Bukefalos 28 år!

Tidelag nu förbjudet

Sv: Tidelag nu förbjudet

Lånar din knapp

Man kan inte jämföra en insemination med ett sexuellt övergrepp.
En veterinär jobbar försiktigt och med djurets bästa för sina ögon.
Fel, insemination sker på ägarens begäran med ägarens bästa i ögonen. Sex med djur kan vara lika förskitigt, sedan tidigare är det förbjudet att orsaka djur smärta så gör man det oavsett avsikten med det så fanns redan förbudet.

Sexuella övergrepp sker på många vis, många gånger med inslag av våld och sadism, och om man tror att det bara är en "snopp som stoppas in" så är man mycket naiv.
Våld och sadism var redan innan lagen kom till förbjuden, det man nu förbjuder är det som folk uppfattar som äckligt.

Tycker det är typiskt för den tid vi lever i just nu att man missar poängen i resonemanget också, nämligen att sex har man med en annan person som samtycker eller så har man det för sig själv, och det är ingen rättighet att ha sex med någon annan.
Den rättan har inte djur i fångenskap vad jag vet, varken att välja partner eller att välja bort.

Man utnyttjar eller lurar eller köper inte sex av någon som inte kan svara för sig eller som på annat sätt befinner sig i en utsatt situation. Djur, barn, desperata människor, utvecklingsstörda, åldringar och så vidare.
VAD vore vi för ett samhälle om vi inte hade denna lag?
Man rider inte på dem, förmår dem dra vagnar, tränar dem att stå uppbundna eller låser in dem i stall heller. Det mesta vi gör med djur är förbjudet att göra med människor.

Kan också informera om att djurskyddslagen inte har kunnat tillämpas i någon utsträckning eftersom man då måste bevisa att djuret plågades, vilket inte är självklart om man inte ertappat någon på bar gärning och djuret tex skrek.
Med den nya lagen kriminaliseras de kommersiella intressenas som finns med djurbordeller osv, och det tycker jag känns riktigt bra.
Och hur tänker du dig att kunna sätta dit någon med den nya lagen utan att ertappa dem på bar gärning?

Tillägg:
Känner till ett fall där en ponny utnyttjades. Ägarna märkte att den mådde dåligt, den blev undfallande och deprimerad, men kunde ju aldrig föreställa sig vad som var orsaken förrän de ertappade en person på bar gärning, som tyvärr kom undan.
Så de som tror att ett djur inte förstår, och känner utsatthet och ångest bör tänka om.
Att plåga djur var inte tillåtet tidigare heller, varken fysiskt eller psykiskt, inte heller har det varit tillåtet att utnyttja andras oavsett vad man gjort med dem. Folk blir inte dömda per automatik bara för man kommer på dem. Som jag skrev i mitt första inlägg så återstår det att se om den nya morallagen verkligen har någon effekt alls. Bara för den finns innebär det inte att den tillämpas. Folk lyckade ju plåga hästen i ditt exempel trots att det enligt svensk lag var förbjudet.
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Jag tycker personligen mycket är onormalt, men så länge alla trivs (då inklusive djuren) så är det inget jag lägger mig i. I olika kulturer är olika saker att betrakta som onormala. Vill någon kleta leverpastej på valda delar av kroppen så hunden får slicka eller sticka in sin lem i ett djur (där ägaren godkänt), äta skalbaggar och maskar, ha sex med samma kön, äta rå lever eller vad det kan vara så är det inget jag gillar men så länge alla inblandade är nöjda ( ja kanske inte skalbaggarna) så moraliserar jag inte över det utan undviker situationen.

Normalt och onormalt är kulturellt betingat.

Jämförde du precis homosexualitet med tidelag??
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

KL
En del verkar ha snöat in sig just på hästar men tänk på alla de mindre djur som det begås övergrepp. Att påstå att djuren inte lider är att vara väldigt naiv i mina ögon.
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Jämförde du precis homosexualitet med tidelag??

Nej jag jämförde inte, påpekade bara att jag tycker det är äckligt. Jag har inte har den minsta lust att praktisera det. Om andra är homo, bi, trans etc rör mig inte ryggen så länge jag slipper se på när de blir för intima.

Det är annars en riktigt bra jämförelse, homosexualitet är förbjuden i flera länder och har i Sverige m.fl länder ansets som en sjukdom, djävulens verk mm presis som tidelag.
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Jag skrev mitt inlägg som en motvikt, för att ge viktig information.

Är dock inte ett dugg intresserad av att debattera med dig Lobelia, så jag tänker inte svara dig tyvärr.

Mvh M
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Och jag anser att du kom med tyckande, inte information samt bemötte ditt tyckande. Är du inte intresserad av att debattera så rekommenderar jag dig att inte fortsätta debatten du inledde, det är fritt fram.
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

KL
En del verkar ha snöat in sig just på hästar men tänk på alla de mindre djur som det begås övergrepp. Att påstå att djuren inte lider är att vara väldigt naiv i mina ögon.

Och att orsaka djur lidande är var inte tillåtet tidigare heller. Det är äcklet som numera också är förbjudet. Djursex då man varken skadar djuret fysiskt eller psykiskt.
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Man vet aldrig om ett djur tar skada psykiskt av hantering, oavsett om det är inseminering, ridning, trickträning, tävling eller tidelag. Djur har däremot inte samma syn på sex som vi människor, det är som vilken instinkt som helst, de skiter, pissar och har sex framför ögonen helt utan att skämmas. De vill bli behandlade väl och med respekt men i ett djurs ögon är sex inget konstigt, hemligt, tabubelagt som man bara utövar bakom lykta dörrar.

Jag har förresten haft sex med min katt, eller snarare han har försökt med mig och blivit förnärmad och arg när han blivit bortkörd och hade det varit idag hade jag alltså helt mot min vilja brutit mot lagen. Katten i fråga (kastrerad hane) hade blivit själaglad om jag gått med på att vara hans sexpartner, faktum är att han förmodligen mått psykiskt bättre. Själv var jag måttligt road och blev inte det minsta tänd.
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

lagen är väl knappast till för att djuren ska kunna läsa och veta när de ska anmäla övergrepp:banghead: Det är väl stor skillnad på att utsätta ett djur för sexuella övergrepp för egen njutnings skull eller använda moderna metoder av utbildad personal för semin.

Då behövs ju inte lagen mot sex med underåriga för de minsta barnen kan ju inte läsa eller förstå när man förklarar att det är ok när doktorn tittar dig i rumpan men inte när granngubben gör det.
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

På vilket sätt är det skilnad på djuret om ingreppet i sig är likartat?
Vad händer om den utbildade personalen som utför semin får utlösning samtidigt? Jag ser det inte som omöjligt (snarare troligt) att någon som. Är intresserad av tidelag söker sig till jobb där de just utför liknade handlingar i jobbet.

Om lagen behövs får vi reda på så småningom, om den kommer att användas eller inte. Lagen behöver tillämpas för att göra nåon skillnad alls?
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Det är väl stor skillnad på att utsätta ett djur för sexuella övergrepp för egen njutnings skull eller använda moderna metoder av utbildad personal för semin.


Vad är det för stor skillnad?

http://www.folkbladet.se/nyheter/default.aspx?ArticleID=2644658

Är en stor rotande arm helt plötsligt en "modern metod"?


Kan du förklara på vilket vis en liten snopp kan orsaka någon som helst skada, under förutsättning det bara är ett utnyttjande och inga andra skador?

Håller helt med Lobelia.
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Det är syftet som skiljer.
Du känner säkert till att det är ganska avgörande vid lagföring vilket syfte man hade vid gärningen, och utefter det formas åtalet. Dråp eller mord tex. Och det är skillnad på straffsatserna.
Ber dig tänka dig för när du skriver en sån sak som vad en snopp kan göra för skada. Fråga våldtagna barn med stomipåse och sen tänker du katt, eller hund, eller höna.
Självklart ska man lagföra personer som använder sig av andra för sin egen sexuella behov, eller sexuella maktbehov kanske man skulle kalla det. Det inkluderar för mig djur, barn, desperata människor, förståndshandikappade, åldringar, sjuka, svaga, sövda osv.
Jag vill verkligen inte leva i ett samhälle där det är ok och jag kallar det för övergrepp.
Att ett djur gör sexuella närmanden mot en människa är inte ett tecken på att man ska köra på, detsamma gäller tex barn.

Sen är det inte fritt fram att använda djur sexuellt bara för att det finns en massa andra etiska dilemman kring djurhantering. Det verkar helt uppgivet att diskutera så. Tycker det är mer sunt att diskutera de olika problemen för sig, och försöka förbättra på alla områden ett litet långsamt steg i taget.

Och en sak till:
Skulle vilja se den som står på krogen och tackar ja till alla dårar, för en liten snopp gör väl ingen skada.... Underbart sexliv eller helt skadat?
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Men man kan inte stifta lagar utifrån att andra kan tycka att något är onaturligt.

Lagarna måste skydda någon.
Och denne någon måste vara definierad.
Att du tycker att något är onaturligt eller äckligt är inte tillräckligt starka skäl till att för bjuda något i lagen och låta Poliser jaga efter det.

Du tycker ju f.ö. att massor av saker är äckliga så det skulle bli ogörligt.

Nu så är start-inlägget daterat 1 april så kanske är det ett skämt.
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Det verkar vara på riktigt trots det skämtsamma datumet.
http://rod.se/tidelag-kan-ge-två-års-fängelse/

Nåja, lagen skadar ju ingen och man kan ju hoppas att alla de tikar som utsätts kanske kan få slippa det nu.
En hund är ett för litet djur för att utsättas för en vuxen mans penis.

Jag kom på en bra sak.
Nu så är det förbjudet för alla hundar att runka mot någon människas ben.
Att slippa det tycker jag personligen är bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Tidelag nu förbjudet

Barn har ett medvetande som ger dem mentala skador av övergrepp.
Skador och minnen som kan pläga dem genom hela livet även som vuxna.

Djur har inte den typen av medvetande.
Djur lider inte av skam och skuld.
Så de bär inte med sig den typen av mentalt lidande.

Smärta och översitteri lider dock både djur och barn av.
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Ber dig tänka dig för när du skriver en sån sak som vad en snopp kan göra för skada. Fråga våldtagna barn med stomipåse och sen tänker du katt, eller hund, eller höna.

Ber dig läsa vad jag svarade på- det var jämförelse semin på häst med stor rotande arm-jämförelsen liten snopp-inget annat- men du kanske kan svara på varför det skulle kännas så jävla bra för den hästen som avlider av arm- perforering just för att personen är utbildad och gör det för ett mer passande gott syfte?:meh:
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

På vilket sätt är ett veterinärt misslyckande relevant i den här fråga öht?
Att ett fel rättfärdigar ett annat, eller?
Håll dig till ämnet, som är tidelag i den här tråden.
Missöden av veterinärer är en annan tråd.
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Vad ger den nya djurskyddslagen för fördel för hästarna? Vilka aktiviteter som inte redan var förbjudna innan tilkomsten kommer den att kunna beivra?
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Skitlojligt, Jag ar bojd att halla med Lobelia. Att smeta leverpastej pa sig sjalv och lata hunden ga berserk ar forbjudet men att binda ett sto och tvinga pa henne en hingst ar helt ok. Fantastiskt bra jobbat dar.

Djurskyddslagen skall redan tacka djurplageri. Om det inte rackte sa kommer detta inte gora det heller. Det ar bara for folk som vill kanna sig duktiga och bra. Hyckleri som gar ut over djuren som behover hjalp.

Undrar hur du nu tänker???

Hur många binder fast sina ston och tvingar på den en hingst :banghead: Du kan inte betäcka ett sto som inte är mottagligt. Och jag kan inte se likheten med att man våldför sig på en shettis eller betäcker en shettis med en hingst för fortplantning.

Och det är väl inte direkt de som smetar ner sig med leverpastej man vill åt först och främst utan det är väl industrin med porr där djur är inblandade och att någon idiot sätter på hönor.


Hur kan en strängare lag göra att det blir sämre för djuren
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 694
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
864
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 067
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 186
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp