Bukefalos 28 år!

Tävlingsterminen 2014

Sv: Tävlingsterminen 2014

Nej, det är min första 8a i Sverige, och första gången på helt egentränad häst, trots att han haft grunden sedan innan, så vi kan vara nervösa tillsammans! :D
 
Mindre än en vecka till Karlshamnsritten, och säsongsdebut eller ja, debut överhuvudtaget på nya hästen för min del!
Är ni taggade?
Jag är nervös men supertaggad!

@Lutten Såg att ni blev uteslutna på Sämsholm, vad hände? Såg dock att du kommer till Karlshamnsritten (japp, jag snokar på TDB hela tiden! :D). Kul!
 
Kusen var övertaggad så pulsen gick inte ner i tid. Han hade högre puls än vad har brukar ha på förbesiktningen oxå, plus att magen var stressad. Han har varit lättpulsad innan... Så på Karlshamnsritten ska vi starta en stund efter dom andra så att han förhoppningsvis inte stressar upp sig. Dock kändes han jävligt fräsch, så jag hoppas att resten av säsongen går bättre :) Har beställt en pulsmätare nu som jag hoppas ska komma innan helgen, så ska det nog bli lite lättare att hålla koll på han.

Spännande att se den nya hästen! Och taggad är man ju alltid :D
 
@Lutten Ah, så tråkigt! :( Särskilt när man själv känner att hästen är fräsch. Men hoppas att det går bättre denna gång! Är planen fortfarande T80 på Göinge för dig om det går bra på lördag? Jag vill ha sällskap i nervositeten! :D

Håll utkik efter en grå skimmelarab med fantastiskt matchande blå utrustning! Vi kommer vara supersnygga!!! :D (Det gäller att gardera sig. Om vi inte är bäst vill vi vara snyggast!)

@Majorn Hoppas att pållarna har lugnande inverkan på varandra och inte tvärt om!
 
Kusen var övertaggad så pulsen gick inte ner i tid. Han hade högre puls än vad har brukar ha på förbesiktningen oxå, plus att magen var stressad. Han har varit lättpulsad innan... Så på Karlshamnsritten ska vi starta en stund efter dom andra så att han förhoppningsvis inte stressar upp sig. Dock kändes han jävligt fräsch, så jag hoppas att resten av säsongen går bättre :) Har beställt en pulsmätare nu som jag hoppas ska komma innan helgen, så ska det nog bli lite lättare att hålla koll på han.

Spännande att se den nya hästen! Och taggad är man ju alltid :D

Åh, vad synd! Men visst var det ovanligt många hetsiga, sparkande och vilda hästar på Sämsholm? Valle var snudd på skogstokig han med och hade också överdrivna tarmljud.
Supertaggad.
Dessa hästar...
Lycka till på Karlshamn!
 
@hermulen Ja, går det bra så ska vi starta 80 på Göinge är det tänkt. Klart man ska va snyggast på tävlingsplatsen ;)

@Majorn Det var många väldigt många starter tyckte jag, så det kanske stressade upp hästarna. Peppsi som annars brukar va hur coollugn som helst och mest är intresserad av maten, stimmade runt och ville springa, fort!
Var väl nåt med luften i Sämsholm ;)
 
@mumin Jag såg dig och Kidde! (För det är väl så han heter?) Nickade till er när ni kom skrittandes i groomingområdet, men kom först efteråt på att du nog inte känner igen mig! :) Hur gick det för er? Godkända såg jag iallafall. Grattis!

För oss var det verkligen en toppendag igår! Målet var att rida under 16 km/h (noviskval) och att vi skulle komma bra överens om hastigheten.
Lutfi var så mjuk och fin att rida och väldigt lyhörd på mina signaler, trots att han ofta påpekade att liiiiite snabbare kan vi väl springa!
I slutet av andra slingan så låg vi på rätt bra och jag bara väntade på "1 km till mål"-markeringen så att jag kunde checka av tiden så att jag inte skulle komma in för fort. Men markeringen kom aldrig så helt plötsligt såg jag att vi var framme vid travbanan, och jag hade 7 minuter kvar innan jag fick vara inne så vi körde serpentiner och lite skänkelvikningar tills tiden var inne så att vi kunde galoppera in i mål.
Hastigheten blev 15,7 km/h på en sjundeplats och veterinären sa att han såg väldigt fräsch ut efteråt. Idag var benen helt torra och fina, trots att det var så sjukt mycket asfalt på banan.
Så himla nöjd och laddar nu inför T80 på Göinge!
Första groomingstället:
1491686-637845122969314-104651610716813162-n.jpg

Målgång:
10168103-729160963801645-5238943851321826406-n.jpg
 
Kul att det har gått bra för er andra också! :)

Jodå, jag rider fjording! Vi får nog ha en officiell presentation på Göinge för jag känner att jag har dålig koll på folk! ;)

Jag är nöjd, absolut! Visste ju inte alls var vi stod eftersom vi inte tävlat sen Simlångsritten o sen haft rehabilitering o även om han tränar bra så är tävling nåt helt annat.
Jag är ju van vid att folk far iväg i starten så jag var nog den enda i CR-klassen som värmde upp min häst, för att sen skrittade vi ju i en evighet i starten, lite trist men samtidigt nyttigt för Kidde att veta att det inte alltid är fullt ös medvetslös som gäller, hushåll lite med krafterna.
Jag reagerade precis som du @hermulen på att den vanliga "vet gate/mål 1 km" var utbytt mot 10 km - viss skillnad! När vi kom i första grind stirrade Kidde upp sig alldeles o hade typ 90 i puls strax innan vi gick in till veterinären, men hade 50 spm väl där, trots att han var hispig o till o med kickade veterinären :crazy: . Men kändes riktigt fräsch i alla fall. Andra slingan kändes det som om vi höll ett högre tempo, men han var betydligt mindre ansträngd.
Vi red först över mållinjen (förmodligen första o enda gången i livet vi kommer först på en distanstävling om än en Clear Round), så blev lite snopen när jag såg på online att vi blev "tvåa". Jag vet att det inte räknas i CR, men när man går från att komma allra allra sist, till att faktiskt vara först i mål, så är det ändå ett steg.
Kidde kändes jättefräsch o pigg o hade typ 48 i puls hos veterinären, o sprang hur lätt som helst, så jag fick hjärtat i halsgropen när vi fick springa igen o veterinärerna förberedde röstning! Sprang igen o då sa den ena veterinären sen att han antagligen trampat ner i en håla första gången, så att de uppfattat det som att han haltat till.

Det var lite trist med all asfalt men egentligen hade jag inget större problem med det som sådant, däremot tyckte jag att de kunde förvarnat om de ställena där det var så himla halt, nu red vi ju lugnt men kan inte varit så kul om man kom med fart där..
Märktes att det var en ny tävling o en hel del röra, men naturen var ju i alla fall helt underbar (på de bitarna där det faktiskt var annat än asfalt ;) )

Godkända hur som helst! :)
Vad ska ni andra rida för klasser på Göinge - ni som ska starta? :)

Bild från strax före mål i Clear round-klassen

 
Härligt! Grattis för godkänd ritt och med att vara först över mållinjen! Härligt att kunna se en förbättring från där man startade. Då vet man att man iallafall gjort något rätt! :)

Ja, fy tusan vad asfalten var hal. Det gällde att hålla en jämn hastighet där för så fort jag tog lite i hästen så började bakskorna glida mot asfalten.

Fick ni på CR också ta er över gallerbron? Det var iallafall två vad jag vet som skadade sig på på den och en fick avbryta pga skadorna.
Själv hoppade vi över bäcken! :D Stolt över hästen som är vattenrädd och tror att han ska drunkna om man svampar av bakbenen...
 
Ja vi kom ju också till bron (konstigt att de inte sa nåt om den heller på bangenomgången). Först trodde vi (vi var fyra som red ihop) att det var enda stället att komma över, så vi förberedde o hopade av o "hoppades på det bästa", men när vi fokuserade lite mindre på bron o såg oss omkring, så såg vi att det gick att komma över bäcken. Jag hade redan suttit av så jag gick först o min häst tog ett jätteskutt över, så sen hamnade vi på vars en sida om ett träd med tyglarna emellan så ja, det blev lite rörigt :p
Jag såg många skräckscenarion framför mig med bron, och om det verkligen var så att hästar skadades där så är det ju ännu sämre att de faktiskt inte förvarnade om bron o att an kunde komma över vid sidan om. Känns inte som om det hade hänt då.

Över lag var jag lite skeptisk till skyltningen också. På ett ställe inne i skogen (förmodligen där de fått lägga om banan på gul slinga) gick där ju två vägar och en pil som bara visade rakt fram. Jag chansade o red höger, mitt ridsällskap försvann o jag red LÄNGE i skogen innan jag såg en stackars snitsel som borde tyda på att jag var på rätt väg, o ännu längre innan jag faktiskt såg en pil som bekräftade det. Jag vill inte gärna rida vilse i skogen!

Annars var min häst över lag fjantig o ville inte gå över vägbroarna (de riktiga broarna där det kör bilar alltså) han var helt säker på att han skulle bli blöt om fötterna! Han gick förbi det mesta som de andra hästarna reagerade för men sen kunde han plötsligt tvärnita helt utan synbar anledning. Övertaggad antagligen. Han ville gärna ligga först men inte för långt fram -han väntade till o med in de andra hästarna sådär fem meter innan mål - lysande tävlingshäst! :p

Väldigt tacksam för att jag inte är ren "nybörjare" på en sån här ritt.
Jag saknade fäste i skorna. Men det hjälper ju inte att de är nya, efter en bana med sådär 75% asfalt så är de ju blanka o snorhala ändå..
 
Över lag var jag lite skeptisk till skyltningen också. På ett ställe inne i skogen (förmodligen där de fått lägga om banan på gul slinga) gick där ju två vägar och en pil som bara visade rakt fram. Jag chansade o red höger, mitt ridsällskap försvann o jag red LÄNGE i skogen innan jag såg en stackars snitsel som borde tyda på att jag var på rätt väg, o ännu längre innan jag faktiskt såg en pil som bekräftade det. Jag vill inte gärna rida vilse i skogen.

Där höll jag också på att rida vilse! Stod en stund och velade men tyckte att höger var mest "rakt fram" av de båda alternativen. Höll också på att missa där man skulle rida in på cykelvägen då skylten var svår att se på de röda vägavspärrningarna.
Men annars tycker jag att det var en bra arrangerad ritt. På själva tävlingsområdet flöt det mesta på lugnt och smidigt (förutom att pulsarna verkade väldigt oerfarna...) så förhoppningsvis kommer det bli bättre ju fler år de håller på! :)
 
haha! ja lyckades rida förbi två(!) pilar, en på röd (blå) slinga o en på gul (på samma cykelväg misstänker jag) - då var jag tacksam att jag hade sällskap som kallade tillbaka mig!
Tyckte också att det var en trevlig tävling, lite trångt kanske ibland, förstår att man inte hade fler klasser eller startande. Ser fram emot att det blir fler tävlingar i den naturen, men hoppas på mindre asfalt då.
Hörde flera funktionärer som var besvikna på dålig information (till o med nån som åkte hem) o det var fler än vi som körde vilse på vägen dit, men precis som du säger, man lär sig ju o det blir säkert bättre nästa gång. Men de som höll i bangenomgången är inte oerfarna o EFTER bangenomgången fick jag fråga efter saker som ankomst och vilket håll man skulle rida i mål eftersom det fattades skyltar, o då red jag Clear Round. Fy tusan att komma på en sån tävling första gången. Synd på såna saker som hade varit väldigt enkla att åtgärda o informera om. Andra saker som händer, som att skyltarna inte kom i tid, att träd ramlat över stigar o att det inte var så gott om plats kan man ju inte göra så mycket åt, eller att den elektroniska tidtagningen inte nådde till målet. Skönt samtidigt att det var ett kompakt litet område, så slapp man springa så långt med sakerna :)

På tal om asfalt - vet du vad det står i TR ang mängd asfalt/hårt underlag på tävling? Jag vill minnas "bör inte vara mer än 10%" men nu hörde jag någon som sa 3%, vilket låter väldigt lite.
 
Hur gick det för dig @Lutten ? Var han lugnare denna gången? :)

Absolut! Han var riktigt normal igår, puls typ 36 på förbesiktningen (till skillnad från 52 förra gången) och 49 i slutbesiktning. Han var nog inte helt ok förra gången helt enkelt...

Fin natur var det ju, men tråkigt att det var så mycket asfalt, tur att man har boots på kusen så man har lite grepp då ;) Var lite allmänt kaos vad det gällde kartor och vägbeskrivningar, så vi höll på att inte ens hitta till tävlingsplatsen :crazy:. Mamma körde (som vanligt) vilse när hon skulle möta upp oss, blev ju inte bättre av att groombeskrivningen inte heller stämde. Men annars var det en väldigt trevlig tävling, hoppas bara dom kan få bort en del av asfaltsvägarna nästa gång, så blir det ännu bättre :)
 
Kul att det har gått bra för er andra också! :)

Godkända hur som helst! :)
Vad ska ni andra rida för klasser på Göinge - ni som ska starta? :)

Grattis igen! Kul att du fick vara först över mållinjen oxå! (även om det inte räknas) Men det måste kännas bra iaf :)
Vi ska debutera T80, blir trött bara jag tänker på det, haha! Men vi tänkte åka dan innan, har en bekant som bor typ 4 mil därifrån, blir lite väl lång dag för oss annars.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 802
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp