tävling.
 
Sv: Tävling och träning 2013

Kajsa (fjordingtant) kommer inte ansträngas desto mer utan fortsätta lekas med i skogen och hagen

Paj (morgansto numer 6år) ska tränas rejält. Ska verkligen jobba på att få henne trygg i nya miljöer och våga slappna av och släppa kontrollen av omgivningen till mig.
Har även tänkt hoppa henne lite, inga våldsamma höjder, men ändå ett par skutt något så när regelbundet (mer än en gång alltså :D )
Ska även träna regelbundet för tränare så vi verkligen kommer framåt i allt!

Tävlingsmålen är att starta trail, horsemanship och reining. Alla på låg nivå men så ofta jag kan och har råd...
 
Sv: Tävling och träning 2013

Mål för min 4åring:
  • Stadig form på en hand i galoppen.
  • Bra flyt i spinnen
  • Få igång ryggningen och således också stoppen.
  • Starta minst 1 klass.

newgoal1_50eb2be3ddf2b342dc6f614c.jpg


Mål för min 3åring:
  • Göra grunderna stadiga, så som formen, neckreiningen, förflyttning, fattningar, spin, back å börja stoppen.
  • Ev en "start" i slutet på året, då träningstävling.
 
Sv: Tävling och träning 2013

Jag har tänkt försöka starta Lukas (kbl-travare född -05) på B-nivå i reining, WR, WH och trail utan att göra bort oss för mycket. Får se om det går - det är några "bara om" med i det hela... "bara" bytena verkligen sitter, "bara" jag får över honom på stången ordentligt.
Han är egentligen OK styrkemässigt, har hänt massor under vintern. Men han bommar bytena ibland även när han är samlad, och lär väl missa oftare om han är lite längre i kroppen på stång.
Han har jobbats på stång ca 15 gånger, och är rätt OK på den betslingen också men han behöver hålla ihop sig bättre än när jag tränade på stången i somras.

Tänkte låta Jenta (fjording -09) debutera på D-nivå i ett par klasser och möjligen C-trail. Hon är liten till växten och bör inte ha några svårigheter med bommarna eftersom hon är duktig på att tänja på travstegen. Lugn fröken som inte oroar sig för egentligen någonting, tror att hon blir bra i trail.

uppenbarligen WRAS utifrån hästarnas raser.

Har ett par andra hästar som skulle kunna få leka E-tävling om andan faller på...
 
Sv: Tävling och träning 2013

Slår till och erkänner mina mål för året jag med!

2013 ska för både mig och hästen bli ett smärtfritt år!
Passande nog hade jag en vecka in på det nya året min första smärtfria dag på 5 månader, innan dess ligger ytterligare ett år av ryggproblem och mycket smärta..
Mitt i mina problem att kunna rida trots allt detta så trodde jag att hästens ändrade rörelsemönster berodde på min underliga sits... Men så upptäckte jag att hon ändrat sig i ryggen och att sadeln inte alls passade längre!:eek:

Så vi inleder året med sjukgymnastik och stretching båda två, letar ny sadel som iallafall passar hästen, och hoppas komma tillbaka till den nivå vi var innan allt detta till i sommar... Det låter inte så högt uppsatt mål, men då är målet just nu för sjukgymnastiken att kunna sitta upp på hästen smärtfritt och hitta en smärtfri position i sadeln.. (Bara tanken på det ger mig tårar i ögonen, vore så härligt att nå dit!)

För tävlingsmål har vi faktiskt ett, förra året var vi ut i en väldigt low key trailklass, i år vill jag till samma tävling och starta i ytterligare en klass!
(Ni kan gissa varför vi bara klarade en klass på den dagen- jepp smärta...:grin:)

som sjukgymnastik för oss båda fortsätter vi just nu arbetet i töm och inkörningen.
 
Sv: Tävling och träning 2013

En lite fråga och fundering till er som skrivit inlägg..

Har ni redan nu klart för er vilka tävlingar som ni ska vara med på även om en start ligger sent under året? Är ni helt inställda på att bara tävla på WRAS-tävlingar, eller funderar ni på att tävla på exv apha, nsba, srha mfl tävlingar? Med tanke på startavgiften ligger på snudd samma nivå som på en WRAS-tävling men arrangemangen är inte sällan större och underlagen är bättre.

Alltid intressant att höra hur tankarna går.

Lycka till under året.
 
Sv: Tävling och träning 2013

Jag tävlar på de Sqha/Nsba tävlingar som är i min närhet, dvs om det är på Axevalla eller Grevagården. Sen kör jag några träningstävlingar den lokala Wrasklubben håller i. Jag har (än så länge) struntat i att skaffa wraslicens då jag tycker det är för dyrt. Har jag tur har min klubb en eller max två licenskrävande tävlingar per år och då jag har sqhatävlingarna så nära känna det onödigt att åka 25 mil bort för att tävla.
Då jag tävla showmanship och pleasure tycker jag Axevallas underlag är för tungt och jag trivs mycket bättre överlag på Grevagården, även med stallar och möjlighet till framridning.
 
Sv: Tävling och träning 2013

För min del blir det nog enbart WRAS, dels pga ras men främst för att det är så långt till andra tävlingar!
Kan säkert få ihop ett tiotal inom 15 mil, närmaste annan minst 35 mil..... Sen ligger vi dessutom på en låg nivå än, så....:D
 
Sv: Tävling och träning 2013

En lite fråga och fundering till er som skrivit inlägg..

Har ni redan nu klart för er vilka tävlingar som ni ska vara med på även om en start ligger sent under året? Är ni helt inställda på att bara tävla på WRAS-tävlingar, eller funderar ni på att tävla på exv apha, nsba, srha mfl tävlingar? Med tanke på startavgiften ligger på snudd samma nivå som på en WRAS-tävling men arrangemangen är inte sällan större och underlagen är bättre.

Alltid intressant att höra hur tankarna går.

Lycka till under året.

Jag har kollat tävlingskalendern och sett ut de tävlingar som är inom rimligt avstånd och på rätt svårighetsgrad.

Eftersom jag rider kbl-travare och fjording, är det självklart WRAS som gäller.
Jag vet att en del andra raser går att få in i NSBA och att det finns allbreedsklasser men när jag kollade sist, såg det ut att vara ganska begränsat vilka klasser som erbjuds.
 
Sv: Tävling och träning 2013

Jag har inte planerat vilka tävlingar vi ska vara med på än, bara de som lokala klubben arrangerar.
Håller oss till WRAS, mycket pga enkelhet och vana. Jag är fortfarande inte speciellt insatt i alla organisationer och licenser hit och dit.
 
Sv: Tävling och träning 2013

Mina mål för året kommer bli lite luddiga, men framför allt så är det min ungprins Sune (QH, 4 år) som ska få komma igång på allvar. Han har vart iväg på träning i två månader, och äntligen har jag sett kapaciteten jag en gång såg hos honom som tvååring!

https://www.facebook.com/photo.php?...0426915.-2207520000.1358765366&type=3&theater (får det inte att funka... :p)

Det kommer bli ett lugnt introduktionsår för barrel race och förhoppningsvis även fortsätta introducera boskap. Ska försöka få min tränare att starta i en första herdwork med honom, men vi får se om det blir i år eller nästa.

Märren Neha (korsning 14 år) kommer mest gå här hemma och det blir nog inga tävlingar för henne i år. Vi gjorde ett sånt kanonavslut förra året, så det känns lite surt, men nu måste unghästen fram.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=380666802010334&set=t.690426915&type=3&theater
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 774
Senast: Jeps
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 973
Hästmänniskan (moderator flytta tråden om den ligger fel... ;) ) Varning - lååångt!! Jaha, då kom man hem till föräldrarna i morses & farsan...
Svar
12
· Visningar
2 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp