Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag trodde labneh var komjölk? Men jag har aldrig tittat närmre på dem å andra sidan..
De recept på labneh som jag har hittat, beskriver det ungefär som när man låter yoghurt rinna av och bli till färskost - fast på getyoghurt, då. Jag får inte ont i magen av labneh, så det är högst troligt inte komjölk den är gjord på i de där vanliga burkarna.
 
Lunch på food truck-torget idag. Jag tog vegansk fish tacos från Vegan Soul Train, men blev jättebesviken! "Fisk"filéerna var goda, men låg i en majstortilla som smakade damm, med en sallad som mest bestod av isbergssallad, och en rosa remouladsås som inte smakade något alls. Jättetråkigt, jag åt upp sojafiléerna men resten ville jag inte röra (och jag brukar ALLTID äta upp). Jag och en kollega letade istället upp dessert (hehe) från en annan vagn, det blev en bubblig chokladvåffla som var både seg och frasig, som användes våffelstrut och fylldes med glass och bär. Blev dödsmätt på den och bra revansch från lunchen :D
 
Lunch på Berit och Elvy. Jag tog bipimap-bowl - hur det nu stavas. Gott var det! Kaffe och en raw lakritskolakaka som var GALET god!

Till middag potatispizza, en sån där turkiskinspirerad sallad och en sallad på diverse blad samt jordgubbar, lök och balsamico. Rött vin. Rabarberpaj. En bra kväll med två vänner!
 
Jag har grillat! Hel salladslök, en bit lycklig gris kallad Sonja (köttet var rött, inte vit-rosa och larvigt gott, jag som annars aldrig äter gris) kryddad med fänkålsfrön mm, sås på gräddfil och de kryddor jag odlar på landet: salvia, timjan, mynta, oregano, gräslök, nåt jag inte vet vad det är, libbsticka, pelargonblommor och citron. Små färskpotatisar till, samt knott som underhållning. Salladslöken blev kanon, bara att skala av dem svedda ytan, mycket bättre än i folie.
 
Varm korv! Jag grillar varmkorv i dag. Jag ar sa TROTT ... jag vet att det ar min arthritis, men det gor mig ju inte mindre trott.:meh: Nu ska vi ata och sedan aka med Maken for en MRI ... vi hoppas att den visar att han behover en ny operation for sin stenosis sa han kan rora sig lite mer normalt igen.
Sedan blir det bar och glass till efteratt. So there.:p
 
Varm korv! Jag grillar varmkorv i dag. Jag ar sa TROTT ... jag vet att det ar min arthritis, men det gor mig ju inte mindre trott.:meh: Nu ska vi ata och sedan aka med Maken for en MRI ... vi hoppas att den visar att han behover en ny operation for sin stenosis sa han kan rora sig lite mer normalt igen.
Sedan blir det bar och glass till efteratt. So there.:p

Bar och glass lät bäst :up: Håller tummarna för att MRI:n går bra :)
 
Förbereder middag à la bönpasta med hemmagjord pesto, hemmagjord mozzarella, samt ugnsrostad aubergine och courgette. Jordgubbar och yoghurtvisp blir efterrätt.
 
Förbereder middag à la bönpasta med hemmagjord pesto, hemmagjord mozzarella, samt ugnsrostad aubergine och courgette. Jordgubbar och yoghurtvisp blir efterrätt.

Ja den där mozzarellan är jag också nyfiken på. :)

Sen senast har jag varit i Hufudstaden och troligen ätit den äckligaste pizzan jag någonsin ätit (vilket inte säger lite) - vilket var lite förvånande eftersom det jag googlade på och letade efter var den BÄSTA pizzan i stan. :crazy:

Pizzerian heter Giro och ligger på Sveavägen om någon känner till den.
Degen var som att tugga gammal papp (vilket jag har testat och kan uttala mig om) men det som verkligen gjorde det hela superäckligt var ricottaosten. Min pizza var inbakad och ricottaosten inuti vällde ut och smakade absolut ingenting utan kändes mer som om de fyllt pizzan med hårt vispad grädde. Vilket INTE är vad jag vill ha på nån pizza.
 
Hemmagjord mozzarella? Berätta mer!
Vi köpte ett 'Italian cheese making kit' med oss som present, det innehöll alla redskap och ingredienser utom mjölk. Vi kokade 4 liter standardmjölk med citronsyra och löpe (som här kom i tablettform!). Sedan fick det stå tills det stelnat lite, varpå massan skars i små kuber. Sedan värmde vi upp det igen, körde genom silduken och liksom masserade massan lite. Ungefär här gav jag mig ut på en löptur, så exakt hur det gick till sedan vet jag inte, men när jag kom hem fanns det fyra rediga klumpar mozzarella i alla fall! Helt perfekt blev det inte, men det smakar och ser åtminstone rätt ut. Man kunde även välja att göra ricotta med samma kit och andra instruktioner. Kul experiment, men tveksamt om det är värt jobbet (tiden) varje gång man blir sugen på mozzarella och inte har semester :p
 
Ja den där mozzarellan är jag också nyfiken på. :)

Sen senast har jag varit i Hufudstaden och troligen ätit den äckligaste pizzan jag någonsin ätit (vilket inte säger lite) - vilket var lite förvånande eftersom det jag googlade på och letade efter var den BÄSTA pizzan i stan. :crazy:

Pizzerian heter Giro och ligger på Sveavägen om någon känner till den.
Degen var som att tugga gammal papp (vilket jag har testat och kan uttala mig om) men det som verkligen gjorde det hela superäckligt var ricottaosten. Min pizza var inbakad och ricottaosten inuti vällde ut och smakade absolut ingenting utan kändes mer som om de fyllt pizzan med hårt vispad grädde. Vilket INTE är vad jag vill ha på nån pizza.
Jag har eventuellt lyckats beställa in en pizza med just vispgrädde på en gång. "Pizza Sorpresa" visade sig i just det fallet verkligen vara en, hm, överraskning.

(och nej, det var INTE gott)
 
Pastasallad gjord på rikottafylld ravioli, fetaost, oliver och diverse grönsaker. Dressing med balsamvinäger och vitlök.

Tror ricottan gör sig betydligt bättre i pasta än i inbakad pizza alltså, för det där lät bedrövligt @Miran
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
670
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
13 352
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 450
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
367
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp