Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Trani ! @Koltrast !

Mitt BARN (obetydligt yngre än ni) fyller år inom kort. Traditionen bjuder att jag då lagar en god middag, enligt jubilarens önskemål. (Detta gäller oavsett vem som fyller år i min familj.)

BARNET brukar vilja ha älgkött i någon form med viltsky med lingon eller tranbär i samt några enbär (passionien för bär är ett familjedrag).

Under några år har BARNET också i protest mot sin miljömamma och sin vegetarianstyvfar, varit negativt inställd till vegetarisk mat i desammas närhet. Men nu har det vänt! Han vill ha ungefär den där menyn, men med VEGETARISKA biffar.

Om ni ville göra biffar som så långt möjligt skulle lura en köttätare, vad skulle ni göra då?

Seitanbiff? Biff på svarta bönor? Nötbiff? (Samma sky blir det ju inte, men det kan vi nog lösa med lite sherry eller nåt.) Biffarna ska alltså gärna fungera i något slags svensk tradition, åt vilthållet, inte åt pannbiffhållet.
 
Skrev nyss ett långt svar från mobilen, men det försvann. Mutter, fräs.

Så barnet har slutat revoltera(hade han studentmössa?)? @Petruska

Till min dyre faders f-dag gjorde jag biffar på svarta bönor och rostad mandel, som blev så uppskattade att köttätarna påstod sig föredra dem framför de köttdito som även serverades. Svenska smaker som bekant ej min styrka, hoppas @Trani har mer att komma med, men konsistensen blev mkt lyckad.

Var mer frikostig än vanligt med bindemedel(lade tex ströbröd i grädde, bara en sån sak), hade i finhackad schalottenlök(svettad), svettad vitlök och panerade noga för att sedan steka i smör och olja. Tycker bönbiffar behöver lite sting av något, så jag smusslar ofta in lite chili oavsett smakbild.
 
Skrev nyss ett långt svar från mobilen, men det försvann. Mutter, fräs.

Så barnet har slutat revoltera(hade han studentmössa?)? @Petruska

Till min dyre faders f-dag gjorde jag biffar på svarta bönor och rostad mandel, som blev så uppskattade att köttätarna påstod sig föredra dem framför de köttdito som även serverades. Svenska smaker som bekant ej min styrka, hoppas @Trani har mer att komma med, men konsistensen blev mkt lyckad.

Var mer frikostig än vanligt med bindemedel(lade tex ströbröd i grädde, bara en sån sak), hade i finhackad schalottenlök(svettad), svettad vitlök och panerade noga för att sedan steka i smör och olja. Tycker bönbiffar behöver lite sting av något, så jag smusslar ofta in lite chili oavsett smakbild.

Grädde och ströbröd! Där sa du nåt! Det hade jag aldrig kommit på.

Mandel/nötter och bönor har jag tänkt på. Just nu lutar det åt att vi gör två, tre olika vegetariska biffar, så blir bjudningen samtidigt ett litet kulinariskt test, och allt som faller någon i smaken kan ju sedan läggas i vederbörandes lunchlåda.

Barnet hade inte studentmössa enär det på den punkten följde familjetraditionen och hoppade av gymnasiet i god tid innan det var dags.

Jag visste att han äter mycket vegetariskt, men att han vill göra det i föräldrahemmet! Det är ett mirakel! Snart får jag kanske börja lära känna honom på riktigt!
 
Grädde och ströbröd! Där sa du nåt! Det hade jag aldrig kommit på.

Mandel/nötter och bönor har jag tänkt på. Just nu lutar det åt att vi gör två, tre olika vegetariska biffar, så blir bjudningen samtidigt ett litet kulinariskt test, och allt som faller någon i smaken kan ju sedan läggas i vederbörandes lunchlåda.

Barnet hade inte studentmössa enär det på den punkten följde familjetraditionen och hoppade av gymnasiet i god tid innan det var dags.

Jag visste att han äter mycket vegetariskt, men att han vill göra det i föräldrahemmet! Det är ett mirakel! Snart får jag kanske börja lära känna honom på riktigt!

Kul med provsmakning! Du får rapportera utgången sen.

Just ströbröd, smör och grädde blev det eftersom jag lagade mat parallellt med syskonet, som lagad köttvarianten och fått för sig att följa nåt nytt recept.

Gjorde en variant på biffar på svarta bönor, salta rostade jordnötter, chili, koriander och vitlök nyligen som blev mkt trevliga. Men då är vi ju någon helt annanstans smakmässigt...
 
I helgen har jag ätit pasta (god hemlagad med zucchini, bacon, romanticatomater, vitlök och parmesan, samt äcklig bolognese på tåget) samt bröd (tekakor med smör och leverpastej, ruskigt god smörgåstårta på franskbröd (!) med kyckling och massor av grönsaker i, samt pizza igår). Kanske inte den mest varierade av mathelger.

Nästa helg ska jag äta pepparkakor och mögelost. Kanske bara det. Och så glögg.
 
Renskav, potatismos (med grädde) och lingonsylt till middag igår, allt mycket lokalt producerat. Blir samma ikväll. Torrsaltad älg i tunna skivor på frukostmackan, brödet inte lika lokalt producerat som köttet. Lunch idag blir nog klassik svensk kinamat.
 
@Anna ! Jag tittade efter rökt tonfisk åt dig i tre matvaruaffärer, men hittade ingen. Tyvärr.

Åh, tack snälla för att du kollade! Nej, det verkar väldigt svårt att få tag på. Jag har kollat på Fiskhuset på Selma Lagerlöfs torg flera gånger, de brukar ha allt men icke. Inte heller fiskhandlaren i Kville Saluhall, men de har tydligen "ibland", så det är väl bara att fortsätta leta. Suck, det är ju så himla gott!
 
Grädde och ströbröd! Där sa du nåt! Det hade jag aldrig kommit på.

Mandel/nötter och bönor har jag tänkt på. Just nu lutar det åt att vi gör två, tre olika vegetariska biffar, så blir bjudningen samtidigt ett litet kulinariskt test, och allt som faller någon i smaken kan ju sedan läggas i vederbörandes lunchlåda.

Barnet hade inte studentmössa enär det på den punkten följde familjetraditionen och hoppade av gymnasiet i god tid innan det var dags.

Jag visste att han äter mycket vegetariskt, men att han vill göra det i föräldrahemmet! Det är ett mirakel! Snart får jag kanske börja lära känna honom på riktigt!
Jag brukar använda lökpulver (!) i veganska "biffar" - även om man använder hackad lök i dem (om man gillar det) får man ännu mer smak av lökpulver. Det smakar INTE rå lök eller nåt utan ger snarare en fin fyllighet åt "biffarna". Sojasås är också gott, ger lite färg dessutom.
 
Jag brukar använda lökpulver (!) i veganska "biffar" - även om man använder hackad lök i dem (om man gillar det) får man ännu mer smak av lökpulver. Det smakar INTE rå lök eller nåt utan ger snarare en fin fyllighet åt "biffarna". Sojasås är också gott, ger lite färg dessutom.

Jag gillar också lökpulver! Använde det mycket när jag försökte mig på LCHF, och fortsatte i biffar och annat. Det ger en sorts... djup till smakerna tycker jag.
 
Jag gillar också lökpulver! Använde det mycket när jag försökte mig på LCHF, och fortsatte i biffar och annat. Det ger en sorts... djup till smakerna tycker jag.
Ja, jag vet inte om det är umami, men det bidrar till någon sorts bas i smakerna, som umamirika ingredienser gör. I födelsedagsbiffarna tänker jag mig ha smulad, torkad karljohan i någon av varianterna, som ett försök att uppnå något liknande.
 
Ändrar mig, blev flingor och yoghurt till middag. Blev obehagligt mätt av "kinamaten" till lunch så någon annan får äta skav och mos. Kanske en macka med egenhändigt saltade köttet till kvällsfika senare.
 
Igår åt vi den spännande maträtten torsk (japp, block) i färdig dillsås från Abba. Potatismos och haricots verts till.

Ikväll blir det afrikansk kikärtsgryta med jordnötssmör. Basmatiris till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
112 838
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp