Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Gör du?? I Kristianstad?? Jag tycker det låter underbart för djuren. Är det verkligen så bra som jag vill tro?

Det är nog så bra som du vill tro under sommarhalvåret. Den bonde jag känner har enorma hagar och djuren går ute mycket stor del av året och de har en skog att söka skydd i om det regnar eller blåser. De yngre djuren går alltid ute, de äldre djuren går i inomhuslösdrift vintertid.

Bonden jag känner och några av hans kollegor startade det där med strandängsköttet i första hand för att få ner slakttransporterna. En gång då transporten sagt att de skulle köra hans djur till Kristianstad (två mil) körde de istället till Linköping (många mil), vilket gjorde honom upprörd. Han hade tidigare sagt att han kan stå för allt han gör med djuren, utom lång slakttransport. Nu med strandängssatsningen, slaktas alla i Kristianstad.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Dela gärna med dig av ditt recept på pulled pork - alla recept jag hittar består i stort sett av en hel flaska smokey hickory sauce, vilket jag tycker blir lite småäckligt.

Jag läste en massa recept i den stilen och sen bestämde jag mig för att det inte behövs något recept. Jag tog en flaska öl, en skvätt whisky, diverse kryddor - särskilt chipotle, hickorysalt, rökt paprika och anchouchili. Ölflaskan blev en Wisby Julbrygd, som ju gav lite sötma och julaktiga kryddor. Ett par klyftade tomater och ett par klyftade lökar fick vara med också. Sedan reducerade jag spadet och mixade ihop det med löken och tomaten, så det blev typ något slags salsaaktig sås. (Salsa betyder sås, men jag tror att du förstår hur jag menar, sådana där kryddiga såser med tomat i som brukar få heta salsa i Sverige.)

Det blev gott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Det är nog så bra som du vill tro under sommarhalvåret. Den bonde jag känner har enorma hagar och djuren går ute mycket stor del av året och de har en skog att söka skydd i om det regnar eller blåser. De yngre djuren går alltid ute, de äldre djuren går i inomhuslösdrift vintertid.

Bonden jag känner och några av hans kollegor startade det där med strandängsköttet i första hand för att få ner slakttransporterna. En gång då transporten sagt att de skulle köra hans djur till Kristianstad (två mil) körde de istället till Linköping (många mil), vilket gjorde honom upprörd. Han hade tidigare sagt att han kan stå för allt han gör med djuren, utom lång slakttransport. Nu med strandängssatsningen, slaktas alla i Kristianstad.

Underbart, tack! Nu kan jag äta kött med något lugnare samvete! Det gläder mig verkligen. Strandängsköttet har jag bara hittat i just Kristianstad, men i "stan" där jag bor finns något som benäms "Naturbeteskött" och som väl är snäppet under men ändå ok.



Önskar man kunde hitta griskött under samma benämning - det enda "lyckliga" griskött jag känner till i trakten kommer från Ängavallen och det är en rejäl bit att köra. Det är tur att jag inte tycker griskött smakar speciellt gott. Men tack för "receptet" på pulled pork, jag ska också göra en egen variant :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Naturbetesköttet jag sett kommer alltid från Argentina eller liknande, det känns inte heller helt ok.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Fel av mig! Naturkött tänkte jag på, det är tydligen från Brasilien medan naturbeteskött är svenskt. Sorry!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

...och nu ska jag äta en semifreddo jag slängde ihop lite nigellaaktigt efter jobbet. Choklad, körsbär, flingsalt och minimaränger med mandel från en middag tidigare. Hallelujah, till detta ett avsnitt av Borgen som jag och sambon fallit pladask för. Vi hugger glatt in på säsong 3 här.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Istället för den tänkta äppelpajen blev det här en smoothie av hallonyoghurt, frusna blåbär, en banan och lite mjölk. Den intog dottern och jag i soffan medan vi såg på känslosam film!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag har hittat rodbets chips ... jag tror att jag haller pa att ata ihjal mig.:p Sa otroligt gott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag river alltid vitlöken också, det blir godare då. Plus att det är MYCKET lättare att diska rivjärnet!

Igår blev det oxfilé rödvinssås trots att jag försöker vara sparsam :o kort datum-rabatt på ICA och svensk var den också så jag kunde inte låta bli. Till det blev det ljumma grönsaker, den här gången på grön sparris, bacon, rödlök och tomater med lite hyvlad parmesan över. Röda antioxidanter från Bordeaux till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

I kvall var jag ute med en vaninna har i Napa California. Vi startade kvallen med vinprovinig och 'snacks' sedan at vi pa ett litet stalle mitt i stan ... vansinnigt god mat ... med annu battre viner. Om ett par dagar aker jag nog vidare hemmat dock ... medforande ett par lador vin.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag har en sådan här vitlöksrivare, den är fantastisk och alla i min omgivning har skaffat en :) 10 spänn på Coop Forum.

DSC00068_zpsec03f25f.jpg


Igår blev det fantastiskt fina räkor med bröd och aioli. Ikväll pepparbiff med potatisgratäng och bouchons muqueux verts - ibland är sådan mat precis vad man behöver och jag har slarvat en massa med maten igen, så det gör mig nog gott med något rustikt och rejält. Och HCHF!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Strandängsköttet har jag bara hittat i just Kristianstad

Ja, det kött som heter just så, produceras ju bara i den trakten. (Dock inte enbart på typiska strandängar, utan på vanlig betesmark också.) Ett område i och kring Kristianstad kan ju knappast få fram så mycket kött att de kan leverera i hela landet. Då hade köttet ju fått vara väldigt speciellt, och svindyrt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Vi omnämner bönor med ordet slemproppar i den här tråden, av hänsyn till allergiker. Så skriver vi tex sojaslemproppar och små svarta slemproppar osv, beroende på vilken typ av slemproppar vi har ätit. Bouchon muqeux verts är i denna anda vår benämning på haricot verts och betyder - som bilderna du hittade antydde - gröna slemproppar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag har en sådan här vitlöksrivare, den är fantastisk och alla i min omgivning har skaffat en :) 10 spänn på Coop Forum.

DSC00068_zpsec03f25f.jpg


Igår blev det fantastiskt fina räkor med bröd och aioli. Ikväll pepparbiff med potatisgratäng och bouchons muqueux verts - ibland är sådan mat precis vad man behöver och jag har slarvat en massa med maten igen, så det gör mig nog gott med något rustikt och rejält. Och HCHF!

Hur fungerar den? Stoppar man in vitlöksklyftorna i den runda manicken och sen.....?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Squashgratäng med sesamfrö, marinerad fetaost, babyplommontomater.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Vi omnämner bönor med ordet slemproppar i den här tråden, av hänsyn till allergiker. Så skriver vi tex sojaslemproppar och små svarta slemproppar osv, beroende på vilken typ av slemproppar vi har ätit. Bouchon muqeux verts är i denna anda vår benämning på haricot verts och betyder - som bilderna du hittade antydde - gröna slemproppar.

Hahaha ok då förstår jag!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Det lät gott! Hur gör du gratängen?



Här ska vi äta croque monsieur, har varit hos goda vänner och ätit alldeles för många goda nygräddade bullar för att vilja laga mat.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag var sugen på spenat, valnötter, pasta, lufttorkad skinka, valnötter, svamp och parmesan. Idag åt jag det i form av en lasagne på färska plattor. Mycket gott! En halv flaska rött till, som jag också var sugen på. Nu kaffe och lite mörk choklad, som jag nästan alltid är sugen på.

Lutar åt att experimentera med rödkål imorgon. Hur är det med rödkål, äter någon det? Och i så fall hur?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 571
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
655
Senast: Liten
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 990
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 898
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Svensk politik nr 3
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp