Bukefalos 28 år!

Tempo och grön häst

Sv: Tempo och grön häst

idak skrev:
Tror du att det är en effekt av att hon har varit sned/spänd? Hon har inte mycket i bagaget mer än att hon är körd lite tidigare.

Har inte mycket erfarenhet av "unghästar", men andra jag känner som har haft unghäst, fast inte travare, säger att de hade samma problem med att få hästen att balansera sig och gå böjd på volten. Så kanske det bara är en träningssak i början av utbildningen och inte alls behöver vara att hon har varit sned eller spänd?

Förra ägaren var massör och hon sa inget om att hon skulle ha några problem med sina muskler, utan att hon var väldigt mjuk och smidig. Vilket jag också håller med om, tycker mer att det är svårt för henne med kroppskontrollen.

Just breddandet vet jag faktiskt inte. Har fått för mej att dom börjar lära sej det på travet om deras kroppsbyggnad gör att de måste bredda för att ta ut steget.
Men min häst har gjort det under ryttare i nästan hela sitt liv vad jag vet, och han har gått som ridhäst bra mycket längre än travhäst. Troligen har han helt enkelt inte lärt bort den ovanan men han KAN trava och galoppera utan att bredda.
Tar man kontroll på höfterna och överlinjen, då brukar det fixa sej.
 
Sv: Tempo och grön häst

evis skrev:
Blir väl i regel mycket värre när de varit i travträning många år/alternativt har varit i "dålig" travträning - oftast är de då helt okapabla till att gå på volt åt höger och flyter iväg helt ut genom högerbogen på volt åt vänster.

Ja, kan tänka sig att det beror mycket på travträningen. Det lustiga med min häst är att hon har bytt sida. När jag började rida henne var hennes vänstra varv det bättre. Men nu är det helt klart det högra som hon går bättre i, men hon kan skifta från vecka till vecka faktiskt.

evis skrev:
Tror att jag skulle fokusera mej på att rama in bogarna på en sådan häst, att få den mer "från handen till sitsen", och faktiskt först och främst jobba mycket, mycket fyrkant och undvika "hela volter" - istället gärna jobba med halvcirklar men först när fyrkantsjobbet funkar (böjd-rakt-fram).

Att flytta bogarna mellan tyglarna fungerar bra oftast, men inte i samband med böjning. Så fort jag ber om böjning klarar hon inte att tänka på något annat än det känns det som. Trodde det kanske var lättare att träna böjning på volt eftersom hon då går åt det håll nosen pekar hela tiden, men det är nog enklare att ta det böjd-rakt-fram kanske. Fast i vänster varv har hon då en tendens att bara vika sig i halsen... *suck*

Har jobbat en del serpentiner, men det blir mest att hon sladdar runt i kurvan då och det blir svårt för mig att hinna rida henne runt i kurvan eftersom jag måste byta böjning och sits mellan svängarna. Men jag ska direkt ta mig an ditt tips om att jobba på fyrkant mycket!

evis skrev:
Men det är mycket svårt att ta över nätet tycker jag då det innefattar så mycket - från din sits, till tajming av tygeltag/trängande tygeltag, energi, takt och så vidare.
Har du hjälp av en tränare? Bor du i Luleå?

Ja visst är det svårt att ta sådana problem över nätet... Jag har hjälp av tränare 1-2 gånger per år, vilket är frustrerande. Vi har inga tränare här uppe i Luleå och skriker verkligen efter bra tränare. Vi har haft tur och lyckats fått upp två olika tränare söderifrån ett par gånger, men det gäller att den helg tränaren kan så har vi minst 8 villiga ekipage som kan rida, annars har vi inte råd att ta upp någon tränare. Så har du några tips är vi väldigt tacksamma! :)
 
Sv: Tempo och grön häst

Njaa.. det den där "dressyr tjejen" säger håller jag inte med, det låter inte så "barock". Jag har också en häst från trav banan och hon hade blivit nyligen inriden +grundutblidad när jag fick hem henne. Det första man fick göra var att inte få henne att tänka "fram,fram" så jag började ta lektioner i barock av en av tjejerna i stallet. Det märktes att hon blev lugn och konsentrerad av att gå i skritt och tänka. Sen tog jag dit en ridlärare och tränade och fick hemläxor att göra. Då tränade jag på det tills jag kunde det och sen så tog jag dit henne igen. Så har jag hållt på hela tiden. En sak som förändrade mycket var att jag bytte bett. Med tränsbettet har hon övat in ett beteende som inte gick att bryta, så det var bara att sätta på något annat och rida på ett annat sätt och hon går som en klocka!
vi galopperar inte än för att hon inte har muskler för det.
men det kommer ska du nog se och jag tycker du inte tänker så tokigt. Folk säger så mycket, så det är bara att ta allt med en nypa salt!

Kram Natalie
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 528
Senast: MiniLi
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 324
Senast: Bison
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 696
Senast: Fiorano
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp