Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frukost imorse blev varm choklad och ugnsrostade grova frallor med smör och god rökt skinka. Jag behövde en trösterik frukost eftersom jag ska ut och åka tåg och buss * flera idag. Återigen mitt ideella engagemang som drar ut mig, denna gång dessutom i snöfall, så vi får se om jag kommer hem en eller tio timmar försenad... Väl på plats väntar smörgåstårta (!), dock med kyckling, på italienskt småsegt, gott bröd och smaksatt rätt trevligt med italienska smaker (vi åt samma smörgåstårta förra året när jag åkte iväg till samma engagemang). Det blir dock väldigt mycket bröd med bröd idag.

Ikväll ska partner laga kikärtsbiffarna med sötpotatispommes. Hoppas han blandar kikärterna med feta istället för halloumi - labneh hade varit PERFEKT men det finns ingenstans i min lilla avkrok. :( Och så blir det srirachamajonnäs och rödlökschutney till - den kokade jag igårkväll och den blev mycket smaklig så jag tror den är ännu godare idag. Till detta ska vi dricka rödvin. Jag ser redan fram emot det.
 
Pizza från pizzeria, gott som omväxling till hemgjord. Med burkchampinjoner, paprika, ananas och oliver.
 
Igår kväll blev jag bjuden på teriyakilax med romanesco, sockerärtor, sojabönor och bulgur och till dessert en sällsynt god Saint Agur och två små getter och ikväll fick jag paj med valnötter, bladspenat, getost och citronzest.

Jag har känt mig som något av en vandringspokal på sistone och ätit i olika hushåll varje kväll. Nu är jag vanvettigt sötsugen och tidigt hemma UTAN lördagsgodis!:eek:
 
Frukost imorse blev varm choklad och ugnsrostade grova frallor med smör och god rökt skinka. Jag behövde en trösterik frukost eftersom jag ska ut och åka tåg och buss * flera idag. Återigen mitt ideella engagemang som drar ut mig, denna gång dessutom i snöfall, så vi får se om jag kommer hem en eller tio timmar försenad... Väl på plats väntar smörgåstårta (!), dock med kyckling, på italienskt småsegt, gott bröd och smaksatt rätt trevligt med italienska smaker (vi åt samma smörgåstårta förra året när jag åkte iväg till samma engagemang). Det blir dock väldigt mycket bröd med bröd idag.

Ikväll ska partner laga kikärtsbiffarna med sötpotatispommes. Hoppas han blandar kikärterna med feta istället för halloumi - labneh hade varit PERFEKT men det finns ingenstans i min lilla avkrok. :( Och så blir det srirachamajonnäs och rödlökschutney till - den kokade jag igårkväll och den blev mycket smaklig så jag tror den är ännu godare idag. Till detta ska vi dricka rödvin. Jag ser redan fram emot det.
srirachamajonnäs? Låter spännande och gott, men vad är det?
 
Rapport från läsbubblan:

Palak paneeren på indiska haket var lite tråkig tyckte jag. Smakade inte så mycket. Men gott sällskap och gott naanbröd gör allting godare så helt okej ändå.

Till eftermiddagsfikat serverades en gudomlig morotskaka med limefrosting - verkligen supergod. Måste fjäska lite sen och fråga om man kan få receptet, jag är fikaansvarig på jobbet vecka 7 och något i långpanna vore skönt.

Middagsbuffén imponerade, det fanns massor av olika goda sallader, marinerad svamp, räkor, syrad blomkål, cruditéer osv. Varm mat också förstås, jag nöjde mig med en ordentlig bit torsk och lite romsås men det fanns kyckling som tydligen var jättegod, och potatis och allt sånt också, och broccolisoppa och grönsaksgratäng.
 
Förövrigt är jag hemma från alperna sedan igårkväll. Matmässigt mycket bra vecka, har ätit min livs godaste carbonara, tiramisu, kalvköttbullar och caprese. Alltså pastan!! Allt var så jäkla gott. Har druckit prosecco varje dag (nån av after skierna drack vi enbart prosecco :love: ). Tror Italien och skidåkning är min grej framöver! Soligt hälften av dagarna och snöigt hälften av dagarna med 20 cm löst puder ovanpå pistade backar, riktigt fint. Har gjort ett par faceplants i off-pisten (ett präktigt skrapsår på hakan blev det en av gångerna..) men värst var det för en av mina bästa vänner som stukade handleden riktigt illa en av dagarna och fick sjukskriva sig hälften av dagarna utan mer åkning. Men han kunde möta upp oss i backen (kabinlift!) för lunch och prosecco åtminstone ;)

Köpte med ett gäng lokala ostar i lösvikt hem och en bit bresaola. Livigno är momsfritt eller nått så mat och dricka var sjukt billigt! Osten kostade 10 kr/hg och är riktigt god.

Edit: nu ska jag äta veganskt i tre veckor, det var länge sedan jag åt så här mycket kött på en vecka.
 
Hörrni - vad är det godaste man kan göra med ett blomkålshuvud?? Helst inte för mycket kalorier inblandat ... :)
 
Hörrni - vad är det godaste man kan göra med ett blomkålshuvud?? Helst inte för mycket kalorier inblandat ... :)
Jag är förtjust i en blomkålssallad med smulad feta, urkärnad gurka och rostade hasselnötter. Dressing på (lätt) créme fraiche, citron, vitlök, färska örter, salt o peppar. Allt efter smak. Den blir knaprig, syrlig och, tycker jag, väldigt god! Det går säkert att utesluta créme fraichen om man inte gillar "kladd" :)
 
Hörrni - vad är det godaste man kan göra med ett blomkålshuvud?? Helst inte för mycket kalorier inblandat ... :)
Jag gjorde en god sallad häromsistens. Skiva blomkålshuvudet, sådär 5 mm tjocka skivor, förväll dem lite hastigt så de inte är råa. Lägg skivorna som botten på ett fat. Sedan strödde jag över gröna sojabönor (även de lite varma), hackad rå lök och granatäpplekärnor. Lite lagom med vinägrett på alltihop. Väldigt bra vintersallad, blev det!

Bröd, ost, korv etc till efter smak och diet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
12 398
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
909
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 527
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp