Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens middag var färsk pasta (mezzaluna kanske) fylld med Karl Johan och tryffel i en "sås" på färskost med pesto, lite av pastavattnet och sockerärtor. Blandade ner ruccola precis innan servering och toppade med fetaost och valnötter. Jag sol inge ens gillar svamp sådär värst mycket blev väldigt positivt överraskad av hur god pastan var!
 
Dagens middag var färsk pasta (mezzaluna kanske) fylld med Karl Johan och tryffel i en "sås" på färskost med pesto, lite av pastavattnet och sockerärtor. Blandade ner ruccola precis innan servering och toppade med fetaost och valnötter. Jag sol inge ens gillar svamp sådär värst mycket blev väldigt positivt överraskad av hur god pastan var!

Den är jättegod! Ica selection.jag steker den först, sen lite vatten och ånga den klart med grönsaker.
 
1. Ekologisk färdigköpt på påse. Love it!!!

2. Använd mycket böngriddar så slipper du slicandet ;)

Dippsåser: Blanda riven ingefära, Hoisin, soja, lime och låt stå en stund. I rullen lägger du srirachamajonnäsen från flaska!
 
Var det Icas? Det är dem jag brukar köpa och gillar.
Jag har glömt märket. Det fanns ett par olika, en var ekologisk. De var inte helt vita. Ev var potatisen inte skalad, vilket jag sympatiserar med. Men konsistensen var sämre än de brukar vara. Jag har inget favoritmärke, utan brukar bli nöjd med de jag köper, helt enkelt.
 
Grillade igår, revbensspjäll åt särbon och helgrillad fläskfilé till mig. Särbon försöker att få mig att spränga mina kroppsliga gränser för den typen ställde sig och friterade pommes frites också (han stod också ute så jag stod vid grillen och han vid frityrkastrullen :D). Det blev oheligt gott plus att jag hade med mig den första egenuppdrivna gurkan som vi åt till, kompletterad med tomater från affären för mina har inte blivit mogna ännu. Rött italienskt vin till maten och som efterrätt Laphroaig PX som han köpt på taxfree nu när han jobbar i Norge :up:

Tidigare på dagen plockade jag hjortron :love: och jag ska nog ut en sväng idag också :)
 
Jag har ett.miserabelt odlingsår i år av många skäl. Nästan inga hallon! Massor av vinbär. Mest röda. Vad ska man göra med dem? Jag kommer inte på något alls som jag vill ha.
Gelé. Sedan borde det gå att göra likör av det (har dock aldrig provat).
 
Grillade igår, revbensspjäll åt särbon och helgrillad fläskfilé till mig. Särbon försöker att få mig att spränga mina kroppsliga gränser för den typen ställde sig och friterade pommes frites också (han stod också ute så jag stod vid grillen och han vid frityrkastrullen :D). Det blev oheligt gott plus att jag hade med mig den första egenuppdrivna gurkan som vi åt till, kompletterad med tomater från affären för mina har inte blivit mogna ännu. Rött italienskt vin till maten och som efterrätt Laphroaig PX som han köpt på taxfree nu när han jobbar i Norge :up:

Tidigare på dagen plockade jag hjortron :love: och jag ska nog ut en sväng idag också :)
Hjortron. Hjortron!!! Jag har hört att det är ett bra hjortronår i år. Underbart!

Ja, alltså, jag har aldrig plockat hjortron själv, men ändå.
 
Gelé. Sedan borde det gå att göra likör av det (har dock aldrig provat).
Fast gelé går inte åt. Och inte likör heller.

Det är ett genomgående problem i mina rätt slumpmässiga små odlingar, att mängden skörd av olika saker står i omvänd proportion till användbarheten. Jag borde kanske göra något åt det, men vad?
 
Hjortron. Hjortron!!! Jag har hört att det är ett bra hjortronår i år. Underbart!

Ja, alltså, jag har aldrig plockat hjortron själv, men ändå.

Det är kopiösa mängder här :nailbiting: Jag och svägerskan plockade ca en liter var på någon timme och ansträngde oss inte ens O_o

Det är vansinnigt med blåbär också plus att det ser lovande ut med lingonen men de har långt kvar tills de är mogna, de har bara börjat rodna lite.
 
Fast gelé går inte åt. Och inte likör heller.

Det är ett genomgående problem i mina rätt slumpmässiga små odlingar, att mängden skörd av olika saker står i omvänd proportion till användbarheten. Jag borde kanske göra något åt det, men vad?
Anpassa dig ;), låt alla "gå bort-presenter" bestå av gelé och likör i år. Eller byt mot något du har bättre nytta av, till exempel gelé mot hjortron (obs, du måste nästan förädla produkten för att det ska ha något bytesvärde när det är något som är lättillgängligt för de flesta). Eller skit i att plocka vinbären och sätt ut en annons och låt folk plocka gratis eller gläd fåglarna
 
Anpassa dig ;), låt alla "gå bort-presenter" bestå av gelé och likör i år. Eller byt mot något du har bättre nytta av, till exempel gelé mot hjortron (obs, du måste nästan förädla produkten för att det ska ha något bytesvärde när det är något som är lättillgängligt för de flesta). Eller skit i att plocka vinbären och sätt ut en annons och låt folk plocka gratis eller gläd fåglarna
Min faster brukade plocka hos mig förut, men hon har dessvärre trillat av pinn (vid 89 års ålder, inga beklaganden behövs).
 
Anpassa dig ;), låt alla "gå bort-presenter" bestå av gelé och likör i år. Eller byt mot något du har bättre nytta av, till exempel gelé mot hjortron (obs, du måste nästan förädla produkten för att det ska ha något bytesvärde när det är något som är lättillgängligt för de flesta). Eller skit i att plocka vinbären och sätt ut en annons och låt folk plocka gratis eller gläd fåglarna
Tänk om jag kunde byta mina vinbär mot @athena_arabians hjortron!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
656
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
10 663
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 285
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
322
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp