Bukefalos 28 år!

Tävlingar 2016

Fast det finns ju inga tävlingar på hög nivå och har inte funnits på flera år, så det är ju svårt att säga. En nationell 2* klass har ridits i år med 31 starter. Dom flesta spyr ju på att det är så satans dyrt med internationellt både arrangörer och ryttare så det kanske är tid för fler nationella nu. Hur många är sugna på att punga ut över 5000 spänn för att debutera i en 2*? Inte jättemånga. Tro fasen det knappt finns några ryttare på den nivån. Med den utvecklingen kommer bredden försvinna.
Som arrangör i många år på 2stj nationell, så vet jag att det svängde. Och det rejält. Jag tror absolut att vi kan ha båda men senast vi försökte,2014, blev det en flopp med bara 7 starter nationellt och 28 int. Då var 3 av de 7 danskar. Att ha int och nat samtidigt är ett riskspel av samma anledning. Det funkade hyfsat iår för oss men andra säger tvärtom. Uppmuntra gärna fler att ha 2stj nationell. Men det är ett vågspel att planera in den rätt så ryttarna kan och vill komma. Första tävlingen på året är hett, det Gärds brukade ha. (Nu Tågarp). Men ryttarna måste berätta vad de vill ha och rida när det erbjuds. Och det är ju ryttarna som ska rida som måste önska. :D
 
Men det är väl inte så svårt att räkna ut vad ryttare vill ha.

Ryttare vill ha vettiga tävlingar till vettiga priser inplanerat i en vettig tävlingstermin. Att t.ex blanda internationella tävlingar med nationella diton är ungefär lika smart som att skjuta sig i foten vilket även noterats på min hemmaplan där försök på den fronten lett till miserabelt deltagarantal.

Samma väg går de som erbjuder dyngarrangemang men här gör lågt deltagarantal att dessa tävlingar antingen fasas ut en gång för alla eller så rycker de upp sina arrangemang med nya banor, sponsorer, datum och liknande.

Som utlänning verkar det som att det saknas en hel del struktur och planering uppe i Sverige. Varför behövs det t.ex sex internationella tävlingar på en säsong i Sverige som ligger helt off för övriga Europa att resa till? Dessutom är det ju snordyrt att tävla. Hos oss kostar t.ex en Z-klass (nationell motsvarighet till CIC1*) i slutet av den här säsongen €35 (333SEK). I övrigt ligger prisnivån på mellan €25-35.

För att få in fler ryttare i sporten har man hos oss sedan flera år tillbaka infört B-klass utan dressyr vilket jag förstått via min numer nerlagda blogg hånas av en del i Sverige. Istället för att man tänker till och inser fördelarna med att "bara" behöva hopp och terrängbanor och inga tids- och utrymmeskrävande dressyrbanor. Har ryttarna fler än 16 fel i hoppningen får de liksom ändå inte styra ut i terrängen så problem solved om man nu oroar sig över den biten.

Vill man så kan man utveckla sporten hur mycket man vill. Har man däremot inte viljan, styrkan och eller förmågan att "think outside the box" kommer ju inte mycket hända. Själv känner jag flera stycken som bor kvar däruppe i norr som har hur mycket bra tankar och idéer som helst men de verkar typ aldrig blivit tillfrågade om att sitta med i några kommittéer eller utvecklingsgrupper.
 
Fast det är ryttare som styr! Men ryttare tycket väldigt olika. Förutom ryttarna styr arrangörerna, ofta deras plånbok. Däremot kommer det önskemål om alternativ/ändringar/tillägg från lagkaptener. Som det ser ut idag styr iallafall inte "någon annan". Jag vet också att det finns synpunkter/åsikter och vi har utmärkta tillfällen att delge varandra dem. För inte kan man gissa vem som sitter och har synpunkter/idéer.
 
Herregud vilken bra idé med fälttävlan utan dressyr! Det hade min junior startat på varenda en.....:D:D:D

Jag har ångrat mig och tänker att det är bättre att att bort terrängmomentet och bara ha dressyr och banhoppning för då slipper man slå ihjäl sig. :devil:

Och så undrar jag hur min tanthäst helt plötsligt kunde förvandlas till en fullfjädrad "bucking bronco". :confused::confused::confused:

Någon som har bra tårtrecept? Jag behöver två olika efter gårdagens träning. Voltaren gel har jag redan så det behöver ni inte skicka över. :laugh:
 
Jag tycker man kan ta bort att man får fel med sig från hoppningen :angel:, typ att man bara måste ta sig igenom banan med max 4 nedslag för att få rida terrängen. Och optimaltid och tidsfel kan vi också skippa, bara dressyrresultat + hinderfel i terrängen tycker jag låter super :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
562
Senast: ufot
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 452
Senast: corzette
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Lady_S
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 474
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp