Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rester och skåprens till middag igår (har ni lyssnat på Richard Tellströms sommarprat) men det vägdes upp av ett födelsedagsmingel senare på kvällen, där det bjöds på såväl bubbel som jordgubbstårta!
 
Det är över 30 grader varmt i mitt kök alla dagar just nu så jag orkar farao inte laga mat ;) Dessutom är jag ute och far hela tiden. Denna veckan har jag ätit ostmackor (måndag, det var allt jag hittade energi till), en bohusbaguette (tisdag, på Villa Belparc, den var supergod! Riktigt mörkt bröd, någon god röra, gravad och rökt lax och lite räkor sådär) och igår en grillad macka med kyckling, fetaost och sötpotatis (på Stadsbibliotekets fik).

Men! Anledningen till att jag var på Stadsbiblioteket var för att lyssna på en föreläsning om alger och sjögräs, först av en marinbiolog som sysslar med algodlingar uppe i Bohuslän och sedan av en raw food-expert som lagade mat och de första 50 fick smaka.

img_6785_59667bffddf2b31d9e23c1d9.jpg


Det var en smoothie med spirulina, mango, grönkål och spenat bl.a, sjögräsnudlar med grönsaker och någon kokosaktig sås, gazpacho och en liten boll med alger, tahini, kakao och grejer. Allt var gott och spännande men jag tror inte att jag blir någon stor algfantast just precis nu i alla fall.
 
@Petruska dina halloumi- och squashbiffar passar de att grilla? (Alla ni som säger nej hamnar på ignore :p ) Jag har lovat att fixa ihop nått snajdigt till dagens picknick att grilla och kravet var inget kött och helst halloumi och jag har varit nyfiken på de däringa biffarna länge. :D
 
Chili con carne med vita bönor. Måste man koka bönorna för sig eller kan man koka dem tillsammans med resten av ingredienserna? Alltså torkade små vita bönor som blötlagts över natten, inte de rälia på burk.
 
Okej, jag har visst varit en pinsamt dålig mattrådsdeltagare på senaste tiden. Jag kan berätta att han åt getost och är godkänd även på andra punkter.

Vad mer kan jag rapportera? Jo, just det, jag har varit på Delhi och ätit palak paneer, @VLMF !

Igår åt vi vietnamesiska sommarrullar, vilket som alltid var en fröjd.
 
Det är över 30 grader varmt i mitt kök alla dagar just nu så jag orkar farao inte laga mat ;) Dessutom är jag ute och far hela tiden. Denna veckan har jag ätit ostmackor (måndag, det var allt jag hittade energi till), en bohusbaguette (tisdag, på Villa Belparc, den var supergod! Riktigt mörkt bröd, någon god röra, gravad och rökt lax och lite räkor sådär) och igår en grillad macka med kyckling, fetaost och sötpotatis (på Stadsbibliotekets fik).

Men! Anledningen till att jag var på Stadsbiblioteket var för att lyssna på en föreläsning om alger och sjögräs, först av en marinbiolog som sysslar med algodlingar uppe i Bohuslän och sedan av en raw food-expert som lagade mat och de första 50 fick smaka.

img_6785_59667bffddf2b31d9e23c1d9.jpg


Det var en smoothie med spirulina, mango, grönkål och spenat bl.a, sjögräsnudlar med grönsaker och någon kokosaktig sås, gazpacho och en liten boll med alger, tahini, kakao och grejer. Allt var gott och spännande men jag tror inte att jag blir någon stor algfantast just precis nu i alla fall.
Jag hade tänkt gå, men orkade inte åka in från landet. Jag åt lite tång och sånt på Syster Marmelad häromdagen, det var lite roligt. Jag vill försöka ha ett alg-, tång- och sjögrästema vad det lider, och då helst inte med asiatiska produkter utan mer lokala.
 
Jag hade tänkt gå, men orkade inte åka in från landet. Jag åt lite tång och sånt på Syster Marmelad häromdagen, det var lite roligt. Jag vill försöka ha ett alg-, tång- och sjögrästema vad det lider, och då helst inte med asiatiska produkter utan mer lokala.

Nej, det hade nog inte varit värt resan in. Men lustigt nog tänkte jag på dig när jag var där! Det var så himla många som träffade på varann, av en slump som det verkade, och jag tänkte att springer jag på någon här så är det nog dig :D

Raw food-experten berättade hur som helst att det finns en butik uppåt Bohuslän, jag vill säga Grebbestad eller Fjällbacka, som säljer lokala grejer, namnet flyr mig nu men jag ska försöka komma på det. Det hon hade med sig var främst från Island (vilket mitt sällskap tyckte var skoj då hon är därifrån) så det var ju lite mer lokalt än Asien i alla fall. Marinbiologen visade bilder från Kina och berättade om problematiken kring deras odlingar så det var ju betydligt mindre lockande.
 
Halloumi, lax, hel lök (så sanslöst gott). Portabello, bananer med choklad:D och typ den fisk jag får tag på. Samt diverse grönsaker då, och mängder av citroner... jag jobbar på tålamodet, att inte grilla medan det är lågor:meh:
Här är så kallt och blåsigt. Jag hade planerat för Grilltema, men det är för kallt om kvällarna. :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
656
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
10 639
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 285
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
322
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Bärstol
  • The Eras tour Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp