Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.

athena_arabians

Trådstartare
Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter mycket vegetariskt och skaldjur på sistone.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Och jag varmde pa en portion dillkott med farskpotatis. Det vill saga att potatisen var farsk nar jag lagade dillkottet for en manad sedan ... rackarns gott var det i alla fall. Eller sa var jag bara mycket hungrig efter en lang dags korande till Napa i Californien. I morgon ska jag handla lite och ata ute med kompisar.:)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Rester på gårdagens korvpanna, men jag gjorde lite stomp på söt och vanlig potatis som jag har till. En rejäl kvast persilja nedhackad i detta också. Korvpannan var lite torr så jag pytsade i någon extra del grädde med HP och chilisås också.

Apropå chilisås, jag använder oftast ayam brand, som jag brukar köpa på Ö&B för små pengar.
ayam_brand_1.png

Jag tycker den är smakrik och god, även vitlöksvarianten.
Har ni något bra tips på annan chilisås som kan vara rolig att prova? Jamie Olivers chilisås har jag haft men den blir så attans dyr att använda om man använder chilisås ofta och mycket. Heinz är helt okej också. Jag har köpt en billigvariant på willys också, men den var mer ketchup än chilisås.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Potatis- och purjolökssoppa mixad med grädde, knäckebröd med bregott och herrgårdsost.
Ostkaka, vispgrädde och hallonsylt. Äppelmust.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Pannkakor till lunch, upphottade med saffran och flagad mandel. Hallon till.


Ikväll blir det chicken tikka butter masala, en snäll variant så även fyraåringen äter den, en päron-ingefärachutney till jag gjorde i somras. Naan från vår indier runt hörnet.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Snart kommer middagsgästerna, mycket tidig middag idag på grund av den ena gästens låga ålder.

Vi ska äta rostad sötpotatis och potatis, lammfärsbiffar, svampsås med generöst med madeira i, slemproppssallad på berlottislemproppar (tror de heter berlotti) och en enkel fetaostkräm.

Till kaffet blir det återstoden av julkakorna.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Kokt sej med en enkel burre blanche på kokvattnet, grädde och kajp som jag haft i frysen, stomp på potatis och blomkål, citron och en massa persilja (järnet).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Gillar också den chilisåsen, köper ingen annan. Vitlöksvarianten var dock vidrig, gillar mjuk vitlökssmak men den smakade så rått och skarpt att det helt enkelt inte var gott.

Idag har vi ätit uppvärmd paj från igår. Kommer nog aldrig att lyckas med glutenfri pajdeg men strunt i degen, fyllningen var god :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Hum! Jag tycer den ger bra vitlökssmak och chilismak men jag har ju inte ätit den solitärt då. Det är ffa chilin jag använder. Jag skulle vilja ha stora flaskor, de går åt liksom de små flaskorna.

Idag har jag stekt upp en rösti och ätit ett par stekta sidfläsk till, och suck - persilja. Har köpt en blodpudding som tittar uppfordrande på mig så snart jag öppnar kylskåpet men jag hittar gärna annan mat...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

I kvall stekte jag upp en liten bit vitloks korv. Den ar som falukorv men battre:D och till det drog jag av nagra av de mindre gula bettornas blad fran de tjocka nerverna och droppade lite balsamic vinager pa och sedan skar jag mina kokade gula better i ganska tjocka skivor som jag la en klick gorgonzola pa och stoppade in i ugnen en stund:d innan jag la dem pa bladen med vinager. BOY ... det var verkligen gott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Nä, det gick ju inte Jag blev ju inlåst på sjukhuset under ett par blodpåsar, sen har jag faktiskt inte hittat det någonstans. Jag har glömt fråga min lokala handlare om han kan ta hem det.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

KL

Jag är i lika delar chockad och road av den helt vansinniga idén att våga servera Café de Parissås, uppvispad från PÅSE till juryn i Sveriges mästerkock. Till en "norsk fisk" med i övrigt okänt namn.

Kvällens egen komposition stod sig i alla fall bra i jämförelse med denna djupa hädelse. Asiatisk rostbiffsallad med nudlar, fräscht och gott, och inga större fuskingredienser mer än färdigköpt fisksås.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Fick ett ryck tack vare Breccia_ och bakade scones, åts varma med smör och ost, ljuvligt!

Tilläggas bör att det var en gnutta vanilj i dem, klar smakhöjare med stark ost till.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Ugnsrostad potatis, broccoli, blomkål och skogschampinjoner. Resten av lammfärsbiffarna och fetaostkrämen till.

Jobbar lite på att späka mig nu efter jul och övriga helger. Plastbarnet var här igår och sa att svenskar i snitt går upp 2,5 kg över jul. På tio år blir det ju 25 kilo om man inte gör något åt det.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jamen alltså, dessutom såg blå band-såsmänniskan ut som hon var helt oberörd och oförstående? Men det är väl som kalkonerna i idol, några stolpskott vallas in för att visa upp bottennappen liksom. Det är ju inte så att tävlingsdeltagarna går in i studion utan förgranskning liksom.

Igår dök ett ex upp i bild i tävlingen, hans vän var han som sjöng i "fuck off nu kör vi!". Ett gäng reklambyråpojkar, fd rockers. :D

Kvällsmat idag; Sötsur kycklinggryta och jasminris, +en nygjord veckosallad.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

KL

Jag är i lika delar chockad och road av den helt vansinniga idén att våga servera Café de Parissås, uppvispad från PÅSE till juryn i Sveriges mästerkock. Till en "norsk fisk" med i övrigt okänt namn.

Förutom att jag pissar på att de inte ersatte Morberg med en kvinna och på hur olika juryn bemöter kvinnor och män (de blir alldeles mildögda mot kvinnor, i synnerhet om det är en "söt tjej") - så tycker jag att starten varit bra!

Flera har verkat laga ruskigt god mat och rätterna har verkat bredare än tidigare. Hoppas de inte återfaller i köttbitochsås när det blir mer reglerat vad de ska laga.

Hon som lagade marockansk kyckling, fiskhandlaren med musselsoppa med saffran, fransmannen, astronomkillen, killen med den konstiga styckningsdetaljen från gris, tjejen med asiatisk råbiff - många gjorde intryck direkt. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Ikväll blev det pytt på rotselleri, purjo, chorizo, gula kantareller, broccoli och ärtor.
Massor av timjan och peppar samt salt, och vitlök.
Avslutade med stora bitar paprika som fick ligga ovanpå i nån minut, avskyr mjuk paprika.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag fick linssoppa med blomkål och broccoli i. Indiskinspirerad kryddning och ganska mycket riven kokos och tamarind i. Gott och nyttigt!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag fick helstekt oxfilé med ugnsrostade potatishalvor & gullök samt diverse grönsaker :d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 099
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
637
Senast: Liten
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 803
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp