Bukefalos 28 år!

Tävlingsterminen 2014

Jag kom på att maxtiden är 8 timmar efter att jag postat (lite förvirrad ibland :angel:). Men runt 12-13 Km/h borde vi klara utan problem känns det som. Vi hade rätt så bekvämt tempo i lördags tyckte jag, där det inte var asfalt, det sinkade rätt mycket... Vi märker nog om vi kan synka ihop oss (om du nu startar 80 ;)). Vore hur eller hur tråkigt att rida 8 mil själv... Vi märker väl helt enkelt hur det blir

Låter som om vi borde kunna synka då. Vårt problem har ju varit förr att vi haft sällskap första slingan, sen har vi tagit några minuter längre tid på oss att pulsa in i grind, vilket inneburit att hästen/hästarna försvunnit när det är dags för slinga två. Förvisso har vi snabbare inpulsningar nu, men är ju ändå roligare med nån att rida med :)
En annan sak, en fråga till er som ska rida nationell T80. Om det nu är så att vi ska starta 8 milen, så kommer jag ändå inte kunna närvara på bangenomgången fredag kväll. Förra året var där en pärla som bandade hela bangenomgången till mig med mobilen o det är ju inte nödvändigt, men skulle ni kunna hålla öronen öppna för mig också, och meddela mig om det är något särskilt man ska tänka på? Nu har jag ju som sagt ridit banan förr, men det är ju inget som säger att det inte blir ändringar. Det känns alltid lite tryggare att vara med på bangenomgången trots allt.
 
@mumin Kvalritterna kan man göra var för sig. Jag kvalade enligt de gamla reglerna, dvs 3 st 80 km under 16 km/h och var klar redan 2012. Men sen var jag tvungen att "börja om" enligt sveriges nationella regler med 2 CR, 2 st 50 tävling osv. Så det var en stor lättnad när Karlshamnsritten blev godkänd, eftersom annars hade jag inte fått starta en naionell 80 på Göinge.
Jag har inte köpt Lutfi, utan har honom på foder sen januari i år, tills vidare. Tanken var att ha honom tills säsongens slut, men just nu känns det som att han är en häst som är svår att släppa när man väl fått sitta på honom, så vi får väl se hur det slutar...:angel:

Jag ska antagligen sova över med pållen i närheten på Göinge, och kommer då närvara på bangenomgången, så jag kan anteckna/ spela in till dig om du vill!
 
Okej. Tror att jag fattat det där med kvalen nu. Vi gör ett experiment på min häst då.
Under de senaste 24 månaderna har han förutom 2 CR genomfört 3 st T50 och en T80. Om han skulle starta T80 på Göinge och bli godkänd (alla ritter är under 16km/h) så har han i teorin noviskvalat?
"Nästa nivå" blir då att man får starta 120 på nationella tävlingar, men måste starta 80* innan man kan gå upp en nivå internationellt? Nationellt fick han egentligen gå 120 redan efter sin första T80, men jag behöver två.
Har jag fattat principen nu?

Då får vi hoppas att vi ser dig o Lutfi på SM om några år då :)

Det vore super om du kunde bevaka bangenomgången till mig, tack! :)
 
@mumin Ja, det låter riktigt! Det man måste tänka på är att han måste starta i en 80* mellan datumet där det gått 12 respektive 24 månader efter första noviskvalritten. Annars får man börja om och räkna in andra ritter som gör så att datumet förskjuts.
Ja, det hoppas jag också! Han är en riktig toppenhäst!

Vad är ditt långsiktiga mål med Kidde då? Hur ligger planen? :)
 
@mumin Ja, det låter riktigt! Det man måste tänka på är att han måste starta i en 80* mellan datumet där det gått 12 respektive 24 månader efter första noviskvalritten. Annars får man börja om och räkna in andra ritter som gör så att datumet förskjuts.
Ja, det hoppas jag också! Han är en riktig toppenhäst!

Vad är ditt långsiktiga mål med Kidde då? Hur ligger planen? :)

Det var bara en teoretisk fråga för att se om jag fattat det hela rätt, jag har inga planer på att rida *.
Nationellt så behöver jag som ryttare bara kvala mig upp en gång va, o stannar sen på befintlig nivå? Medan hästen måste göra en ritt inom 24 månader för att inte behöva börja om?

Jag har inte sett så himla mycket av Lutfi (mer än att han var galet övertaggad på Vedema i fjol) men det verkar vara en härlig häst! Gillar hans ägare också, hon förbarmade sig över Kidde o visade honom till mig efter Göinge i fjol när jag låg o kräktes efter mållinjen..

Jag har inget långsiktigt mål om jag ska vara ärlig. När vi red vår första distans kändes det otänkbart att vi någon gång skulle rida mer än kanske T50. När vi gjorde det så kändes det osannolikt att vi någon gång skulle kunna rida 8 mil. När vi sen gjorde det också, trots sämsta jäkla förutsättningar den dagen, så kändes det som om nu kan vi göra vad som helst. Sen blev det ju skador o så (ej träningsrelaterat).
Målet nu är att jag ska känna att han "kommer igen" efter rehaben. Jag skulle gärna vilja få en godkänd åtta till, för prestationsmedaljen som sagt. Sen vet jag inte. Vi är ju ganska begränsade till var o när vi kan rida med tanke på underlag o så. Simlångsritten t ex som både går på djupt underlag och i den varmaste månaden funkar inte riktigt när man rider fjording. Att rida långa ritter på hösten (t ex om jag skulle få för mig att rida T80 på Vedema i oktober) är ju inte heller nån höjdare eftersom det lär vara kolmörkt en stor del av ritten.
Visst kan vi i framtiden mycket väl höja tempot något, men att rida för fort och långt har vi ju heller ingen glädje av, det kommer bara att knäcka oss båda, och att rida sönder hästen är inget alternativ.
För mig vad det en utopi att över huvud taget rida 8 mil men nu har vi gjort det. Dock tror jag inte att vi kan rida längre (även om det hade varit häftigt), eftersom maxtiden blir snävare.

Vi får se helt enkelt. Just nu tar vi en dag o en tävling i taget.
Det sägs ju gärna att det inte går att kombinera dressyrtävling o distans, vilket jag tycker är supertramsigt på den nivån vi befinner oss på (att man inte kombinerar GP dressyr och 160 km distans är ju självklart). För några år sen sa jag att Kidde skulle bli den första fjordingen med guldmedalj i både dressyr o distans, men det har hänt mycket sen dess. Får se om jag håller fast vid det i framtiden.
 
Oj vad mycket som hänt här!
Vi blev godkända på Karlshamn T50. Red en bra bit fel så hamnade på 14.5 km/h någonting, halkade på asfalt och skadade "oss" vid gallerbron. Inget allvarligt dock, ett långt sår på vänster bak som såg värre ut än det var. Veterinären sa att det bara var att köra på.
Såret ser fint ut nu också, ingen svullnad eller ömhet.
I slutbesiktningen sa de att Valle var "så godkänd som man kan bli" så jag är jättenöjd.
Själv var man måttligt mör efteråt. Valle ville ju gärna hoppa över bron till tryggheten -min famn. Var rejält förkyld och fick vätskebrist till råga på allt. Tack och lov så blev jag inte spydålig förrän vi kom hem. Herre gud @mumin att du pallade på Göinge!

Vi ska antagligen också till Göinge. Jag har inte bestämt än. Isf blir det T50.
 
Och träningen här i mellan kommer bli som @hermulen ungefär.
5 dagar hagvila. Mest skrittpass, några jogg och galopp. Varannan dag som vanligt.
 
Ingen som vet vem som fotograferade längs banan på Karlshamnsritten? Jag vet att jag fastnade på bild iaf :P
 
Jag och Gagarin tog oss också igenom Karlshamnsritten med all asfalt och ett "jehuaskutt" över bron.
13km/h är jag nöjd med då han behövde en godkänd 5:a för att få starta 8:a.
Så just nu är planen 8:a på Göinge. Det blir min 10:onde start på Göinge så den känns som hemma.
Där ska vi genomföra inte tävla.
 
Var är ni alla som skulle starta på Göinge? Där är ju nästan inga anmälda... Nej, jag har inte heller anmält än... :angel:
 
Var är ni alla som skulle starta på Göinge? Där är ju nästan inga anmälda... Nej, jag har inte heller anmält än... :angel:

Jag bestämde precis exakt nu att vi ska åka så nu ska jag anmäla! Måste väl sätta över lite mer på tdb-kontot först. Hoppas inte att tiden hinner gå ut. Tråkiga extra hundralappar.
Framförhållning, jovisst :banghead:
 
Vilket trevligt startfält på Göinges 80 km! Vi känner ju nästan varandra allihopa. Än har anmälningstiden inte gått ur så vi kan bli ännu fler.
 
Hjälp till att få distans till en egen gren igen på Buke.
http://www.bukefalos.com/threads/distans.1234086/

Det behövs mer aktivitet på distansen för att det ska vara ett eget forum, så det är ju bara att hålla igång diskussionerna o skapa nya. Det blir inte ett eget forum för att vi postar nåt inlägg då o då.

Jag hoppas att ni som kommer att rida T80 på Göinge vill hålla öronen öppna för mig också på bangenomgången! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 791
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp