Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Anna är det den där röda lådan med en massa receptkort?

Min är i rökfärgad plast, men ja, säkert samma i sak!

img_0367_58939f962a6b2293aee04f69.jpg
 
@mandalaki och @Anna

Jag har ett svagt minne av sådana där plastlådor med kort man skulle samla eller prenumerera på, som även handlade om krukväxter. Låter det bekant?

Jag kan inte tänka mig att min mamma samlade på dem, men de kan ju ha kommit som reklam ändå.

Vad var liksom poängen, jämfört med en vanlig kokbok eller en vanlig handbok om krukväxter?
 
@mandalaki och @Anna

Jag har ett svagt minne av sådana där plastlådor med kort man skulle samla eller prenumerera på, som även handlade om krukväxter. Låter det bekant?

Jag kan inte tänka mig att min mamma samlade på dem, men de kan ju ha kommit som reklam ändå.

Vad var liksom poängen, jämfört med en vanlig kokbok eller en vanlig handbok om krukväxter?
Bara en ny grej, antar jag. Prenumererade recept framstod som en ny idé och det var smidigt med ett receptkort bredvid spisen, istället för en hel kokbok.
 
Min (eller rättare sagt mammas) hade röd låda med rökfärgat lock. Det är nog samma. Nostalgi! :)

Ja! Jag älskade att leka med den när jag var liten (jag gillade att bläddra bland korten, sortera dem och antagligen leka bibliotekarie, vilket jag även gjorde med alla stämplar jag kom över) så det är definitivt nostalgi. @Diskurs ställde frågan om varför jag vill laga såhär konstig mat ;) och jag tror att det är lite för att jag vill göra något konstruktivt med en gammal kär pryl faktiskt. Inte bara ha den som "prydnad" liksom.

@mandalaki och @Anna

Jag har ett svagt minne av sådana där plastlådor med kort man skulle samla eller prenumerera på, som även handlade om krukväxter. Låter det bekant?

Jag kan inte tänka mig att min mamma samlade på dem, men de kan ju ha kommit som reklam ändå.

Vad var liksom poängen, jämfört med en vanlig kokbok eller en vanlig handbok om krukväxter?

Krukväxterna låter inte bekant faktiskt... men jag tror liksom Bläckis dels att det var smidigt med små kort och dessutom lite roligt att få hem några nya kort i månaden, sådär. Kokböckerna från min barndom var ju gigantiska volymer som tog upp halva diskbänken (Carl Butler och allt vad det var) - då var ju ett sådant här litet kort praktiskt. Dessutom lite lättare att ta med till jobbet och kopiera eller låta folk skriva av om man ville dela med sig av receptet än de där gigantiska schabraken!
 
Ja! Jag älskade att leka med den när jag var liten (jag gillade att bläddra bland korten, sortera dem och antagligen leka bibliotekarie, vilket jag även gjorde med alla stämplar jag kom över) så det är definitivt nostalgi. @Diskurs ställde frågan om varför jag vill laga såhär konstig mat ;) och jag tror att det är lite för att jag vill göra något konstruktivt med en gammal kär pryl faktiskt. Inte bara ha den som "prydnad" liksom.



Krukväxterna låter inte bekant faktiskt... men jag tror liksom Bläckis dels att det var smidigt med små kort och dessutom lite roligt att få hem några nya kort i månaden, sådär. Kokböckerna från min barndom var ju gigantiska volymer som tog upp halva diskbänken (Carl Butler och allt vad det var) - då var ju ett sådant här litet kort praktiskt. Dessutom lite lättare att ta med till jobbet och kopiera eller låta folk skriva av om man ville dela med sig av receptet än de där gigantiska schabraken!
Åh Carl Butler, det vattnas i munnen på mig vid minnet av hans ostsufflé o hans oxfilé provencale.
 
Traditionsenligt På Spåret-kollande med väninna igår. Vi var båda dödströtta på gränsen till afasi (jag kunde t.ex inte komma på ordet ergonom utan kallade det för både ornitolog och agronom innan det blev rätt, samt kallade fjärrkontrollen för telefonkatalogen utan att någon av oss reagerade nämnvärt) så det blev plockmat bara. Pain riche (ja, det heter så ;)), två salamisar, lomo, några ostar och cornichons. Och mina pepparkakskex som gör sig väl även utom julens ramar. Nya Zingo med citron och fläder till, den smakade varken citron eller fläder utan snarare som den där gamla läsken som smakar ananas och grapefrukt! God dock!

Strax åker jag mot Varberg och läsretreat i ett drygt dygn! Det startar med lunch på indisk restaurang, jag har redan bestämt att det blir palak paneer för min del. Middag blir buffé på hotellet ikväll (jag har bott där förut och det var fräscht och gott). Rapporter följer, förstås!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
12 431
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
910
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 547
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 528
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp