Bukefalos 28 år!

Tävling och träning 2013

Sv: Tävling och träning 2013

Årets mål för oss (två tjockisar, varav 1st morgansto 9 år, som försöker komma i form efter förra årets förlossningar) är att introduceras mer till kogrenarna. Sen fortsätter vi utbildningen inom reining och kommer även rida WP och trail. Tävlingsmässigt så får vi se vad vi startar i, när vi kommer närmare säsongen. Vi ska iaf även testa lite dressyr/hoppning i tävlingsform för första gången.

Unghästarna fortsätter att utbildas i trail in hand.
 
Sv: Tävling och träning 2013

Jag tränar mycket grunder fortfarande men jag måste säga att det börjar äntligen ge resultat :laugh:

När mitt sto f. 2008 har fått sitt föl i april ska vi sakta men säkert sätta igång henne och då ska hon utbildas av tränare och vi ska få massa hjälp hur vi tillsammans ska utvecklas, någon tävling tror jag inte vi kommer hinna med detta året, kanske någon träningstävling i nybörjarklass möjligtvis.
 
Sv: Tävling och träning 2013

*kl*

WOHO!!!! Vi ska fara och testa kossor imorgon! Första gången och jag är skitpeppad! :banana:
 
Sv: Tävling och träning 2013

Nåå, hur gick det? Såg lite på Facebook, det ser så kul ut! Undras om det kan vara nåt för min Nina.. Provade ju med Fergus en gång, gick inte alls. Kossorna älskade honom och flyttade inte på sig :angel:

Ja, och här står det rätt still. Figge har boxvila sedan en månad tillbaka, kommer få stå kvar i box minst två veckor till. Hans hovböld sprack ut genom ballen, värsta varbildningen och svullnade upp som en golfboll. Veterinären kunde trycka ner hela långfingret och gräva runt :crazy: På sjukhuset var de fascinerade av hur snäll hästen var, de trodde han var sederad men han var bara trött :angel:
Med honom blir det nog ingenting den här säsongen. Han får bli körhäst på heltid.

Nina däremot, mitt tokiga new forest sto, kommer nog bli riktigt bra! Hade kiropraktor ute i veckan, löste upp spänningar i bogen och rätade ut hela bogpartiet ordentligt. Ska provrida imorgon och se hur hon känns. Just nu är det strecha som gäller.
Hon är en jäkel på att byta galopp! Märks att det är gammal hopponny. Vi jobbar massor med att få bytena på kommando och inte automatiskt i svängarna. Har börjat lite med spin, går över förväntan! Sidepass har hon svårt för, men det börjar lossna. Misstänker att bogarna som nu är fixade kan ha en hel del med det att göra.
Vi har dessutom en ny sadel. Den väger mer än satan själv, men den ligger bra på henne. Jag måste göra fler hål i fendrarna, sällan westernsadlar är designade för oss kortbeningar :D

Så, för att sammanfatta. Nya mål för 2013 med lilla Noreena, utan inbördes ordning:
  • Stadiga byten, på kommando
  • Stabil form i alla gångarter
  • Bättre tempoväxlingar, framförallt neråt
  • Tävling, på D-nivå men med ambition att framåt slutet av säsongen vara redo för högre
  • Enhandsfattning, hitta en stång som fungerar bra
  • Och självklart, få ordning på alla snedheter och elände. Både hos henne och mig

Och som jag tjatat om länge, jag vill ha ett div II-lag till allsvenskan!

Sist, men inte minst, en liten bild från i höstas på min pärla. :D Kan fortfarande inte släppa att jag gav 5000 för henne!
IMG_0675_zps7a8b3cb1.jpg
 
Sv: Tävling och träning 2013

Det gick skitbra faktiskt! Trodde hon skulle vara rätt för kossorna men hon ville bara till dom hela tiden och var sjukt taggad! :p Jag har ju aldrig ridit på kossor först så det tog ett litet tag innan jag fattade vad jag skulle göra, men när jag väl kom på det någotsånär så gick det mycket bättre. Det enda som var svårt och tråkigt under dagen enligt Paj var att stå och vänta på när dom andra körde. Men det blir definitivt fler kosseträningar :banana:
Ska nog bara läsa på lite till innan nästa gång så går det nog ännu bättre tror jag.

img_2935_51215b4b9606ee648a62078e.png


img_2934_51215b56e087c3117350dc29.png


img_2933_51215b5f9606ee644914a5b8.png
 
Sv: Tävling och träning 2013

Haha, ja det är la typsikt henne! Inte kul att vänta när alla andra får jobba :p
Det finns kanske en liten kossa därinne nånstans!
 
Sv: Tävling och träning 2013

Haha eller hur. Ja du har ju sett hur hon kan trixa runt. Men det är ju lite kul med tanke på att hon gjorde så nästintill varje dag förut så jag får väl säga att det går åt rätt håll med oss i alla fall :)

Men du 5000 för henne var ju inte dyrt :o
 
Sv: Tävling och träning 2013

5000 var nästan gratis :D Vet att förrförra ägarna gav 30 000, men sålde henne för 5k. Och jag fick kompispris i och med att det var mina kompis som hade henne.
Tidigare ägare hävdade att hon är utdömd, något som varken försäkringsbolag eller veterinär känner till. De hävdade dessutom att hon var halt och såldes som avelssto, men den där hältan har ingen veterinär hittills sagt något om. Mycket mysko. Misstänker starkt att de helt enkelt inte klarade av henne, hon har humör som en borstbindare.
Men varför skulle jag skaffa en normal häst? ;)
 
Sv: Tävling och träning 2013

Jag har hittat en ny tränare som jag hoppas på, tillfällen varje månad fram till juni! Så i år hoppas jag att jag kan komma iväg på någon ridklass (western, dressyr, hoppning spelar kvitta) och så vill jag ställa upp på någon showmanship och ev halter om sånt finns för SPBs.

Träningen 2013 ska handla om att behålla lugnets röda tråd genom all utbildning. Dvs det jag tror fallerat hittills.
 
Sv: Tävling och träning 2013

Ojdå det var som tusan. Är lite spännande det där när djur beter sig konstigt hos någon för att vara helt normala hos andra... Känns inte riktigt som att det är djuret det sitter i då :grin:
Det är ju lite roligare med en häst som har lite egen vilja och inte bara är en robot höhö
 
Sv: Tävling och träning 2013

Hehe, ja ibland undrar man.. Kommer du på träningstävlingen? Jag tänkte vi ska ha premiär tillsammans då. Det går så bra med allting nu :love:
Vi har fått massor med hjälp, och utan den hjälpen hade det aldrig gått tror jag. Det är en speciell dam, men oj så trevlig hon har blivit! Det bästa är att det inte bara är jag som tycker det, alla som varit med och känt henne ett tag tycker hon har gjort enorma framsteg.
Nu när Figge är dålig lägger jag dessutom löjligt mycket tid på att träna Nina, så hon kommer verkligen vara i form till sommaren.

Det märks inte att jag är lite kär i mitt knasiga fuxsto va? :angel:
 
Sv: Tävling och träning 2013

Jo jag kommer vara där, får se vilka klasser det blir för mig och Paj men jag har siktat in mig på trail i alla fall.. Har ju sekretariatet också..

Åh vad roligt att det känns bra och går åt rätt håll, ska bli roligt att se er tillsammans :)
 
Sv: Tävling och träning 2013

Vad har ni för ambitioner och mål för det nya året?

Jag:
Först och främst ska jag föda barn vilken dag som hellst,sedan läka och förhoppningsvis hitta tillbaka till min kropp och muskler så jag kan börja rida igen.Tre månader sedan jag red nu.

Magic/Big Boy, quartervallack f09:
Mycket uteritter och mjukgörande när jag själv kan rida. När vi sedan är på G så fortsätta med grunderna och träna upp samspelet. Ev starta någon träningstävling till hösten om vi är mogna för det. Med honom blir det reining och förhoppningsvis trail men har aldrig tränat på det så vi får se.

Maken:
Fortsätta lära sig rida. Han började skritta i skogen i höstas och rider på ridskola en gång i veckan sedan januari med stort leende på läpparna. Främsta målet är att lära sig hålla koll på händer,skänklar och lättridning.

Pepper,quarterstio f00:
Tydligen inte min häst längre, maken har bestämt sig för att lägga beslag på henne. De ska ev testa någon träningstävling till sommaren annars blir det till hösten. Blir säkert någon plaesure w&t att börja med.Målet är att de ska lära sig lite grundläggande trail tillsammans så småningom.
 
Sv: Tävling och träning 2013

Ja, bebbe borde väl komma snart nu?
Tjata på maken att han ska komma igång ordentligt, tycker det såg riktigt bra ut sist jag såg honom! Naturbegåvning? :p


KL
Jag har lagt till ett mål för min Noreena: vi ska starta reining och inte skämma ut oss totalt! :D
Hon har gjort såna framsteg att jag till och med tror jag kan ha henne på en hand snart. Det är bara jag som ska få ordning på mig och var jag har min kropp, sen kommer det gå som på räls! Underbara, underbara ponny :love: ¨¨

Och traktorn Ferguson kommer ni inte se på banorna alls i år. Han får bli pensionär från ridningen och satsa på körningen istället. När han nu blir bra från sin förbannade hovböld :crazy: Står fortfarande med tassen i bandage och haltar till och från.. Imorgon blir det veterinär och återbesök för fjärde gången. Mutter, han är dyr i drift den där saken..
 
Sv: Tävling och träning 2013

Haha 9 dagar kvar nu men jag önskar att den vill titta ut lite snabbare så jag hinner återhämta mig lite inför flytten.
Maken är helt otrolig, framsteg hela tiden. Han rider mest i skogen förutom sin lektion 1g/v. Verkligen jättekul att han börjat med ridningen och inte enbart markhanteringen.
 
Sv: Tävling och träning 2013

Så har vi då anmält till årets första tävling:bump:

Blir SbWR 5 maj, trail och ranch trail D:)

Några fler som ska dit????
 
Sv: Tävling och träning 2013

Jaha, där gick mina planer åt skogen igen är jag rädd.. '
Blir ingen allsvenska för mig i år, var alldeles för mycket interna otrevligheter i laget för att jag ska orka med det. Så jag tänkte satsa på en solo-karriär.
Men hästen verkar vara lite knäpp eller nåt. Hon har alltid haft kraftiga brusnter, men nu är det abnormt.. Hon har brunstat i två veckor och blir bara värre och värre.. Går inte träna, det är som om hon har glömt bort allt och blir som att prata med en vägg. Ska ringa och boka tid hos en veterinär imorgon för kontroll av livmoder och äggstockar.

Tanken var att starta vår första tävling nästa söndag, men jag får nog lägga det på is tills hästen går att hantera normalt. Andra gången i år jag anmäler och betalar och sedan måste ställa in. Lagom roligt :mad:
 
Sv: Tävling och träning 2013

Hon har säkert hakat upp sig! Hoppas det löser sig snabbt med en liten spruta..

Vi startar vår första westerntävling på 2,5 år på lördag. Visserligen bara träningstävling men sen blir det mera i somamr hoppas jag. WP och WR målet för dagen och lilla medryttaren ska också rida, kör även trail in hand med hennes 2-åriga son.
 
Sv: Tävling och träning 2013

Spruta? Kan ju inte ge några som helst hormoner, det är 12 månaders startkarens på det.. Eller var det något annat du tänkte på?
 
Sv: Tävling och träning 2013

Va? Hade jag ingen aning om.. Ibland behövs en spruta för att få dem att ovulera. Ofta i början av våren får de anovulatoriska brunster..
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 557
Senast: Jeps
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 648
Hästmänniskan (moderator flytta tråden om den ligger fel... ;) ) Varning - lååångt!! Jaha, då kom man hem till föräldrarna i morses & farsan...
Svar
12
· Visningar
2 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp