Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Igår fick jag auberginelasagne (aubergine, färska lasagneplattor, tomatsås och parmesan) till middag, plus svarta oliver och ett par skivor lufttorkad skinka. Vatten till, på grund av viktökning under jul och nyår. Rött vin hade annars varit ett naturligt val

Idag blir det after work med kompisar. Troligen turkisk mat, jag funderar redan på vad jag ska välja.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Gjorde världens enklaste - och godaste om man vill ha lite sådär mild och snäll mat - fiskgryta igår.

Ungefär detta receptet men med lite tillsatt dill och sådär. Lite "kokt torsk med äggsås" från barndomen men lite roligare. Med pressad potatis till blir det en enda god (och ganska färglös ;)) röra.

Hade med fördel kunnat ha i ishavsrom eller liknande också om det skulle lyxas till.

Bouchons muqueux verts till. Ett gott alternativ hade varit råriven morot men inte på samma tallrik.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Igår gjorde jag soppa på röda linser. Jag kryddade med mycket smörfräst paprikapulver och vitlök och hade i hackad persilja på slutet. Den som ville klickade i turkisk yoghurt och pressade i lite citron i sin tallrik

I förrgår kycklinggryta på Pataks färdiga grytbas Butter Chicken. Jag hade i en hel rensad kyckling. Ris och broccoli till.

Ikväll blir det en fiskgryta som tyvärr verkar bli en aning trist.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag skulle göra burek efter en youtubevideo - eller sju. Det blev inte bra, så det blev filodegspirog istället efter ett antal svordomar och två kastade degar. :mad:
Pirogerna blev bättre, de fick fyllning av pancetta, ricotta, hackad spenat, och en batch med riven ost, riven feta, finhackad rödlök, finhackad soltorkad tomat i olja och finhackade kalamata. Mycket gott. Till slut. :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

I dag blev det en oerhort valfylld burrito med en brannande het hemlagad salsa :d fran "Mexico haket" lite langre nerfor vagen till lunch. Sedan det sista av den gin gravade laxen, med nypotatis och Tore Wretman's hovmastar sas till middag. Till maten drack jag vatten ... men nagonstans emellan burriton och den sena middagen tog jag ett glas Pettit Sirrah fran en lokal vingard. Maste nog kopa ett par flaskor till av det och ta med mig hem.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Tomatsoppa med en rejäl dutt harissa i, rostat bröd till.

Åh, harissa! Det visste jag inte att jag saknade men det gör jag tydligen, får gå och peta lite i "World Foods"-hyllan nästa gång jag är på ett Coop Forum :)

Det är en sak jag kan sakna med England - var jag än bodde kunde jag få tag på praktiskt taget vad som helst (inklusive khat, men det köpte jag inte ;)) på max en kvarts promenad. Alternativt beställa hem och ha det vid dörren nästa morgon med minimal fraktkostnad (typ 30 spänn och då kunde man ju få vin och hela baletten med).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Detta gjorde mig nyfiken!
Menar du att man går till nån sopconteiner vid affären och hämtar upp det som kastats?
Är det lagligt, vad händer om man blir påkommen?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Det funderade jag ocksa overO_o

I kvall blev det lite av den sista vitloks korven med en massa hackade tomater, lok, ett apple och en rejal bit hackad jicama. Sedan strodde jag ut chevre over det hela och in i ugnen i en dryg halvtimma. Jattegott! Jag tog det sista ur flaskan med Pettit Sirrah till det. Inte dumt alls.:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Ja, det gör man och nej, det är inte tillåtet.

Så länge man inte gör skada, eller går in på privat mark/egendom så är det visst tillåtet. Och med skada syftar man på att man tar något som annan upplever som förlust, eller nedskräpning tex. Tillägg; många av de som faktiskt sysslar med detta på 'heltid' pratar med affärs/restaurantinnehavare och markägare och får då ofta tillstånd att ta vad de kan och behöver. Min väns son samarbetar med välgörenhetsorganisationer för hemlösa och ger av sitt överflöd av sina fynd till dessa.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Tagliatelle från mitt nya (dyra) favoritmärka Farogalo och vitvinskokta blåmusslor. Massor av anchouchili, citron och persilja i hopp om att vitaminerna ska jag min förkylning på flykten. Drack resten av det vita italienska vinet till maten.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Spagetti med köttfärssås. Min egen, med Strandängskött och en massa örter och annat mums i. Rödvin i såsen, men .... jag gillar egentligen inte rödvinet där, Tycker VITT vin smakar bättre. Vad tycker ni? Jag tycker rödvinet blir lite ... vad ska jag säga, metalliskt?

Kämpar lite med maten just nu, då Mannen behöver äta mat utan stärkelse pga sin sjukdom. Inte lätt. Massor med grönsaker men VAD han saknar pasta, ris och bröd! :arghh:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Det verkar onekligen intressant! Jag hade mycket väl kunnat tänka mig att prova. Borde finnas möjligheter till det i närheten, var hittar man "kompanjoner"?

Mat-slöseri stör mig. Jag slänger väldigt sällan mat och ska jag slänga något så krävs det att jag glömt bort det så länge att det i princip självmant promenerar ut från köket ...
Med jämna mellanrum suckar jag åt det mat-slöseri som sker på jobbet. Det är inte ovanligt att de intagna väljer att slänga t.ex. mjölk eller fil med bäst-före-datum dagen före, trots att det inte är något fel på det. Jag försöker övertyga dem om att det är helt onödigt men nej, det går inte alltid hem. Kanske pga språkförbistring, kanske för att de är säkra på att jag försöker förgifta dem :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Fiskgratäng med stekt brysselkål. Gott och varmt. Och enkelt. Lider av gårdagens middag, mycket och god mat, fantastiskt vin och sen klev jag upp 06 och åkte till jobbet och slet som en galärslav i 6 timmar för att backa upp ett team som ligger efter. Hej jag heter Florence.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Soupe au Pistou, fast jag gjorde pistoun på persilja istället för basilika. Den danska specialiteten "äppleskivor" efteråt. Det var egentligen äppleskivorna som var målet med maten, soppan var bara för att grunda med lite vitaminer och fibrer. Sonen och kusinbarnen slöt upp mangrant, äppleskivor är bland det bästa de vet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
12 387
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
668
Senast: Liten
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
16 234
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 922
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp