Bukefalos 28 år!

Tidelag nu förbjudet

Sv: Tidelag nu förbjudet

Det var på tiden.

Sedan fattar jag inte hur folk kan jämföra att man betäcker ett sto med en hingst, som är naturligt, och att en pervers typ stoppar in sin kuk i stoet ståendes på en pall bakom. Eller en hund med för den delen.
Inse skillnaden.

Ja jag fattar inte att folk inte kan se skillnaden
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Hur naturligt är dem med insemination då? Och ultraljud?

Det är inte alls naturligt men det är en bra sak att förhindra skador och spridning av sjukdomar.

Det är inte helt ovanligt att hingstar skadar ston så illa att de måste avlivas. Har sett många fall, tyvärr liksom många ston skadar hingstar.

Jag ser stor skillnad mellan detta och sex med djur.

Liksom jag ser nödvändigheten med att behandla för skador som inte heller är speciellt naturligt

Detta har ju med etik att göra, barn och djur låter man bli för de kan inte föra sin talan
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Vem/vad ska vi skydda med djurskyddslagen? De anhöriga från äckelkänslor eller djuren?

Missförstå mig inte, jag tycker också det är äckligt med djursex, men jag tvivlar på att djuren känner äckel, och framförallt tvivlar jag på om de kan skilja på icke äcklig insemination och äcklig penetrering med en manslem förutom att manslemen förmodligen är lindrigare rent fysiskt.

Nu ser du ju endast till stor djur men de som sätter på hönor då?
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Om du ställer en ärligt menad fråga nu så svarar jag dig Lobelia, men jag diskuterar inget med dig.

Förut fanns bara djurskyddslagen för detta område. Då måste man bevisa djurplågeriet i det hela, vilket inte har fungerat alls bra.
Hela djurskyddslagen är dessutom uppbyggd kring tanken på hur mycket skada det orsakar oss människor att djuret plågas, inte egentligen hur mycket själva djuret lider.
Om man nu har en lag som förbjuder handlingen tidelag, så kan man alltså komma åt den som tex producerar film med övergrepp, eller vill hyra ut djur för övergrepp osv. Vet man att någon våldtar sin hund så kan man agera. Man behöver alltså inte fastna i frågor om djuret lider eller ej, och hamna i etiska diskussioner om djur kan känna ångest eller inte osv.

Jag tycker även att det är en sund markering att man inte får lov att använda sig av andra levande varelser för sex.
Jag vill leva i ett samhälle där mänskligt sex är en handling mellan personer över 15 år som samtycker. Inget annat. Hoppas att vi rör oss åt det hållet, även om det går alldeles för sakta.
Jag ser det även som att övriga svaga och utsatta åker upp ett snäpp på värdeskalan nu. Dvs får man inte ha sex med djur om man känner för det, så är det nu ännu mindre ok än innan att ha sex med en utsatt människa och utnyttja den.

Man brukar ju säga att man bedömer ett samhälles utvecklingsnivå och sociala klimat på hur det behandlar sina djur. Ju sämre djuren har det, desto sämre har barn, kvinnor, handikappade osv i den typen av samhälle.
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Undrar hur du nu tänker???

Hur många binder fast sina ston och tvingar på den en hingst :banghead: Du kan inte betäcka ett sto som inte är mottagligt. Och jag kan inte se likheten med att man våldför sig på en shettis eller betäcker en shettis med en hingst för fortplantning.

Och det är väl inte direkt de som smetar ner sig med leverpastej man vill åt först och främst utan det är väl industrin med porr där djur är inblandade och att någon idiot sätter på hönor.


Hur kan en strängare lag göra att det blir sämre för djuren

Det var inte tillåtet att sätta på hönor med tidigare djurskyddslag, det är uppenbart djurplågeri att föra in penis där den garanterart skadar, dvs mindre djur.

Många som handbetäcker ston gör precis som du beskriver, har du hört talas om språnglinor?
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Om du ställer en ärligt menad fråga nu så svarar jag dig Lobelia, men jag diskuterar inget med dig.

Åh jag har en annan åsikt och är därmed inte värdig att diskutera med. Trevlig attityd. Mina frågor är ärligt menade och har för avsikt att få folk att tänka och se logiskt på saker. Du har fastnat i det känslomässiga att det är äckligt med djursex och verkar inte kunna se bortom det. Sedan kunde du inte låta bli utan fortsatte med diskussionen direkt...

Djursex är enligt mig äckligt liksom mycket annat. Det finns enligt mig viktigare saker att lagstifta mot än att vara äcklig. Jag är emot att man skadar djuren och anser dessutom att man ska ta sig en funderare på vad man gör med djur och hur man gör det.

För mig är det inte rimligt att det är fel att vara äckligt med djur (typ leverpastejklet) men rätt att betäcka ett ovilligt sto eller stänga in en häst 23 timmar om dygnet eller för den delen andra djur. Vi behöver en stärkt djurskyddslag som ser till att alla djur har bra vilkor, men här har vi problemet att Sverige inte kan aggera själv, då köper vi billigare kött (mer inhumant producerat) från andra lände exempelvis eller så aggerar någon stark lobbygrupp mot lagar som gör det besvärligare för dem.

Jag ser egentligen inget fel med lagen, men tror den kommer ha någonstans mellan obefintlig och marginell betydlese för djuren. Det vore bättre att lägga krutet på att förbättra det för djuren än en populistisk och troligen meningslös lag.
 
Senast ändrad:
Sv: Tidelag nu förbjudet

Jag ser egentligen inget fel med lagen, men tror den kommer ha någonstans mellan obefintlig och marginell betydlese för djuren.

Jag som tycker att lagen är urfånig ser faktiskt en stor fördel med den.
Den motverkar att djurporrindustrin ser Sverige som en frizon där djursex är tillåtet.
Porr-industrin är oavsett inriktning oftast mycket plågsam för de inblandade.
Och att hålla sådana verksamheter borta är ju alltid bra.
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Om den verkligen hjälper på det området återstår att se. Vi får hoppas på det.
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Jag undrar så var gränserna skall gå och hur bevisningen skall göras.

9 a § Det är förbjudet att genomföra sexuella handlingar med djur.

Förbudet omfattar inte handlingar som utförs av veterinärmedicinska skäl, i samband med avel eller av liknande berättigade skäl. Lag (2014:112).

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...gssamling/Djurskyddslag-1988534_sfs-1988-534/

Får jag pussa min häst på mulen?

Tycker du att pussa är en sexuell handling? Då utövar i princip alla sexuella handlingar tex när man pussar sitt barn
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Som någon skrev beror det ju på syftet, är syftet att egga upp sig sexuellt så är puusar en god start...
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Det var inte tillåtet att sätta på hönor med tidigare djurskyddslag, det är uppenbart djurplågeri att föra in penis där den garanterart skadar, dvs mindre djur.

Många som handbetäcker ston gör precis som du beskriver, har du hört talas om språnglinor?

Jadu vi har haft hingstar under i princip hela min uppväxt, så jag har sett både det ena och det andra. Dock är ju inte språnglinor att binda fast dem för då gör man fel. De skall endast hindra från att stoet OM det gör det slår och skadar hingsten.

Dock så har man gått ifrån detta mer och mer så man slipper alla former av skador.

Dessutom så det jag vände mig emot är att man inte kan tvinga ett sto att bli betäckt för de går bara med på det om de är färdiga.
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Jag har tyvärr sett en del tvång och språnglinor som just används för att tvinga. Jag har ingen aning om hur vanligt det är men det förekommer och vilket sto gillar att bli inseminerat? Inte många åtminstone.
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Barn har ett medvetande som ger dem mentala skador av övergrepp.
Skador och minnen som kan pläga dem genom hela livet även som vuxna.
Det kan även djur, finns en hel del traumatiserade djur där ute, skillnaden är att dom inte kan prata och göra sig förstådda, det betyder inte att det är rätt att utsätta dom för övergrepp. Sen har djur lättare att komma över saker och ting dock eftersom dom inte ältar saker och ting på samma sätt som vi.
Djur har inte den typen av medvetande.
Djur lider inte av skam och skuld.
Så de bär inte med sig den typen av mentalt lidande.
Djur kan säkerligen känna av liknande som vi, samma typer av känslor, dom är inte känslokalla varelser.
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Delvis kl.
Det vet vi alla som har träffat en strykrädd häst, eller hästar som är rädda för karlar, människor i keps och sopkvastar. Och varje gång den hästen trycker upp sig i boxväggen har den väl ångest? Rädd för att något hemskt ska hända, baserat på egna erfarenheter, det är väl ångest?
Det är redan konstaterat via försök med råttor att de tex lider med sina kamrater och får ångest när de hör eller ser att de plågas. Det är alltså konstaterat att djur inte bara lider "akut och för egen del" så att säga. En del av abstrakt tankesätt.
Djur går inte till kuratorn när de har ångest. De boxvandrar, blir apatiska, försvarar sig osv osv, vilket är tex hästspråk för "jag mår dåligt."
Att påstå att de glömmer? När det till och med finns ett uttryck som lyder "hästminne". Resonerandet, det några kallar att älta, pågår inte i deras hjärna på exakt det sätt det gör i våra hjärnor, men nog bor ångesten i kroppen även på våra sällskapsdjur, definitivt!
Tror inte man ska säga att hästen går vidare, bara för att just skuld kanske inte är ett begrepp i deras värld.
 
Senast ändrad:
Sv: Tidelag nu förbjudet

Vad jag vet har ingen påstått att hästar inte kan bli traumatiserade av att bli illa behandlade eller av att se våld. Det hästar inte begriper sig på är skamkänslor kring sex eller vem de bore ha sex eller inre.
 
Sv: Tidelag nu förbjudet

Vad jag vet har ingen påstått att hästar inte kan bli traumatiserade av att bli illa behandlade eller av att se våld. Det hästar inte begriper sig på är skamkänslor kring sex eller vem de bore ha sex eller inre.
Det kan inte bebisar heller. Om man nu ska jämföra, vi lär oss ju hur vi "ska" bete oss. Vi är mera kapabla till att lära oss att tycka saker och ting hör ihop med skam, inget vi föds med heller.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 694
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
864
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 067
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 186
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp