Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igårkväll åt jag indiskt på Malmöfestivalen. Inte det roligaste men rimligast kö till den maten när vi hade bråttom. Ett glas rött i öltältet senare. Idag blev jag bjuden på den i min bekantskapskrets numer klassiska potatisgnocchin med brynt smör, citronzest, broccoli, spenat, kapris, parmesan och hasselnötter. Av den person som lärde mig receptet första gången :up: När jag kom hem ställde jag mig ändå och lagade mat, för att ha lite matlåda imorgon och fredag. Har ätit ute minst en gång per dag i över en vecka nu, börjar tröttna lite.. det blev en typ matvete-risotto med trattkantareller från frysen, zucchini, färsk spenat, persilja, dijon och några körsbärstomater.
 
Min middag intogs i det kommande hipster-Mekkat Split i Kroatien. Risotto med små bläckfisk/cuttlefish. Det krasade dock mellan tänderna (cuttlefish tas inte ut innan tillagning som man gör med de större bläckisarna/@mandalaki-sarna), vilket gjorde den kulinariska upplevelsen minde angenäm. Höjdpunkterna under veckan har annars varit grillad calamari och grillad ungget. Små söta grillade (hela) sardiner var inte så pjåkigt heller :d. Familjesemester at its best :love:.
 
En skitdag med massa tråkiga nyheter (favoritgranne på pigga 93 som trillat illa = palliativ vård, vän med bröstcancer, BARNETS klasskompis pappa har dött) så jag går och dricker kaffe och tar en kaka. På lördag ska jag till Operakällaren, det är kul i alla fall.
 
Min middag intogs i det kommande hipster-Mekkat Split i Kroatien. Risotto med små bläckfisk/cuttlefish. Det krasade dock mellan tänderna (cuttlefish tas inte ut innan tillagning som man gör med de större bläckisarna/@mandalaki-sarna), vilket gjorde den kulinariska upplevelsen minde angenäm. Höjdpunkterna under veckan har annars varit grillad calamari och grillad ungget. Små söta grillade (hela) sardiner var inte så pjåkigt heller :d. Familjesemester at its best :love:.

Är inte kraset läskigt???
 
Färsk pasta med en sås/röra på lammfärs, courgette, citron, vitt vin och en massa vitlök såklart. Färska tomater och smulad fetaost rördes ner på slutet. Så enkelt, så gott.

VAD är skillnaden mellan courgette och zucchini? Har alltid undrat :)
 
VAD är skillnaden mellan courgette och zucchini? Har alltid undrat :)
Zucchini är amerikansk engelska och courgette är brittisk engelska. Annars är det exakt samma sak, såvitt jag vet i alla fall. Men visst kan man väl säga courgette på svenska också? Eller? :o
 

Den här förklaringen hittade jag: "Det som skiljer en zucchini från en squash faktiskt bara är språket. Zucchini och squash är exakt samma frukt (ja, det är en frukt även om den oftast serveras som grönsak) men zucchinin är dess italienska namn och squash dess engelska benämning. Ibland går den även under namnet courgette (franska) eller det mer svenskklingade minipumpa."
 
Ensam på landet. Åt min favoritsnabbmat färsk gnocchi med diverse trädgårdskryddor brynta i smör och diverse andra gröna blad stekta i olivolja till.

Blivande marmelad på aroniabär står och reducerar på spisen. Det ska vara citron i enligt alla recept, men jag har ingen. Och är som sagt på landet. Funderar på om lime på flaska samt muscovadosocker kan kompensera.
 
Ensam på landet. Åt min favoritsnabbmat färsk gnocchi med diverse trädgårdskryddor brynta i smör och diverse andra gröna blad stekta i olivolja till.

Blivande marmelad på aroniabär står och reducerar på spisen. Det ska vara citron i enligt alla recept, men jag har ingen. Och är som sagt på landet. Funderar på om lime på flaska samt muscovadosocker kan kompensera.
Prova, det borde fungera bra.
 
Hej tråden! Min kosthållning har blivit helt rubbad av för mycket jobb och en ny relation, så jag vet knappt vad jag ätit på sistone. Fantastiskt god egenlaved surdegspizza några kvällar, nudelsallad någon, vietnamesiska sommmarrullar, grillad lammkorv med fransk potatissallad, fänkålssoppa med fina små grönsakstoppingar, halloumi- och squashbiffarna(äntligen - gott!) och veckan som kommer räknar jag med lobster rolls och annat trevligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
668
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
12 427
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 405
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
352
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp