Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens lunch: fräst vitkål med rester från helgens schnitzel.
Nu fick jag en hel del fräst kål kvar och efterlyser idéer till morgondagen där denna kål kan ingå.

I går åt vi brunch på ett ställe som skulle, enligt några andra i sällskapet, vara bra.
Jag och sambon funderade på vägen hem om vi blivit mer kräsna med åren för vi kände inte att det var värt pengarna.
Det fanns en pastasallad och marinerade gröna oliver som smakade väldigt bra. Jag är dessutom svag för croissanter så det gick ner någon sådan också. Men sedan...? Den varma maten var inte varm, knappt ljummen faktiskt (när det framfördes blev svaret att det var svårt med varmhållning), och den kalla gav associationer till lågbudgethotell.
Några maträtter tog slut och det tog tid innan personalen uppmärksammade det och bar ut något nytt.
Nja, vi återkommer nog inte.
 
img_5600_58977142e087c302052ae34e.jpg

Fast jag hade färska champinjoner som jag stekte, och persiljan blandad med smöret och vitlöken.
 
Libabröd fyllt med frästa körsbärstomater, rödlök och cosmopolitsallad, halloumi, sriracha och lite svarta bönor som var över sen igår. Snabbmat, igen. Orken återkommer förhoppningsvis framåt maj någon gång.
Det lär ju jättegott! Du skämtade bara med mig när du sa att det inte såg så gott ut tror jag?! Var det för att jag inte skulle äta upp din mat istället för min indiska hämtmat? :D
 
Det lär ju jättegott! Du skämtade bara med mig när du sa att det inte såg så gott ut tror jag?! Var det för att jag inte skulle äta upp din mat istället för min indiska hämtmat? :D
Jag sade ju att det SÅG gott ut, men trodde av någon outgrundlig anledning inte att det skulle vara gott. Det var det:D Hur var det indiska?
 
Jag sade ju att det SÅG gott ut, men trodde av någon outgrundlig anledning inte att det skulle vara gott. Det var det:D Hur var det indiska?
Jag förstår inte hur du kunde få det till inte gott liksom :confused: :D

Det indiska var helt okej, men framförallt väldigt snabblagat :angel: vilket var ungefär precis vad jag behövde idag :)
 
Igår åt jag vegetariska vårrullar, risnudlar, wokgrönsaker och hemgjord sweet chili-sås. Inte alls dumt!

Jag fick hem en Hemköpsbeställning igår som skulle ha innefattat strömmingsfiléer, och så beställde jag förstås potatis för att kunna göra den där favoriträtten, strömmingsflundror och potatismos. Men så kom inte strömmingen så nu står jag där med ett kilo potatis ;) Jag äter väldigt sällan potatis när det bara är jag, eftersom jag tycker att det är så dödligt tråkigt att skala potatis.

Men men. Nu har jag ju dem och det är inte det att jag tycker illa om potatis. Så jag tänkte göra tortilla ikväll med en färsk salsa till. Och kanske potatissoppa någon dag. Men annars, tja. Vad är er favoritpotatisrätt?
 
Igår åt jag vegetariska vårrullar, risnudlar, wokgrönsaker och hemgjord sweet chili-sås. Inte alls dumt!

Jag fick hem en Hemköpsbeställning igår som skulle ha innefattat strömmingsfiléer, och så beställde jag förstås potatis för att kunna göra den där favoriträtten, strömmingsflundror och potatismos. Men så kom inte strömmingen så nu står jag där med ett kilo potatis ;) Jag äter väldigt sällan potatis när det bara är jag, eftersom jag tycker att det är så dödligt tråkigt att skala potatis.

Men men. Nu har jag ju dem och det är inte det att jag tycker illa om potatis. Så jag tänkte göra tortilla ikväll med en färsk salsa till. Och kanske potatissoppa någon dag. Men annars, tja. Vad är er favoritpotatisrätt?


Mos med riven grönmögelost är mums!
Annars tucker jag klyftpotatis är en hit, och då skalar jag inte.
 
Min favoritpotatisrätt är nog tyvärr just moset till stekta strömmingar, @Anna .

Jag gör av med mycket lite potatis. Men som klyftor i ugnen, med både smör och olivolja och vitlök och lite andra kryddor på, tycker jag att det kan vara ganska gott. Då skalar jag dem inte heller.
 
Mos med riven grönmögelost är mums!
Annars tucker jag klyftpotatis är en hit, och då skalar jag inte.

Nej, jag skalar inte heller klyftpotatis :D Och det är onekligen gott!

Och gud, moset låter ju underbart! Har bara blåmögel och vitmögel hemma men är ganska övertygad om att det blir lika gott. Kanske skulle man breda ut det i en form rentav och gratulera det med lite vanlig ost?
 
Nej, jag skalar inte heller klyftpotatis :D Och det är onekligen gott!

Och gud, moset låter ju underbart! Har bara blåmögel och vitmögel hemma men är ganska övertygad om att det blir lika gott. Kanske skulle man breda ut det i en form rentav och gratulera det med lite vanlig ost?

Jag (på den gamla goda tiden när jag lagade och åt mat) gjorde vanligt mos, sen riva i typ kvibille gräddädel eller gorgonzola... sanslöst gott. Man kan ju ha tillbehör, men jag ser det nog som en egen maträtt:o :D

Gratulera du! Det låter gott!!
 
Senast ändrad:
Igår åt jag vegetariska vårrullar, risnudlar, wokgrönsaker och hemgjord sweet chili-sås. Inte alls dumt!

Jag fick hem en Hemköpsbeställning igår som skulle ha innefattat strömmingsfiléer, och så beställde jag förstås potatis för att kunna göra den där favoriträtten, strömmingsflundror och potatismos. Men så kom inte strömmingen så nu står jag där med ett kilo potatis ;) Jag äter väldigt sällan potatis när det bara är jag, eftersom jag tycker att det är så dödligt tråkigt att skala potatis.

Men men. Nu har jag ju dem och det är inte det att jag tycker illa om potatis. Så jag tänkte göra tortilla ikväll med en färsk salsa till. Och kanske potatissoppa någon dag. Men annars, tja. Vad är er favoritpotatisrätt?
Potatisgratäng, bondomelett, Janssons frestelse (byt ut ansjovisen mot kapris så blir den vegetarisk). Grovriven i bröd, fattiga riddare, tortillas.
Fransk potatissallad:
Dressing på vinegrette med Dijonsenap.
Låt kikärtor marineras i vinegretten över natten, vänd ner skivad (varm) potatis. Tillsätt skivad rödlök o lite kapris samt massvis av grovhackad bladpersilja. Minst lika god dagen efter.
 
Alltså jag älskar potatis! Bara kokt med salt och smör :d Förutom det som redan nämnts: hasselbackspotatis, rårakor, potatisgratäng med mandolinad potatis (suuuuupertunna), pytt i panna, krossad potatis i ugn med havssalt, rosmarin, olivolja och parmesan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
10 658
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
905
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 461
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 493
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp