Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@honung apropå knäcke så har jag ett recept på knäckebröd som du har postat i en tråd för länge sen. Jag ska ta tag i att prova det när jag är tillbaka i stan.
 
@Mabuse var ligger det stället? Har du förresten provat de färdiga dumplingsen (?) från den asiatiska affären i Hötorgets tunnelbana? De gör egna. Har inte provat men tänkte köpa med mig nästa gång jag går förbi.

Det är en kedja, finns lite varstans, och så säljs deras dumplings och såser på en del ICA-butiker.

Har inte handlat i den butiken, men det står på min att-testa-lista, de hade en delidisk och en del grönsaker som såg roliga ut också, jag ska se till att åka dit utan barnen nån gång och botanisera i lugn och ro.
 
Strömmingsmörgås och öl på balkongen.

Hoppas att min lille släkting som bor i Asien och är här på besök, sover lite längre än till klockan 01.00 den här natten. I "morse" vaknade han innan jag hade hunnit i säng. :p
 
@honung apropå knäcke så har jag ett recept på knäckebröd som du har postat i en tråd för länge sen. Jag ska ta tag i att prova det när jag är tillbaka i stan.
Gör't! :up:
Det är hur enkelt och mumsigt som helst att göra och äta. Bra att du påminde mig, jag ska nog veva ihop en sats att ha med till badstranden i morrn, salt och gott!
-----------------------------

Jag har inte ätit någon lagad mat i dag, det örker jag inte i värmen. Jag bara penslade en surdegsbrödbit med vitlöksolja som jag rostade i ugnen och så rev jag en tomat och en halv gul lök och smetade på. Enkelt och gott.
 
Jag vet att klockan är lunchtid, men det här är direktsändning från min frukost innehållande bland annat världens godaste frukostmacka:
2014-07-18113452_zps45c619dc.jpg

Varmrökt lax på knäcke, det är löjligt gott.

Åh herregud vad gott :love:
 
I gar kvall gjorde jag min forsta egentillverkade tunnbrodsrulle och jag gjorde den av 'kylskaps rester'.
Det blev sa supergott ... fast inte som en typisk tunbrodsrulle direkt. Tunnbrodet var hembakat och inkopt har i Dalarna ... och sa fantastiskt gott att jag kommer att kopa en jatteladdning och frysa om jag bara hittar det igen.
I rullen hade jag vansinnigt god hemgjord korv (fran Åkes Slakt & Styckning som ligger runt hornet) som blev over fran en grillkvall, ett par skivor bacon, och sa kokade jag ett jang ny-potatisar som jag mosade i smor, farska kryddor och med en rejal klick avocado/hallon sallad
 
@honung Har du möjlighet att lägga ut receptet igen? Jag sökte men hittade inget, och blev väldigt sugen på att testa att baka eget knäcke..
Jag sitter just nu på mobiltelefon och kommer nog inte åt någon dator idag, men receptet borde ligga i en brödtråd under hem & hobby. Dinkel, Majsmjöl, linfrön, pumpafrön, olja, solrosfrön, flingsalt.
 
Planering mat idag: chipotleburgare på surdegsbröd, med rödlöksmarmelad och soltorkade tomater och turkisk vitost och någe grönt. Ska åka och handla nu så saker och ting kan ändra sig, men detta utgår jag från.
 
Är på landet och grillar, skördar potatis och duschar för sällan. Idag blev det mackor till lunch, gott bröd, ost, skinka och dijon, sen ett bad i sjön. Är det 25 grader i vatten kan till och med jag tänka min en kort simtur. Ikväll ölfest på uteplatsen med honung/chili/limelax som grillats, sallad och rotfrukter till, blåbär och smultron till efterrätt.
 
Jag håller på och gör något som man ofta åt när jag var liten, på andra sidan atlanten och som jag inte har något svenskt namn på tater tots - @hastflicka kanske vet? Det är ju inte kroketter, så vad heter det på svenska?
Jag gör i allafall på zucchini, blandat med ägg, mjöl, chilipulver och parmesan och flingsalt, på panko som jag friterar och vi ska äta till ovanstående hamburgare + chilisås som vi doppar totsen i..
 
Later gott @honung
Tater tots ar helt enkelt fint riven ra potatis som man kramar ur vatskan ur, blandar med mjol, agg, kryddor och gor till "tots" eller rund-"aktiga":p sma grejor som man dumpar i frityr olja. :d Vad det kan heta pa Svenska har jag absolut ingen som helst aning om.
Jag har inte provat att gora "tots" av squash ... det maste provas.
 
Igår grillat; lammkotletter marinerade i rött vin, honung och rosmarin, majskolvar, halloumi, nypotatis, sallad med vattenmelon, feta och oliver.

Jordgubbar med glass.

Ikväll pulled pork (färdig, tror det var ICAs), hamburgerbröd, avokado, lök, majskolvar, bryt-och vaxbönor från landet. Oppigårds Amarillo som enligt svärfar är den nya trendiga humlesorten. Vad vet jag, god var den i alla fall.

Färdiga (tråkiga) muffins från Coop.
 
Later gott @honung
Tater tots ar helt enkelt fint riven ra potatis som man kramar ur vatskan ur, blandar med mjol, agg, kryddor och gor till "tots" eller rund-"aktiga":p sma grejor som man dumpar i frityr olja. :d Vad det kan heta pa Svenska har jag absolut ingen som helst aning om.
Jag har inte provat att gora "tots" av squash ... det maste provas.
Ja, jag brukar göra på potatis & sötpotatis (tater) men nu hade en zucchini/squash hemma och ett svagt minne av att jag sett ett recept i gömmorna som var just på zucchinin, men jag hittade inte det så det blev på en höft. Det är ypperligt bra plockmat som är enkelt att göra. Jag får väl fortsätta säga tots. :)
 
Mycket trött dag efter flera nätter med på tok för lite sömn. (Jag delar hus med en jetlaggad fyraåring för tillfället.) Partner och jag gick ut på ett mycket enkelt ställe och åt likaledes enkel fish and ships och tog varsin ordinär öl, Starobrno, till. Mycket trösterikt.

Nu kaffe, sen blir det tidigt i säng. (Det blir uppenbarligen fyraåringen som får in mig i sitt sovschema, inte omvänt. Mot övermakten kämpar man förgäves.)
 
Också mycket trött dag efter en djävulsk massa fixande samt arrangerande av mordgåta på gården, tillfälligt omvandlad till kollektivet "Lilla Hönan" med buffé för 17 pers. Jag skippade det där med linssallader och mer torftiga maträtter och gick i stället rätt på Aperol spritz (Tack för tipset härifrån! Gott!) med kantarell-/västerbottenost-/tunnbrödssnittar, potatissallad, tjälknöl och annat kallskuret, rödbets- och morotspaj med chèvre, smördegsflan med skivad potatis och lufttorkad skinka, bröd, ost, vin, glass, fruktsallad och drinkar. Tidstypisk musik, fint väder, fantastiska outfits och energiska aktörer förhöjde det hela ytterligare.

Lite för festligt för att komma från ett kollektiv 1974, men ska man kompromissa på någon punkt så får det vara att maten i första hand ska vara god! Idag blev det rester och så ska det fortsätta i tre dagar ungefär. Bra när man återgår till jobbet att slippa laga mat i och för sig...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 117
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
637
Senast: Liten
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 803
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp