Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev sugen på a little something. Kreativ som jag är uppfann jag på fri hand riktigt goda RABARBERPLÄTTAR.

Kommer bara KRIGET vid rätt årstid kommer jag att klara mig finfint. Även min perenna salladscikoria växer så det knakar.

Känns helt okej att sakta avancera från ogräs till kulturväxter i maten när jag är på landet.
Tar gärna ett recept på rabarberplättarna! Rabarbern håller redan på att breda ut sig över halva trädgården och man kan ju bara äta så mycket rabarberkaka :angel:.
 
Har precis ätit upp andra halvan av halloumin. Även idag med frisco-bröd och ramslökspesto och stekta sparrisar till. Gjorde en fånigt god färskpotatissallad till. Med sugar snaps, rädisor, fetaost, dill, basilika och en dressing med olja, lime och dijon. Bubbel till. Blir eventuellt öl och chips också. Har ingen anledning att klaga på maten, i alla fall :D

Handlade ett halvt kilo ekologisk kycklingfärs med kort datum till halva priset idag. Så imorgon blir det nog kycklingburgare istället för halloumi.
 
Överblivet ris från gårdagens thaimat (seriöst, det är lite ris kvar till frukost också!) med räkjox i chilisås. Helt ok faktiskt.
 
Tar gärna ett recept på rabarberplättarna! Rabarbern håller redan på att breda ut sig över halva trädgården och man kan ju bara äta så mycket rabarberkaka :angel:.
Ehh. :o Recept är mycket sagt. Jag knäckte de tre ägg jag hade, rörde ner ca två dl dinkelmjöl. Sen rörde jag ner kokosyoghurt till lagom konsisten och sist om jag på att lite salt och bakpulver vore bra. Smeten var tjockare än pannkaksmet, tunnare än sockerkakssmet. Jag skivade ett par rabarber, stekte dem i smör med en näve kokosflagor och rörde ner detta i smeten. Sen stekte jag, de blev typ som amerikanska pannkakor i konsistensen, plus rabarber. Serverade med socker och kaffe. Detta var lagom till två vuxna.
 
Vegetarisk tacopaj idag baserad på coops färdiga grönsaksblandning med det larviga namnet ”taco mex mix”. Guacamole, créme fraiche, sallad, silverlök, nachochips och jalapeños till. Väldigt god paj, kanske för att jah överdoserade med spiskummin och chiliflakes :angel: , och det är ju såklart himla smidigt med sådana färdiga påsar även om det hade gått att göra samma grej själv. Men det kommer absolut att göras igen!
 
Ehh. :o Recept är mycket sagt. Jag knäckte de tre ägg jag hade, rörde ner ca två dl dinkelmjöl. Sen rörde jag ner kokosyoghurt till lagom konsisten och sist om jag på att lite salt och bakpulver vore bra. Smeten var tjockare än pannkaksmet, tunnare än sockerkakssmet. Jag skivade ett par rabarber, stekte dem i smör med en näve kokosflagor och rörde ner detta i smeten. Sen stekte jag, de blev typ som amerikanska pannkakor i konsistensen, plus rabarber. Serverade med socker och kaffe. Detta var lagom till två vuxna.
Det duger fint som recept! Tack och bock!
 
Vegetarisk tacopaj idag baserad på coops färdiga grönsaksblandning med det larviga namnet ”taco mex mix”. Guacamole, créme fraiche, sallad, silverlök, nachochips och jalapeños till. Väldigt god paj, kanske för att jah överdoserade med spiskummin och chiliflakes :angel: , och det är ju såklart himla smidigt med sådana färdiga påsar även om det hade gått att göra samma grej själv. Men det kommer absolut att göras igen!
Lite OT, men vilken Coop handlar du på? Jag har stora problem med utbudet av bröd på "min".
 
Jag gjorde en väldigt trevlig sallad igår. Honungsmelon, svarta bönor, sojabönor, rädisor, romanticatomater, en snutt gurka, rödlök och lite ekologisk feta. Stekte en liten pepparbiff och en näve champinjoner till men de syns inte bakom salladsberget ;)

mobiluppladdning_5b00ffcdddf2b36e251c87dd.jpg
 
Igår åt jag årets första svenska färskpotatis med smör, gräddfil, gräslök. Efteråt kaffe och årets första svenska jordgubbar på balkongen. Jag vet, ni tänker att vi är gjorda av pengar... det var vi, innan vi köpte potatis och jordgubbar. Nu är vi luspanka. Snuskigt dyrt och snuskigt gott. Och ganska knäppt att inte vänta ett par veckor till tills priserna är mer humana.

Eftersom min partner(>190cm, annat vore otänkbart) ju köpte absurda mängder färsk lax för en tid sedan plockade vi fram lite lax ur frysen igår. Stekte den och åt i libabröd med resten av den sallad på mandolinhyvlad fänkål, saltgurka och morot med dillvinägrett jag gjort till lunchen, stekt aubergine, gräddfilssås med majonnäs och sriracha.
 
Lite OT, men vilken Coop handlar du på? Jag har stora problem med utbudet av bröd på "min".
jag handlar på stora Coop (fd CoopBygg). Men jag handlar ju sällan bröd (för då blir min surdegsbrödsbakande sambo krängt) plus att jag lika gärna kan handla på Willys eller Ica beroende på vad jag känner för och letar efter :)
 
Just ja! Surdegssambon. Min brödsituation på landet är prekär emellanåt. Tar han emot beställningar?
Jag kan fråga! :D

Annars tycker jag nog faktiskt att Willys har bäst brödutbud eftersom dom har färskt bröd från Dahls som iaf har lite konsistens och seghet :) (och de färdigförpackade morotsrågbrödet och det danska är ändå förvånansvärt bra) Om en nu inte kommer till Idala, stationen eller vill leva på det enda surdegsbrödet i hembageriets sortiment :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 827
Senast: MJLee
·
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
326
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 126
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 818
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp