Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
FAIL :yuck: när man inser att yoghurtbollarna man så nöjt köpte och stoppade in i munnen hungrig som man är efter storhandling består av GETMJÖLK :nailbiting::nailbiting::nailbiting::wtf:

Nu när jag ätit dom några gånger tycker jag att det blir godare och godare. Men första gången var lite av en chock för det var inte riktigt så jag tänkte mig att det skulle smaka (därav frågan ang ko/get tidigare i tråden :) )
 
Nu när jag ätit dom några gånger tycker jag att det blir godare och godare. Men första gången var lite av en chock för det var inte riktigt så jag tänkte mig att det skulle smaka (därav frågan ang ko/get tidigare i tråden :) )

Alltså om det varit komjölk hade jag nog älskar dom. Men getmjölk och alla produkter som görs på det (typ chevre :yuck:) förstår jag inte hur man kan vilja stoppa i sin mun. Försöker om och om igen för att se om jag lärt mig gilla men nej, det går bara inte :meh:
 
Igår var jag och sambon i stan och åt på restaurang. Det blev dock inte riktigt som vi tänkt oss men efter mycket om och men fick vi iaf middag. Helt okej fiskgratäng blev det för min del, även om jag inte riktigt förstår varför så många envisas med att göra gratäng på planka :confused: nåja, det var ju iaf middag och räkorna var överraskande bra :D

Idag firade vi Svansson genom att äta pannkakstårta till lunch. Inte för att jag fick särskilt mycket eftersom en viss hund snodde min bit från min tallrik, men ändå. :meh: Det lilla jag fick var mycket gott :D Jag och min vän delade på en flaska hemgjord fläderbubbel till tårtan. Är det kalas så är det :up:

Till middag idag har vi grillat vitlöksmarinerade fänkålsskivor och portabellosvampar samt rödvinsmarinerat nötkött. Våra egna färskpotatisar till, rostade i ugn, gröna blad samt en röra med créme fraiche, gräslök och rödlök.
 
På besök i civilisationen och middag på vegetarisk restaurang - och nu har @Hyacinth gjort mig sugen på råbiff. :p

Två personer delade på fyra mindre rätter, vilket blev en lagom stor middag. Vi åt

Grillad grön sparris, vit sparrisskum, crudité och soyamajonnäs

Sparrisbroccoli, bakad paprika, chiliemulsion

Stekt sockertång och fingertång, färsk gaffeltång, syrad knöltång och konfiterad rotselleri

Bakad blomkål, konfiterad romanesco, ramslöksmajonnäs och färsk dill

Råbiff får bli en annan dag!
 
Vad är det här fellow mattrådare - sida 3?! :eek:

Jag kan iaf meddela att vi har ätit hemmagjord surdegspizza idag och det var gott! Zucchini, paprika, pesto och mozzarella var den väldigt spännande fyllningen. :D
 
Hade middagssällskap igår, vi lagade ugnsbakad färsk spetskål som efter bakningen toppades med brynt smör, rostade hasselnötter, citronzest, flingsalt och nymald svartpeppar. Till det en matig fransk potatissallad samt en caprese och min favoritsås ur flaska: Felix Rosépeppardressing :d
Hägen-Dazs Coffee till efterrätt och Ritter yoghurtchoklad till postefterrätt.

En fråga till mattrådarna: min peppar är slut och jag måste köpa ny. Brukar fylla på i en gammal Santa Maria tellicherry-kvarn. Vilken svartpeppar tycker ni är godast och var köper ni den?
 
Hade middagssällskap igår, vi lagade ugnsbakad färsk spetskål som efter bakningen toppades med brynt smör, rostade hasselnötter, citronzest, flingsalt och nymald svartpeppar. Till det en matig fransk potatissallad samt en caprese och min favoritsås ur flaska: Felix Rosépeppardressing :d
Hägen-Dazs Coffee till efterrätt och Ritter yoghurtchoklad till postefterrätt.

En fråga till mattrådarna: min peppar är slut och jag måste köpa ny. Brukar fylla på i en gammal Santa Maria tellicherry-kvarn. Vilken svartpeppar tycker ni är godast och var köper ni den?

Jag kör med Santa Marias Tellicherry, jag tycker den är god och den är lätt att få tag på.
 
På påse? Hur ser den ut?

tellicherry-black-pepper-refill

Brukar finnas ner mot golvet vid kryddhyllan.
 
Men det står tellicherry på baksidan av den vanliga svartpepparn också.. som är billigare.. blir vi lurade? :cautious:
Funderar på om ekologisk är god(are)?
 
Men det står tellicherry på baksidan av den vanliga svartpepparn också.. som är billigare.. blir vi lurade? :cautious:
Funderar på om ekologisk är god(are)?

Det är som med allt annat, det är olika kvalitéer (jämför med tex choklad och te). Den i silverpåsen är av en bättre kvalité. Visst, den är dyrare men jag tycker den är väldigt god så då är det värt det. Har jag lagt dyra pengar på en fin köttbit ser jag ingen mening med att snåla på kryddan (som är en liten kostnad per portion jämfört med köttet) :)
 
Aha, så det är samma svartpepparsort men en finare kvalitet. Ja jag tycker också den är jättegod. Men undrar lite över den ekologiska nu, om den är ännu-ännu godare :) kanske ska testa!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
656
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
10 639
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 285
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
322
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp