Bukefalos 28 år!

Tips någon?

Humelibumlan

Trådstartare
Humlan har drabbats av storhetsvansinne!? :eek:
Ni som vart med ett tag har säkert hört om min dam Humlan, en "stor ilsken häst i liten lyxförpackning" :crazy:

Men även om hon är speciell och ilsken, har hon och jag alltid kommit övereens och både hennes och mina gränser har varit tydligt markerade och sällan övertrampade!

Men nu har **** drabbats av storhetsvansinne och jag skulle helst vilja strypa henne! :o :mad:
Det är en hel del hästar som flyttat och nu har Humlan blivit den ranghöga på gården... Vilket betyder att hon bestämmer i hagen... :smirk:
Detta har inte varit ett problem förrens idag, då jag skulle ta in henne. Häst :devil: stryker öronen och hotar mig tydligt (lågt huvud, strukna öron, visar tänder) och jag kunde inget annat göra än att backa i den situationen.. :crazy: Efter mycket om och men fick jag tag på häst :devil: och då var hon som vanligt...
För tydlighetens skull flyttade jag henne ett par gånger, alltså hon fick gå undan "min väg" och det var inga problem.. Longerade henne senare på dagen och även där gick hon och "små hotade" och testade mig... Jag känner henne och avbröt (för säkerhetsskull) i en situation där jag var "ledare".. *svammlar*

Jag vet självklart att det var "fel" att backa och gå undan för henne, men det fanns inga alternativ i den situationen.. :crazy:
Vet inte vad jag vill säga med detta inlägg, men har någon bra erfarehet av något liknade mottagses tips av denna tacksamt! :love: :) :bow: :devil:
Men snälla läs inlägget en gång till och fråga om något är oklart! Läs inte mellan raderna, tolka inte och välj inte att missuppfatta!
:devil: :mad:
 
Tränar själv en charmgubbe som gärna är tjurig över det mesta, lägger bak öronen och protesterar om inte ALLT sker på hans villkor. Skulle jag ge efter för hans ego då hade jag inte haft mycket att säga till om sen. Vissa hästar måste ifrågasätta precis allting, och vi måste förklara VARJE gång att det faktiskt är vi som är högst trots allt. Om jag träffar på en häst med den attityden och jag känner mig hotad då tänker jag alltid att alltid hålla den på avstånd. Avståndet (Zonen) är min trygghet och det ska rätt mycket till om en häst attackerar en. Försök fokusera på det om du blir osäker, och gör hellre något om du känner att du vill backa.
Niklas
-----------------------------------------------------------
Niklas Hjelm - Natural Horsemanship
http://www.horseandhuman.com/nh
niklas@horseandhuman.com
-----------------------------------------------------------
 
Problemet är ju att hon hotade och gick emot mig... Jag stod först kvar, men hon fortsatte mot mig och började liksom snedda, alltså hota med bakdelen (dålig på att förklara) Detta gör det ju svårt att hålla avstånd till henne och vad tycker du jag ska göra nästa gång( om det nu sker igen) hon hotar mig så tydligt!?
Om jag stått kvar hade hon attakerat mig...
Det konstiga är ju att när jag backat ur hagen, blev hon nöjd och ställde sig i bit ifrån och jag gick in igen och kunde då bara gå fram och hämta henne som vanligt...
 
Har du ett tillräckligt långt rep så är det inga problem. Har du ett kort grimskaft? Om hon indikerar att hon tänker kicka mot dig och du bara har ett kort grimskaft så blir du rätt utelämnad.
Niklas
 
I denna situationen hade jag inget alls.. men i situationen när jag longerade hade jag så klart en mycket lång lina..

Men jag (är ingen NH människa) föredrar ju att ha kort grimskaft till häst som gärna sparkar... Lång lina för mig känns lite som att mista kontrollen..
 
Ok, missförstod lite. Hade jag stött på en sådan häst så blir det lättare. Jag tar mitt tre meters rep och drämmer allt jag har i marken. Hästen backar undan, inte jag. Har du ett kort grimskaft är det omöjligt. Den enda trygghet du har och som du måste ha om du vill att hästen ska se dig som sin ledare är en zon. Håller du hästen kort är ni i varandra hela tiden. Du kan inte fastlägga en ordentligt dominansförhållande och hon kommer med största sannolikhet att fortsätta. Det bästa du kan göra är att lägga en grund med regler och sen hålla fast vid den.
Niklas
 
Aha, nu är jag med på vad du menar.. :idea:
I den situationen hade jag inget alls.. jo förresten ett grimskaft i handen...
Detta har ju bara hänt en gång hittils och efter denna händelsen har hon varit som vanligt... :confused:
Det finns en tråd till om detta under "hantering" om du vill läsa utförligare om henne i mina svar till andra!
 
Jag är helt emot våld, men i en situation där hästen anfaller anser jag mig berättigad att försvara mig. Så i ditt fall skulle jag ha "kastat" mitt korta rep mot hästen så den flyttat sig för mig då den visar fula miner. Oavsett vad vi anser så hotade den dig om den grinade illa och strök bak öronen. (nu är det i och för sig svårt att bedömma då det var din version, och man egentligen inte ska bedömma en hästs beteende utan att ha sett det, men jag tror du bedömde rätt!)


Hade jag haft ett långt rep i handen hade jag "snurrat" det så hästen flyttat på sig.


Jag har erfarenhet av att om jag flyttar mig för en häst som hotar/anfaller så blir beteendet mkt. värre till slut, så om jag kan, inte alltid man kan, så gör jag allt jag kan för att försvara mig.




Det är enda gången jag anser det acceptabelt att ta till våld, när man ska försvara sig!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 764
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 498
Senast: Luleå
·
Hästhantering Rakt på sak: Jag är i akut behov av tips på hur jag blir av med två olater hos två hästar, som fått sagan om Scan berättade för sig...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 602
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 177
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp