Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Palsternackskräm lät spännande :)
Den är rätt skum, men med mycket honung, socker, en liten dutt salt, kryddnejlikor, långvarig kokning och mixning, så blir den konstigt nog god till blåbärsfromagen.

Jag tänker testa lite av det som blev över som marmelad imorgon på någon smörgås.
 
Middagen blev en hämtpizza från restaurang, inte pizzeriapizza, alltså, utan en godare. Jag tog Quattro Stagioni.
 
Torskrygg i sås gjord på grädde och vitt vin, smaksatt med pepparrot/wasabipasta och dill. Till det knäckebröd, potatis, sugarsnaps och kokta morötter. Helt okej men inte jättespännande.
 
Kvallen's middag blev tunna hammburgerbrod (tunna som pita brod) med farsk spenat, chevree, och i stallet for hamburgare ett par bitar av polsk kielbasa. Riktigt gott ... eller sa var jag ovanligt hungrig.:p
 
Är nöjd över att inte ha ätit så mycket kött sista tiden. I lördags blev det ugnsbakad lax med sås på grädde, citron, dill och vitt vin, samt basmatiris, vaxbönor och haricots verts. Ikväll blir det liknande fast med torsk. Hade tänkt göra saffranssås istället men glömde köpa saffran (vilket jag ALLTID gör). Igår kväll pannkakor med bär och vispgrädde.

Gjorde förresten müsli i lördags och gav bort som present. Jag gjorde enligt ett recept från Made by Mary som innehöll bland annat pekannötter, torkade blåbär och vit choklad. Jag smakade lite och det var riktigt gott så kan rekommenderas.
 
Har fått mängder av frysta klyftade rödbetor. Har ätit ugnsbakade med getost, den ryska soppan som jag nu inte kommer ihåg namnet på samt kokta med smör och salt. Vad mer kan jag göra?
 
Har fått mängder av frysta klyftade rödbetor. Har ätit ugnsbakade med getost, den ryska soppan som jag nu inte kommer ihåg namnet på samt kokta med smör och salt. Vad mer kan jag göra?
Riv dem och blanda med finhackade cashewnötter (eller annan valfri nöt eller frö), en gnutta potatismjöl och chipotlesås/-pasta och så gör du biffar av det.

Eller baka ett matbröd med valnötter i.
 
Blev bjuden på lunch av LCHF-are. Halloumiburgare med "bröd" (ägg och frön), majonnäs med ajvar relish, coleslaw, broccoli, avokado och babyspenat. Kanelte och mörk choklad.
 
@VLMF, @Killaloe och @Trani Tack för era tips! Pajdeg gjord på quinoa låter spännande. Jag kanske använder den även till Killaloes paj. Perfekt att båda pajerna innehåller (får-/get)ost också. Honung ringlade jag över när jag ugnsbakade dem med ost och toppade med valnötter, förresten. Biffarna låter suveränt goda. Älskar grönsaks- och rotfruktsbiffar, men just rödbetsdito har jag inte provat än. Vad äter du till, @Trani?
 
Vad äter du till, @Trani?

Nu svarar jag fast det inte var till mig :D
Men jag äter allt ifrån klyftade och ugnsrostade rotisar med yoghurtsås, till zucchinipasta eller zucchinisallad med pinjenötter, chili och vitlök. Även som burgare fungerar det utmärkt med rödbetsbiffar. Eller som "ersättning" till biff a la Lindström om en vill göra något liknande som vegetarisk mat.
 
Jag kom hem från jobbet och fick en liten god pastarätt tagliatelle med sparris (fryst, sedan kokt) som var mixad i någon sorts fond och lite kryddad till en grön sörja som pastan blandades med. Hela sparrisar, strimlad torkad skinka och riven parmesan till. Riktigt gott!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
113 039
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp