Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var tvungen att gå och handla middagsmat, passade på att köpa svagdricka så nu är årets glögg i hamn (alltid GP:s dunderglögg som utgångspunkt). Spetsade till det med cognac och torkade blåbär och tranbär istället för russin och dubblar ingefäran. En halv sats på trocadero istället för svagdricka också, måste ju experimentera. Iaf är jag så trött att det känns som jag drack ohemula mängder vin igår (vilket faktiskt inte är fallet) så det blir mandelpotatisgratäng och en röd köttbit. Fett och kolhydrater, värsta bästa kombinationen mot dylika känslor.
 
Söndagsmiddag bestående av lasagne på rotfrukter och ost, lite till ost och så toppar med ännumer ost. Nu ska jag lägga mig på soffan och käka choklad :up: Känns som en lagom avslutning på både middag och helg.
 
Jag har ätit qournbullar, gräddsås från påse, kokt potatis, kokt morot, rönnbärsgele och smörgåsgurka (borde varit press gurka, men orka fixa det). Kände mig mycket nöjd, vi åt ofta söndagmiddag hos min farmor när jag var liten och hon gjorde de bästa köttbullarna med gräddsås och de åts precis så fast gräddsåsen var så klart "äkta" och så var det pressgurka och vinbärsgele.
 
Åh seitan :love: min pappa gör världens godaste seitan på vanligt vetemjöl.
Kanske på tiden att jag också lär mig så en kan äta det oftare!
Hoppas det blir gott @Trani !

Förlåt min okunnighet men vad är seitan?

Däremot vet jag Bohusländsk Äggost är och tycker det är gott, liksom skånsk Äggakaka.
 
Bollar? Georgisk potatis? Förklara snälla![/QUOTE

Jag gjorde bollar efter två olika georgiska recept. En variant med mosade kidneybönor, hackade valnötter och diverse kryddor som man gör (kalla) bollar av. De blev riktigt trist brungrå, så jag piggade upp fatet med granatäpple och finhackad salladslök. En variant av kokt riven rödbeta (kall) med valnötter och diverse kryddor. De behövde inte piggas upp, jättefina på ett blått fat.

Så gjorde partner filodegscigarrer med dels fetaost, dels lammfärs.

Den georgiska potatisen var råstekt och kryddad med allt möjligt.

När jag insåg att alla dessa rätter var rätt stabila, gjorde jag även en grönsallad av det som säsongen erbjuder, så att man skulle kunna fylla sin tallrik även om man vill hålla kaloriintaget måttligt.

Vi var sex personer till bordet, de flesta drack vin.
 
I lördags åkte jag till Göteborg. Var på en födelsedagsfest där värdinnan bjöd på restaurang, tapas på Mañana. Gott men utan överraskningar. Crème brûléen var dock p-e-r-f-e-k-t :up:
Söndagen bjöd på frukostbuffé på ett fik i stan, och äppelgrötmiddag hemma, och skumtomtar och en mazarin till efterrätt :D
 
I fredags gjorde jag laxlasagne, med spenat och svamp och grejer. Jättegott.

I lördags kom föräldrarna hem från Gran Can, så jag lagade middag - grönpepparkyckling blev det, kryddigt, krämigt och gott med ris och en liten sallad på clementin och mozzarella, ruccola och basilika till.

Igår åt jag en gigantisk räkmacka på Le Pain Francais till sen lunch efter ett träningspass = vrålhungrig - jag stod mig på den hela dagen sedan. Tarvade endast en liten havrekaka med choklad till bokcirkelträffen ;)
 
Förlåt min okunnighet men vad är seitan?

Däremot vet jag Bohusländsk Äggost är och tycker det är gott, liksom skånsk Äggakaka.

Helvegetarisk produkt som görs av vetegluten, ursprungligen från Asien.
Utgör sedan proteinkällan i måltiden, tänk lite som tofu.
 
Helvegetarisk produkt som görs av vetegluten, ursprungligen från Asien.
Utgör sedan proteinkällan i måltiden, tänk lite som tofu.
Tack för det!

Märkligt att jag inte träffat på seitan, har varit mycket i Asien och trodde att jag ätit mig igenom det mesta i det japanska köket. Alltid lär man sig något nytt.
 
Tack för det!

Märkligt att jag inte träffat på seitan, har varit mycket i Asien och trodde att jag ätit mig igenom det mesta i det japanska köket. Alltid lär man sig något nytt.
Jag trodde att det var kött första gången jag åt det. Du kan kanske ha fått det på restaurang utan att veta exakt vad du åt?

Jag har ätit det i Kina under benämningen mock duck, det kan även kallas mock chicken.
 
Jag trodde att det var kött första gången jag åt det. Du kan kanske ha fått det på restaurang utan att veta exakt vad du åt?

Jag har ätit det i Kina under benämningen mock duck, det kan även kallas mock chicken.
Precis! Jag har ätit mock duck i Hong Kong, slog mig inte att det var inte var kött. Gott var det i alla fall, serverades med plommomsås.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
113 046
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp