Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ensam på landet. Åt min favoritsnabbmat färsk gnocchi med diverse trädgårdskryddor brynta i smör och diverse andra gröna blad stekta i olivolja till.

Blivande marmelad på aroniabär står och reducerar på spisen. Det ska vara citron i enligt alla recept, men jag har ingen. Och är som sagt på landet. Funderar på om lime på flaska samt muscovadosocker kan kompensera.

Vilken gnocchi? Har aldrig lyckats med de små grejerna.
 
Jag har några frågor.

1. Hur enkelt och smidigt kan en göra gnocchi utan att få kokt potatis över hela köket?

2. Hur kan en göra otroligt goda och delikata vietnamesiska vårrullar/sommarrullar utan att krevera över allt hackande, skivande och skärande? Samt, frågar vän av sås, hur får man till sås både I och UTANFÖR (att dippa i) som är ruskigt god och inte bara smakar chili och/eller fisksås?
 
Jag har några frågor.

1. Hur enkelt och smidigt kan en göra gnocchi utan att få kokt potatis över hela köket?

2. Hur kan en göra otroligt goda och delikata vietnamesiska vårrullar/sommarrullar utan att krevera över allt hackande, skivande och skärande? Samt, frågar vän av sås, hur får man till sås både I och UTANFÖR (att dippa i) som är ruskigt god och inte bara smakar chili och/eller fisksås?

1: ingen aning

2: mandolin

Samt: lime! Jag brukar koka upp lite vatten och slå över lite hackad chili (typ 2 msk vatten)
Sen i med massa lime, lite japansk soya,( finstrimlad salladslök, sesamolja) sesamfrön och häpp! En god syrlig sås. Ingefära är också gott i.
 
1: ingen aning

2: mandolin

Samt: lime! Jag brukar koka upp lite vatten och slå över lite hackad chili (typ 2 msk vatten)
Sen i med massa lime, lite japansk soya,( finstrimlad salladslök, sesamolja) sesamfrön och häpp! En god syrlig sås. Ingefära är också gott i.

Åh! ÄLSKAR syrlig sås!
 
Har den till allt. Kokande vatten mildrar chilins hetta, utan att döööda den.

Jag ska genast pröva. Hm. Borde funka till anka? Typ lättstekt ankbröst i tunna skivor, vårrullar med mandolinade grönsaker, Hyacinths dippsås med kokande vatten, galna mängder lime och ingefära? Jag behöver ankrelaterad inspiration till min och partnerns tvåårsdag på tisdag och är SVÅRT sugen på vårrullar så tänker att det kanske går att kombinera.
 
Jag ska genast pröva. Hm. Borde funka till anka? Typ lättstekt ankbröst i tunna skivor, vårrullar med mandolinade grönsaker, Hyacinths dippsås med kokande vatten, galna mängder lime och ingefära? Jag behöver ankrelaterad inspiration till min och partnerns tvåårsdag på tisdag och är SVÅRT sugen på vårrullar så tänker att det kanske går att kombinera.

Låter finemang! Den är super till fisk och torterad kyckling och nötkött också. Tveksamt om den funkar till semlor men man kan inte få allt.
Testa den, jag puttrar dumplings i den också när jag gör potstickers.
 
Jag har några frågor.

1. Hur enkelt och smidigt kan en göra gnocchi utan att få kokt potatis över hela köket?

2. Hur kan en göra otroligt goda och delikata vietnamesiska vårrullar/sommarrullar utan att krevera över allt hackande, skivande och skärande? Samt, frågar vän av sås, hur får man till sås både I och UTANFÖR (att dippa i) som är ruskigt god och inte bara smakar chili och/eller fisksås?
1. Jag upprepar: färsk färdigköpt i påse. Föredömligt renligt att tillaga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
670
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
321
· Visningar
13 266
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 450
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
367
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp