Bukefalos 28 år!

Tävlingsterminen 2014

Härligt! Grattis för godkänd ritt och med att vara först över mållinjen! Härligt att kunna se en förbättring från där man startade. Då vet man att man iallafall gjort något rätt! :)

Fick ni på CR också ta er över gallerbron? Det var iallafall två vad jag vet som skadade sig på på den och en fick avbryta pga skadorna.
Själv hoppade vi över bäcken! :D Stolt över hästen som är vattenrädd och tror att han ska drunkna om man svampar av bakbenen...

Den där gallerbron var idiotisk att ha med, där tänkte dom nog inte alls :crazy:
 
Grattis igen! Kul att du fick vara först över mållinjen oxå! (även om det inte räknas) Men det måste kännas bra iaf :)
Vi ska debutera T80, blir trött bara jag tänker på det, haha! Men vi tänkte åka dan innan, har en bekant som bor typ 4 mil därifrån, blir lite väl lång dag för oss annars.

Tack! :)
Hur långt har ni till Göinge? Vad har du tänkt hålla för ungefärligt tempo på T80 där?
 
Hur lägger ni upp det nu inför Göinge med vila o träning? Ni som red Karlshamn o andra som bara ska rida Göinge? Kul att veta lite hur andra gör :)
 
Hur lägger ni upp det nu inför Göinge med vila o träning? Ni som red Karlshamn o andra som bara ska rida Göinge? Kul att veta lite hur andra gör :)

Vi kör på hagvila ca 5 dagar nu, sen skritta igång lite igen, och sen köra lugna pass fram till Göinge. Och med lugna menar jag många skrittpass, en del joggpass och några galoppass med ca 10-15 km lugn galopp. Sen ska jag försöka hitta någon sandstrand eller liknande där jag kan börja introducera mjukare underlag. Blir galen på att inte ha den tillgången till variation i underlaget man skulle önska!
 
Planen är att nog rida Göinge, men klass är inte bestämt. Var väl inne på CR innan men med tanke på hur lätt det gick igår så ser jag ingen mening att rida 40 km. Skulle gärna vilja jogga runt T80 o hoppas på att vi kanske får avsluta bättre än i fjol, o annars bryta i andra grinden om det känns to much. Men skulle nog behöva sällskap som också vill hålla lågt tempo, det var ju väldigt stor skillnad på Karlshamn där han fick sällskap mot annars när han har gått själv. Nog för att de ska kunna gå själv på tävling, men jag känner att vi gärna övar det nån annan gång än på vår andra 8 mil i livet.
Med andra ord så velar jag än, beroende lite på hur det känns när vi börjar jobba igen, lite på om vi hittar nåt sällskap. Sträckan tror jag inte är några problem, o banan kan vi ju, men det är lite tempo o sällskap. 80 km är jääättelångt att rida själv, o jag vill inte släppa iväg honom i samma tempo som han gick i fjol det är vi inte redo för.
 
@mumin Jag förstår hur du känner angående sällskapet. Det var väldigt viktigt för att min travare skulle hålla motivationen uppe. Han klarade sig själv, men åh så mycket lättare och roligare han tyckte det var att hålla sällskap med någon (det tycker nog de flesta hästar egentligen). Så det är nog sunt att försöka hitta någon som vill hålla liknande tempo om du ska köra en åtta!
Vad har du tänkt för hastighet ungefär?
 
@mumin Vad kul att det gick så bra :) Grattis :)

Jag hoppas att jag också får plats här i tråden. Jag har satt som mål att rida en CR på Karl-Oskarritten och kämpar för fullt med att bygga upp kondis på hästarna. Jag har två fjordingar men har inte bestämt mig för vilken jag kommer rida, än så länge försöker jag att träna båda.
Karl-Oskarritten skulle i så fall bli min allra första tävling så det känns spännande. Försöker ordna ett grönt kort men det är krångligare än jag trodde men till augusti ska det väl ha ordnat sig iaf. Om det går bra på den ritten hoppas jag att jag ev kan vara med på ytterligare en ritt efter, har för mig det var en i slutet på oktober som inte heller var så himla långt bort. Menmen, en sak i taget ;).
 
Tack! :)
Hur långt har ni till Göinge? Vad har du tänkt hålla för ungefärligt tempo på T80 där?

Har typ 18 mil till göinge, men har fixat stallplats och boende hos en bekant 4 mil från tävlingsplatsen. Tänkte rida 10-12 km/h. Har egentligen inte ridit fortare på tävling, så det är dumt att rida fortare än så på våran första 8 milare. Kanske vi kan göra sällskap?

Låter hästen vila fram till helgen, sen mycket skritt/jogg, som längst 2 mil. Och kanske lägger jag in ett pass med mycket galopp. Har inte möjlighet att galoppera miltals här men åker kanske iväg till min mammas stall, där är underlaget mycket mjukare (sandmark, gammal sjöbotten) och man kan galoppera längre sträckor utan att det blir nerför.

Ja, och idag släppte vi hästarna på bete, det var uppskattat, beteskramp! :D
 
@Lutten Jag hade tänkt ha som grundplan i så fall att hålla ca 12-13 km/h på Göinge (ca 45-50 min/mil) för att ha lite att stå tillbaka på. Vi tog ju oss i mål i T80 i fjol trots att jag blev dålig tack vare att vi just höll ett betydligt högre tempo de första sex milen, jag vågar nog helt enkelt inte lita på turen en gång till! Håller vi 10-tempo så rider vi på exakt maxtid och har inget utrymme för om det tar lite extra tid i grind, eller om det skulle hända nåt på vägen. Med ett lite högre grundtempo så är det ju också lite utrymme för om man får en "dipp" (för både häst o ryttare) o behöver skritta lite extra.
Om du tycker det låter som om vi skulle kunna synka ihop så tar vi jättegärna sällskap! :) Risken att hästen lessnar på vägen är ju betydligt mindre om de slipper springa själv också!
 
@mumin Den nationella! Är i full gång med kvalningen, så nästa år lär det bli internationellt för min del!
Jag och mitt sällskap lär ligga runt 14 km/h.

@gadriel Klart du får plats i tråden! :) Jag kommer att hålla tummarna på KO-ritten och hålla utkik efter dig! Det kommer nog gå toppen.
 
@hermulen tack :) Största problemet nu är att fixa grönt kort, verkar betydligt krångligare än jag trott. Första problemet är ridintyg, eftersom det är över 10 år sedan jag red på ridskola så har mina gamla ridlärare slutat och kan inte intyga att jag kan rida. Jag rider för en AR-tränare och jag tror inte hon kan skriva under heller? Så jag vet i sjutton hur jag ska göra. Sedan verkar det väldigt svårt att hitta någonstans att få göra själva proven, har beställt hem materialet och håller på att plugga men måste ju tenta av det någonstans med. Skulle gjort det på min gamla klubb men dom har kvarka och det har dragit ut på tiden. Känner mig smått uppgiven att hinna fixa kortet till 9 augusti :( :(
 
@mumin Den nationella! Är i full gång med kvalningen, så nästa år lär det bli internationellt för min del!
Jag och mitt sällskap lär ligga runt 14 km/h.

@gadriel Klart du får plats i tråden! :) Jag kommer att hålla tummarna på KO-ritten och hålla utkik efter dig! Det kommer nog gå toppen.

Okej, jag har ingen koll på hur det funkar med kvalen (mer än att ni inte får rida fortare än 16km/h men vet inte i vilken klass eller hur många gånger :p) eftersom jag inte riktigt är på den nivån ;)

Det skulle vara himla kul om vi kunde komma till start i 80-klassen, dels för att jag så gärna vill känna att vi (inte minst jag) kan fixa det igen, dels för att om vi skulle rida o bli godkända, så blir Kidde (vad jag vet) den andra fjordingen i Sverige som tar fjordhästföreningens prestationsmedalj i guld för distansritt (två godkända 80 km). Det hade varit skoj :)
 
@gadriel Usch, vilket krångel! Men finns det ingen annan klubb i din närhet som håller kursen och har provdag? Då borde det gå att få göra ridprovet där också. Hoppas att det fixar sig!

@mumin Man måste rida 2 st 50 och 2 st 80 på under 16 km/h och sen en 80* mellan 12 och 24 månader efter det att man gjorde den första kvalritten. :)
Det kan vara lite av en snårskog med alla regler, men man är så illa tvungen om man vill satsa "på riktigt" eller har målet att rida 160 km en vacker dag!
Vad häftigt med prestationsmedalj! Tycker att det är en bra ide att köra en 80 och sen avbryta i andra grinden om det blir för mycket. Vet du om man får tillgodoräkna sig kilometerna om man utgår på egen begäran? När jag red utomlands fick man det men har ingen koll på hur det är här.
 
@hermulen Jag har försökt få tag på klubbar runt om men bara på mail. Får sätta mig någon dag och börja ringa runt. Sitter med examensarbete också så det är svårt att hinna ta tag i det men så fort värsta stressen lagt sig här så jag hinner läsa på TR lite mer så ska jag ringa runt till jag får napp, någon måste ju kunna fixa det, jag betalar gärna för både ridprov och teoriprov bara det går att lösa.
 
@hermulen

Måste ni göra kvalritterna som ekipage eller gäller det för respektive häst och ryttare? Har du köpt Lutfi förresten eller du är bara ryttare? Inte så bara men du förstår vad jag menar hoppas jag :)

Jag visste inte innan men jag tror det är så att man får tillgodoräkna sig godkända kilometer om man bryter i grind. Åtminstone fick jag reda på det efter målgången på Göinge i fjol, när jag bet ihop o skrittade mig igenom de sista två milen fast att jag krampade, spydde o höll på att tuppa av, för att jag INTE ville att hästen skulle få en icke godkänd ritt i gula boken... När vi var i mål var det någon som sa att om jag hade brutit på egen begäran i andra grinden så hade vi fått tillgodoräkna oss de sex milen. Dock är jag inte helt säker på vad det står i TR men de sa så till mig då i alla fall, det hade jag inte skänkt en tanke på innan.
 
@gadriel
försök hitta någon som är godkänd provledare för grönt kort o ring direkt till denne o hör istället, det är oftast enklare än att hitta en klubb. Antingen vet denne nånstans den ska ha kurs/skriva prov, eller så kanske du kan skriva provet själv.
 
@Lutten Jag hade tänkt ha som grundplan i så fall att hålla ca 12-13 km/h på Göinge (ca 45-50 min/mil) för att ha lite att stå tillbaka på. Vi tog ju oss i mål i T80 i fjol trots att jag blev dålig tack vare att vi just höll ett betydligt högre tempo de första sex milen, jag vågar nog helt enkelt inte lita på turen en gång till! Håller vi 10-tempo så rider vi på exakt maxtid och har inget utrymme för om det tar lite extra tid i grind, eller om det skulle hända nåt på vägen. Med ett lite högre grundtempo så är det ju också lite utrymme för om man får en "dipp" (för både häst o ryttare) o behöver skritta lite extra.
Om du tycker det låter som om vi skulle kunna synka ihop så tar vi jättegärna sällskap! :) Risken att hästen lessnar på vägen är ju betydligt mindre om de slipper springa själv också!

Jag kom på att maxtiden är 8 timmar efter att jag postat (lite förvirrad ibland :angel:). Men runt 12-13 Km/h borde vi klara utan problem känns det som. Vi hade rätt så bekvämt tempo i lördags tyckte jag, där det inte var asfalt, det sinkade rätt mycket... Vi märker nog om vi kan synka ihop oss (om du nu startar 80 ;)). Vore hur eller hur tråkigt att rida 8 mil själv... Vi märker väl helt enkelt hur det blir
 
@mumin Tack, det är nog en bra idé. Någon måste ju kunna erbjuda. Annars får man väl ringa ridsportförbundet och fråga hur man ska lösa det. Tycker ju det vore roligt med en guling till på tävlingsbanorna även om det bara blir en CR ;).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 796
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp