Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Da vi har matglada gaster over helgen agnade vi formiddagen at ett besok pa 'Akes Slakt och Styckning' ... vi kopte alla aldeles for mycket ... som ju naturligtvis maste atas upp i det snaraste.:p Vi ser fram emot den mest fantastiska rokta skinkan, helt "normal" men oh sa smakrik korv och korvar dar bacon ar skinnet. :d
 
Känner NÅGON igen den bruna maten? Den kommer på tal bland vänner ibland, de flesta födda 1955-65, ingen brukar känna igen mer än nåt enstaka. Högst.

I mitt hem förekom också receptkort, av sjuttiotalistiskt snitt, men inte tillnärmelsevis så underliga.

Jag vet inte. Jag var inte med på den tiden.
 
Grönsallad, fetaost och vattenmelon. Orkade inte tända grillen bara för melonexperiment så den fick bli kallskuren. Känns som att jag skulle kunna leva på sådär 100 kcal om dagen just nu, inte för att jag medvetet späker mig utan för att jag helt enkelt inte vill ha mer att äta. Beror väl delvis på värmen. Och det lär ju definitivt gå över förr eller senare - antagligen med kcalkompensation på andra hållet - men det är onekligen väldigt bekvämt, billigt och tidsbesparande så länge "matlagningen" är så här spartansk.
 
Blev oinspirerad och inte särskilt god thai take away till middag. Kompenserar med hemgjord vaniljglass med jordgubbar från trädgården och hemlagad chokladsås.
 
I kvall blev det flank stek med en rodvins/charlotten lok/timjan/dragon sas och till det en ra broccoli salad. :d Man vet att det ar lyckat nar gasterna ber om recept. :p LOL
 
Varmrökt lax, potatis, kall sås och sallad på mache, melon och soltorkade tomater. Rosé (någon zinfandelblandning) till. Choklad efter.
 
Jag var lite för ung för att riktigt intressera mig för innehållet på receptkorten när det begav sig, men jag kan säga att om det hade serverats skinkägg i gelé så mycket som en gång under min uppväxt, så är jag tämligen säker på att jag skulle ha kommit ihåg det till tidens ände.
Ja, det är lite det jag menar. :)
 
Bläddrade du i receptionen? Jag lovar, det är den maten bland dessa. Men också kalops, kåldolmar med brunsås, chipsgratäng, sån där gratäng vad den nu heter med kyckling och jordnötter (slemproppar)och ris...all den där maten dom du brukar vara väldigt frågande inför. Den ingår ju i den bruna maten.
Kalops och kåldolmar är ju inte rena 70-talspåfund, utan är väl rätter med längre historia.

Jämför man tex med samtida utgåvor av Vår Kokbok, så är de rätter den bruna maten handlar om betydligt mer egendomliga, tycker jag. Jag tycker att de överdrver så mycket att det inte end blir roligt.
 
Den bruna maten är väldigt underlig. Jag känner knappt igen någon av rätterna sedan 70-talet. Jag fattar inte vad de är ute efter, riktigt.

Har du läst bloggen? Där förklarar de ju väldigt tydligt vad de är ute efter: helt enkelt att provlaga receptkort från 70-talet. Flera gånger skriver de ju att de inte tror att folk verkligen åt just de här rätterna, utan det är ju helt enkelt en kul grej, en del av recepten är så vansinniga att det blir rätt kul att följa den stackars familjen Bruun när de tappert tar sig igenom galna middagar på grisknorrar, ugnsstekt gurka och selleribål.

Rimligtvis är de helt enkelt ute efter att roa, sig själva och sina läsare. För egen del tycker jag särskilt bloggen är absurt rolig.

Och nä, maten på 70-talet var inte jätteskoj, om än inte fullt så galen som de recept familjen Bruun utsätter sig själva för.
 
Kalops och kåldolmar är ju inte rena 70-talspåfund, utan är väl rätter med längre historia.

Jämför man tex med samtida utgåvor av Vår Kokbok, så är de rätter den bruna maten handlar om betydligt mer egendomliga, tycker jag. Jag tycker att de överdrver så mycket att det inte end blir roligt.

Ja, det är klart recepten är egendomliga, det är ju det som är det roliga. Röda soppan t ex, på ketchup, rödvin och inlagda rödbetor, bl a, kontrasten mellan den vansinniga maten som blir resultatet av att följa receptet och receptkortets hurtiga försäkringar om att detta är en riktig festsoppa blir ju absurt komisk.
 
@Mabuse Ja, jag har läst mycket av bloggen. Nej, jag tycker inte att den är särskilt rolig. Som jag skrev.

Ok, ja, då vet du ju vad de är ute efter, eftersom de förklarar det. Det verkade inte så, eftersom du frågade vad de var ute efter. Då är ju det bara att tänka på vad du har läst, så vet du. :)

Om du sen inte delar deras humor, så kan det ju vara, det är ju väldigt olika vad man tycker är kul. Jag tycker den är väldigt rolig, bitvis, och för mig ligger det roliga dels i familjens tappra genomförande av uppenbart galna middagar, dels genom kontrasten mellan kortens käcka försäkringar om hur gott detta är, och den betydligt mindre aptitretande verkligheten. Det blir väldigt absurt, och således, om man uppskattar absurd humor, väldigt kul. Gör man inte det kan det säkert upplevas lite poänglöst, för det är ju varken recepttips eller matlagningshistoria att tala om. Så är det nog med humor generellt, tror jag - är det inte kul, så blir det poänglöst.
 
Här är det semester- och grilltider, igår blev det bbq-middag på revbensspjäll, grillad sötpotatis, coleslaw och en bönröra jag improviserade på ett paket bacon, spiskummin, chili, black-eye bönor, rödlök, majs, bbq-sås och lite spad från revbensspjällskoket. Det blev oväntat lyckat!

Idag blev det grillad lax och röding, potatis, smörstekt rödlök, broccoli, champinjoner och morot med hollandaise till. Potatisen var ICAs ekologiska sommarpotatis, som verkligen kan rekommenderas, den smakar som färskpotatis borde smaka, men sällan gör när man köper den i butik.
 
Ja, och jag tycker alltså att recepten är så vansinniga att det inte blir roligt och poängen går förlorad. Att de - fullt rimligt - inte ens själva tror att man lagade den där maten, förminskar snarare poängen ytterligare, tycker jag.

(Vad de tänkte på som hittade på de mest underliga rätterna, vore däremot spännande att få veta.)
 
Ja, och jag tycker alltså att recepten är så vansinniga att det inte blir roligt och poängen går förlorad. Att de - fullt rimligt - inte ens själva tror att man lagade den där maten, förminskar snarare poängen ytterligare, tycker jag.

(Vad de tänkte på som hittade på de mest underliga rätterna, vore däremot spännande att få veta.)
 
Ja, och jag tycker alltså att recepten är så vansinniga att det inte blir roligt och poängen går förlorad. Att de - fullt rimligt - inte ens själva tror att man lagade den där maten, förminskar snarare poängen ytterligare, tycker jag.

(Vad de tänkte på som hittade på de mest underliga rätterna, vore däremot spännande att få veta.)
Nu är Den Bruna Maten en kulinarisk okulinaritet kulturskattshumor som uppenbarligen går hem hos många då som ser poängen. Alla kan inte gilla allt och samma sak. Du är påläst, men gillar det inte, fine. Då behöver ju ingen förklara för dig heller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
12 375
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
668
Senast: Liten
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
16 233
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 921
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp