Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev pulled kyckling i dag, i en balsamic vinegar "mojs". Till det en sommar sallad av avocado, baby spenat, graslok, klyftor av en clementin och vild hallon med en hallon vinegerett till. Inte illa alls, men kyckling "mojset" maste ha en liten "tweak" till nasta gang. Det blir dock fler salader precis som den i dag. MUMS.
 
Också mycket trött dag efter en djävulsk massa fixande samt arrangerande av mordgåta på gården, tillfälligt omvandlad till kollektivet "Lilla Hönan" med buffé för 17 pers. Jag skippade det där med linssallader och mer torftiga maträtter och gick i stället rätt på Aperol spritz (Tack för tipset härifrån! Gott!) med kantarell-/västerbottenost-/tunnbrödssnittar, potatissallad, tjälknöl och annat kallskuret, rödbets- och morotspaj med chèvre, smördegsflan med skivad potatis och lufttorkad skinka, bröd, ost, vin, glass, fruktsallad och drinkar. Tidstypisk musik, fint väder, fantastiska outfits och energiska aktörer förhöjde det hela ytterligare.

Lite för festligt för att komma från ett kollektiv 1974, men ska man kompromissa på någon punkt så får det vara att maten i första hand ska vara god! Idag blev det rester och så ska det fortsätta i tre dagar ungefär. Bra när man återgår till jobbet att slippa laga mat i och för sig...

Vilken fest! Mycket som låter väääldigt gott där.

Igår åt jag grillad lax i paket, enkelt kryddad med dill och citron. Färskpotatis i paket till, och bouchons muqueux verts.

Idag, tidig middag bestående av hemgjorda hamburgare med diverse tillbehör. Tänkte göra bruschetta till kvällsmat när jag kom hem efter lång bussresa, men jag orkade inte så jag tog ett glas rött istället ;)
 
I måndags åt jag hämtmat från Vino Pasta på Plantagegatan. En kompis är hemma från L.A ett tag och en annan har just flyttat in till stan, så vi sammanstrålande men bestämde att vi inte orkade laga mat eller gå på restaurang - så vi köpte med oss pasta. Verkligen gott, spaghetti modo nostro för min del.

Plånboken är väldigt tunn just nu då Arbetsförmedlingen ställt till det för mig, så när jag såg igår att Coop hade billig nötfärs så köpte jag två kilo till matlådor. Det kanske låter tråkigt att äta köttfärs hela tiden, men det funkar för mig så länge det är lite variation ;) Jag fick väl ut fem portioner chili con carne med cannellini- och svarta bouchons muqueux, fyra köttfärssås med svamp, ett fyrtiotal kryddiga köttbullar och elva ganska stora biffar med mozzarella och oliver i. Med andra ord - mat för många dagar för inte många kronor alls.

Som så ofta när jag lagar en massa mat på en gång glömmer jag att äta ordentligt under tiden ;) Men jag petade i mig några köttbullar från fatet och lite grönsaker och yoghurt.
 
Gjorde gari igår som idag ska ätas på sushi-knytis-lagar-kväll (eller vad kallar man det när alla tar med sig ingredienser á la knytis och sedan gör sushin tillsammans?). Planerar absurda mängder veteöl till.

 
Igår åt jag väldigt god paj med lax och färskpotatis hos en bekant som har café. På kvällen blev jag inbjuden på grill hos en kusin som jag träffade på på stranden.

Sov hos föräldrarna, så det blev 11-frukost där. Sen stranden några timmar och efter det var jag hungrig men inte sugen på att laga mat, så det blev kvarg med nektariner och jordgubbar när jag kom hem. Nu senare på kvällen körde jag några svampar och sparrisar i gillpannan tillsammans med några skivor get-halloumi som jag köpte på ett gårdsmejeri i måndags. Lite jordgubbar, tomater och ärtskott till. Och rosé. Gott! Snart är det förhoppningsvis tillräckligt svalt på balkongen för att jag ska stå ut med att sitta där och läsa lite :P
 
I kvall blev det sallad pa baby spenat, ruccola, lok, ra majs en bit vildsvins korv med chili i sma bitar och blabar ... med en balsamic vinaigrette till. Maken kunde inte sluta ata, sa den blev forvanansvart god.:p
Jag tittade pa TV harom dagen och sag nagon form av Svensk tavling dar flera kockar lagade nagot med svamp. Jag tog med vissa ideer fran det och gjorde stekta trattkantareller med lite lok pa smordegs plattor. Vansinnigt gott! Det ska helt klart utvecklas ...
 
Det sag sa gott ut (och det var det) att jag hade redan tagit ett par ordentliga tuggor pa min smordegs kantarell "thingy" ... men sa har sag det ut. Mums ... provar det formodligen i morgon igen da jag har mer trattkantareller jag maste gora nagot med. :p

14557496887_577b791d5c_o.jpg
 
Nu är alla rester från förra helgens kalas slut, så idag blev det en matig sallad med kvarngryn, broccoli, purjolök, fetaost, oliver och soltorkade tomater. Och i kväll blir det kräftor! Mums. :love:

Den där smördegsgrejen med kantareller såg för övrigt rasande god ut! Ibland glömmer jag liksom bort hur mycket smaskiga saker man kan göra väldigt enkelt med smördeg och något gott ovanpå/inuti.
 
Igår (mycket god) hämtpizza. Lång dag på jobbet och sedan resa uppåt kusten tillät lättja :-)

Häromdagen åt jag också "pizza" - fast på tortillabröd. Det blir så himla gott, och mycket lättare förstås. Mozzarella, kallrökt skinka, ruccola och vitlök fick kröna den skapelsen.

Ikväll blir det någon sorts helstekt kryddad fläskytterfilé och fransk potatissallad!
 
Igår levde jag strandliv i skuggan under ett träd, sörplande på en vattenmelon på dagen, under eftermiddagen blev det återigen pasta vongole vid grillen ovanför bassängen.
Idag har jag gjort amerikanska cheesesandwiches som jag tar med mig som matsäck, sen till kvällen har jag en matig god paella som besökande släktingar från madrid tillagat åt mig på en muurikka. De hade med sig små marinerade chilifrukter som jag nu sitter och äter som snacks och det var inte så smart kan jag säga, i den här värmen. Det är nästan så det blir ånga på insidan av fönstren bredvid mig, attans så starkt det blev, jag måste nog släcka branden med något annat....ooooo......
 
Lunch på stan idag. Salladsbuffé med persiskinspirerade kryddningar (kaféinnehavaren är iranier) och en persisk-indisk gurksoppa med yoghurt. Gott i värmen, och surdegsbröd till.

Jag har bett om gazpacho inför middagen, men lite beroende på hur regn och åska utvecklar sig, kanske det blir något annat.
 
Under Makens ivriga pahejande anvande jag mina tva sista smordegs plattor till en ny "Puff-thingy" med kantareller. I kvall anvande jag "Scandinavian forest" kryddor och lite riven Vasterbotten ost pa kantarellerna ... SO himmelskt gott. Jag maste kopa mer smordeg sager Maken.:p
 
Under Makens ivriga pahejande anvande jag mina tva sista smordegs plattor till en ny "Puff-thingy" med kantareller. I kvall anvande jag "Scandinavian forest" kryddor och lite riven Vasterbotten ost pa kantarellerna ... SO himmelskt gott. Jag maste kopa mer smordeg sager Maken.:p

Vad är scandinavian forest? Enbär?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 125
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
637
Senast: Liten
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 803
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp