Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trevlig grillkvälll i goda vänners lag, en potatissallad på hemmagjord vinägrett, vegan-halloumi, grillad majs, rödlök, broccoli, champinjoner, solovitlökar, sallad på alfaalfa, tomat, purjo, kapris och hummus (för de som tålde det) och en aioli. Bordsvatten.
 
Ja, och jag tycker alltså att recepten är så vansinniga att det inte blir roligt och poängen går förlorad. Att de - fullt rimligt - inte ens själva tror att man lagade den där maten, förminskar snarare poängen ytterligare, tycker jag.

(Vad de tänkte på som hittade på de mest underliga rätterna, vore däremot spännande att få veta.)

Men om recepten vore normala, så skulle det ju bli en helt vanlig matlagningsblogg, eller vad menar du skulle vara komiskt med att ett gäng människor träffas och lagar helt vanlig mat från sjuttiotalet? Det kunde kanske bli en intressant studie i mathistoria, men knappast något att skratta åt.

Det roliga är alltså inte "oj vad knäppt folk åt på sjuttiotalet", som jag fattat det, utan just familjens tappra försök att laga och äta galna rätter, och så korten i sig som glatt lovar delikatesser när recepten uppenbarligen pekar åt motsatt håll. Ibland är det ju också uppenbart att receptmakarna missförstått eller gjort galna substitut av utländska rätter, typ gurka istället för squash, eller tacos med kummin istället för spiskummin. Eller helt enkelt bara tappat vett och sans, som i röda soppan.
 
Du är påläst, men gillar det inte, fine. Då behöver ju ingen förklara för dig heller.

Nej? Jag har inte heller bett om någon förklaring, vad jag minns.

Enkel middag idag: pastasallad med mycket sparris i, persiljepesto och grovt riven parmesan till. Vatten.

Jag hade tänkt mig något osannolikt, fantastiskt gott, men jag kom verkligen inte på något. Gråtung regnvädersdag idag, och jag har varit helt utan varje form av inspiration hela dagen.
 
Gasterna (en av sonernas basta barndoms kompisar med make) har akt och kvallens middag blev rester fran helgen. Vi hade bade salad och kott kvar ... och sa osten de kom med som nastan ar uppaten med ett glas vitt och vindruvor. Mums.
 
Lite mer än 100 kcal idag, men ganska mycket svalare väder också. Köpeindiskt i form av saag paneer (spenat och färskost). För gott för att lämna något kvar. *burp*
 
Nej? Jag har inte heller bett om någon förklaring, vad jag minns.

Enkel middag idag: pastasallad med mycket sparris i, persiljepesto och grovt riven parmesan till. Vatten.

Jag hade tänkt mig något osannolikt, fantastiskt gott, men jag kom verkligen inte på något. Gråtung regnvädersdag idag, och jag har varit helt utan varje form av inspiration hela dagen.

Nej, du bad inte uttryckligen om en förklaring, du sa bara att du inte fattade poängen. Eftersom det här är ett diskussionsforum, så får man förklaringar när man skriver att man inte fattar - jag skulle utgå, kanske felaktigt, att den som inte fattar gärna vill förstå. Goes without saying, så att säga. Ledsen om jag misstolkade dig där.
 
Nu ska vi se. I söndags var jag på färd och åt därför middag till lunch och tvärtom. (Nej, jag skojar, klart man kan äta vad man vill när man vill - men det blev i alla fall pasta bolognese till lunch och ostomelett med tomater och oliver till middag.)

Igår var min första arbetsdag, samt två tröttsamma ärenden direkt efter, så jag hade då rakt ingen lust att laga något. Men, jag samlade ihop mig och gjorde en enkel pasta med bacon, röd paprika och crème fraîche. Vad somliga kallar carbonara? ;) Det var hur som helst precis vad jag behövde, tillsammans med ett litet glas Fair & Square (den röda varianten) - åt praktiskt taget halvliggande i soffan, fy på mig. Men jag ser fram emot lunchen idag för det var väldigt gott.

Problemet är nu att jag kokade aaalldeles för mycket spaghetti och vet inte vad jag ska göra med den överblivna riktigt... det är lätt två portioner, så jag kunde bara inte slänga den. Tips emottagets å det tacksammaste!
 
I gar var vi med 'lill-hunden' till djursjukhuset pa koll igen. Allt var sa bra att vi fick anledning att fira sa vi stannade vid Åsby kött och vilt pa hemvagen. Det blev ett par lam stekar och ett blomkalshuvud som med lite hjalp av farsk timjan, salt och peppar blev till en mycket god mos och sa en charlotten lok, vitlok, timjan, en klick smor, worchestershire sas och en rejal skvatt vin till sasen. Gott blev det.

Jag kan lagga till att vem som helst som har vagarna forbi Åsby kött och vilt i Hallstahammar borde ta tillfallet i akt att stanna och handla dar. SA fantastiskt fina produkter ... Det blir vilt nasta gang vi aker forbi ... och sa nagra korvar. :D
 
Eftersom jag har varit sommartrött och längtat till semestern så har jag inte orkat laga något särskilt, lunchen de senaste dagarna har blivit samma sak, tacokyckling med sallad och yoghurtsås i pitabröd.
Har man en sambo som är kycklingslaktare, så har man, då blir det billigt med kyckling och vi har 12 kg (nu är det inte så mkt längre iofs) tacokyckling i frysen, bara att köpa sallad, pitabröd och yoghurt så är det klart. smaskens!:up:
 
Jag har efter två arbetsdagar identifierat två saker:

a) Jag behöver "riktig" mat på lunchen och
b) Jag orkar inte nödvändigtvis tänka så långt som till lunchlåda när jag kommer hem på kvällen...

...så jag tog mig i kragen och fixade lite igår. Köpte ett storpack nötfärs, gjorde biffar med mozzarella och chili av hälften (middag igår med rostade rotfrukter och yoghurtsås + lådor x 2), tänkte göra en köttfärspaj med burkchampinjoner (det var längesen!!!!) men gjorde bara köttfärsröran, själva pajandet får faktiskt lov att vänta till ikväll.

Jag är en sådan som lätt kan äta köttfärsbaserade rätter flera gånger i veckan, nu är väl tanken inte riktigt sådan utan att det ska frysas in till de där dagarna där det saknas annat.
 
Den där köttfärspajen blev gjord igår, men det blev massor med köttfärsröra över (hur nu det gick till). Hade ju den där spaghettin över också så jag lade den i en form (det blev ÄNDÅ över, jäkla evighetsspaghetti), på med köttfärsröran, en burk tacosås (sådan där som mest bara är tomater, chili och kryddor och som jag kan äta med sked) och mozzarella på toppen samt torkade örter. Äggstanning på och in i ugnen, vips blev det tre/fyra portioner mat till som jag inte hade räknat med. Vackert var det inte, men fantastiskt gott att sleva i sig efter en lång dag, tillsammans med ett glas rött Fair & Square. De vinerna är verkligen goda, särskilt för att komma ur tetra.
 
Nej, du bad inte uttryckligen om en förklaring, du sa bara att du inte fattade poängen. Eftersom det här är ett diskussionsforum, så får man förklaringar när man skriver att man inte fattar - jag skulle utgå, kanske felaktigt, att den som inte fattar gärna vill förstå. Goes without saying, så att säga. Ledsen om jag misstolkade dig där.

Nejdå, inte alls. Jag blev bara lite förvånad över att bli tillsagd över förklaringarna, när det ju inte var jag som hade skrivit dem. :)
 
I stan ett par dagar och har bra matdagar. Igår bestämde partner och jag att följa @Mabuses tips och äta på Dubbel dubbel, kinesiskt. Där var fullsatt, så det blev tapas istället. Vi tog in sex stycken plus bröd och oliver, och rullade därifrån. SAllad med melon, feta och seranoskinka, goda knyten med getost och dadlar, getost med grönsaker och tomatmarmelad, kryddiga blandsvampar, och andra goda saker. Med vatten till, blev det inte farligt dyrt. Av sparsamhet, tar vi ofta kaffet hemma också.

Idag har sonen och jag lagat friterade bläckfiskringar, mycket kryddiga stekta makrillfiléer, vitlöksgratinerade havskräftor, smör- och citronstekta pilgrimsmusslor och så köpte vi även varsin krabbklo. Bröd, tomater och vitt vin till. Det var dyr dag i fiskbilen, men blev bra ändå.
 
Jag har varit på kortsemester på Österlen och mest bara ätit, rensat i trädgård, badat och slappat under två dagars tid.

Maten har varit vansinnigt enkel, färgglad och mycket god:
Grillade grönsaker; squash, aubergine, fina små lökar, svampinjoner och körsbärstomater(samtliga med olja, citron och chili flakes) med halloumi och god sallad, fint hembakat bröd och knäcke. Chèvre med hemodlad ruccola, nektariner, balsamico- och honungsreduktion och rostade valnötter. Resterna efter sån hår mat blir till toppensallader på stranden nästa dag, så gött! Frukostar bestående av turkisk yoghurt, nektariner, hallon, honung och valnötter.
 
Idag har sonen och jag lagat friterade bläckfiskringar, mycket kryddiga stekta makrillfiléer, vitlöksgratinerade havskräftor, smör- och citronstekta pilgrimsmusslor och så köpte vi även varsin krabbklo. Bröd, tomater och vitt vin till. Det var dyr dag i fiskbilen, men blev bra ändå.

Men åååååååh. Får jag komma nästa gång? Så vanvettigt gott det låter!:d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 571
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
655
Senast: Liten
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 990
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 898
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp