Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

knapp

Idag upptäckte jag hur vedervärdig kombon potatisbullar och prinskorv är :yuck: Själv skulle jag aldrig ens komma på idén men är man barnvakt så äter man ju det som föräldrarna planerat. Väl hemma igen slängde jag i mig en enkel sallad bestående av majs, paprika och en näve blandade salladsblad. Kändes lite bättre efter det.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Förutom att jag pissar på att de inte ersatte Morberg med en kvinna och på hur olika juryn bemöter kvinnor och män (de blir alldeles mildögda mot kvinnor, i synnerhet om det är en "söt tjej") - så tycker jag att starten varit bra!

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article18134617.ab

*får nästan svårt att andas*
För Leif Mannerström var stjärnkrögaren Karin Fransson ett av förstavalen, men hon var inte tillgänglig.
– Sedan är det också många kvinnor som inte vågar, de är blyga, men kompetensen finns där absolut.
Får kvinnor samma chanser som män?
– Ja, jag har ofta haft fler kvinnor än män i mina kök, med så in i helvete med skinn på näsan. Men de flesta kvinnor som lagar mat jobbar ju inom storkök som skolmatsalar, sjukhus och personalmatsalar. Det är ytterst få kvinnor som jobbar på högsta nivå.
Varför tror du att det är så?
– På den nivån jobbar man 20 timmar om dagen. Jag tror kvinnor har andra mål i livet än att leva så som man måste på de här restaurangerna.
Är inte det en förlegad kvinnosyn, att det skulle skilja i ambitioner?
– Jag talar inte om ambitioner, jag talar om det här att kvinnor kanske inte är så fåfänga, de kanske inte har så stort behov av att förverkliga sig själva. För att bli toppkrögare måste man ha en djävla framåtanda och verkligen vilja det här.


Restaurangvärlden är ruskigt ojämställd. I mannerströmskiktet som allra mest. :mad:

Jag tycker att de som varit med i rampljuset i programmet hittills har varit väldigt anonyma, den enda jag sett i 'hippa' sammanhang var den lilla mannen med de stora glasögonen som var vad jag förstår en av de ansvariga för mattälten utanför musikhjäpen i gbg nu sist. I övrigt är inte ens vinnarna så synliga. Ger programmet bara 15-minuters rampjus? Inte ens några omtalade minnesvärda rätter ur säsongerna hittills kan jag påminna mig om. Någon annan som sett om mästerkocksdeltagarna haft något liv efter programmen?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Smörgåsar och roibooste.

Förkyld och gnällig.

Sugen på spenat, valnötter, lufttorkad skinka, pasta, svamp och oliver. Och rött vin. Får bli något trösterikt på det temat till helgen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Ja, det var väl i den artikeln som programmets producent hade en helt annan version än Mannerström av hur det gick till när de valde ytterligare en man i juryn:grin:

Det finns en, om inte två, inlåsta hur gick det sen-artiklar på Aftonbladet och en del av dem jobbar faktiskt med mat. Han med glasögonen är på väg att öppna sin andra krog, tydligen. Men om de gjort något större avtryck i matvärlden kan jag inte bedöma.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Läser förresten just en uppsats som handlar om maskulinitet, kött och Per Morberg. Rätt underhållande.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Skulle önska en uppsats som reder ut exakt varför Per Morberg blivit så extremt folklig och omtyckt av alla som uttalat tycker att han är otrevlig och påpekar att det är motbjudande att se honom 'slabba och svettas i köket med håret hängande i svettig panna' sen går folk köper hans vin & glögg bara för att det står hans namn på flaskorna och sen beställer de en per morbergdocka på adlibris och fnissar förtjust. Jag upplever det som extremt vanligt, och jag blir lite matt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

KL

Min vitlökspress har lagt av så idag rev jag vitlöksklyftorna på den tunna sidan av rivjärnet - och det blev ju ännu bättre!! Knappt nåt skräp kvar, bara finriven vitlök :) Jag kommer inte att köpa nån ny press.

I övrigt blev det en något besynnerlig - men god! - kombination av Chilli con Carne och Shepherds Pie....... Goda mexikanska korvar (svenskt kött...) rivna utan skinn, blandade med gott Strandängskött (kött från djur som fått beta på strandängarna vid Kristianstad - ett sätt för mig att döva mitt dåliga samvete över att jag fortfarande äter kött...) med massor av riven vitlök, tomater etc etc - och tre lagerblad, jag älskar verkligen lagerblad! Ovanpå - pressad potatis (Asterix) och så god Parmesan. Till det ett gott italienskt (!) vin - Cimerio del Parco. Helt ok! Skulle gjort en äppelpaj till efterrätt på dotterns begäran, men det får bli till i morgon, hann inte då hunden krävde sin aktivering också.....
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Idag blir det pulled pork. Jag gör något slags sås på tomater, kryddor och spadet från köttet. Guacamole, stekta bouchon muqeux verts (fick jag det rätt?), marinerad rödlök och ett gott bröd till. Och öl.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Idag blir det pulled pork. Jag gör något slags sås på tomater, kryddor och spadet från köttet. Guacamole, stekta bouchon muqeux verts (fick jag det rätt?), marinerad rödlök och ett gott bröd till. Och öl.

Dela gärna med dig av ditt recept på pulled pork - alla recept jag hittar består i stort sett av en hel flaska smokey hickory sauce, vilket jag tycker blir lite småäckligt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag har skrotat mina vitlökspressar efter att jag köpte en sån där minitrekantsrivjärn på TGR för 10 kronor. Bästa inköpet i mitt kök ever.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag har skrotat mina vitlökspressar efter att jag köpte en sån där minitrekantsrivjärn på TGR för 10 kronor. Bästa inköpet i mitt kök ever.

Jamenvisst!! Varför pressa och bli sittande med en press som är omöjlig att göra ren, samt en massa hoptryckt vitlök som inte går att använda - när man kan riva!! (Dessutom tycker jag, faktiskt, att det doftar rätt gott om fingrarna efteråt! :d )
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Snart på min tallrik; en pörkölt, en ungersk köttgryta, med surkål och vitt bröd till. Och en blandsallad på isberg, ruccola och riven tomat. En glas diablo och ett par glas vatten till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jamenvisst!! Varför pressa och bli sittande med en press som är omöjlig att göra ren, samt en massa hoptryckt vitlök som inte går att använda - när man kan riva!! (Dessutom tycker jag, faktiskt, att det doftar rätt gott om fingrarna efteråt! :d )

:) Dessutom så använder man mer av klyftan när man river den, jag inbillar mig att det smakar mer också.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

KL

Min vitlökspress har lagt av så idag rev jag vitlöksklyftorna på den tunna sidan av rivjärnet - och det blev ju ännu bättre!! Knappt nåt skräp kvar, bara finriven vitlök :) Jag kommer inte att köpa nån ny press.

I övrigt blev det en något besynnerlig - men god! - kombination av Chilli con Carne och Shepherds Pie....... Goda mexikanska korvar (svenskt kött...) rivna utan skinn, blandade med gott Strandängskött (kött från djur som fått beta på strandängarna vid Kristianstad - ett sätt för mig att döva mitt dåliga samvete över att jag fortfarande äter kött...) med massor av riven vitlök, tomater etc etc - och tre lagerblad, jag älskar verkligen lagerblad! Ovanpå - pressad potatis (Asterix) och så god Parmesan. Till det ett gott italienskt (!) vin - Cimerio del Parco. Helt ok! Skulle gjort en äppelpaj till efterrätt på dotterns begäran, men det får bli till i morgon, hann inte då hunden krävde sin aktivering också.....

Det lat gott!
Hmmm ... jag har ett 'flak' mexicansk korv i 'kottfars format' (har saljs innehallet i korvar som kottfars - love it!) samt ett par biff revbenspjall jag tankt skara kottet av benen och gora gryta pa ... sa hundarna far benen.:p
Gott Napa vin rader ingen brist pa da jag fortfarande befinner mig i min favorit vin stad.:)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Flied noodles med sesamfrön, broccoli, morot, vitlök och diverse annat grön.
Veteöl till, som oftast till noodlarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
10 595
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
655
Senast: Liten
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 991
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 898
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp