Tankar efter samtal

jag tycker det är så dumt att det blivit en unviversalmedicin mot det bästa, typ har du cancer, prova lite mindfulness....det blir bara en oseriös stämpel av en himla bra behandlingsmetod som givetvis passar långt ifrån alla och som givetvis ska studeras och granskas efter de vanliga vetenskapliga kriterierna.
Fast den avslappning du syftar på är något helt annat än mindfulness. Mindfulness går inte ut på att slappna av, tvärtom kan det vara väldigt ångestframkallande i början. Sen kan det på sikt leda till mindre stress, men det är mer en bieffekt.
Precis. Mindfulness är mer ett förhållningssätt,som blir mer begripligt med t ex ACT. Att ÖVA mindfulness kan vara ångestframkallande, precis som att motionera kan vara jobbigt och påfrestande. Men de viktigaste effekterna av motion kommer inte under själva träningspasset. Sen leder mindfulnessträning i de flesta fall till minskad stress och ångest. Vilket även motion tycks göra, förutom stressreducerande som kortsiktig konsekvens finns det forskning som pekar åt att amygdala tycks minska i intensitet och aktivitet av motion. Alltså inte bara kroppen under halsen som tränas.

Och @Kattennizze mindfulness studeras och granskas efter alla konstens regler. Precis som modeflugan att motionera är väl granskad och studerad de senaste decennierna.
 
Precis. Mindfulness är mer ett förhållningssätt,som blir mer begripligt med t ex ACT. Att ÖVA mindfulness kan vara ångestframkallande, precis som att motionera kan vara jobbigt och påfrestande. Men de viktigaste effekterna av motion kommer inte under själva träningspasset. Sen leder mindfulnessträning i de flesta fall till minskad stress och ångest. Vilket även motion tycks göra, förutom stressreducerande som kortsiktig konsekvens finns det forskning som pekar åt att amygdala tycks minska i intensitet och aktivitet av motion. Alltså inte bara kroppen under halsen som tränas.

Håller helt med. Mindfulness är i min mening ett sätt att skala ner till de riktiga problemen, att komma i kontakt med sig själv istället för att försöka fly och maskera det som verkligen ställer till problem på insidan. Att hitta strategier att landa och våga titta lite närmare på vad som skaver.

No change, no change. Och det är inte så sällan det vi inte vill göra, som vi behöver göra. Titta närmare på sina egna handlingar och tankar, är inte alltid bekvämt. Det är ju därför vi har ångest över dem. Och ibland är det så svårt att sätta ord på vad det är som inte fungerar, att det är lättare att bara fly, stressa vidare och hamna i en nedåtgående spiral som inte rikligt går att hitta början på. Vad orsakade snurren?

DÄR kommer mindfulness rätt bra in i bilden. Att börja gräva, helt enkelt.
 
Jag skrev att det KAN vara ångestframkallande.
Och nej, syftet är inte avslappning. Syftet är att vara uppmärksam i nuet, främst på den egna kroppen och ens känslor.
Men du tar ju upp det själv, den egna kroppen och de egna känslorna, är det bara att strunta i, tycker du? Självklart tränar du på att vara i nuet det är ju liksom själva metodens innehåll, och det ska ju i förlängningen leda till något bra, och jag är fullkomligt övertygad om att kroppen och hur den mår är så grundläggande och så viktigt. Har du mycket spänningar mår du inte bra, och vad som orsakat vad är ju egentligen ganska irrelevant. Jag tycker många gånger att man glömmer bort kroppen och dess sensationer och hur de bidrar och/eller motverkar själsligt dåligt mående, stress, whatever.
 
Wikipedia hade faktiskt en rätt bra artikel om mindfulness. Där står bl a:
"Träning i medveten närvaro tränar koncentration och uppmärksamhet och tanken är att det ger oss större möjlighet att påverka det enda som vi faktiskt kan påverka - nuet. Medveten närvaro skiljer sig från att automatiskt reagera på det som händer oss och styras av tankar och känslor, benämnt som att gå på "autopilot". Träning i medveten närvaro används ofta i psykoterapi för personer som lider av t.ex. stress, ångest och nedstämdhet. När man är stressad och har ångest tänker man ofta på det som kommer hända i framtiden, man oroar sig för det som inte ännu har hänt istället för att vara i nuet. Vid nedstämdhet är det vanligt att man ältar det som redan har hänt och är heller inte i nuet."

Ingenstans nämns att det skulle vara avslappning man är ute efter, vilket jag heller aldrig hört skulle vara avsikten.
 
*allmänt svar, inte riktat mog Mabuse*
Det är definitivt på modet, för tio år sen var begreppet i det närmsta okänt, och nu har det blivit universalmedicin mot det mesta, nåt alla (mer eller mindre) borde ägna sig åt.

Nja.

När jag var sjuk för en sisodär 10-12 år sedan så diskuterade psykoterapeuten mindfulness med mig. Sjukgymnasten föreslog yoga, felderkreist, basal kroppskännedom, etc.
 
Wikipedia hade faktiskt en rätt bra artikel om mindfulness. Där står bl a:
"Träning i medveten närvaro tränar koncentration och uppmärksamhet och tanken är att det ger oss större möjlighet att påverka det enda som vi faktiskt kan påverka - nuet. Medveten närvaro skiljer sig från att automatiskt reagera på det som händer oss och styras av tankar och känslor, benämnt som att gå på "autopilot". Träning i medveten närvaro används ofta i psykoterapi för personer som lider av t.ex. stress, ångest och nedstämdhet. När man är stressad och har ångest tänker man ofta på det som kommer hända i framtiden, man oroar sig för det som inte ännu har hänt istället för att vara i nuet. Vid nedstämdhet är det vanligt att man ältar det som redan har hänt och är heller inte i nuet."

Ingenstans nämns att det skulle vara avslappning man är ute efter, vilket jag heller aldrig hört skulle vara avsikten.
Ja nu är ju knappast wiki en källa till absolut sanning, men såklart är mindfulness det som stå där. Men avslappning/avspänning tycker jag är så viktigt, och så grundläggande för psykisk hälsa och därför tycker jag att man (jag) gott kan säga att det är en del av mindfulness. Kroppen glöms bort alldeles för ofta i den här betydelsen.
 
Precis. Mindfulness är mer ett förhållningssätt,som blir mer begripligt med t ex ACT. Att ÖVA mindfulness kan vara ångestframkallande, precis som att motionera kan vara jobbigt och påfrestande. Men de viktigaste effekterna av motion kommer inte under själva träningspasset. Sen leder mindfulnessträning i de flesta fall till minskad stress och ångest. Vilket även motion tycks göra, förutom stressreducerande som kortsiktig konsekvens finns det forskning som pekar åt att amygdala tycks minska i intensitet och aktivitet av motion. Alltså inte bara kroppen under halsen som tränas.

Och @Kattennizze mindfulness studeras och granskas efter alla konstens regler. Precis som modeflugan att motionera är väl granskad och studerad de senaste decennierna.
Det är väl alldeles utmärkt och ska studeras, men jag har faktiskt hört på ett seminarium inte för så länge sedan att det spekulerades på fullt allvar av en psykolog att det skulle bota cancer...vilket inte är bra för minfulness trovärdighet .
 
Ja nu är ju knappast wiki en källa till absolut sanning, men såklart är mindfulness det som stå där. Men avslappning/avspänning tycker jag är så viktigt, och så grundläggande för psykisk hälsa och därför tycker jag att man (jag) gott kan säga att det är en del av mindfulness. Kroppen glöms bort alldeles för ofta i den här betydelsen.

Men mindfulness är ju ett verktyg för att lära sig hantera... tja, allt. Det som händer, det man upplever. Avslappning kan ju säkert vara ett resultat av att man blir bättre på det, men själva avslappningen är ju inte mindfulness för det? Jag förstår inte riktigt vad du menar, det ser ut som att du säger att för att avslappning är bra och mindfulness är bra så är de samma sak? Det tror jag inte är vad du menar, så kan du förtydliga?


(Jag trodde det var mumbojumbononsens, började med det ganska nyligt för att stötta en annan person som behövde prova på det, och är faktiskt väldigt glad för det. Om det är rätt eller fel för TS är jag inte rätt person att bedöma, men flum är inte vad jag skulle kalla det i alla fall.)
 
Ja nu är ju knappast wiki en källa till absolut sanning, men såklart är mindfulness det som stå där. Men avslappning/avspänning tycker jag är så viktigt, och så grundläggande för psykisk hälsa och därför tycker jag att man (jag) gott kan säga att det är en del av mindfulness. Kroppen glöms bort alldeles för ofta i den här betydelsen.
Men, "du tycker" att det är på ett visst sätt behöver ju inte ha ngt att göra med vad som faktiskt är syftet..
 
Ja nu är ju knappast wiki en källa till absolut sanning, men såklart är mindfulness det som stå där.

Det här måste väl ändå vinna någon form av pris? Du vill skriva mig på näsan att min källa inte är trovärdig, men tillstår I SAMMA MENING att det jag kopierat in stämmer?! På riktigt?

Jag hade väl inte klippt in just detta om jag inte ansett det representativt för diskussionen? Vi diskuterar väl inte Wikipedias trovärdighet generellt - eller har jag missat något?
 
Det är säkert så att kuratorn skulle använt mer av det första samtalet till att lyssna på dig och etablera en god relation. Så din reaktion är ju inte orimlig. Men med det sagt tror jag att du ska ge henne en chans till.
 
Det här måste väl ändå vinna någon form av pris? Du vill skriva mig på näsan att min källa inte är trovärdig, men tillstår I SAMMA MENING att det jag kopierat in stämmer?! På riktigt?

Jag hade väl inte klippt in just detta om jag inte ansett det representativt för diskussionen? Vi diskuterar väl inte Wikipedias trovärdighet generellt - eller har jag missat något?
Men tagga ner, jag påpekade bara att Wikipedia inte är en källa till absolut sanning i allmänhet och att allt som står där kritiskt kan granskas, det är väl inget märkligt med det, bara vanlig enkelt intellektuell hederlighet? Jag skrev ju att jag höll med om det som står där, sen att JAG tycker att mindfulness innehåller mer än bara det som står där är väl egentligen inte en stor grej! Jisses. Jag tycker snarare att jag ser mindfulness i ett mycket vidare perspektiv än vad t ex @MiniLi gör, det är väl ändå inte såååå himla märkligt och kontroversiellt, kan jag tycka. Sen tror jag det beror på vad man arbetar med helt enkelt, om man tror att samtalsbehandling är den enda rådande vägen för bättre hälsa så får man ju göra det, jag delar inte den uppfattningen och vill vidga perspektivet. Inte av elakhet utan för att utveckla behandling och göra det bättre för de som söker vård, svårare än så är det inte. Tråkigt att folk ska känna sig så angripna bara när man försöker vidga perspektivet genom att påpeka att mindfulness kan vara så mycket mer än bara a=b.
 
Men, "du tycker" att det är på ett visst sätt behöver ju inte ha ngt att göra med vad som faktiskt är syftet..
Oj vilket generalangrepp här, jag försöker bara i min enfald påpeka att mindfulness kan vara så mycket mer och jag tycker att det BÖR vara det, men var och en blir ju salig på sin tro. Hur fyrkantig får man bli egentligen??
 
Men tagga ner, jag påpekade bara att Wikipedia inte är en källa till absolut sanning i allmänhet och att allt som står där kritiskt kan granskas, det är väl inget märkligt med det, bara vanlig enkelt intellektuell hederlighet?

Trevlig diskussionsnivå att du anser att du måste påtala det för både mig och alla som läser, att du har lite bättre källkritik än alla andra... Som sagt: vem har hänvisat till Wiki som i alla lägen tillförlitlig information? Jag kopierade in något som vederlade det andra redan påtalat: att mindfulness inte handlar om avslappning utan om medvetenhet. Vilket jag personligen anser vara ungefär motsatsen till avslappning.

Via medvetenhet och struktur kan man däremot jobba för att komma till avslappning, när läget känns stabilt är det lättare att koppla av. Men därifrån till att mindfulness skulle handla om avslappning - nej, och det var precis det jag ville visa på genom att klippa in (korrekt) information (som du sedan kände dig föranledd att både hävda var ur tveksam källa och informationen helt korrekt).

Om du känner dig så angripen och att alla hetsar efter dig (de som svarar dig ska samtliga lugna ner sig och tagga ner) så kanske det inte enbart ligger hos omgivningen?
 
Jag tycker snarare att jag ser mindfulness i ett mycket vidare perspektiv än vad t ex @MiniLi gör, det är väl ändå inte såååå himla märkligt och kontroversiellt, kan jag tycka.

Men mindfulness studeras ju, vilket är något väldigt viktigt. Då gäller det sannerligen att det inte är "allt, inget, och lite oppepå", utan att definitionen står fast.
 
Men tagga ner, jag påpekade bara att Wikipedia inte är en källa till absolut sanning i allmänhet och att allt som står där kritiskt kan granskas, det är väl inget märkligt med det, bara vanlig enkelt intellektuell hederlighet? Jag skrev ju att jag höll med om det som står där, sen att JAG tycker att mindfulness innehåller mer än bara det som står där är väl egentligen inte en stor grej! Jisses. Jag tycker snarare att jag ser mindfulness i ett mycket vidare perspektiv än vad t ex @MiniLi gör, det är väl ändå inte såååå himla märkligt och kontroversiellt, kan jag tycka. Sen tror jag det beror på vad man arbetar med helt enkelt, om man tror att samtalsbehandling är den enda rådande vägen för bättre hälsa så får man ju göra det, jag delar inte den uppfattningen och vill vidga perspektivet. Inte av elakhet utan för att utveckla behandling och göra det bättre för de som söker vård, svårare än så är det inte. Tråkigt att folk ska känna sig så angripna bara när man försöker vidga perspektivet genom att påpeka att mindfulness kan vara så mycket mer än bara a=b.
Men va?
Vem har påstått att samtalsbehandling är enda vägen?
Jag förstår inte alls hur du menar nu.

Det enda jag har opponerat mig mot är att mindfulness skulle ha med avslappning att göra. ALLA jag känner som är utbildade mindfulnessinstruktörer är jättenoga med att påpeka just att mindfulness inte har avslappning som syfte.
Jag tycker förövrigt att det är jätteviktigt att arbeta med kroppen, men jag förstår inte riktigt kopplingen i just den här diskussionen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 990
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 667
Senast: Mineur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 209
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp